Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia andragogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2M-AZA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia andragogiki
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowy moduł "A" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowy moduł "A" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Andragogika jako dyscyplina pedagogiczna. Obszary problemowe andragogiki. Edukacja i rozwój zawodowy człowieka dorosłego ideą przewodnią andragogiki. Podstawowe kategorie andragogiki. Wybrane teorie aktywności edukacyjnej dorosłych. Praca edukacyjna z dorosłymi - modele, formy, uwarunkowania, miejsca realizacji. Samokształcenie jako imperatyw aktywności społeczno-zawodowej osoby dorosłej. Dobre praktyki edukacji dorosłych - perspektywa polska i międzynarodowa. Konsekwencje rozwoju edukacji dorosłych w Polsce - ujęcie temporalne. Obecność andragogiki w działalności zawodowej i pozazawodowej pedagoga - teoretyczne i praktyczne obszary pedagogicznego wsparcia uczenia się dorosłych (poradnictwo i tutoring edukacyjno-zawodowy). Świat nowoczesnych technologii i mediów cyfrowych a wyzwania współczesnej edukacji dorosłych - szanse i zagrożenia. Współczesne społeczno-ekonomiczne dylematy wychowania i kształcenia dorosłych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.

Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych. 

Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.

Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.

Kompetencje społeczne

Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.

Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Solak
Prowadzący grup: Adam Solak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena wypowiedzi ustnych oraz poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- esej erudycyjno-problemowy

- zaliczenie na ocenę: wypowiedź pisemna erudycyjno-problemowa (tryb stacjonarny - w sali uczelnianej)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Andragogika jako dyscyplina pedagogiczna. Obszary problemowe andragogiki. Edukacja i rozwój zawodowy człowieka dorosłego ideą przewodnią andragogiki. Podstawowe kategorie andragogiki.

2. Wybrane teorie aktywności edukacyjnej dorosłych.

3. Praca edukacyjna z dorosłymi - modele, formy, uwarunkowania, miejsca realizacji.

4. Samokształcenie jako imperatyw aktywności społeczno-zawodowej osoby dorosłej. Dobre praktyki edukacji dorosłych - perspektywa polska i międzynarodowa.

5. Konsekwencje rozwoju edukacji dorosłych w Polsce - ujęcie temporalne.

6. Obecność andragogiki w działalności zawodowej i pozazawodowej pedagoga - teoretyczne i praktyczne obszary pedagogicznego wsparcia uczenia się dorosłych (poradnictwo i tutoring edukacyjno-zawodowy).

7. Świat nowoczesnych technologii i mediów cyfrowych a wyzwania współczesnej edukacji dorosłych - szanse i zagrożenia.

8. Współczesne społeczno-ekonomiczne dylematy wychowania i kształcenia dorosłych.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Aleksander T., Andragogika : podręcznik akademicki, Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy, Radom - Kraków, 2009.

2. Aleksander T., Optymalizacja pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych : potrzeba i kierunki modernizacji dokształcania i doskonalenia zawodowego kadr pracowniczych w Polsce, "Impuls", Kraków,1998.

3. Aleksander T., (red.), Andragogiczne problemy współczesności , Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.

4. Horyń W., Maciejewski J., ( red.). Andragogika w ujęciu interdyscyplinarnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.

5. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Wrocław 2001.

6. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, 2010.

7. Przybylska E., (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2001.

8. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Boczukowa B., Jak kształcić dorosłych : refleksje andragoga, „Adam Marszałek”, Toruń, 2010.

2. Czarkowski J., E-learning dla dorosłych, "Difin", Warszawa, 2012.

3. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii : szkice i rozprawy, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2000.

4. Czerniawska O., Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2011.

5. Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2007.

6. Frąckowiak A., Półturzycki J., (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, T.1, "Żak", Warszawa, 2010.

7. Frąckowiak A., Półturzycki J., (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach pozaeuropejskich, T. 2, "Żak", Warszawa, 2011.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- analiza przypadków,

- analiza tekstów źródłowych

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 15 godz.

Przygotowanie eseju problemowo-erudycyjnego: 15 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Solak
Prowadzący grup: Adam Solak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena wypowiedzi ustnych oraz poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- esej erudycyjno-problemowy

- zaliczenie na ocenę: wypowiedź pisemna erudycyjno-problemowa (tryb stacjonarny - w sali uczelnianej)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Andragogika jako dyscyplina pedagogiczna. Obszary problemowe andragogiki. Edukacja i rozwój zawodowy człowieka dorosłego ideą przewodnią andragogiki. Podstawowe kategorie andragogiki.

2. Wybrane teorie aktywności edukacyjnej dorosłych.

3. Praca edukacyjna z dorosłymi - modele, formy, uwarunkowania, miejsca realizacji.

4. Samokształcenie jako imperatyw aktywności społeczno-zawodowej osoby dorosłej. Dobre praktyki edukacji dorosłych - perspektywa polska i międzynarodowa.

5. Konsekwencje rozwoju edukacji dorosłych w Polsce - ujęcie temporalne.

6. Obecność andragogiki w działalności zawodowej i pozazawodowej pedagoga - teoretyczne i praktyczne obszary pedagogicznego wsparcia uczenia się dorosłych (poradnictwo i tutoring edukacyjno-zawodowy).

7. Świat nowoczesnych technologii i mediów cyfrowych a wyzwania współczesnej edukacji dorosłych - szanse i zagrożenia.

8. Współczesne społeczno-ekonomiczne dylematy wychowania i kształcenia dorosłych.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Aleksander T., Andragogika : podręcznik akademicki, Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy, Radom - Kraków, 2009.

2. Aleksander T., Optymalizacja pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych : potrzeba i kierunki modernizacji dokształcania i doskonalenia zawodowego kadr pracowniczych w Polsce, "Impuls", Kraków,1998.

3. Aleksander T., (red.), Andragogiczne problemy współczesności , Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.

4. Horyń W., Maciejewski J., ( red.). Andragogika w ujęciu interdyscyplinarnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.

5. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Wrocław 2001.

6. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, 2010.

7. Przybylska E., (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2001.

8. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Boczukowa B., Jak kształcić dorosłych : refleksje andragoga, „Adam Marszałek”, Toruń, 2010.

2. Czarkowski J., E-learning dla dorosłych, "Difin", Warszawa, 2012.

3. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii : szkice i rozprawy, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2000.

4. Czerniawska O., Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2011.

5. Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2007.

6. Frąckowiak A., Półturzycki J., (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, T.1, "Żak", Warszawa, 2010.

7. Frąckowiak A., Półturzycki J., (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach pozaeuropejskich, T. 2, "Żak", Warszawa, 2011.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- analiza przypadków,

- analiza tekstów źródłowych

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 24 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.

Przygotowanie eseju problemowo-erudycyjnego: 26 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Solak
Prowadzący grup: Adam Solak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena wypowiedzi ustnych oraz poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- esej erudycyjno-problemowy

- zaliczenie na ocenę: wypowiedź pisemna erudycyjno-problemowa (tryb stacjonarny - w sali uczelnianej)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Andragogika jako dyscyplina pedagogiczna. Obszary problemowe andragogiki. Edukacja i rozwój zawodowy człowieka dorosłego ideą przewodnią andragogiki. Podstawowe kategorie andragogiki.

2. Wybrane teorie aktywności edukacyjnej dorosłych.

3. Praca edukacyjna z dorosłymi - modele, formy, uwarunkowania, miejsca realizacji.

4. Samokształcenie jako imperatyw aktywności społeczno-zawodowej osoby dorosłej. Dobre praktyki edukacji dorosłych - perspektywa polska i międzynarodowa.

5. Konsekwencje rozwoju edukacji dorosłych w Polsce - ujęcie temporalne.

6. Obecność andragogiki w działalności zawodowej i pozazawodowej pedagoga - teoretyczne i praktyczne obszary pedagogicznego wsparcia uczenia się dorosłych (poradnictwo i tutoring edukacyjno-zawodowy).

7. Świat nowoczesnych technologii i mediów cyfrowych a wyzwania współczesnej edukacji dorosłych - szanse i zagrożenia.

8. Współczesne społeczno-ekonomiczne dylematy wychowania i kształcenia dorosłych.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Aleksander T., Andragogika : podręcznik akademicki, Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy, Radom - Kraków, 2009.

2. Aleksander T., Optymalizacja pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych : potrzeba i kierunki modernizacji dokształcania i doskonalenia zawodowego kadr pracowniczych w Polsce, "Impuls", Kraków,1998.

3. Aleksander T., (red.), Andragogiczne problemy współczesności , Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.

4. Horyń W., Maciejewski J., ( red.). Andragogika w ujęciu interdyscyplinarnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.

5. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Wrocław 2001.

6. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, 2010.

7. Przybylska E., (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2001.

8. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Boczukowa B., Jak kształcić dorosłych : refleksje andragoga, „Adam Marszałek”, Toruń, 2010.

2. Czarkowski J., E-learning dla dorosłych, "Difin", Warszawa, 2012.

3. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii : szkice i rozprawy, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2000.

4. Czerniawska O., Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2011.

5. Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2007.

6. Frąckowiak A., Półturzycki J., (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, T.1, "Żak", Warszawa, 2010.

7. Frąckowiak A., Półturzycki J., (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach pozaeuropejskich, T. 2, "Żak", Warszawa, 2011.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- analiza przypadków,

- analiza tekstów źródłowych

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 24 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.

Przygotowanie eseju problemowo-erudycyjnego: 26 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iryna Androshchuk
Prowadzący grup: Iryna Androshchuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena wypowiedzi ustnych oraz poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- esej erudycyjno-problemowy

- zaliczenie na ocenę: wypowiedź pisemna erudycyjno-problemowa (tryb stacjonarny - w sali uczelnianej)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Andragogika jako dyscyplina pedagogiczna. Obszary problemowe andragogiki. Edukacja i rozwój zawodowy człowieka dorosłego ideą przewodnią andragogiki. Podstawowe kategorie andragogiki.

2. Wybrane teorie aktywności edukacyjnej dorosłych.

3. Praca edukacyjna z dorosłymi - modele, formy, uwarunkowania, miejsca realizacji.

4. Samokształcenie jako imperatyw aktywności społeczno-zawodowej osoby dorosłej. Dobre praktyki edukacji dorosłych - perspektywa polska i międzynarodowa.

5. Konsekwencje rozwoju edukacji dorosłych w Polsce - ujęcie temporalne.

6. Obecność andragogiki w działalności zawodowej i pozazawodowej pedagoga - teoretyczne i praktyczne obszary pedagogicznego wsparcia uczenia się dorosłych (poradnictwo i tutoring edukacyjno-zawodowy).

7. Świat nowoczesnych technologii i mediów cyfrowych a wyzwania współczesnej edukacji dorosłych - szanse i zagrożenia.

8. Współczesne społeczno-ekonomiczne dylematy wychowania i kształcenia dorosłych.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Aleksander T., Andragogika : podręcznik akademicki, Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy, Radom - Kraków, 2009.

2. Aleksander T., Optymalizacja pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych : potrzeba i kierunki modernizacji dokształcania i doskonalenia zawodowego kadr pracowniczych w Polsce, "Impuls", Kraków,1998.

3. Aleksander T., (red.), Andragogiczne problemy współczesności , Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.

4. Horyń W., Maciejewski J., ( red.). Andragogika w ujęciu interdyscyplinarnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.

5. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Wrocław 2001.

6. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, 2010.

7. Przybylska E., (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2001.

8. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Boczukowa B., Jak kształcić dorosłych : refleksje andragoga, „Adam Marszałek”, Toruń, 2010.

2. Czarkowski J., E-learning dla dorosłych, "Difin", Warszawa, 2012.

3. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii : szkice i rozprawy, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2000.

4. Czerniawska O., Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2011.

5. Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2007.

6. Frąckowiak A., Półturzycki J., (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, T.1, "Żak", Warszawa, 2010.

7. Frąckowiak A., Półturzycki J., (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach pozaeuropejskich, T. 2, "Żak", Warszawa, 2011.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- analiza przypadków,

- analiza tekstów źródłowych

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 24 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.

Przygotowanie eseju problemowo-erudycyjnego: 26 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)