Spójność społeczna w perspektywie pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-SSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Spójność społeczna w perspektywie pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PE, opieka nad dzieckiem i wsparcie społeczne, (2-l) niestacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Refleksyjna i krytyczna analiza podziałów klasowych, warstwowych, etnicznych, religijnych oraz celów reprodukcji społeczno-kulturowej, w perspektywie zachowania spójności społecznej. Wybrane systemy polityki społecznej innych krajów. Pojęcia: kontrola społeczna, dewiacja, konformizm, non-konformizm. Wybrane oblicza wykluczenia społecznego, marginalizacji, ostracyzmu. Sposoby zapobiegania wykluczeniu. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne działania na rzecz inkluzji społecznej: przykłady tzw. „best practice”. |
Literatura: |
Dziembała M., 2017, Spójność społeczna w krajach i regionach Unii Europejskiej w świetle wskaźnika postępu społecznego, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 51 (3), s. 142-154 Szarfenberg R., 2010, Marginalizacja i wykluczenie społeczne – panorama językowo-teoretyczna, w: Szarfenberg R., Żołędowski C., Theiss M. (red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne – perspektywa poznawcza, ELIPSA, Warszawa Borowiec J., 2016, Wzrost gospodarczy a zmiany w spójności gospodarczej i społecznej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 416, s. 26-35. Odrowąż-Coates Anna, Dagmara Kostrzewska (2021). A Retrospective on Teenage Pregnancy in Poland: Focussing on Empowerment and Support Variables to Challenge Stereotyping in the Context of Social Work. Child Adolesc Soc Work J (2021). https://doi.org/10.1007/s10560-020-00735-8 Odrowąż-Coates, A., & Szostakowska, K. (2021). Social pedagogy vs social work in Poland. International Journal of Social Pedagogy, 10(1), 1–13. http://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2021.v10.x.003 Odrowąż-Coates (2018). Governmentality i co dalej?: Neoliberalna, globalna twarz rządomyślności – anglojęzyczna przestrzeń ekskluzji/inkluzji społecznej, Miscellanea Anthropologica et Sociologica, vol. 19, no. 3, 2018, pp. 91-110. Odrowaz-Coates (2018). Social Pedagogy in Poland - A discipline on the edge or an edge of disciplines?, IN: Keller, O’Neil, Nicolaisen, Schugurensky, Villaseñor (Eds.) Social Pedagogy and Social Education: Bridging Traditions and Innovations 2018. Social Pedagogy Association, Phoenix, Arizona, pp. 134-144. Odrowąż-Coates, A. & S. Goswami (2017). Foreword by Editors. IN: A. Odrowaz- Coates,S. Goswami (eds.) Symbolic violence in socio-educational contexts. A post- colonial critique. Warsaw 2017. Odrowąż-Coates, A. (2014). Public Education in Finland. Towards Attainable, Egalitarian and Individuality Focused Model of Teaching and Learning Process, [In:] S. Juszczyk (red.) European Education (and Training) Systems, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, pp. 26-48. Odrowąż-Coates, The paradox of religious diversity and human rights in Europe, [In:] E. Januszewska, S. Rullac (eds.) Social work and social problems in Europe: description, dilemmas and possible solutions, Paris: L'Harmattan 2013, p. 207-228). Teksty prasowe Dokumenty rządowe - polityka społeczna |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma rozszerzoną i uszczegółowioną wiedzę o strukturze i funkcjach polityki społecznej, w tym oddziaływaniu systemów edukacji. Zna wybrane systemy polityki społecznej innych krajów. Ma uporządkowaną wiedzę o działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, w perspektywie spójności społecznej. Umiejętności Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpreto-wania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. Kompetencje społeczne Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo i aktywność, prace zaliczeniowe. Nakład pracy studenta, 15 godzin kontaktowych, 20 godzin pracy samodzielnej. 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Mirosław Szymański | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a78e989aec74a441780bdcea003b59d5e%40thread.tacv2/conversations?groupId=981a5975-0d1c-40a7-b8f2-6e438258590f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Spójność społeczna stanowi istotne zagadnienie w każdym środowisku, w regionie, kraju, społeczności lokalnej, w rodzinach, szkołach i innych instytucjach oświatowo-wychowawczych. Wiąże się z ogólną problematyką więzi społecznej i integracji społecznej, od których zależy dobrostan i pokój społeczny. Brak spójności e określonych społecznościach, tak w skali globalnej, jak i lokalnej prowadzi do konfliktów, agresji, bójek i wojen. Kształtowanie spójności w grupach rówieśniczych, klasach szkolnych, zespołach sportowych i artystycznych, szkołach, społecznościach lokalnych jest jedną z podstawowych powinności wychowania. jego zadaniem jest krzewienie wartości altruistycznych i alterocentrycznych, koleżeństwa, przyjaźni, kultury miłości. Powinno prowadzić do internalizacji tolerancji w stosunku do Innego, umiejętności współpracy i współdziałania oraz tworzenia wspólnot i funkcjonowania zgodnie z ich zasadami.W kształceniu, wychowaniu i opiece nad dziećmi ogromne znaczenie ma spójność intencji. działań oraz ocen i opinii uczniów, nauczycieli i rodziców. |
|
Literatura: |
Z. Bauman, Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie, Wyd. Literackie, Kraków 2008. P. Starosta, Więź społeczna w dobie globalizacji, "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" 2005, nr 8/1, s. 119-130. A. Szczurek-Boruta, B, Chojmacka-Synaszko, A. Gancarz, Szkoła i rodzina w środowisku lokalnym, Wyd, Adam Marszałek, Toruń 2016. M.J. Szymański, Młodzież wobec wartości, Wyd. IBE, Warszawa 2000. J. Wojniak, Obywatel w społeczeństwie sieci. Warunki i narzędzia społecznej partycypacji w ponowoczesnym świecie, Wyd, Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2016 . |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Odrowąż-Coates | |
Prowadzący grup: | Dagmara Kostrzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Refleksyjna i krytyczna analiza podziałów klasowych, warstwowych, etnicznych, religijnych oraz celów reprodukcji społeczno-kulturowej, w perspektywie zachowania spójności społecznej. Wybrane systemy polityki społecznej innych krajów. Pojęcia: kontrola społeczna, dewiacja, konformizm, non-konformizm. Wybrane oblicza wykluczenia społecznego, marginalizacji, ostracyzmu. Sposoby zapobiegania wykluczeniu. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne działania na rzecz inkluzji społecznej: przykłady tzw. „best practice”. |
|
Pełny opis: |
Refleksyjna i krytyczna analiza podziałów klasowych, warstwowych, etnicznych, religijnych oraz celów reprodukcji społeczno-kulturowej w perspektywie zachowania spójności społecznej. Pojęcia: kontrola społeczna, dewiacja, konformizm, non-konformizm, polityka społeczna. Wybrane oblicza wykluczenia społecznego, marginalizacji, ostracyzmu. Sposoby zapobiegania wykluczeniu. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne działania na rzecz inkluzji społecznej. Przemoc symboliczna w ujęciu Pierre’a Bourdieu. |
|
Literatura: |
Odrowąż-Coates Anna, Dagmara Kostrzewska (2021). A Retrospective on Teenage Pregnancy in Poland: Focussing on Empowerment and Support Variables to Challenge Stereotyping in the Context of Social Work. Child Adolesc Soc Work J (2021). https://doi.org/10.1007/s10560-020-00735-8 Odrowąż-Coates, A., & Szostakowska, K. (2021). Social pedagogy vs social work in Poland. International Journal of Social Pedagogy, 10(1), 1–13. http://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2021.v10.x.003 Odrowąż-Coates (2018). Governmentality i co dalej?: Neoliberalna, globalna twarz rządomyślności – anglojęzyczna przestrzeń ekskluzji/inkluzji społecznej, Miscellanea Anthropologica et Sociologica, vol. 19, no. 3, 2018, pp. 91-110. Odrowaz-Coates (2018). Social Pedagogy in Poland - A discipline on the edge or an edge of disciplines?, IN: Keller, O’Neil, Nicolaisen, Schugurensky, Villaseñor (Eds.) Social Pedagogy and Social Education: Bridging Traditions and Innovations 2018. Social Pedagogy Association, Phoenix, Arizona, pp. 134-144. Odrowąż-Coates, A. & S. Goswami (2017). Foreword by Editors. IN: A. Odrowaz- Coates,S. Goswami (eds.) Symbolic violence in socio-educational contexts. A post- colonial critique. Warsaw 2017. Odrowąż-Coates, A. (2014). Public Education in Finland. Towards Attainable, Egalitarian and Individuality Focused Model of Teaching and Learning Process, [In:] S. Juszczyk (red.) European Education (and Training) Systems, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, pp. 26-48. Odrowąż-Coates, The paradox of religious diversity and human rights in Europe, [In:] E. Januszewska, S. Rullac (eds.) Social work and social problems in Europe: description, dilemmas and possible solutions, Paris: L'Harmattan 2013, p. 207-228). Teksty prasowe Dokumenty rządowe - polityka społeczna |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: 15 godzin kontaktowych, 20 godzin pracy samodzielnej. 1 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.