Współpraca międzysektorowa i wolontariat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-WMW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca międzysektorowa i wolontariat |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Współpraca międzysektorowa w kontekście rozwoju idei społeczeństwa obywatelskiego. Samoorganizacja społeczeństwa: organizacje pozarządowe. Organizacje pozarządowe – formy organizacyjno-prawne. Partnerstwo społeczne jako podstawa współpracy międzysektorowej. Partnerstwo społeczne jako podstawa współpracy międzysektorowej. Wolontariat - próby definicji, ogólna charakterystyka i skala zjawiska. Wolontariusze w perspektywie regulacji prawnych (Ustawa odziałalności pożytku publicznego i wolontariacie). Programy i projekty wolontariackie – działania na rzecz jednostki i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i globalnym. Wolontariat studencki, wolontariat pracowniczy (koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu, inicjatywa Global Impact), wolontariat akcyjny. Wolontariat międzynarodowy (wolontariat wramach programów: MSZ Polska Pomoc, programy Unii Europejskiej, wolontariat misyjny). Rola wolontariuszy w kształtowaniu lokalnego kapitału społecznego. Wolontariusze wdziałaniu – jobshadowing. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna specyfikę funkcjonowania sektora administracyjnego, pozarządowego i biznesowego w społeczeństwie obywatelskim. Ma wiedzę na temat form współpracy międzysektorowej – w szczególności w odniesieniu do działań edukacyjnych i promujących kulturę. Ma podstawową wiedzę z zakresu rozwiązań i uregulowań, dotyczących działalności animacyjnej, realizującej funkcje edukacyjne, kulturalne, rekreacyjne, charytatywne i wolontaryjne. Umiejętności Umie wskazać płaszczyzny wzajemnej współpracy instytucji ipodmiotów reprezentujących różne środowiska działań. Umie poprawnie konstruować dokumentację (plany, raporty) inicjatyw międzysektorowych. Kompetencje społeczne: Rzetelnie przygotowuje się do swojej pracy i rzetelnie realizuje powierzone zadania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie na podstawie wypowiedzi ustnej podczas prowadzonych zajęć (do zadanych tekstów naukowych) oraz na podstawie zabieranych głosów w dyskusjach i debatach Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć oraz wykonywanych ćwiczeniach Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w zajęciach opartych o metodę dyskusji. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć / główne zagadnienia • Rola i zadania I, II i III sektora • Historia społeczeństwa obywatelskiego w Polsce • Podstawowe formy prawne funkcjonowania III sektora • Kondycja i prognozy odnośnie rozwoju NGO w Polsce • Główne Programy wspierające rozwój III sektora w Polsce • Zadania zlecane przez instytucje państwowe podmiotom III sektora (współpraca I i III sektora) • Projekty społeczne jako przykład współpracy międzyściekowej • Społeczna odpowiedzialność biznesu (współpraca II i III sektora) • Wolontariat Integralną częścią zajęć są a) wyjścia studyjne: • Spotkanie w Narodowym Instytucie Wolności/ Komitecie ds. Pożytku Publicznego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nt. Programów wsparcia i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego • W Zamku Królewskim nt. programu wspierania wolontariatu i możliwości bycia wolontariuszem w Zamku Królewskim • W Fundacji Pomocy Młodzieży i Dzieciom Niepełnosprawnym „Hej, Koniku!” nt. realizacji zadań publicznych przez NGO b) spotkania z praktykami: • z OPS nt. współpracy instytucji publicznych z organizacjami pozarządowymi wolontariacie • z KGW nt. współpracy KGW z instytucjami samorządowymi • z OSP nt. roli OSP w integracji społeczności lokalnych |
|
Literatura: |
E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227. E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492. M. Arczewska Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska https://www.civitas.edu.pl/pub/nasza_uczelnia/projekty_badawcze/Model_wspolpracy/ISP%20Ekspertyza%20nr%202.PDF Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków Nakład pracy osoby studiującej: 120 godzin (4 punkty ECTS) Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.