Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-LDB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Studenci zaliczają przedmiot na podstawie obecności na wymaganej liczbie zajęć z przedmiotu, aktywności na zajęciach oraz otrzymania pozytywnej oceny z pracy pisemnej (eseju) z zakresu treści realizowanych na zajęciach. METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA W CZASIE STANU EPIDEMII: Materiały do opracowania poszczególnych tematów zajęć będą przesyłane studentom drogą mailową przez pocztę USOSweb, natomiast weryfikacja zakładanych efektów kształcenia za pomocą informacji i zadań zwrotnych ( esej na jeden z podanych tematów - zob. Metody i kryteria oceniania - przesłany na pocztę USOSweb prowadzącego zajęcia) |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Inicjacja czytelnicza na etapie wczesnej edukacji. Świat literatury dla dzieci: jej tradycji i najnowszych nurtów, konwencji i tematów ujmowanych w kontekście teorii i praktyki pedagogicznej. Literacka i pedagogiczna oceny tekstu, ilustracji i edycji książek adresowanych do dziecka. Tendencje rozwojowe i przemiany baśni i poezji dla dzieci, portretu dziecka, sposobów zwracania się do dziecka jako czytelnika. Charakterystyka środków stylistycznych. Dziecko jako twórca i odbiorca literatury. Wybrane problemy edytorstwa książek dla dzieci. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Adamczykowa Z., Literatura dziecięca. Funkcje – Kategorie – Gatunki, Warszawa 2004. Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Wrocław 1993. Baluch A., Ceremonie literackie, a więc obrazy, zabawy i wzorce w literaturze dla dzieci, Kraków 1998. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 2010. Brett D., Opowiadania dla twojego dziecka. Koją, leczą, rozwiązują problemy, Gdańsk 1998. Cichoń-Piasecka M., Baśń w kulturze, terapii i wychowaniu, [w:] Baśń w terapii i wychowaniu, red. Sz. Kawalla, E. Lewandowska-Tarasiuk, J.W. Sienkiewicz, Warszawa 2012. Cieślikowski J., Literatura osobna, Warszawa 1985. Molicka M., Bajkoterapia, Poznań 1999. Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. Poezja dla dzieci. Antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2002. Tyszkowa M., Baśń i jej recepcja z punktu widzenia psychologii rozwojowej, „Psychologia Wychowawcza”1978, nr 4. Ziółkowska-Sobecka M., Hans Christian Andersen. Portrety autorów lektur szkolnych, Warszawa 2001. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Baśń i dziecko, red. H. Skrobiszewska, Warszawa 1978. Cichoń-Piasecka Małgorzata, Baśnioterapia w rehabilitacji dzieci upośledzonych umysłowo, „Szkoła Specjalna”, 2005, nr 1. Cieślikowski J., Antologia poezji dziecięcej, Wrocław 1980. Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995. Szeliga K., Bajkoterapia, czyli jak z Guziołkiem tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka, Kraków 2008. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej literatury dla dzieci z elementami biblioterapii jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie pedagogiczne dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej Umiejętności potrafi wybrać i zastosować odpowiedni do wykorzystywanej literatury dla dzieci sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy z literaturą dla dzieci, w tym elementy biblioterapii, w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji Kompetencje społeczne wykazuje wrażliwość i gotowość działania z wykorzystaniem literatury dla dzieci i elementów biblioterapii na rzecz dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wymagających szczególnej opieki, pomocy i troski |
Metody i kryteria oceniania: |
Student zalicza przedmiot na podstawie obecności na zajęciach, aktywności na zajęciach oraz pisemnej pracy na jeden z podanych tematów: 1. Literatura dla dzieci w procesie wychowania i terapii. 2. Obrazy dziecka i dzieciństwa w literaturze dziecięcej różnych epok. 3. Znaczenie i wartości baśni w życiu dziecka. Prace studenckie(eseje) będą oceniane wg następujących kryteriów: 1. zgodność pracy z tematem; 2. Zakres przedstawionych treści;3. Poprawność merytoryczna pracy;4. Odwołania do literatury przedmiotu; 5. Poprawność językowa, stylistyczna i ortograficzna; 6. Oryginalność ujęcia tematu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tworzenie scenariuszy zajęć dydaktycznych związanych z interpretacją różnorodnych fragmentów literatury dziecięcej-i ich ocena Interpretacje biblioterapeutycznej funkcji literatury – na wybranych przykładach literackich Bajkoterapeutyczne i poezjoterapeutyczne koncepcje wykorzystywania fragmentów literackich w różnorodnych sytuacjach życiowych ich odbiorców-bogactwo konceptów i próby ich realizacji, także zdalnych, wraz z ich opisem Kręcenie krótkich filmów edukacyjnych na kanwie różnorodnych pomysłów biblioterapeutycznych, jako inspiracja do dyskursów – ocena |
|
Pełny opis: |
• Kreowanie różnorodnych form obcowania z książką , w tym z literaturą dziecięcą • Poznawanie ciekawych fragmentów literatury dziecięcej – tradycja i współczesność • Kulturowy zwrot teorii jako nowe podejście do tekstów literackich- życie na miarę literatury- idea nowego czytania • Biblioterapia i jej wielkie szanse wykorzystania w kreowaniu różnorodnych form kontaktu z literaturą dziecięcą- na przykładzie wybranych fragmentów literatury dziecięcej • Bajkoterapia i poezjoterapia- istota i ich udział w kulturze i doświadczeniach życiowych człowieka |
|
Literatura: |
Krzyśka S .Lecznicza moc poezji w AKANT 2014 Markowski M.P. Życie na miarę literatury Kraków 2009 Molicka M. Biblioterapia i Bajkoterapia Poznań2011 Waśko A.O edukacji literackiej ( nie tylko dla polonistów) Kraków 2019 Zgółkowa H. Świat w dziecięcych słowach Poznań 2019 |
|
Uwagi: |
Przesyłanie wszystkim (!) studentom , w każdym tygodniu, merytorycznych prezentacji w Power-Poincie, skanów fragmentów tekstów literackich, opracowań naukowych dotyczących literatury dziecięcej i biblioterapii. Przesłano już studentom ok. 40 prezentacji. Teraz będzie ich więcej. Zajęcia odbywają się poprzez aplikację Teams zgodnie z godzinami wyznaczonymi w planie zajęć lub umówionymi ze studentami. Zaliczenie na podstawie prac pisemnych-esejów, scenariuszy zajęć dydaktycznych i aktywnego udziału w zajęciach akademickich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Cichoń-Piasecka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Cichoń-Piasecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do wykorzystywania literatury w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, zapoznanie z podstawowymi pojęciami i problemami literatury dla dzieci ze wskazaniem na jej związki z psychologią rozwojową i pedagogiką oraz na terapeutyczny wymiar literatury. Studenci na zajęciach zdobędą umiejętność analizy tekstu literackiego, ze zwróceniem uwagi na psychologiczne i intelektualne uwarunkowania lektury oraz zapoznają się z twórczością dla dzieci w aspekcie historyczno- i teoretyczno-literackim. METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA W CZASIE STANU EPIDEMII: Materiały do opracowania poszczególnych tematów zajęć będą przesyłane studentom drogą mailową przez pocztę USOSweb, natomiast weryfikacja zakładanych efektów kształcenia za pomocą informacji i zadań zwrotnych ( esej na jeden z podanych tematów - zob. Metody i kryteria oceniania - przesłany na pocztę USOSweb prowadzącego zajęcia) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Literatura dla dzieci – „literatura osobna” lub „literatura czwarta”. Miejsce literatury dla młodego odbiorcy w literaturze ogólnej. Początki literatury dla dzieci. Problemy dydaktyzmu i artyzmu. Związki z pedagogiką i psychologią. Obrazy dziecka i dzieciństwa w utworach różnych autorów. Zadania literatury dla dzieci. Cechy utworu literackiego dla dzieci. Dzieło literackie jako swoisty typ wypowiedzi. Kategorie i gatunki w „literaturze osobnej”. Inicjacje czytelnicze i rozwój zainteresowania dziecka książką. Utwór dla dzieci jako komunikat literacki. Kryteria oceny tekstu literackiego dla dzieci. Kategoria komizmu i tragizmu, piękna i brzydoty. Magiczność, symboliczność, fantazja jako naturalna potrzeba dziecka. Archetypy literatury dziecięcej. Arcydzieła literatury dziecięcej jako przygotowanie do odbioru literatury wysokiej i rozumienia kultury. Przegląd podstawowych form gatunkowych w literaturze dla dzieci. Powiastka dydaktyczna, bajka, baśń ludowa i literacka. Rola baśni w życiu dziecka. Baśń z perspektywy psychologii rozwojowej. Baśń jako model świata. Poszukiwanie tożsamości i oswajanie lęków w baśni. Psychoterapeutyczna moc baśni. Analiza wybranych baśni pod kątem możliwości wykorzystania ich w terapii. Lęki u dzieci. Dziecięce strategie radzenia sobie z lękiem. Bajka terapeutyczna, jej rodzaje i sposoby terapeutycznego oddziaływania na dziecko. Przykłady bajek terapeutycznych możliwych do wykorzystania w sytuacjach trudnych. Poszukiwania nowych środków wyrazu we współczesnej prozie i poezji dla dzieci. Wiersze dla dzieci inspirowane folklorem dziecięcym. Paidialność jako podstawowa kategoria wiersza dziecięcego. Oblicza i funkcje komizmu w wierszach dla dzieci. Tradycja i awangardowość, czyli od M. Konopnickiej do D. Wawiłow. Znaczenie twórczości J. Tuwima, J. Brzechwy, K. Makuszyńskiego w polskiej poezji dla dzieci. Końcowy test zaliczeniowy |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Adamczykowa Z., Literatura dziecięca. Funkcje – Kategorie – Gatunki, Warszawa 2004. Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Wrocław 1993. Baluch A., Ceremonie literackie, a więc obrazy, zabawy i wzorce w literaturze dla dzieci, Kraków 1998. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 2010. Brett D., Opowiadania dla twojego dziecka. Koją, leczą, rozwiązują problemy, Gdańsk 1998. Cichoń-Piasecka M., Baśń w kulturze, terapii i wychowaniu, [w:] Baśń w terapii i wychowaniu, red. Sz. Kawalla, E. Lewandowska-Tarasiuk, J.W. Sienkiewicz, Warszawa 2012. Cieślikowski J., Literatura osobna, Warszawa 1985. Molicka M., Bajkoterapia, Poznań 1999. Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. Poezja dla dzieci. Antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2002. Tyszkowa M., Baśń i jej recepcja z punktu widzenia psychologii rozwojowej, „Psychologia Wychowawcza”1978, nr 4. Ziółkowska-Sobecka M., Hans Christian Andersen. Portrety autorów lektur szkolnych, Warszawa 2001. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Baśń i dziecko, red. H. Skrobiszewska, Warszawa 1978. Cichoń-Piasecka Małgorzata, Baśnioterapia w rehabilitacji dzieci upośledzonych umysłowo, „Szkoła Specjalna”, 2005, nr 1. Cieślikowski J., Antologia poezji dziecięcej, Wrocław 1980. Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995. Szeliga K., Bajkoterapia, czyli jak z Guziołkiem tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka, Kraków 2008. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000. |
|
Uwagi: |
Kontakt ze studentami w okresie zawieszenia zajęć podczas ogłoszonego stanu epidemicznego będzie odbywał się za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Cichoń-Piasecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
STUDENT ZALICZA PRZEDMIOT NA PODSTAWIE: 1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach. 2. Uzyskania pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium zaliczeniowego, sprawdzającego znajomość problematyki z zakresu literatury dziecięcej i tekstów literatury dziecięcej. KRYTERIA OCENY PRACY PISEMNEJ: 1. Zgodność treści pracy z tematem. 2. Pogłębione ujęcie tematu świadczące o znajomości problematyki omawianej na zajęciach i tekstów literatury dziecięcej. 3. Poprawność pracy pod względem językowym i ortograficznym. 4. Oryginalność ujęcia tematu. PRZYKŁADOWE TEMATY PRACY PISEMNEJ: 1. Literatura dla dzieci w procesie wychowania i terapii. 2. Obrazy dziecka i dzieciństwa w wybranych tekstach literatury dziecięcej. 3. Różne oblicza dydaktyzmu w utworach dla dzieci. 4. Wartość i znaczenie baśni w życiu dziecka. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 15 godz. Przygotowanie do zajęć - 15 godz. Przygotowanie do kolokwium - 10 godz. Punkty ECTS - 3 |
|
Pełny opis: |
Literatura dla dzieci - "literatura osobna" lub "literatura czwarta" Miejsce literatury dla młodego odbiorcy w literaturze ogólnej. Początki literatury dla dzieci. Problemy dydaktyzmu i artyzmu. Związki z pedagogiką i psychologią. Obrazy dziecka i dzieciństwa w utworach różnych autorów. Zadania literatury dla dzieci. Cechy tekstu literackiego dla dzieci. Dzieło literackie jako swoisty typ wypowiedzi. Kategorie i gatunki w "literaturze osobnej". Inicjacje czytelnicze i rozwój zainteresowania dziecka książką. Specyfika odbioru literatury przez dziecięcego czytelnika. Kategoria komizmu i tragizmu, piękna i brzydoty. Magiczność, symboliczność, fantazja jako naturalna potrzeba dziecka. Archetypy literatury dziecięcej. Arcydzieła literatury dziecięcej jako przygotowanie do odbioru literatury wysokiej i rozumienia kultury. Przegląd podstawowych form gatunkowych w literaturze dla dzieci. Powiastka dydaktyczna, bajka, baśń ludowa i literacka. Rola baśni w życiu dziecka. Baśń z perspektywy psychologii rozwojowej. Baśń jako model świata. Poszukiwanie tożsamości i oswajanie lęków w baśni. Psychoterapeutyczna moc baśni. Analiza wybranych baśni pod kątem możliwości wykorzystania ich w terapii. Lęki u dzieci. Dziecięce strategie radzenia sobie z lękiem. Bajka terapeutyczna, jej rodzaje i sposoby terapeutycznego oddziaływania na dziecko. Przykłady bajek terapeutycznych możliwych do wykorzystania w sytuacjach trudnych. Poszukiwania nowych środków wyrazu we współczesnej prozie i poezji dla dzieci. Wiersze dla dzieci inspirowane folklorem dziecięcym. Paidialność jako podstawowa kategoria wiersza dziecięcego. Oblicza i funkcje komizmu w wierszach dla dzieci. Tradycja i awangardowość, czyli od M. Konopnickiej do D. Wawiłow. Znaczenie twórczości J. Tuwima, J. Brzechwy, K. Makuszyńskiego w polskiej poezji dla dzieci. Pisemne kolokwium zaliczeniowe. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Adamczykowa Z., Literatura dziecięca. Funkcje – Kategorie – Gatunki, Warszawa 2004. Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Wrocław 1993. Baluch A., Ceremonie literackie, a więc obrazy, zabawy i wzorce w literaturze dla dzieci, Kraków 1998. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 2010. Brett D., Opowiadania dla twojego dziecka. Koją, leczą, rozwiązują problemy, Gdańsk 1998. Cichoń-Piasecka M., Baśń w kulturze, terapii i wychowaniu, [w:] Baśń w terapii i wychowaniu, red. Sz. Kawalla, E. Lewandowska-Tarasiuk, J.W. Sienkiewicz, Warszawa 2012. Cieślikowski J., Literatura osobna, Warszawa 1985. Molicka M., Bajkoterapia, Poznań 1999. Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. Poezja dla dzieci. Antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2002. Tyszkowa M., Baśń i jej recepcja z punktu widzenia psychologii rozwojowej, „Psychologia Wychowawcza”1978, nr 4. Ziółkowska-Sobecka M., Hans Christian Andersen. Portrety autorów lektur szkolnych, Warszawa 2001. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Baśń i dziecko, red. H. Skrobiszewska, Warszawa 1978. Cichoń-Piasecka Małgorzata, Baśnioterapia w rehabilitacji dzieci upośledzonych umysłowo, „Szkoła Specjalna”, 2005, nr 1. Cieślikowski J., Antologia poezji dziecięcej, Wrocław 1980. Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995. Szeliga K., Bajkoterapia, czyli jak z Guziołkiem tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka, Kraków 2008. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000 |
|
Uwagi: |
Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, aktywizujące (np. "burza mózgów", drama) W czasie stanu epidemii zajęcia będą prowadzone w trybie zdalnym. Materiały do zajęć będą przesyłane studentom przez prowadzącego i zamawiane przez studentów drogą elektroniczną z biblioteki APS (bibl@aps.edu.pl) Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji TEAMS został grupie przekazany w wiadomości mailowej przez USOSmail. gr.ćwiczeniowa I ZU/PE-PEK |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student /studentka: - zna i rozumie strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci lub uczniów poprzez edukację czytelniczą; zasady wykorzystywania literatury dziecięcej do stymulowania rozwoju dziecka oraz biblioterapii; rolę inicjacji czytelniczej w rozwoju dziecka lub ucznia; - potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej w przedszkolu i szkole odpowiednio dobraną literaturę; - potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania czytelnicze dzieci lub uczniów; - jest gotowy/gotowa do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec literatury. Na zaliczenie przedmiotu składa się przede wszystkim obecność na zajęciach i aktywny w nich udział (m.in. w dyskusji panelowej), który poprzedza lektura wybranych pozycji literatury dziecięcej (6 pozycji prozy, wybranych przez prowadzącego i 1 przez studenta, do tego wybór 10 wierszy). Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu na podstawie prezentacji bieżących zadań ćwiczeniowych, wykonanych indywidualnie lub w grupie - zrealizowanych zgodnie z podanymi na zajęciach szczegółowymi kryteriami. Zadania zaliczeniowe są oparte o pracę z tekstem: analizę i interpretację (w tym - plastyczną, muzyczną, ruchową). |
|
Pełny opis: |
Perspektywa pedagogiczna w obcowaniu z literaturą dziecięcą – między dydaktyzmem a artyzmem w wychowaniu dziecka-czytelnika przez literaturę i dla literatury we wczesnej edukacji. Charakterystyczne cechy literatury dla dzieci i jej terapeutyczne oddziaływanie. Obraz kompetencji czytelniczych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Modele kontaktu dziecka z literaturą. Rola pośrednika lektury. Współczesne tendencje w literaturze dziecięcej i praktyki wydawnicze. Od książki obrazkowej do picturebooka. Obrazy dziecka w poezji dziecięcej – od Konopnickiej do Wawiłow. Fantastyka i przeobrażenie baśni. Baśnie Perraulta, braci Grimm i Andersena. Polska baśń ludowa – Konopnicka, Leśmian, Papuzińska. Wielowarstwowe opowieści fantastyczne (m.in. Caroll, Milne, Lingren, Jansson, Korczak, Brzechwa). Fantasy. Tabu w literaturze dla dzieci. Rola grozy – okrucieństwo Grimmów, depresyjność Andersena, horror Gaimnanna, anarchia Dahla, potwory i koszmarne dzieci. Postmodernistyczne gry z konwencją baśniową. Wyznaczniki realizmu magicznego. Analiza rekomendowanej listy lektur dla klas 1-3. w podstawie programowej. |
|
Literatura: |
Adamczykowa, Z. (2004). Literatura dziecięca. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa: Wydawnictwo WSP. Baluch, A. (1987). Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia. Baluch, A. (2005). Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków: Universatis. Kostecka, W. (2014). Baśń modernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Kostecka, W., Leszczyński, G., Skowera, M. (2021). Kamienie milowe w dziejach polskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. Leśmian, Korczak, Brzechwa. W: Prace Filologiczne 11(14) 2021, s. 203-221. Smuszkiewicz, A. (2016). Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Ungeheuer-Gołąb, A. (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik. Warszawa: Wydawnictwo, SBP. Zabawa, K. (2017). Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. Kraków: Wydawnictwo WAM. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Baluch, A. (1993). Archetypy literatury dziecięcej. Wrocław: Wydawnictwo W. Bagiński i Synowie. Gralewicz-Wolny, I., Mytych-Forajter, B. (2013). Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Kostecka, W. (2010). Tajemnica księgi. Tropami współczesnej fantastyki dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Leszczyński, G., Świerczyńska-Jelonek, D., Zając, M. (red.). (2009). Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze, problemy animacji. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Slany, K. (2014). Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimanna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. Sochańska, B., Czechowska, J. (red.) (2012). Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci. Media Rodzina, Duński Instytut Kultury. Waksmund R. (2000). Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej. Tematy, gatunki, konteksty. Wrocław: Wydawnictwo UWr. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: indywidualna lektura wybranych tekstów literatury dla dzieci, głośne czytanie fragmentów literatury, dyskusja (m.in. panelowa), praca w grupie nad mapą mentalną, kolażem, gry językowe, elementy dramy w ramach analizy i interpretacji tekstu, indywidualna praca nad esejem i recenzją tekstu literackiego. Godziny kontaktowe: 15h Godziny na lekturę: 6h Godziny na przygotowanie eseju: 3h Godziny na przygotowanie rekomendacji lub wywiadu: 3h Nakład pracy osoby studiującej: 1 punkt ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.