Wybrane zagadnienia pedagogiki społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2M-ASP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia pedagogiki społecznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowy moduł "A" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowy moduł "A" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 1: Wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach na całym świecie |
Skrócony opis: |
Praktyczne wymiary pedagogiki społecznej w kontekście lokalnym i globalnym. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Pedagogika społeczna w Polsce i na świecie. Pogłębienie refleksji nad pojęciami: wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko. Społeczeństwo wiedzy, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI). Globalizacja, zrównoważony rozwój a edukacja. Społeczeństwo obywatelskie – społeczna partycypacja, organizacje pozarządowe. Koncepcje aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. Społeczno-polityczne strategie pedagogiki społecznej. Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych. Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki. Umiejętności Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych. Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej. Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga. Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska. Kompetencje społeczne Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin, uczestnictwo w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Odrowąż-Coates | |
Prowadzący grup: | Sameer Babu M, Paulina Malinowska-Kowalczyk, Anna Odrowąż-Coates, Marta Wiatr | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Pogłębienie refleksji nad pojęciami: wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko, społeczeństwo wiedzy, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI)., globalizacja, zrównoważony rozwój a edukacja, społeczeństwo obywatelskie – społeczna partycypacja, organizacje pozarządowe. Omówienie koncepcji aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej. |
|
Literatura: |
Literatura Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o. Freire, P., & Giroux, H. A. (2010). Edukacja, polityka, i ideologia. In H. A. Giroux & L. Witkowski (Eds.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (pp. 185–199). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.” Freire, P. (2005). Pedagogy of the Oppressed. New York, London: Continuum. Radlińska, H. (1961). Wychowanie Narodowe. In H. Radlińska (Ed.), Pedagogika Społeczna (pp. 3–20). Wrocław, Warszawa, Kraków: Załad Narodowy im. Ossolińskich. Radlińska, H. (1997). Postawa wychowawcy wobec środowiska społecznego. In W. Theiss (Ed.), Radlińska (pp. 156–177). Wydawnictwo “Żak.” Literatura uzupełniająca Kaliszewska, M. (2015). Bliżej Heleny Radlińskiej i myślenia o kulturze: (szkic o książce L. Witkowskiego, “Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej...”, Of.Wyd. Impuls, Kraków 2014). Studia z Teorii Wychowania. |
|
Uwagi: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi Obecność na wykładzie zgodnie z wymaganiami regulaminu studiów 15 h 2 ECTS Nakład pracy własnej 45 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Iryna Androshchuk, Marta Wiatr | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi Obecność na wykładzie zgodnie z wymaganiami regulaminu studiów |
|
Pełny opis: |
Pogłębienie refleksji nad pojęciami: wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko, społeczeństwo wiedzy, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI)., globalizacja, zrównoważony rozwój a edukacja, społeczeństwo obywatelskie – społeczna partycypacja, organizacje pozarządowe. Omówienie koncepcji aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej. |
|
Literatura: |
Literatura Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o. Freire, P., & Giroux, H. A. (2010). Edukacja, polityka, i ideologia. In H. A. Giroux & L. Witkowski (Eds.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (pp. 185–199). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.” Freire, P. (2005). Pedagogy of the Oppressed. New York, London: Continuum. Radlińska, H. (1961). Wychowanie Narodowe. In H. Radlińska (Ed.), Pedagogika Społeczna (pp. 3–20). Wrocław, Warszawa, Kraków: Załad Narodowy im. Ossolińskich. Radlińska, H. (1997). Postawa wychowawcy wobec środowiska społecznego. In W. Theiss (Ed.), Radlińska (pp. 156–177). Wydawnictwo “Żak.” Literatura uzupełniająca Kaliszewska, M. (2015). Bliżej Heleny Radlińskiej i myślenia o kulturze: (szkic o książce L. Witkowskiego, “Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej...”, Of.Wyd. Impuls, Kraków 2014). Studia z Teorii Wychowania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Kulesza, Marta Wiatr | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AhCfeQRVlO7JytMu64aNAAYY2zVKk6N_hbpr0-2Ychj01%40thread.tacv2/conversations?groupId=9eb21d51-7681-4a1d-a77e-4a4e93ed0844&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi punktacja 300pkt. - min. 60%) Obecność na wykładzie zgodnie z wymaganiami regulaminu studiów - (... pkt. - min. 70%) umiejętności , wiedza, kompetencje Ćwiczenia zaliczenie na podstawie obserwacji uczestnictwo na w czasie zajęć (...pkt. - min. 70%) - umiejętności , wiedza i kompetencje |
|
Pełny opis: |
Pogłębienie refleksji nad pojęciami: wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko, społeczeństwo wiedzy, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI)., globalizacja, zrównoważony rozwój a edukacja, społeczeństwo obywatelskie – społeczna partycypacja, organizacje pozarządowe. Omówienie koncepcji aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej. |
|
Literatura: |
Literatura Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o. Freire, P., & Giroux, H. A. (2010). Edukacja, polityka, i ideologia. In H. A. Giroux & L. Witkowski (Eds.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (pp. 185–199). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.” Freire, P. (2005). Pedagogy of the Oppressed. New York, London: Continuum. Radlińska, H. (1961). Wychowanie Narodowe. In H. Radlińska (Ed.), Pedagogika Społeczna (pp. 3–20). Wrocław, Warszawa, Kraków: Załad Narodowy im. Ossolińskich. Radlińska, H. (1997). Postawa wychowawcy wobec środowiska społecznego. In W. Theiss (Ed.), Radlińska (pp. 156–177). Wydawnictwo “Żak.” Literatura uzupełniająca Kaliszewska, M. (2015). Bliżej Heleny Radlińskiej i myślenia o kulturze: (szkic o książce L. Witkowskiego, “Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej...”, Of.Wyd. Impuls, Kraków 2014). Studia z Teorii Wychowania. |
|
Uwagi: |
STOSOWANE METODY UCZENIA SIĘ Wykład: wykłady z prezentacją multimedialną, filmami. Ćwiczenia: lektura tekstów i dyskusja na zajęciach. NAKŁAD PRACY: Godziny kontaktowe: 45h Lektura tekstów: 10h Przygotowanie prac: 10h Przygotowanie do egzaminu: 20h 85h - 5 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AR6IJ4IV_caf2LWVvfCpm5WABgSWJQ5X777SZM5A6fzM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5349ff92-acb4-4f80-a166-dbcc110a1d24&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi punktacja 300pkt. - min. 60%) Obecność na wykładzie zgodnie z wymaganiami regulaminu studiów maksymalnie 1 nieobecność Ćwiczenia zaliczenie na podstawie obserwacji uczestnictwo na w czasie zajęć - umiejętności , wiedza i kompetencje |
|
Pełny opis: |
Pogłębienie refleksji nad pojęciami: wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko, społeczeństwo wiedzy, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI)., globalizacja, zrównoważony rozwój a edukacja, społeczeństwo obywatelskie – społeczna partycypacja, organizacje pozarządowe. Omówienie koncepcji aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej. |
|
Literatura: |
Literatura Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o. Freire, P., & Giroux, H. A. (2010). Edukacja, polityka, i ideologia. In H. A. Giroux & L. Witkowski (Eds.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (pp. 185–199). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.” Freire, P. (2005). Pedagogy of the Oppressed. New York, London: Continuum. Radlińska, H. (1961). Wychowanie Narodowe. In H. Radlińska (Ed.), Pedagogika Społeczna (pp. 3–20). Wrocław, Warszawa, Kraków: Załad Narodowy im. Ossolińskich. Radlińska, H. (1997). Postawa wychowawcy wobec środowiska społecznego. In W. Theiss (Ed.), Radlińska (pp. 156–177). Wydawnictwo “Żak.” Literatura uzupełniająca Kaliszewska, M. (2015). Bliżej Heleny Radlińskiej i myślenia o kulturze: (szkic o książce L. Witkowskiego, “Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej...”, Of.Wyd. Impuls, Kraków 2014). Studia z Teorii Wychowania. |
|
Uwagi: |
STOSOWANE METODY UCZENIA SIĘ Wykład: wykłady z prezentacją multimedialną, filmami. Ćwiczenia: lektura tekstów i dyskusja na zajęciach. NAKŁAD PRACY: Godziny kontaktowe: 30h Lektura tekstów:20 h Przygotowanie prac: 15h Przygotowanie do egzaminu: 20h 85 h - 5 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.