Metodologia badań nauk społecznych z elementami statystyki -1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2F-MS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań nauk społecznych z elementami statystyki -1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rekapitulacja wiadomości z przedmiotu Metody badań pedagogicznych odnośnie procedury badawczej pedagogiki i kluczowych metod badań pedagogicznych oraz nabycie wiadomości i umiejętności stosowania opisu i wnioskowania statystycznego w zakresie koniecznym do zaplanowania, przeprowadzenia i opracowania wyników pracy magisterskiej |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Procedura badawcza pedagogiki w zastosowaniu do planowania prac magisterskich. Przegląd podstawowych informacji o stosowanych metodach i technikach badawczych (definicja, rodzaje, wady i zalety, sposób planowania, sposób przeprowadzania badań, sposób opracowywania wyników). Wprowadzenie do statystyki i opisu statystycznego. Wskaźniki położenia, rozproszenia dla danych nominalnych. Współzależność dla danych nominalnych - chi kwadrat i siła związku. Wskaźniki położenia, rozproszenia dla danych ilościowych. Współzależność dla danych ilościowych - współczynnik r Pearsona. |
Literatura: |
A. Góralski /red/Metody badań pedagogicznych w zarysie E. Babbie Podstawy badań społecznych Wyd. Naukowe PWN Warszawa 2009 A. Góralski Metody opisu i wnioskowania statystycznego dla pedagogów i psychologów Literatura uzupełniająca P. Francuz, R. Mackiewicz Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce Wyd. KUL Lublin 2007 J. Brzeziński Metodologia badań psychologicznych Wyd. Naukowe PWN Warszawa 1996 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego. - Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wy-ników badań (obserwacji bezpośredniej, skal szacunkowych, ankiety, wywiadu, socjometrii, testów osiągnięć szkolnych, eksperymentu pedagogicznego). - Zna podstawowe metody opisu statystycznego i wnioskowania statystycznego. Umiejętności - Potrafi zaprojektować procedurę postępowania badawczego, dobierać metody badań i metody opracowania wyników ade-kwatne do sformułowanych problemów badawczych, potrafi opracować wyniki badań. - Potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki opisu statystycznego do opracowania badań, policzyć i zinterpretować wyniki wskaźników opisu statystycznego w celu analizy całościowej struktury zebranych danych. - Zna procedurę i sposób stosowania podstawowych testów statystycznych. Prawidłowo wyciąga wnioski dotyczące próby i populacji. Kompetencje społeczne - Ma pogłębioną świadomość poziom u swojej wiedzy z zakresu metodologii badań nauk społecznych, rozumie po-trzebę wiedzy i umiejętności rozwoju w tym zakresie. - Dostrzega własną odpowiedzialność za podejmowane działania badawcze, dostrzega dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod badawczych, pozyskiwaniem danych, opracowaniem wyników badań i wykorzystywaniem cudzych opracowań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie kolokwiów i ocenianych prac domowych. Każdy student musi zaliczyć e-learning: ścieżka Opis statystyczny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Grabowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wiedza i umiejętności oceniane na podstawie prac studentów oraz zaliczenia e-learningu Kompetencje społeczne oceniane w trakcie wypowiedzi ustnych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Procedura badawcza pedagogiki w zastosowaniu do planowania prac magisterskich. Przegląd podstawowych informacji o stosowanych metodach i technikach badawczych ( definicja, rodzaje, wady i zalety, sposób planowania, sposób przeprowadzania badań, sposób opracowywania wyników). Wprowadzenie do statystyki i opisu statystycznego. Wskaźniki położenia, rozproszenia dla danych nominalnych. Współzależność dla danych nominalnych - chi kwadrat i siła związku. Wskaźniki położenia, rozproszenia i współzależności dla danych porządkowych (mediana, rozstęp, współczynnik korelacji rangowej Rs Spearmana) Wskaźniki położenia, rozproszenia, asymetrii dla danych ilościowych. ( Średnia, dominanta, mediana, rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, współczynnik skośności i asymetrii) Współzależność dla danych ilościowych - współczynnik r Pearsona |
|
Literatura: |
A. Góralski Wiarygodne wnoskowanie z danych Poradnik humanisty Wyd. Universitas Rediviva Warszawa 2016 A.Krajewska Statystyka dla pedagogów Trans Humana Białystok 1997 P.Francuz, R.Mackiewicz Liczby nie wiedzą skąd pochodzą Wyd. KUL Lublin 2007 E.Babbie Podstawy badań społecznych PWnWarszawa 2009 |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: - podające: elementy wykładu z prezentacją i wyjaśnieniem przypadków kluczowych - ćwiczenia: liczenie i interpretacja uzyskanych danych - dyskusja optymalnych sposobów opracowania prac |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Grabowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Faza przedmiotu (1) to rekapitulacja wiadomości z metod badań pedagogicznych oraz nabycie wiadomości i umiejętności stosowania opisu statystycznego czyli doboru, liczenia i interpretacji wskaźników charakteryzujących próby badane |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu 2. Wskaźniki położenia i rozproszenia dla danych nominalnych: kategoria modalna, częstość kategorii modalnej, dyspersja względna klasyfikacji 3.Wskaźniki współzależności dla danych nominalnych: chi kwadrat i współczynniki siły związku 4. Wskaźniki położenia i rozproszenia dla danych ilościowych: średnia arytmetyczna, dominanta, mediana, rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności i obszar przeciętnej zmienności 5. Wskaźniki skośności / asymetrii i wskaźniki współzależności dla danych ilościowych: współczynnik skośności, współczynnik asymetrii , współczynnik korelacji liniowej i współczynnik determinacji |
|
Literatura: |
A. Góralski Wiarygodne wnoskowanie z danych Poradnik humanisty Wyd. Universitas Rediviva Warszawa 2016 A.Krajewska Statystyka dla pedagogów Trans Humana Białystok 1997 P.Francuz, R.Mackiewicz Liczby nie wiedzą skąd pochodzą Wyd. KUL Lublin 2007 E.Babbie Podstawy badań społecznych PWnWarszawa 2009 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Grabowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Karolina Jabłońska, Ewa Jakimowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Semestr zimowy poświęcony jest na rekapitulację podstawowych informacji z metod badań pedagogicznych i poznanie kluczowych wskaźników opisu statystycznego |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1/2. Cel i pojęcie metodologii oraz procedura badań pedagogicznych 3/4 Metody badań - techniki, realizacja i sposób opracowania wyników 5. Wprowadzenie do statystyki - podstawowe pojęcia 6. Wprowadzenie do opisu statystycznego 7. Wskaźniki położenia i rozproszenia dla danych nominalnych 8. Wskaźniki współzależności dla danych nominalnych 9. Wskaźniki położenia, rozproszenia i współzależności dla danych porządkowych 10. Wskaźniki położenia i rozproszenia dla danych ilościowych 11. Wskaźniki skośności, asymetrii i koncentracji dla danych ilościowych 12. Wskaźniki współzależności dla danych ilościowych 13. Całkowita struktura danych - zasady prezentacji 14. Zasady doboru sposobu opracowania do konkretnego problemu 15. Zaliczenie przedmiotu |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane zdalnie , w trybie synchronicznym kod przedmiotu im7oqbm Metody: prezentacja zagadnień teoretycznych połączona z analizą konkretnych przykładów, sposobu liczenia i interpretacji wyników |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pilipczuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Karolina Jabłońska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Faza przedmiotu (1) to rekapitulacja wiadomości z metod badań pedagogicznych oraz nabycie wiadomości i umiejętności stosowania opisu statystycznego czyli doboru, liczenia i interpretacji wskaźników charakteryzujących próby badane |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu 2. Wskaźniki położenia i rozproszenia dla danych nominalnych: kategoria modalna, częstość kategorii modalnej, dyspersja względna klasyfikacji 3.Wskaźniki współzależności dla danych nominalnych: chi kwadrat i współczynniki siły związku 4. Wskaźniki położenia i rozproszenia dla danych ilościowych: średnia arytmetyczna, dominanta, mediana, rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności i obszar przeciętnej zmienności 5. Wskaźniki skośności / asymetrii i wskaźniki współzależności dla danych ilościowych: współczynnik skośności, współczynnik asymetrii , współczynnik korelacji liniowej i współczynnik determinacji |
|
Literatura: |
A. Góralski Wiarygodne wnoskowanie z danych Poradnik humanisty Wyd. Universitas Rediviva Warszawa 2016 A.Krajewska Statystyka dla pedagogów Trans Humana Białystok 1997 P.Francuz, R.Mackiewicz Liczby nie wiedzą skąd pochodzą Wyd. KUL Lublin 2007 E.Babbie Podstawy badań społecznych PWnWarszawa 2009 |
|
Uwagi: |
Nauczanie zdalne w trybie synchronicznym Linki: gr. 1 gr. 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae30dd556eec643ea81a4ae835569cfc4%40thread.tacv2/conversations?groupId=7da417c4-cf00-4fe1-85bc-e231917a3037&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9d1991e629274fda9724cb77a21e5036%40thread.tacv2/conversations?groupId=05b547da-2455-4079-9db2-05281a0df482&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. 4 gr. 5 gr. 6 gr. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Korko, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z opisem statystycznym. W trakcie spotkań studenci poznają wskaźniki opisu statystycznego dla danych nominalnych, porządkowych oraz ilościowych, zasady opracowania oraz prezentacji danych uzyskanych w badaniach. Przedmiot stanowi także ugruntowanie wiedzy metodologicznej w zakresie metod badań pedagogicznych. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1/2. Cel i pojęcie metodologii oraz procedura badań pedagogicznych 3/4 Metody badań - techniki, realizacja i sposób opracowania wyników 5. Wprowadzenie do statystyki - podstawowe pojęcia 6. Wprowadzenie do opisu statystycznego 7. Wskaźniki położenia i rozproszenia dla danych nominalnych 8. Wskaźniki współzależności dla danych nominalnych 9. Wskaźniki położenia, rozproszenia i współzależności dla danych porządkowych 10. Wskaźniki położenia i rozproszenia dla danych ilościowych 11. Wskaźniki skośności, asymetrii i koncentracji dla danych ilościowych 12. Wskaźniki współzależności dla danych ilościowych 13. Całkowita struktura danych - zasady prezentacji 14. Zasady doboru sposobu opracowania do konkretnego problemu 15. Zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007) Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Lublin: Wydawnictwo KUL Babbie, E. (2008) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN Łobocki, M. (2006) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Impuls Łobocki, M. (2000) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Impuls Pilch, T., Bauman, T. (2001) Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Góralski, A. (2000) Metody badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa: Universitas Rediviva |
|
Uwagi: |
Metody: prezentacja zagadnień teoretycznych połączona z analizą konkretnych przykładów, sposobu liczenia i interpretacji wyników |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aneta Gop, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.