Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawowe zagadnienia sztuki słowa i dramy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-ZAD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawowe zagadnienia sztuki słowa i dramy
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie w problematykę istoty dramy. Wprowadzenie w problematykę improwizacji słownych i kreatywności. Wprowadzenie różnorodnych metod dramowych. Drama, jej istota i stan badań nad problematyką. Kreacyjna siła słowa w dramie. Improwizacje słowne- założenia teoretyczne. Zabawowy rodowód dramy- teoria i praktyka. Słowo i drama w kulturze, polityce, edukacji, wychowaniu, terapii, literaturze i mediach. Drama w wychowaniu – diagnoza i prognoza. Drama jako trening życia. Edukacja w perspektywie dramy - kreowanie twórczych postaw, nauczanie metoda dramy. Drama w rozwiązywaniu problemów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie różnych obszarów sztuki słowa i dramy, pozwalającą na rozpoznawanie i charakteryzowanie zjawisk w jej obszarze.

Umiejętności

Dostrzega nowe zjawiska w obszarze sztuki słowa i dramy i interpretuje je, wykorzystując posiadaną wiedzę kulturową.

Potrafi animować aktywność i twórczość uczniów, wykorzystując różne obszary pracy z i nad sztuką słowa i dramy.

Kompetencje społeczne

Rozumie znaczenie i ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie wykorzystania różnych obszarów sztuki w działalności pedagogicznej i społecznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w zagadnienia dramy wykorzystującej jako materię słowo i sztukę dialogu.

Pełny opis:

Studenci poznają naturę metody pedagogicznej jaką jest drama i możliwości jej wykorzystania w konstruowaniu zajęć pedagogicznych. Poznają techniki dramowe szczególnie te związane z budowaniem dialogu i świadomym wykorzystaniem słowa.

Tematyka zajęć:

- edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postawy

- teoria i praktyka

- kreacyjna siła słowa w dramie.

- improwizacje słowne

- konstruowanie zajęć dramowych

- przeprowadzanie ćwiczeń dramowych

- przeprowadzanie dyskusji

Literatura:

Pankowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000.

Way B, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności pod red. K. Pankowskiej, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca:

Bielańska A., Teatr, który leczy, Kraków 2002.

Lewandowska- Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w zagadnienia dramy wykorzystującej jako materię słowo i sztukę dialogu.

Pełny opis:

Studenci poznają naturę metody pedagogicznej jaką jest drama i możliwości jej wykorzystania w konstruowaniu zajęć pedagogicznych. Poznają techniki dramowe szczególnie te związane z budowaniem dialogu i świadomym wykorzystaniem słowa.

Tematyka zajęć:

- edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postawy

- teoria i praktyka

- kreacyjna siła słowa w dramie.

- improwizacje słowne

- konstruowanie zajęć dramowych

- przeprowadzanie ćwiczeń dramowych

- przeprowadzanie dyskusji

Literatura:

Pankowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000.

Way B, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności pod red. K. Pankowskiej, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca:

Bielańska A., Teatr, który leczy, Kraków 2002.

Lewandowska- Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2002.

Uwagi:

przedmiot prowadzony w formie ćwiczeń online. Studenci zostali przeprowadzeni przez szereg ćwiczeń, które przekładały metody dramowe na możliwości , które niesie ze sobą kontakt online, oraz proponowali własne rozwiązania, które poddawane były analizie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wprowadzenie w problematykę istoty dramy. Wprowadzenie w problematykę improwizacji słownych i kreatywności.

Wprowadzenie różnorodnych metod dramowych. Drama, jej istota i stan badań nad problematyką. Kreacyjna siła słowa w dramie.

Improwizacje słowne- założenia teoretyczne. Zabawowy rodowód dramy- teoria i praktyka. Słowo i drama w kulturze, polityce,

edukacji, wychowaniu, terapii, literaturze i mediach. Drama w wychowaniu - diagnoza i prognoza. Drama jako trening życia.

Edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postaw, nauczanie metoda dramy. Drama w rozwiązywaniu problemów.

Tematyka zajęć:

- edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postawy

- teoria i praktyka

- kreacyjna siła słowa w dramie.

- improwizacje słowne

- konstruowanie zajęć dramowych

- przeprowadzanie ćwiczeń dramowych

- przeprowadzanie dyskusji

Literatura:

Pankowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000.

Way B, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności pod red. K. Pankowskiej, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca:

Bielańska A., Teatr, który leczy, Kraków 2002.

Lewandowska- Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji:

Wiedza:

Student wie:

- czym jest metoda dramy pedagogicznej i w jakich warunkach może ją zastosować

-jakie są podstawowe techniki dramowe

- jakie są wymagania dotyczące pracy z grupą przy zastosowaniu metody dramy

Student potrafi:

-przeprowadzić zajęcia metodą dramy pedagogicznej

- zastosować techniki dramowe

- zaprojektować zajęcia prowadzone metodą dramy pedagogicznej

- rozpoznać potrzeb grupy i dostosować do niej techniki dramowe i tematykę zajęć

Pełny opis:

Wprowadzenie w problematykę istoty dramy. Wprowadzenie w problematykę improwizacji słownych i kreatywności.

Wprowadzenie różnorodnych metod dramowych. Drama, jej istota i stan badań nad problematyką. Kreacyjna siła słowa w dramie.

Improwizacje słowne- założenia teoretyczne. Zabawowy rodowód dramy- teoria i praktyka. Słowo i drama w kulturze, polityce,

edukacji, wychowaniu, terapii, literaturze i mediach. Drama w wychowaniu - diagnoza i prognoza. Drama jako trening życia.

Edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postaw, nauczanie metoda dramy. Drama w rozwiązywaniu problemów.

Tematyka zajęć:

- edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postawy

- teoria i praktyka

- kreacyjna siła słowa w dramie.

- improwizacje słowne

- konstruowanie zajęć dramowych

- przeprowadzanie ćwiczeń dramowych

- przeprowadzanie dyskusji

Literatura:

Pankowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000.

Way B, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności pod red. K. Pankowskiej, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca:

Bielańska A., Teatr, który leczy, Kraków 2002.

Lewandowska- Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2002.

Uwagi:

Nakład pracy Studenta:

- kwerenda literatury - 5 godzin

- przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin

- zajęcia w kontakcie - 15 godzin

Metoda zaliczenia:

- w dobranych grupach zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć metodą dramy

punkty przedmiotu ects:2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji:

Wiedza:

Student wie:

- czym jest metoda dramy pedagogicznej i w jakich warunkach może ją zastosować

-jakie są podstawowe techniki dramowe

- jakie są wymagania dotyczące pracy z grupą przy zastosowaniu metody dramy

Student potrafi:

-przeprowadzić zajęcia metodą dramy pedagogicznej

- zastosować techniki dramowe

- zaprojektować zajęcia prowadzone metodą dramy pedagogicznej

- rozpoznać potrzeb grupy i dostosować do niej techniki dramowe i tematykę zajęć

Pełny opis:

Wprowadzenie w problematykę istoty dramy. Wprowadzenie w problematykę improwizacji słownych i kreatywności.

Wprowadzenie różnorodnych metod dramowych. Drama, jej istota i stan badań nad problematyką. Kreacyjna siła słowa w dramie.

Improwizacje słowne- założenia teoretyczne. Zabawowy rodowód dramy- teoria i praktyka. Słowo i drama w kulturze, polityce,

edukacji, wychowaniu, terapii, literaturze i mediach. Drama w wychowaniu - diagnoza i prognoza. Drama jako trening życia.

Edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postaw, nauczanie metoda dramy. Drama w rozwiązywaniu problemów.

Tematyka zajęć:

- edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postawy

- teoria i praktyka

- kreacyjna siła słowa w dramie.

- improwizacje słowne

- konstruowanie zajęć dramowych

- przeprowadzanie ćwiczeń dramowych

- przeprowadzanie dyskusji

Literatura:

Pankowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000.

Way B, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności pod red. K. Pankowskiej, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca:

Bielańska A., Teatr, który leczy, Kraków 2002.

Lewandowska- Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2002.

Uwagi:

Metoda zaliczenia:

- w dobranych grupach zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć metodą dramy

Nakład pracy studenta:

ECTS 2

Ćwiczenia: 15 godzin kontaktowych

Praca własna studenta: 45 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)