Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołami genetycznymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-WDG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołami genetycznymi
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 8 sem. PC, logopedia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, logopedia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych.

- Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi.

- Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych.

- Rola rodzica w terapii dziecka.

- Hospitacja zajęć w placówce klinicznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna definicję, podział i etiologię zaburzeń rozwojowych.

Zna i rozumie medyczne podstawy logopedii.

Zna zasady diagnostyki dymorficznej zaburzeń rozwojowych w zespołach genetycznych.

Zna i rozumie zasady diagnostyki dysmorficznej w zaburzeniach genetycznych.

Zna etiologię, charakterystykę i rozwój dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi.

Zna i rozumie zaburzenia genetyczne.

Umiejętności

Potrafi sformułować diagnozę funkcjonalną dzieci z zespołami genetycznymi.

Potrafi analizować zaburzenia genetyczne.

Umie stworzyć plan wczesnej opieki logopedycznej dziecka z omówionym zespołem genetycznym. Potrafi analizować medyczne podstawy logopedii - planować i realizować wczesną interwencję logopedyczną.

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjenta z zespołami genetycznymi.

Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez kolokwium pisemne podsumowujące realizację przedmiotu (test wielokrotnego wyboru).

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% odpowiedzi poprawnych.

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

1. ustnych wypowiedzi w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć, dyskusja nt. oglądanych filmów, prezentacja wybranych artykułów naukowych)

2. aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych.

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna).

Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

ĆWICZENIA:

1. Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych

2. Omówienie wybranych rzadkich chorób genetycznych

3. Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi

4. Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych

5. Rola rodzica w terapii dziecka

WARSZTATY:

Oglądanie i analizowanie prowadzonych przez wykładowcę zajęć z dziećmi z rzadką chorobą genetyczną

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Śmigiel R., Szczałuba K. Genetycznie Uwarunkowane Zaburzenia Rozwoju u Dzieci, PZWL, 2021

2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005

3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991

4. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków;

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin;

2. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków;

3. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa;

4. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa;

5. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

6. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

7. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

8. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań;

9. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom.

Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wspomagania dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi, oglądanie zajęć z dziećmi prowadzonych przez wykładowcę.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - 5 godzin - ćwiczeń, 10 godzin - warsztaty = 15 godzin

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin

3. Studiowanie epikryzy pacjentów biorących udział w warsztatach - 5 godzin

4. Analizowanie studium przypadku - 5 godzin

5. Przygotowanie programów terapii -15 godz.

6. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez kolokwium pisemne podsumowujące realizację przedmiotu (test wielokrotnego wyboru).

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% odpowiedzi poprawnych.

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

1. ustnych wypowiedzi w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć, dyskusja nt. oglądanych filmów, prezentacja wybranych artykułów naukowych)

2. aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych.

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna).

Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

ĆWICZENIA:

1. Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych

2. Omówienie wybranych rzadkich chorób genetycznych

3. Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi

4. Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych

5. Rola rodzica w terapii dziecka

WARSZTATY:

Oglądanie i analizowanie prowadzonych przez wykładowcę zajęć z dziećmi z rzadką chorobą genetyczną

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Śmigiel R., Szczałuba K. Genetycznie Uwarunkowane Zaburzenia Rozwoju u Dzieci, PZWL, 2021

2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005

3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991

4. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków;

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin;

2. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków;

3. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa;

4. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa;

5. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

6. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

7. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

8. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań;

9. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom.

Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wspomagania dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi, oglądanie zajęć z dziećmi prowadzonych przez wykładowcę.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - 5 godzin - ćwiczeń, 10 godzin - warsztaty = 15 godzin

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin

3. Studiowanie epikryzy pacjentów biorących udział w warsztatach - 5 godzin

4. Analizowanie studium przypadku - 5 godzin

5. Przygotowanie programów terapii -15 godz.

6. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)