Edukacyjne zastosowania mediów cyfrowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-EZM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacyjne zastosowania mediów cyfrowych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Funkcje i zadania mediów cyfrowych w kształceniu. Kompetencje medialne nauczyciela. Szanse i zagrożenia mediów cyfrowych w życiu uczniów i praktyce szkoły. Wirtualne środowisko uczenia się w świetle koncepcji teoretycznych (behawioryzm, kognitywizm, konstruktywizm, konektywizm) i badań empirycznych. Modele wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji a praktyka dydaktyczna. Media cyfrowe jako wsparcie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zastosowanie zasobów cyfrowych w procesie kształcenia i samokształcenia nauczycieli. Rola otwartych zasobów edukacyjnych i naukowych (OZE). Edukacyjne wykorzystanie zasobów cyfrowych w świetle przepisów prawa oraz kodeksów etycznych i innych mechanizmów samoregulacyjnych; wolne licencje i ich zastosowanie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma uporządkowaną wiedzę na temat teoretycznych (filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych i psychologicznych) podstaw zastosowania mediów cyfrowych w procesie kształcenia i wychowania. - Ma uszczegółowioną wiedzę na temat metodyki prowadzenia zajęć z wykorzystaniem mediów cyfrowych – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w tym obszarze działalności pedagogicznej. - Zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego związane z wykorzystaniem treści cyfrowych w celach edukacyjnych i naukowych; rozumie potrzebę kształtowania nawyków samodzielnego uczenia się i korzystania z nowych źródeł wiedzy i Internetu. Umiejętności - Potrafi, wykorzystując w tym celu narzędzia cyfrowe, indywidualizować zadania i dostosowywać metody, treści i sposoby oceniania do potrzeb uczniów i zmian zachodzących w świecie i nauce kreować sytuacje dydaktyczne służące rozwojowi zainteresowań uczniów. - Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla zwiększenia efektywności procesu kształcenia; potrafi dobierać metody i środki w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych, aktywizujące uczniów. - Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z nowoczesnych technologii i otwartych zasobów edukacyjnych (OZE). Kompetencje społeczne - Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie wykorzystania mediów cyfrowych w edukacji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, związaną z dynamiką przemian w obszarze nowych technologii; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności związane z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w procesie kształcenia. - Jest świadomy konieczności przestrzegania zasad etycznych oraz norm prawnych związanych z zastosowaniem mediów cyfrowych w edukacji; jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych wychowanków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Bluszcz, Justyna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Justyna Bluszcz, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu uporządkowanie wiedzy z zakresu zastosowania mediów cyfrowych w edukacji. W ramach wykładów analizowane będą zagadnienia związane z rolą mediów cyfrowych w kształceniu i wychowaniu, kompetencjami cyfrowymi nauczycieli oraz uczniów oraz ich rozwijania w procesie kształcenia i samokształcenia, innowacyjnymi metodami kształcenia z wykorzystaniem narzędzi i zasobów cyfrowych. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW: ocena wypowiedzi (ustnych bądź pisemnych) na temat zagadnień omawianych podczas wykładów ocena z pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna”, Warszawa 2021. Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Marcela M., Czechowska Z., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021. Shapiro J., Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie, Warszawa 2020. Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005. Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011 Łaszczyk J. (red.), Komputer w kształceniu specjalnym, Warszawa 1998 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład aktywizujący dyskusja dydaktyczna praca w zespołach NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 30 h przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 15 h lektura zaleconych tekstów – 15 h 60 h - 2 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Bluszcz | |
Prowadzący grup: | Justyna Bluszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW: - ocena wypowiedzi (ustnych bądź pisemnych) na temat zagadnień omawianych podczas wykładów - ocena z pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna”, Warszawa 2021. Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Marcela M., Czechowska Z., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021. Shapiro J., Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie, Warszawa 2020. Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005. Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład aktywizujący dyskusja dydaktyczna praca w zespołach NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe - 15 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 15 godz. lektura zaleconych tekstów – 15 godz. zadania do przygotowania na zajęcia - 15 godz. 60 h - 2 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Bluszcz | |
Prowadzący grup: | Justyna Bluszcz, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu uporządkowanie wiedzy z zakresu zastosowania mediów cyfrowych w edukacji. W ramach wykładów analizowane będą zagadnienia związane z rolą mediów cyfrowych w kształceniu i wychowaniu, kompetencjami cyfrowymi nauczycieli oraz uczniów oraz ich rozwijania w procesie kształcenia i samokształcenia, innowacyjnymi metodami kształcenia z wykorzystaniem narzędzi i zasobów cyfrowych. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW: ocena wypowiedzi (ustnych bądź pisemnych) na temat zagadnień omawianych podczas wykładów ocena z pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna”, Warszawa 2021. Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Marcela M., Czechowska Z., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021. Shapiro J., Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie, Warszawa 2020. Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005. Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011 Łaszczyk J. (red.), Komputer w kształceniu specjalnym, Warszawa 1998 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład aktywizujący dyskusja dydaktyczna praca w zespołach NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 30 h przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 15 h lektura zaleconych tekstów – 15 h 60 h - 2 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Bluszcz | |
Prowadzący grup: | Justyna Bluszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW: - ocena wypowiedzi (ustnych bądź pisemnych) na temat zagadnień omawianych podczas wykładów - ocena z pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna”, Warszawa 2021. Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Marcela M., Czechowska Z., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021. Shapiro J., Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie, Warszawa 2020. Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005. Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład aktywizujący dyskusja dydaktyczna praca w zespołach NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe - 15 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 15 godz. lektura zaleconych tekstów – 15 godz. zadania do przygotowania na zajęcia - 15 godz. 60 h - 2 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Bluszcz | |
Prowadzący grup: | Justyna Bluszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu uporządkowanie wiedzy z zakresu zastosowania mediów cyfrowych w edukacji. W ramach wykładów analizowane będą zagadnienia związane z rolą mediów cyfrowych w kształceniu i wychowaniu, kompetencjami cyfrowymi nauczycieli oraz uczniów oraz ich rozwijania w procesie kształcenia i samokształcenia, innowacyjnymi metodami kształcenia z wykorzystaniem narzędzi i zasobów cyfrowych. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: ocena wypowiedzi (ustnych bądź pisemnych) na temat zagadnień omawianych podczas wykładów ocena z pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Funkcje i zadania mediów cyfrowych w kształceniu. Kompetencje medialne nauczyciela. 2. Szanse i zagrożenia mediów cyfrowych w życiu uczniów i praktyce szkoły. 3. Wirtualne środowisko uczenia się w świetle koncepcji teoretycznych (behawioryzm, kognitywizm, konstruktywizm, konektywizm) i badań empirycznych. 4. Modele wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji a praktyka dydaktyczna. 5. Media cyfrowe jako wsparcie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 6. Zastosowanie zasobów cyfrowych w procesie kształcenia i samokształcenia nauczycieli. 7. Rola otwartych zasobów edukacyjnych i naukowych (OZE). 8. Edukacyjne wykorzystanie zasobów cyfrowych w świetle przepisów prawa oraz kodeksów etycznych i innych mechanizmów samoregulacyjnych; wolne licencje i ich zastosowanie. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna”, Warszawa 2021. Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Marcela M., Czechowska Z., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021. Shapiro J., Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie, Warszawa 2020. Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005. Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011 Łaszczyk J. (red.), Komputer w kształceniu specjalnym, Warszawa 1998 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład aktywizujący - dyskusja dydaktyczna - praca w zespołach NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe - 30 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 8 godz. lektura zaleconych tekstów/filmów – 15 godz. zadania do przygotowania na zajęcia - 7 godz. 60 h - 2 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Bluszcz | |
Prowadzący grup: | Justyna Bluszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu uporządkowanie wiedzy z zakresu zastosowania mediów cyfrowych w edukacji. W ramach wykładów analizowane będą zagadnienia związane z rolą mediów cyfrowych w kształceniu i wychowaniu, kompetencjami cyfrowymi nauczycieli oraz uczniów oraz ich rozwijania w procesie kształcenia i samokształcenia, innowacyjnymi metodami kształcenia z wykorzystaniem narzędzi i zasobów cyfrowych. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: ocena wypowiedzi (ustnych bądź pisemnych) na temat zagadnień omawianych podczas wykładów ocena z pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Funkcje i zadania mediów cyfrowych w kształceniu. Kompetencje medialne nauczyciela. 2. Szanse i zagrożenia mediów cyfrowych w życiu uczniów i praktyce szkoły. 3. Wirtualne środowisko uczenia się w świetle koncepcji teoretycznych (behawioryzm, kognitywizm, konstruktywizm, konektywizm) i badań empirycznych. 4. Modele wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji a praktyka dydaktyczna. 5. Media cyfrowe jako wsparcie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 6. Zastosowanie zasobów cyfrowych w procesie kształcenia i samokształcenia nauczycieli. 7. Rola otwartych zasobów edukacyjnych i naukowych (OZE). 8. Edukacyjne wykorzystanie zasobów cyfrowych w świetle przepisów prawa oraz kodeksów etycznych i innych mechanizmów samoregulacyjnych; wolne licencje i ich zastosowanie. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna”, Warszawa 2021. Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Marcela M., Czechowska Z., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021. Shapiro J., Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie, Warszawa 2020. Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005. Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011 Łaszczyk J. (red.), Komputer w kształceniu specjalnym, Warszawa 1998 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład aktywizujący - dyskusja dydaktyczna - praca w zespołach NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe - 15 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 15 godz. lektura zaleconych tekstów/filmów – 15 godz. zadania do przygotowania na zajęcia - 15 godz. 60 h - 2 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.