Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komputer w pracy badawczej nauczyciela

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-KBN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komputer w pracy badawczej nauczyciela
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Podstawowe pojęcia statystyczne: próba-populacja, rodzaje zmiennych, wskaźniki opisu i wnioskowania statystycznego. Elektroniczne formularze jako narzędzia pozyskiwania danych ilościowych. Kodowanie danych w zależności od typu zmiennych z wykorzystaniem oprogramowania biurowego i specjalistycznych programów statystycznych. Graficzna prezentacja wyników badań ilościowych. Komputerowe opracowanie danych jakościowych. Interpretacja wyników badań oraz ich prezentacja w opracowaniu naukowym.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Zna podstawowe pojęcia związane z opisem i wnioskowaniem staty-stycznym przydatne do opracowania wyników przeprowadzonych ba¬dań.

Umiejętności

- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na anali-zowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie pro-stych badań pedagogicznych.

- Potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań.

Kompetencje społeczne

- Ma świadomość konieczności aktualizowania swojej wiedzy w zakre-sie komputerowych narzędzi do opracowywania danych.

- Jest świadomy konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz etyki badań naukowych.

-Jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prac badaw-czych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Baum
Prowadzący grup: Alicja Baum
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Obecność i aktywność na zajęciach.

Kolokwium - test wiedzy z zakresu podstawowych pojęć związanych z opisem i wnioskowaniem statystycznym.

Egzamin.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wprowadzenie do statystyki: opis i wnioskowanie statystyczne, próba a populacja – metody doboru próby badawczej; zmienne zależne i niezależne, skale pomiarowe jakościowe (nominale i porządkowe) i ilościowe (przedziałowe i stosunkowe), rodzaje miar/wskaźników statystycznych i ich zapis w postaci symboli.

Wykorzystanie oprogramowania biurowego (Ms Excel) do analizy danych pochodzących z elektronicznych kwestionariuszy ankiet. Wyznaczenie podstawowych miar – tendencji centralnej, rozproszenia i współzależności dla cech: jakościowych (modalna, dyspersja względna klasyfikacji, chi-kwadrat i współczynnik siły związku) i ilościowych (modalna/dominanta, mediana, średnia, rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, zakres wyników typowych, współczynnik zmienności, współczynnik korelacji liniowej Pearsona). Interpretacja wyników i ich graficzna prezentacja.

SPSS - specjalistyczny program statystyczny (wprowadzanie danych i podstawy pracy z programem, opis i prezentacja danych: tabele, wykresy i statystyki opisowe).

Podstawy wnioskowania statystycznego (formułowanie hipotezy zerowej i alternatywnej, poziom istotności statystycznej, testy statystyczne, ich założenia i dobór). Testy t-Studenta (dla prób zależnych i niezależnych) oraz test korelacji liniowej Pearsona (dane ilościowe). Test chi-kwadrat (dane jakościowe). Sposób obliczania testów w programie SPSS.

Prezentacja wyników badań w opracowaniu naukowym - standardy edytorskie na podstawie reguł APA, cytowania i zapis bibliografii, przypisy, automatyczne podpisy obiektów graficznych i ich spisy, automatyczny spis treści (Ms Word). Zotero jako przykład programu z grupy menedżerów bibliografii i cytowań, współpraca z Ms Word.

MAXQDA program wspomagający jakościową analizę danych (interfejs programu, tworzenie nowego projektu, importowanie danych, kodowanie i zarządzanie kodami, analiza – zakodowane fragmenty, wyszukiwanie leksykalne, praca z notatkami).

Literatura:

Obowiązkowa

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.).(2013). Statystyczny drogowskaz. 1, Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Sedno : Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.

Gibbs, G. (2015). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Schmuller, J. (2020). Analiza statystyczna w Excelu. Gliwice: Helion SA.

Uzupełniająca

Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Górniak, J., Wachnicki, J. (2008). Pierwsze kroki w analizie danych: SPSS for Windows. Kraków: SPSS Polska.

Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Na: https://www.researchgate.net/publication/255697235_Podstawowe_standardy_edytorskie_naukowych_tekstow_psychologicznych_w_jezyku_polskim_na_podstawie_regul_APA.

Niedbalski, J. (red.).(2014). Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Rädiker, S., Kuckartz, U. (2020). Focused Analysis of Qualitative Interviews with MAXQDA. Step by Step. Na: https://www.maxqda-press.com/catalog/books/the-practice-of-qualitative-data-analysis.

Regel, W. (2013). Podstawy statystyki w Excelu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 h zajęć

Godziny pracy własnej studenta: 45 h (przygotowanie się do kolokwium, egzaminu)

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

METODY KSZTAŁCENIA

podające, ćwiczeniowe, zadaniowe, problemowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Baum
Prowadzący grup: Alicja Baum
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Obecność i aktywność na zajęciach.

Kolokwium - test wiedzy z zakresu podstawowych pojęć związanych z opisem i wnioskowaniem statystycznym.

Egzamin.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wprowadzenie do statystyki: opis i wnioskowanie statystyczne, próba a populacja – metody doboru próby badawczej; zmienne zależne i niezależne, skale pomiarowe jakościowe (nominale i porządkowe) i ilościowe (przedziałowe i stosunkowe), rodzaje miar/wskaźników statystycznych i ich zapis w postaci symboli.

Wykorzystanie oprogramowania biurowego (Ms Excel) do analizy danych pochodzących z elektronicznych kwestionariuszy ankiet. Wyznaczenie podstawowych miar – tendencji centralnej, rozproszenia i współzależności dla cech: jakościowych (modalna, dyspersja względna klasyfikacji, chi-kwadrat i współczynnik siły związku) i ilościowych (modalna/dominanta, mediana, średnia, rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, zakres wyników typowych, współczynnik zmienności, współczynnik korelacji liniowej Pearsona). Interpretacja wyników i ich graficzna prezentacja.

SPSS - specjalistyczny program statystyczny (wprowadzanie danych i podstawy pracy z programem, opis i prezentacja danych: tabele, wykresy i statystyki opisowe).

Podstawy wnioskowania statystycznego (formułowanie hipotezy zerowej i alternatywnej, poziom istotności statystycznej, testy statystyczne, ich założenia i dobór). Testy t-Studenta (dla prób zależnych i niezależnych) oraz test korelacji liniowej Pearsona (dane ilościowe). Test chi-kwadrat (dane jakościowe). Sposób obliczania testów w programie SPSS.

Prezentacja wyników badań w opracowaniu naukowym - standardy edytorskie na podstawie reguł APA, cytowania i zapis bibliografii, przypisy, automatyczne podpisy obiektów graficznych i ich spisy, automatyczny spis treści (Ms Word).

MAXQDA program wspomagający jakościową analizę danych (interfejs programu, tworzenie nowego projektu, importowanie danych, kodowanie i zarządzanie kodami, analiza – zakodowane fragmenty, wyszukiwanie leksykalne, praca z notatkami).

Literatura:

Obowiązkowa

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.).(2013). Statystyczny drogowskaz. 1, Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Sedno : Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.

Gibbs, G. (2015). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Schmuller, J. (2020). Analiza statystyczna w Excelu. Gliwice: Helion SA.

Uzupełniająca

Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Górniak, J., Wachnicki, J. (2008). Pierwsze kroki w analizie danych: SPSS for Windows. Kraków: SPSS Polska.

Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Na: https://www.researchgate.net/publication/255697235_Podstawowe_standardy_edytorskie_naukowych_tekstow_psychologicznych_w_jezyku_polskim_na_podstawie_regul_APA.

Niedbalski, J. (red.).(2014). Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Rädiker, S., Kuckartz, U. (2020). Focused Analysis of Qualitative Interviews with MAXQDA. Step by Step. Na: https://www.maxqda-press.com/catalog/books/the-practice-of-qualitative-data-analysis.

Regel, W. (2013). Podstawy statystyki w Excelu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 h zajęć

Godziny pracy własnej studenta: 45 h (przygotowanie się do kolokwium, egzaminu)

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

METODY KSZTAŁCENIA

podające, ćwiczeniowe, zadaniowe, problemowe

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)