Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołami genetycznymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-WDG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołami genetycznymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, logopedia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 8 sem. PC, logopedia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych. - Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi. - Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych. - Rola rodzica w terapii dziecka. - Hospitacja zajęć w placówce klinicznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna definicję, podział i etiologię zaburzeń rozwojowych. Zna i rozumie medyczne podstawy logopedii. Zna zasady diagnostyki dymorficznej zaburzeń rozwojowych w zespołach genetycznych. Zna i rozumie zasady diagnostyki dysmorficznej w zaburzeniach genetycznych. Zna etiologię, charakterystykę i rozwój dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi. Zna i rozumie zaburzenia genetyczne. Umiejętności Potrafi sformułować diagnozę funkcjonalną dzieci z zespołami genetycznymi. Potrafi analizować zaburzenia genetyczne. Umie stworzyć plan wczesnej opieki logopedycznej dziecka z omówionym zespołem genetycznym. Potrafi analizować medyczne podstawy logopedii - planować i realizować wczesną interwencję logopedyczną. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjenta z zespołami genetycznymi. Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez kolokwium pisemne podsumowujące realizację przedmiotu (test wielokrotnego wyboru). Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% odpowiedzi poprawnych. Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. ustnych wypowiedzi w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć, dyskusja nt. oglądanych filmów, prezentacja wybranych artykułów naukowych) 2. aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZENIA: 1. Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych 2. Omówienie wybranych rzadkich chorób genetycznych 3. Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi 4. Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych 5. Rola rodzica w terapii dziecka WARSZTATY: Oglądanie i analizowanie prowadzonych przez wykładowcę zajęć z dziećmi z rzadką chorobą genetyczną |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Śmigiel R., Szczałuba K. Genetycznie Uwarunkowane Zaburzenia Rozwoju u Dzieci, PZWL, 2021 2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005 3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991 4. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków; LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; 2. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków; 3. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa; 4. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; 5. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 6. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 7. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 8. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań; 9. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wspomagania dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi, oglądanie zajęć z dziećmi prowadzonych przez wykładowcę. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - 5 godzin - ćwiczeń, 10 godzin - warsztaty = 15 godzin 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin 3. Studiowanie epikryzy pacjentów biorących udział w warsztatach - 5 godzin 4. Analizowanie studium przypadku - 5 godzin 5. Przygotowanie programów terapii -15 godz. 6. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez kolokwium pisemne podsumowujące realizację przedmiotu (test wielokrotnego wyboru). Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% odpowiedzi poprawnych. Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. ustnych wypowiedzi w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć, dyskusja nt. oglądanych filmów, prezentacja wybranych artykułów naukowych) 2. aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZENIA: 1. Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych 2. Omówienie wybranych rzadkich chorób genetycznych 3. Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi 4. Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych 5. Rola rodzica w terapii dziecka WARSZTATY: Oglądanie i analizowanie prowadzonych przez wykładowcę zajęć z dziećmi z rzadką chorobą genetyczną |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Śmigiel R., Szczałuba K. Genetycznie Uwarunkowane Zaburzenia Rozwoju u Dzieci, PZWL, 2021 2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005 3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991 4. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków; LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; 2. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków; 3. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa; 4. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; 5. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 6. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 7. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 8. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań; 9. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wspomagania dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi, oglądanie zajęć z dziećmi prowadzonych przez wykładowcę. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - 5 godzin - ćwiczeń, 10 godzin - warsztaty = 15 godzin 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin 3. Studiowanie epikryzy pacjentów biorących udział w warsztatach - 5 godzin 4. Analizowanie studium przypadku - 5 godzin 5. Przygotowanie programów terapii -15 godz. 6. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.