Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | PE-2S-TOW |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej |
| Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
| Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem PE, opiekuńczo-wychowawcza, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 1 sem PE, opiekuńczo-wychowawcza, (2-l) stacj. II st. |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
| Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej w perspektywie krytycznej. Wybrane teorie dotyczące procesów opieki i wychowywania i wybrane koncepcje wychowawcze. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina.¬ Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz wybrane lokalne systemy wsparcia dziecka i rodziny. Wybrane problemy opiekuńczo-wychowawcze. |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe terminy z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej - opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie społeczne. Zna podstawowe teorie i koncepcje dotyczące procesów opieki i wychowania. Rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz współczesne dyskursy na ich temat. Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki i pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. Zna podstawowe instytucje opieki i wsparcia oraz specyfikę ich działania. Ma wiedzę o różnych środowiskach opiekuńczych i wychowawczych. Zna kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie. Umiejętności Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i socjalnych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. Kompetencje społeczne Jest gotowy/a krytycznie ustosunkować się do teorii oraz koncepcji na temat wychowania, a także różnorodnych inicjatyw z zakresu opieki, wychowania, pomocy i wsparcia społecznego. Jest gotowy/a do zaplanowania różnych działań opiekuńczych, adekwatnie do sytuacji indywidualnej i społecznej. Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
| Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Perkowska-Klejman | |
| Prowadzący grup: | Anna Perkowska-Klejman | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin | |
| Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej w perspektywie krytycznej. Wybrane teorie dotyczące procesów opieki i wychowywania i wybrane koncepcje wychowawcze. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina.¬ Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz wybrane lokalne systemy wsparcia dziecka i rodziny. Wybrane problemy opiekuńczo-wychowawcze. |
|
| Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie; Wybrane psychologiczne i pedagogiczne koncepcje wychowania; Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie; Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna; Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną (system opieki i wychowania); Rodzina - jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze; Nowe podejścia do opieki i kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie; Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego. |
|
| Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Pilch T. (red.), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy) hasła: Wychowanie -jako właściwość, Wychowanie - ideologia, ideały, indywidualizacja Opieka domowa Opieka nad dzieckiem Opieka pedagogiczna "Opieka - wychowanie - terapia" Opiekun spolegliwy Opieka paliatywna 2. Pomykało W. (red.) Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła) 3. Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej 4. Luczynski A. Guminska-Sagan I. (red.) (2016) Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań 5. Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie 6. Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka ŹRÓDŁA UZUPEŁNIAJĄCE 1. wybrane materiały ze stron internetowych: http://www.pcpr.info/ https://www.gov.pl/web/rodzina https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl 2. Zięba-Kołodziej B., Sylwia Badora S., (2015), Pedagogika opiekuńcza Perspektywy myślenia o rodzinie, 3. Biedroń M. (red), (2001), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, 4. Gajewska G. G. (2019), Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców, Studia z Teorii Wychowania, 1 (26), 103-125 5. Muszyńska E. (2012), Miejsce opieki we współczesnej pedagogice, Rocznik Lubuski, 38, 2, 91-104 6. Kapuścińska M. (2021), M. Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. IX 7. Przygoda A. (2021), Opieka i wychowanie – współzależności i rozróżnienia znaczeniowe (w:) S. Kowalski, K. Potaczała-Perz, A. Przygoda (red.) ,Uczenie się w trakcie życia - aspekty, postulaty, uzasadnienia |
|
| Uwagi: |
metoda - wykład nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 15 h, samodzielna lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu - 60 h. metodyka refleksyjnej praktyki - 30 h. sposób pomiaru stopnia osiągnięcia efektów kształcenia - egzamin pisemny |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Anna Perkowska-Klejman | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
| Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Perkowska-Klejman | |
| Prowadzący grup: | Anna Perkowska-Klejman | |
| Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AqYRdDVMMBsu34X4bi2ECqLjoH5vCd5-RMevcGEQP_dU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fd78d12f-cdfc-4b11-abb7-cbb04255cd58&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin | |
| Skrócony opis: |
Sposób pomiaru stopnia osiągnięcia efektów kształcenia - egzamin ustny, zagadnienia w formie pytań problemowych będę udostępniane po każdym wykładzie |
|
| Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej w perspektywie krytycznej. Wybrane teorie dotyczące procesów opieki i wychowywania i wybrane koncepcje wychowawcze. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina.¬ Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz wybrane lokalne systemy wsparcia dziecka i rodziny. Wybrane problemy opiekuńczo-wychowawcze. Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie; Wybrane psychologiczne i pedagogiczne koncepcje wychowania; Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie; Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna; Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną (system opieki i wychowania); Rodzina - jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze; Nowe podejścia do opieki i kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie; Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego. |
|
| Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Pilch T. (red.), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy) hasła: Wychowanie -jako właściwość, Wychowanie - ideologia, ideały, indywidualizacja Opieka domowa Opieka nad dzieckiem Opieka pedagogiczna "Opieka - wychowanie - terapia" Opiekun spolegliwy Opieka paliatywna 2. Pomykało W. (red.) Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła) 3. Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej 4. Luczynski A. Guminska-Sagan I. (red.) (2016) Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań 5. Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie 6. Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka ŹRÓDŁA UZUPEŁNIAJĄCE 1. wybrane materiały ze stron internetowych: http://www.pcpr.info/ https://www.gov.pl/web/rodzina https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl 2. Zięba-Kołodziej B., Sylwia Badora S., (2015), Pedagogika opiekuńcza Perspektywy myślenia o rodzinie, 3. Biedroń M. (red), (2001), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, 4. Gajewska G. G. (2019), Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców, Studia z Teorii Wychowania, 1 (26), 103-125 5. Muszyńska E. (2012), Miejsce opieki we współczesnej pedagogice, Rocznik Lubuski, 38, 2, 91-104 6. Kapuścińska M. (2021), M. Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. IX 7. Przygoda A. (2021), Opieka i wychowanie – współzależności i rozróżnienia znaczeniowe (w:) S. Kowalski, K. Potaczała-Perz, A. Przygoda (red.) ,Uczenie się w trakcie życia - aspekty, postulaty, uzasadnienia |
|
| Uwagi: |
metoda - wykład nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 15 h, samodzielna lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu - 60 h. metodyka refleksyjnej praktyki - 30 h. sposób pomiaru stopnia osiągnięcia efektów kształcenia - egzamin ustny, zagadnienia w formie pytań problemowych będę udostępniane po każdym wykładzie |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
| Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Perkowska-Klejman | |
| Prowadzący grup: | Anna Perkowska-Klejman | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin | |
| Skrócony opis: |
Sposób pomiaru stopnia osiągnięcia efektów kształcenia: Osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia będzie weryfikowane za pomocą egzaminu ustnego. Zagadnienia egzaminacyjne, przygotowane w formie pytań problemowych, będą udostępniane studentom po każdym wykładzie. Zostanie sprawdzone opanowanie wiedzy teoretycznej, a także umiejętność jej interpretowania, argumentowania oraz praktycznego zastosowania w kontekście analizowanych zagadnień. |
|
| Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej w perspektywie krytycznej. Wybrane teorie dotyczące procesów opieki i wychowywania i wybrane koncepcje wychowawcze. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina.¬ Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz wybrane lokalne systemy wsparcia dziecka i rodziny. Wybrane problemy opiekuńczo-wychowawcze. |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: Pilch, T. (red.). (2003–2017). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (różne tomy). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. (wybrane hasła: Wychowanie jako właściwość; Wychowanie – ideologia, ideały, indywidualizacja; Opieka domowa; Opieka nad dzieckiem; Opieka pedagogiczna; Opieka – wychowanie – terapia; Opiekun spolegliwy; Opieka paliatywna). Pomykało, W. (red.). (1993). Encyklopedia pedagogiczna (wybrane hasła). Warszawa: Fundacja Innowacja. Albański, L., & Gola, S. (2013). Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Łuczyński, A., & Gumińska-Sagan, I. (red.). (2016). Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Zakrzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Roguska, A., Danielak-Chomać, M., & Kulig, B. (red.). (2011). Rodzinne formy opieki zastępczej. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Materiały uzupełniające: Zięba-Kołodziej, B., & Badora, S. (2015). Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Biedroń, M. (red.). (2001). Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej. Gajewska, G. G. (2019). Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców. Studia z Teorii Wychowania, 10(1[26]), 103–125. Muszyńska, E. (2012). Miejsce opieki we współczesnej pedagogice. Rocznik Lubuski, 38(2), 91–104. Kapuścińska, M. (2021). Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku. Kultura – Przemiany – Edukacja, 9, 173–187. Przygoda, A. (2021). Opieka i wychowanie – współzależności i rozróżnienia znaczeniowe. W S. Kowalski, K. Potaczała-Perz, & A. Przygoda (red.), Uczenie się w trakcie życia – aspekty, postulaty, uzasadnienia (s. 55–72). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Wybrane materiały ze stron internetowych: http://www.pcpr.info/ https://www.gov.pl/web/rodzina https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl |
|
| Uwagi: |
metoda - wykład nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 15 h, samodzielna lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu - 60 h. metodyka refleksyjnej praktyki - 30 h. sposób pomiaru stopnia osiągnięcia efektów kształcenia - egzamin ustny, zagadnienia w formie pytań problemowych będę udostępniane po każdym wykładzie |
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
