Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia pedagogiki społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2M-ASP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia pedagogiki społecznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowy moduł "A" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowy moduł "A" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 1: Wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach na całym świecie
Cel 10: Zmniejszyć nierówności w krajach i między krajami
Cel 11: Zrównoważone miasta i społeczności
Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
Cel 5: Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt

Skrócony opis:

Praktyczne wymiary pedagogiki społecznej w kontekście lokalnym i globalnym.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Pedagogika społeczna w Polsce i na świecie. Pogłębienie refleksji nad pojęciami: wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko. Społeczeństwo wiedzy, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI). Globalizacja, zrównoważony rozwój a edukacja. Społeczeństwo obywatelskie – społeczna partycypacja, organizacje pozarządowe. Koncepcje aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. Społeczno-polityczne strategie pedagogiki społecznej. Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.

Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych. 

Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.

Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.

Kompetencje społeczne

Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.

Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin, uczestnictwo w zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Odrowąż-Coates
Prowadzący grup: Sameer Babu M, Paulina Malinowska-Kowalczyk, Anna Odrowąż-Coates, Marta Wiatr
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Pogłębienie refleksji nad pojęciami​:

wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko​,

społeczeństwo wiedzy, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI)., globalizacja, zrównoważony rozwój a edukacja, społeczeństwo obywatelskie – społeczna partycypacja, organizacje pozarządowe.

Omówienie koncepcji aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. ​

Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. ​

Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej.​

Literatura:

Literatura

Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o.

Freire, P., & Giroux, H. A. (2010). Edukacja, polityka, i ideologia. In H. A. Giroux & L. Witkowski (Eds.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (pp. 185–199). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.”

Freire, P. (2005). Pedagogy of the Oppressed. New York, London: Continuum.

Radlińska, H. (1961). Wychowanie Narodowe. In H. Radlińska (Ed.), Pedagogika Społeczna (pp. 3–20). Wrocław, Warszawa, Kraków: Załad Narodowy im. Ossolińskich.

Radlińska, H. (1997). Postawa wychowawcy wobec środowiska społecznego. In W. Theiss (Ed.), Radlińska (pp. 156–177). Wydawnictwo “Żak.”

Literatura uzupełniająca

Kaliszewska, M. (2015). Bliżej Heleny Radlińskiej i myślenia o kulturze: (szkic o książce L. Witkowskiego, “Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej...”, Of.Wyd. Impuls, Kraków 2014). Studia z Teorii Wychowania.

Uwagi:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi

Obecność na wykładzie zgodnie z wymaganiami regulaminu studiów

15 h 2 ECTS

Nakład pracy własnej 45 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: Iryna Androshchuk, Marta Wiatr
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi

Obecność na wykładzie zgodnie z wymaganiami regulaminu studiów

Pełny opis:

Pogłębienie refleksji nad pojęciami​:

wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko​,

społeczeństwo wiedzy, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI)., globalizacja, zrównoważony rozwój a edukacja, społeczeństwo obywatelskie – społeczna partycypacja, organizacje pozarządowe.

Omówienie koncepcji aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. ​

Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. ​

Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej.​

Literatura:

Literatura

Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o.

Freire, P., & Giroux, H. A. (2010). Edukacja, polityka, i ideologia. In H. A. Giroux & L. Witkowski (Eds.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (pp. 185–199). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.”

Freire, P. (2005). Pedagogy of the Oppressed. New York, London: Continuum.

Radlińska, H. (1961). Wychowanie Narodowe. In H. Radlińska (Ed.), Pedagogika Społeczna (pp. 3–20). Wrocław, Warszawa, Kraków: Załad Narodowy im. Ossolińskich.

Radlińska, H. (1997). Postawa wychowawcy wobec środowiska społecznego. In W. Theiss (Ed.), Radlińska (pp. 156–177). Wydawnictwo “Żak.”

Literatura uzupełniająca

Kaliszewska, M. (2015). Bliżej Heleny Radlińskiej i myślenia o kulturze: (szkic o książce L. Witkowskiego, “Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej...”, Of.Wyd. Impuls, Kraków 2014). Studia z Teorii Wychowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: Marta Kulesza, Marta Wiatr
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AhCfeQRVlO7JytMu64aNAAYY2zVKk6N_hbpr0-2Ychj01%40thread.tacv2/conversations?groupId=9eb21d51-7681-4a1d-a77e-4a4e93ed0844&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi punktacja 300pkt. - min. 60%)

Obecność na wykładzie zgodnie z wymaganiami regulaminu studiów - (... pkt. - min. 70%) umiejętności , wiedza, kompetencje

Ćwiczenia zaliczenie na podstawie obserwacji uczestnictwo na w czasie zajęć (...pkt. - min. 70%) - umiejętności , wiedza i kompetencje

Pełny opis:

Pogłębienie refleksji nad pojęciami​:

wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko​,

społeczeństwo wiedzy, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI)., globalizacja, zrównoważony rozwój a edukacja, społeczeństwo obywatelskie – społeczna partycypacja, organizacje pozarządowe.

Omówienie koncepcji aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. ​

Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. ​

Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej.​

Literatura:

Literatura

Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o.

Freire, P., & Giroux, H. A. (2010). Edukacja, polityka, i ideologia. In H. A. Giroux & L. Witkowski (Eds.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (pp. 185–199). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.”

Freire, P. (2005). Pedagogy of the Oppressed. New York, London: Continuum.

Radlińska, H. (1961). Wychowanie Narodowe. In H. Radlińska (Ed.), Pedagogika Społeczna (pp. 3–20). Wrocław, Warszawa, Kraków: Załad Narodowy im. Ossolińskich.

Radlińska, H. (1997). Postawa wychowawcy wobec środowiska społecznego. In W. Theiss (Ed.), Radlińska (pp. 156–177). Wydawnictwo “Żak.”

Literatura uzupełniająca

Kaliszewska, M. (2015). Bliżej Heleny Radlińskiej i myślenia o kulturze: (szkic o książce L. Witkowskiego, “Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej...”, Of.Wyd. Impuls, Kraków 2014). Studia z Teorii Wychowania.

Uwagi:

STOSOWANE METODY UCZENIA SIĘ

Wykład: wykłady z prezentacją multimedialną, filmami.

Ćwiczenia: lektura tekstów i dyskusja na zajęciach.

NAKŁAD PRACY:

Godziny kontaktowe: 45h

Lektura tekstów: 10h

Przygotowanie prac: 10h

Przygotowanie do egzaminu: 20h

85h - 5 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: Marta Wiatr
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AR6IJ4IV_caf2LWVvfCpm5WABgSWJQ5X777SZM5A6fzM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5349ff92-acb4-4f80-a166-dbcc110a1d24&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi punktacja 300pkt. - min. 60%)

Obecność na wykładzie zgodnie z wymaganiami regulaminu studiów maksymalnie 1 nieobecność

Ćwiczenia zaliczenie na podstawie obserwacji uczestnictwo na w czasie zajęć - umiejętności , wiedza i kompetencje

Pełny opis:

Pogłębienie refleksji nad pojęciami​:

wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko​,

społeczeństwo wiedzy, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI)., globalizacja, zrównoważony rozwój a edukacja, społeczeństwo obywatelskie – społeczna partycypacja, organizacje pozarządowe.

Omówienie koncepcji aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. ​

Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. ​

Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej.​

Literatura:

Literatura

Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o.

Freire, P., & Giroux, H. A. (2010). Edukacja, polityka, i ideologia. In H. A. Giroux & L. Witkowski (Eds.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (pp. 185–199). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.”

Freire, P. (2005). Pedagogy of the Oppressed. New York, London: Continuum.

Radlińska, H. (1961). Wychowanie Narodowe. In H. Radlińska (Ed.), Pedagogika Społeczna (pp. 3–20). Wrocław, Warszawa, Kraków: Załad Narodowy im. Ossolińskich.

Radlińska, H. (1997). Postawa wychowawcy wobec środowiska społecznego. In W. Theiss (Ed.), Radlińska (pp. 156–177). Wydawnictwo “Żak.”

Literatura uzupełniająca

Kaliszewska, M. (2015). Bliżej Heleny Radlińskiej i myślenia o kulturze: (szkic o książce L. Witkowskiego, “Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej...”, Of.Wyd. Impuls, Kraków 2014). Studia z Teorii Wychowania.

Uwagi:

STOSOWANE METODY UCZENIA SIĘ

Wykład: wykłady z prezentacją multimedialną, filmami.

Ćwiczenia: lektura tekstów i dyskusja na zajęciach.

NAKŁAD PRACY:

Godziny kontaktowe: 30h

Lektura tekstów:20 h

Przygotowanie prac: 15h

Przygotowanie do egzaminu: 20h

85 h - 5 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)