Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca międzysektorowa i wolontariat

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-WMW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współpraca międzysektorowa i wolontariat
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Współpraca międzysektorowa w kontekście rozwoju idei społeczeństwa obywatelskiego. Samoorganizacja społeczeństwa: organizacje pozarządowe. Organizacje pozarządowe – formy organizacyjno-prawne. Partnerstwo społeczne jako podstawa współpracy międzysektorowej. Partnerstwo społeczne jako podstawa współpracy międzysektorowej. Wolontariat - próby definicji, ogólna charakterystyka i skala zjawiska. Wolontariusze w perspektywie regulacji prawnych (Ustawa odziałalności pożytku publicznego i wolontariacie). Programy i projekty wolontariackie – działania na rzecz jednostki i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i globalnym. Wolontariat studencki, wolontariat pracowniczy (koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu, inicjatywa Global Impact), wolontariat akcyjny. Wolontariat międzynarodowy (wolontariat wramach programów: MSZ Polska Pomoc, programy Unii Europejskiej, wolontariat misyjny). Rola wolontariuszy w kształtowaniu lokalnego kapitału społecznego. Wolontariusze wdziałaniu – jobshadowing.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna specyfikę funkcjonowania sektora administracyjnego, pozarządowego i biznesowego w społeczeństwie obywatelskim.

Ma wiedzę na temat form współpracy międzysektorowej – w szczególności w odniesieniu do działań edukacyjnych i promujących kulturę.

Ma podstawową wiedzę z zakresu rozwiązań i uregulowań, dotyczących działalności animacyjnej, realizującej funkcje edukacyjne, kulturalne, rekreacyjne, charytatywne i wolontaryjne.

Umiejętności

Umie wskazać płaszczyzny wzajemnej współpracy instytucji ipodmiotów reprezentujących różne środowiska działań.

Umie poprawnie konstruować dokumentację (plany, raporty) inicjatyw międzysektorowych.

Kompetencje społeczne:

Rzetelnie przygotowuje się do swojej pracy i rzetelnie realizuje powierzone zadania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie na podstawie wypowiedzi ustnej podczas prowadzonych zajęć (do zadanych tekstów naukowych) oraz na podstawie zabieranych głosów w dyskusjach i debatach

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć oraz wykonywanych ćwiczeniach

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w zajęciach opartych o metodę dyskusji.

Pełny opis:

Tematyka zajęć / główne zagadnienia

• Rola i zadania I, II i III sektora

• Historia społeczeństwa obywatelskiego w Polsce

• Podstawowe formy prawne funkcjonowania III sektora

• Kondycja i prognozy odnośnie rozwoju NGO w Polsce

• Główne Programy wspierające rozwój III sektora w Polsce

• Zadania zlecane przez instytucje państwowe podmiotom III sektora (współpraca I i III sektora)

• Projekty społeczne jako przykład współpracy międzyściekowej

• Społeczna odpowiedzialność biznesu (współpraca II i III sektora)

• Wolontariat

Integralną częścią zajęć są

a) wyjścia studyjne:

• Spotkanie w Narodowym Instytucie Wolności/ Komitecie ds. Pożytku Publicznego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nt. Programów wsparcia i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego

• W Zamku Królewskim nt. programu wspierania wolontariatu i możliwości bycia wolontariuszem w Zamku Królewskim

• W Fundacji Pomocy Młodzieży i Dzieciom Niepełnosprawnym „Hej, Koniku!” nt. realizacji zadań publicznych przez NGO

b) spotkania z praktykami:

• z OPS nt. współpracy instytucji publicznych z organizacjami pozarządowymi wolontariacie

• z KGW nt. współpracy KGW z instytucjami samorządowymi

• z OSP nt. roli OSP w integracji społeczności lokalnych

Literatura:

E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227.

E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492.

M. Arczewska Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska

https://www.civitas.edu.pl/pub/nasza_uczelnia/projekty_badawcze/Model_wspolpracy/ISP%20Ekspertyza%20nr%202.PDF

Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach

pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009

Uwagi:

Metody kształcenia:

metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków

Nakład pracy osoby studiującej: 120 godzin (4 punkty ECTS)

Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)