Komputer w pracy badawczej nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-KBN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komputer w pracy badawczej nauczyciela |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Podstawowe pojęcia statystyczne: próba-populacja, rodzaje zmiennych, wskaźniki opisu i wnioskowania statystycznego. Elektroniczne formularze jako narzędzia pozyskiwania danych ilościowych. Kodowanie danych w zależności od typu zmiennych z wykorzystaniem oprogramowania biurowego i specjalistycznych programów statystycznych. Graficzna prezentacja wyników badań ilościowych. Komputerowe opracowanie danych jakościowych. Interpretacja wyników badań oraz ich prezentacja w opracowaniu naukowym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna podstawowe pojęcia związane z opisem i wnioskowaniem staty-stycznym przydatne do opracowania wyników przeprowadzonych ba¬dań. Umiejętności - Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na anali-zowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie pro-stych badań pedagogicznych. - Potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań. Kompetencje społeczne - Ma świadomość konieczności aktualizowania swojej wiedzy w zakre-sie komputerowych narzędzi do opracowywania danych. - Jest świadomy konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz etyki badań naukowych. -Jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prac badaw-czych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Baum | |
Prowadzący grup: | Alicja Baum | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Obecność i aktywność na zajęciach. Kolokwium - test wiedzy z zakresu podstawowych pojęć związanych z opisem i wnioskowaniem statystycznym. Egzamin. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wprowadzenie do statystyki: opis i wnioskowanie statystyczne, próba a populacja – metody doboru próby badawczej; zmienne zależne i niezależne, skale pomiarowe jakościowe (nominale i porządkowe) i ilościowe (przedziałowe i stosunkowe), rodzaje miar/wskaźników statystycznych i ich zapis w postaci symboli. Wykorzystanie oprogramowania biurowego (Ms Excel) do analizy danych pochodzących z elektronicznych kwestionariuszy ankiet. Wyznaczenie podstawowych miar – tendencji centralnej, rozproszenia i współzależności dla cech: jakościowych (modalna, dyspersja względna klasyfikacji, chi-kwadrat i współczynnik siły związku) i ilościowych (modalna/dominanta, mediana, średnia, rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, zakres wyników typowych, współczynnik zmienności, współczynnik korelacji liniowej Pearsona). Interpretacja wyników i ich graficzna prezentacja. SPSS - specjalistyczny program statystyczny (wprowadzanie danych i podstawy pracy z programem, opis i prezentacja danych: tabele, wykresy i statystyki opisowe). Podstawy wnioskowania statystycznego (formułowanie hipotezy zerowej i alternatywnej, poziom istotności statystycznej, testy statystyczne, ich założenia i dobór). Testy t-Studenta (dla prób zależnych i niezależnych) oraz test korelacji liniowej Pearsona (dane ilościowe). Test chi-kwadrat (dane jakościowe). Sposób obliczania testów w programie SPSS. Prezentacja wyników badań w opracowaniu naukowym - standardy edytorskie na podstawie reguł APA, cytowania i zapis bibliografii, przypisy, automatyczne podpisy obiektów graficznych i ich spisy, automatyczny spis treści (Ms Word). Zotero jako przykład programu z grupy menedżerów bibliografii i cytowań, współpraca z Ms Word. MAXQDA program wspomagający jakościową analizę danych (interfejs programu, tworzenie nowego projektu, importowanie danych, kodowanie i zarządzanie kodami, analiza – zakodowane fragmenty, wyszukiwanie leksykalne, praca z notatkami). |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.).(2013). Statystyczny drogowskaz. 1, Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Sedno : Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej. Gibbs, G. (2015). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. Schmuller, J. (2020). Analiza statystyczna w Excelu. Gliwice: Helion SA. Uzupełniająca Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Górniak, J., Wachnicki, J. (2008). Pierwsze kroki w analizie danych: SPSS for Windows. Kraków: SPSS Polska. Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Na: https://www.researchgate.net/publication/255697235_Podstawowe_standardy_edytorskie_naukowych_tekstow_psychologicznych_w_jezyku_polskim_na_podstawie_regul_APA. Niedbalski, J. (red.).(2014). Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Rädiker, S., Kuckartz, U. (2020). Focused Analysis of Qualitative Interviews with MAXQDA. Step by Step. Na: https://www.maxqda-press.com/catalog/books/the-practice-of-qualitative-data-analysis. Regel, W. (2013). Podstawy statystyki w Excelu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 45 h (przygotowanie się do kolokwium, egzaminu) Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 METODY KSZTAŁCENIA podające, ćwiczeniowe, zadaniowe, problemowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Baum | |
Prowadzący grup: | Alicja Baum | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Obecność i aktywność na zajęciach. Kolokwium - test wiedzy z zakresu podstawowych pojęć związanych z opisem i wnioskowaniem statystycznym. Egzamin. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wprowadzenie do statystyki: opis i wnioskowanie statystyczne, próba a populacja – metody doboru próby badawczej; zmienne zależne i niezależne, skale pomiarowe jakościowe (nominale i porządkowe) i ilościowe (przedziałowe i stosunkowe), rodzaje miar/wskaźników statystycznych i ich zapis w postaci symboli. Wykorzystanie oprogramowania biurowego (Ms Excel) do analizy danych pochodzących z elektronicznych kwestionariuszy ankiet. Wyznaczenie podstawowych miar – tendencji centralnej, rozproszenia i współzależności dla cech: jakościowych (modalna, dyspersja względna klasyfikacji, chi-kwadrat i współczynnik siły związku) i ilościowych (modalna/dominanta, mediana, średnia, rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, zakres wyników typowych, współczynnik zmienności, współczynnik korelacji liniowej Pearsona). Interpretacja wyników i ich graficzna prezentacja. SPSS - specjalistyczny program statystyczny (wprowadzanie danych i podstawy pracy z programem, opis i prezentacja danych: tabele, wykresy i statystyki opisowe). Podstawy wnioskowania statystycznego (formułowanie hipotezy zerowej i alternatywnej, poziom istotności statystycznej, testy statystyczne, ich założenia i dobór). Testy t-Studenta (dla prób zależnych i niezależnych) oraz test korelacji liniowej Pearsona (dane ilościowe). Test chi-kwadrat (dane jakościowe). Sposób obliczania testów w programie SPSS. Prezentacja wyników badań w opracowaniu naukowym - standardy edytorskie na podstawie reguł APA, cytowania i zapis bibliografii, przypisy, automatyczne podpisy obiektów graficznych i ich spisy, automatyczny spis treści (Ms Word). MAXQDA program wspomagający jakościową analizę danych (interfejs programu, tworzenie nowego projektu, importowanie danych, kodowanie i zarządzanie kodami, analiza – zakodowane fragmenty, wyszukiwanie leksykalne, praca z notatkami). |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.).(2013). Statystyczny drogowskaz. 1, Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Sedno : Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej. Gibbs, G. (2015). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. Schmuller, J. (2020). Analiza statystyczna w Excelu. Gliwice: Helion SA. Uzupełniająca Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Górniak, J., Wachnicki, J. (2008). Pierwsze kroki w analizie danych: SPSS for Windows. Kraków: SPSS Polska. Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Na: https://www.researchgate.net/publication/255697235_Podstawowe_standardy_edytorskie_naukowych_tekstow_psychologicznych_w_jezyku_polskim_na_podstawie_regul_APA. Niedbalski, J. (red.).(2014). Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Rädiker, S., Kuckartz, U. (2020). Focused Analysis of Qualitative Interviews with MAXQDA. Step by Step. Na: https://www.maxqda-press.com/catalog/books/the-practice-of-qualitative-data-analysis. Regel, W. (2013). Podstawy statystyki w Excelu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 45 h (przygotowanie się do kolokwium, egzaminu) Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 METODY KSZTAŁCENIA podające, ćwiczeniowe, zadaniowe, problemowe |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.