Cyberkultura jako przedmiot badań ilościowych i jakościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-CPB | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Cyberkultura jako przedmiot badań ilościowych i jakościowych | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. PE, pedagogika kultury i mediów cyfrowych, (2-l) stacj. II st. |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Interdyscyplinarność badań naukowych w obszarze nauk społecznych. Skala, zasięg i dynamika przemian edukacyjnych będących przedmiotem badań. Specyfika badań ilościowych w kulturze cyfrowej. Zastosowanie badań jakościowych w procesie badawczym kultury i cyberkultury. Przedmiot i cel badań pedagogicznych przestrzeni cyfrowej. Problemy badawcze i hipotezy robocze. Metody, techniki i narzędzia badawcze. Konstrukcja metodologiczna w procesie badawczym. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą ilościowych i jakościowych metod, technik i narzędzi badawczych sto-sowanych w badaniach prowadzonych w środowisku cyfro-wym Umiejętności posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwa-nia i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu źródeł cyfrowych oraz interpre-towania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań wykorzystując wyniki badań ilościowych i jakościowych nad cyberkulturą Kompetencje społeczne jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej podczas organizacji i prowadzenia badań nad cyberkulturą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Andrzejewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kolek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza: Wykazanie się wiedzą na temat zjawisk cyberkultury i badań ilościowych i jakościowych w owym kontekście Umiejętności: Projekt – zaprojektowanie, przeprowadzenie badania oraz analiza - metoda podsumowująca Kompetencje: Samoocena - metoda podsumowująca. Ocena prowadzącego - metoda podsumowująca | |
Pełny opis: |
1. Cyberkultura i funkcjonowanie jednostki w kulturze cyfrowej 2. Cyberkultura w kontekście wybranych koncepcji pedagogicznych 3. Podmiot wirtualny i znaczenie relacji w świecie wirtualnym 4. Analiza i interpretacja wybranych zjawisk cyberkulturowych 5. Metody jakościowe i ilościowe w badaniach pedagogicznych 6. Problematyka badań i analizy danych ilościowych w kontekście cyberkulturowym 7. Problematyka badań i analizy danych jakościowych w kontekście cyberkulturowym 8. Przygotowanie projektu badań własnych, przeprowadzenie badań (ilościowych i jakościowych) w przestrzeni internetowej i przedstawienie wyników | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] Kultura i język mediów, Tanaś M., (red.), Impuls, Kraków, 2007 2. Gibbs, G., Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa, 2011 3. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2006 Literatura uzupełniająca: 1. Smolińska-Theiss B., Theiss W., Badania jakościowe. Przewodnik po labiryncie, w: S. Palka (red.). Podstawy metodologii badań, Wydawnictwo GWP, Gdańsk, 2010 2. Izdebska, J., Obraz dziecka w rzeczywistości upozorowanej – aspekty metodologiczne i empiryczne; W: M. Sokołowski (red.), Konteksty kultury medialnej. Analizy i interpretacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007 3. Kobylarek A., Pomiędzy hipertekstem a hiperwięzią. O kształtowaniu się nowych wspólnot sieciowych, [w:] Ponowoczesne konteksty edukacji, Jakubowska–Malicka L., Kobylarek A., Pryszmont–Ciesielska M., (red.), Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2009 | |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DUPE-PKM Zajęcia prowadzone z użyciem Microsoft Teams (według planu zajęć). Materiały przesyłane na maila grupy. Konsultacje indywidualne dla Studentów przez Microsoft Teams lub telefonicznie po wcześniejszym umówieniu: akd137@aps.edu.pl Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams. Dodatkowa literatura dostępna na IBUK Libra (APS): 1. Dijk, J., Społeczne aspekty nowych mediów., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/2121 2. Pawlak, P., Cyfrowa kultura masowa., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2018, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/190595 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Józef Bednarek | |
Prowadzący grup: | Beata Balcerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.