Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-PES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności.Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności. Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom; wybrane organizacje pozarządowe działające w środowiskach osób niepełnosprawnych – porównanie celów i strategii działania. Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu rehabilitacji i edukacji osób niepełnosprawnych; Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, niepełnosprawnych intelektualnie, przewlekle chorych, niepełnosprawnych ruchowo i osób z autyzmem). Podstawy rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wybrane zagadnienia dotyczące sieroctwa społecznego oraz z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania interdyscyplinarne. Posiada wiedzę na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych; Zna subdyscypliny pedagogiki specjalnej, specyfikę oraz przemiany związane z rozwojem wiedzy o osobach z niepełnosprawnością oraz o osobach niedostoswanych społecznie. Zna i rozumie zróżnicowania społeczne, stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością, niedostosowanych społecznie oraz ich rodzin. Umiejętności Student/-ka potrafi rozpoznawać i interpretować złożone problemy społeczne ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej. Wykorzystuje nowoczesne technologie w celu pozyskiwania informacji z wiarygodnych źródeł; krytycznie ocenia i analizuje zebrane dane Potrafi analizować procesy i zjawiska wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej. Umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się. Potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji oraz wdrażania działań innowacyjnych w zakresie pedagogiki specjalnej. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i zdobywania umiejętności niezbędnych do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych związanych z pracą z osobami z niepełnosprawnością oraz pracą z osobami niedostosowanymi społecznie. Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie wobec osób z niepełnosprawnością i osób niedostosowanych społecznie; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Test wielokrotnego wyboru (aplikacja FORMS), obejmujący swym zakresem tematykę wykładów |
|
Pełny opis: |
Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności.Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności. Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom; wybrane organizacje pozarządowe działające w środowiskach osób niepełnosprawnych – porównanie celów i strategii działania. Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu rehabilitacji i edukacji osób niepełnosprawnych; Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, niepełnosprawnych intelektualnie, przewlekle chorych, niepełnosprawnych ruchowo i osób z autyzmem). Podstawy rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wybrane zagadnienia dotyczące sieroctwa społecznego oraz z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009. 2. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003. 3. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005. 4. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009 5. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej.Warszawa 2000. 6. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009 Literatura dodatkowa: 1. Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1999. 2. Szczepanik R.: Elementy pedagogiki specjalnej. Łódź 2007. 3. Skrętowicz B., Komorska M. (red.): Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie polskim okresu transformacji. Lublin 2008. 4. Szumski G. : Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa 2005 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), metody indywidualnej pracy umysłowej (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji) Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady) - 15 godzin przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury - 30 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 30 godzin sumaryczna liczba godzin - 75 godzin ECTS – 3 punkty gr wykładowa II DZPS gr wykładowa II DZPS Zajęcia zgodnie z planem na platformie Teams - link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb9fb2b475ca422cb6892b65ad6ed70a%40thread.tacv2/conversations?groupId=ab16b58f-9b94-40aa-9355-ea0f922f34e8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady) - 15 godzin przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury - 30 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 30 godzin sumaryczna liczba godzin - 75 godzin ECTS – 3 punkty gr wykładowa II DZPS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - zaliczenie w formie pisemnego testu jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte, obejmujące swym zakresem tematykę wykładów , umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość funkcjonowania i wsparcia osób z niepełnosprawnościami. |
|
Pełny opis: |
Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności.Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności. Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom; wybrane organizacje pozarządowe działające w środowiskach osób niepełnosprawnych – porównanie celów i strategii działania. Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu rehabilitacji i edukacji osób niepełnosprawnych; Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami. Podstawy rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wybrane zagadnienia dotyczące sieroctwa społecznego oraz z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009. 2. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003. 3. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005. 4. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009 5. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej.Warszawa 2000. 6. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009 Literatura dodatkowa: 1. Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1999. 2. Szczepanik R.: Elementy pedagogiki specjalnej. Łódź 2007. 3. Skrętowicz B., Komorska M. (red.): Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie polskim okresu transformacji. Lublin 2008. 4. Szumski G. : Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa 2005 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), metody indywidualnej pracy umysłowej (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji) Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady) - 15 godzin przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury - 30 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 30 godzin sumaryczna liczba godzin - 75 godzin ECTS – 3 punkty gr wykładowa II DZPS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Paradowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Paradowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium końcowe obejmujące swym zakresem tematykę wykładów - test jednokrotnego wyboru z pytaniem otwartym - w formie stacjonarnej (na APS). |
|
Pełny opis: |
-Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. -Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności. Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności. -Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom - działalność organizacji pozarządowych; cele i strategie działania wybranych organizacji pozarządowych działających w środowiskach osób z niepełnosprawnością. -Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu dzieci/osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. -System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu edukacji i rehabilitacji. -Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności . Podstawy rehabilitacji osób z różnymi niepełnosprawnościami. Znaczenie postaw społecznych dla procesu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. -Wybrane zagadnienia dotyczące pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego oraz sieroctwa społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009. 2. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003. 3. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005. 4. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009 5. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 2000. 6. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009 Literatura dodatkowa: 1. Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków 2015. 2.Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1999. 3. Szczepanik R.: Elementy pedagogiki specjalnej. Łódź 2007. 4. Skrętowicz B., Komorska M. (red.): Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie polskim okresu transformacji. Lublin 2008. 5. Szumski G. : Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa 2005. 6. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2017 r. poz. 697, ze zm.). 7.Ustawa z dnia 09 czerwca 2022r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U.2022 poz.1700). |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wykład, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna przedstawiana przez prowadzącego wykłady, pokaz filmu/fragmentów filmów), indywidualna praca z tekstem (w sposób tradycyjny oraz z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) Zajęcia zgodnie z planem na platformie Teams - link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3apsuMCfDW42IA98oO7AfyrMR4398jsK1uO59tiTnLXts1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b87b495b-e71d-4cf0-a368-15ff1b2620d9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15g. Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury: 25g. Przygotowanie do sprawdzianu pisemnego/testu z tematyki wykładów: 35 g. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.