Gramatyka opisowa języka polskiego - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-GJ1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka polskiego - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PC, logopedia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. PC, logopedia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ Z ZASTOSOWANIEM APLIKACJI MS TEAMS kontakt z prowadzącym: iwiecek@aps.edu.pl SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Kolokwia ustne - zaliczenie na ocenę 2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Kolokwium pisemne z zastosowaniem aplikacji Forms |
Pełny opis: |
- Podstawowe pojęcia fonetyki. - Budowa i funkcjonowanie narządów mowy. - Kryteria klasyfikacji i klasyfikacja spółgłosek. - Kryteria klasyfikacji i klasyfikacja samogłosek. - Rozbieżności między wymową a pismem. - Tendencje wymawianiowe współczesnej polszczyzny. - Podstawowe pojęcia fonologii. - Opis fonologiczny języka polskiego. - Prozodia języka polskiego. - Alfabet fonetyczny slawistyczny i międzynarodowy. - Budowa i funkcjonowanie narządów mowy. - Opis artykulacji spółgłosek. - Opis artykulacji samogłosek. - Schematy artykulacyjne głosek języka polskiego. - Transkrypcja fonetyczna z uwzględnieniem zjawisk fonetycznych zachodzących w mowie/ rozbieżności między wymową a pismem. - Analiza fonologiczna wyrazów i zapis fonologiczny. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Dukiewicz L., 1995, Fonetyka [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s. 7-103. 2. Klebanowska B., 2007, Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim - z ćwiczeniami, Wydawnictwo UW, Warszawa. 3. Lorens G., Karwowska A., Więcek-Poborczyk I., 2017, GORA – Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów, Wyd. Harmonia Uniwersalis, Gdańsk. 4. Sawicka I., 1995, Fonologia [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s.105-195. 5. Wierzchowska B., 1971, Wymowa polska, wydanie II, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa. 6. Więcek-Poborczyk I., 2014, Normy wymawianiowe polszczyzny a wariantywność wymowy, Wydawnictwo APS, Warszawa. 7. Więcek-Poborczyk I., 2016, Wariantywność współczesnej wymowy polskiej (wybrane konteksty fonetyczne), [w:] Boksa E., Rosińska-Mamej A., Senderska J. (red.), Język - człowiek - świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej, KTN, Kielce, s. 215-223. 8. Wiśniewski M., 2001, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Wyd. UMK, Toruń. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Karaś M., Madejowa M., 1977, Słownik wymowy polskiej, Warszawa, PWN. 2. Lubaś W., Urbańczyk S., 1994, Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Wydawnictwo Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego i Fundacja dla Wspierania Śląskiej Humanistyki, Kraków–Katowice. 3. Madelska L., 2005, Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi wskazać powiązanie i znaczenie relacji językoznawstwo- logopedia; zna terminologię używaną w językoznawstwie w zakresie fonetyki i fonologii. Zna językoznawcze podstawy logopedii w zakresie fonologii i fonetyki. Zna budowę i funkcjonowanie narządów mowy. Zna anatomię i fizjologię struktur odpowiedzialnych za tworzenie mowy głośnej. Zna cechy artykulacyjno-akustyczne samogłosek i spółgłosek języka polskiego. Zna fonetykę i fonologię współczesnego języka polskiego; zna fonetykę artykulacyjną, audytywną, akustyczną. Zna zasady normatywnej wymowy języka polskiego. Zna językoznawcze podstawy logopedii w zakresie norm ortofonicznych. Zna slawistyczny alfabet fonetyczny. Zna językoznawcze podstawy logopedii. Zna system fonologiczny języka polskiego. Zna językoznawcze podstawy logopedii – system języka polskiego, w tym w szczególności system fonologiczny. Umiejętności Potrafi umiejscowić fonologię i fonetykę w systemie języka polskiego i je scharakteryzować. Potrafi analizować językoznawcze podstawy logopedii. Umie opisać procesy artykulacyjne głosek języka polskiego. Umie analizować i określać biologiczne podstawy mowy. Umie wskazać realizacje zgodne i niezgodne z zasadami współczesnej normy wymawianiowej. Umie analizować i stosować w praktyce wiedzę z zakresu fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego. Potrafi dokonać transkrypcji fonetycznej wypowiedzi. Umie analizować i interpretować zjawiska z zakresu fonetyki akustycznej, artykulacyjnej i audytywnej. Potrafi interpretować fonologicznie zapis fonetyczny wyrazów. Potrafi analizować i stosować w praktyce wiedzę z zakresu fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego. Kompetencje społeczne Rozumie konieczność posiadania i zastosowania wiedzy z zakresu fonetyki i fonologii w pracy praktycznej i naukowej logopedy. Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. Potrafi posługiwać się staranną wymową polską, jest wrażliwy na błędy wymawianiowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
ZAJĘCIA PROWADZONE Z ZASTOSOWANIEM APLIKACJI MS TEAMS Sposób dołączenia do zespołu został przekazany studentom poprzez USOS mail. METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, ćwiczenia - prezentacja multimedialna Ćwiczenia z zastosowaniem pomocy dydaktycznych (m.in. rycin, filmów, schematów artykulacyjnych) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład 30 godzin, ćwiczenia 30 godzin, laboratoria 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do kolokwiów - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR WYK
CW
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ Z ZASTOSOWANIEM APLIKACJI MS TEAMS kontakt z prowadzącym: iwiecek@aps.edu.pl SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Kolokwia ustne - zaliczenie na ocenę 2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Kolokwium pisemne z zastosowaniem aplikacji Forms |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Podstawowe pojęcia fonetyki 2. Kryteria klasyfikacji spółgłosek 3. Kryteria klasyfikacji samogłosek 4. Podstawowe pojęcia fonetyki akustycznej 5. Rozbieżności między wymową a pismem 6.Tendencje wymawianiowe współczesnej polszczyzny 7. Podstawowe pojęcia fonologii 8. Opis fonologiczny języka polskiego 9. Prozodia języka polskiego ĆWICZENIA: 1. Alfabet fonetyczny slawistyczny i międzynarodowy 2. Budowa i funkcjonowanie narządów mowy 3. Opis artykulacji spółgłosek 4. Opis artykulacji samogłosek 5. Struktura akustyczna głosek 6. Zapis fonetyczny: zjawiska fonetyczne zachodzące w mowie; rozbieżności między wymową a pismem 7. Analiza fonologiczna wyrazów i zapis fonologiczny |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Dukiewicz L., 1995, Fonetyka [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s. 7-103. 2. Klebanowska B., 2007, Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim - z ćwiczeniami, Wydawnictwo UW, Warszawa. 3. Lorens G., Karwowska A., Więcek-Poborczyk I., 2017, GORA – Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów, Wyd. Harmonia Uniwersalis, Gdańsk. 4. Sawicka I., 1995, Fonologia [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s.105-195. 5. Wierzchowska B., 1971, Wymowa polska, wydanie II, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa. 6. Więcek-Poborczyk I., 2014, Normy wymawianiowe polszczyzny a wariantywność wymowy, Wydawnictwo APS, Warszawa. 7. Więcek-Poborczyk I., 2016, Wariantywność współczesnej wymowy polskiej (wybrane konteksty fonetyczne), [w:] Boksa E., Rosińska-Mamej A., Senderska J. (red.), Język - człowiek - świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej, KTN, Kielce, s. 215-223. 8. Wiśniewski M., 2001, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Wyd. UMK, Toruń. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Karaś M., Madejowa M., 1977, Słownik wymowy polskiej, Warszawa, PWN. 2. Lubaś W., Urbańczyk S., 1994, Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Wydawnictwo Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego i Fundacja dla Wspierania Śląskiej Humanistyki, Kraków–Katowice. 3. Madelska L., 2005, Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny, Kraków. |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA PROWADZONE Z ZASTOSOWANIEM APLIKACJI MS TEAMS Sposób dołączenia do zespołu został przekazany studentom poprzez USOS mail. METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, ćwiczenia - prezentacja multimedialna Ćwiczenia z zastosowaniem pomocy dydaktycznych (m.in. rycin, filmów, schematów artykulacyjnych) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 30 godzin, ćwiczenia 30 godz., laboratoria 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do kolokwiów - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
LAB
LAB
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kowalczyk, Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Kolokwia - zaliczenie na ocenę 2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć kontakt z prowadzącym: iwiecek@aps.edu.pl |
|
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia fonetyki. Budowa i funkcjonowanie narządów mowy. Kryteria klasyfikacji i klasyfikacja spółgłosek. Kryteria klasyfikacji i klasyfikacja samogłosek. Rozbieżności między wymową a pismem. Tendencje wymawianiowe współczesnej polszczyzny. Podstawowe pojęcia fonologii. Opis fonologiczny języka polskiego. Prozodia języka polskiego. Alfabet fonetyczny slawistyczny i międzynarodowy. Budowa i funkcjonowanie narządów mowy. Opis artykulacji spółgłosek. Opis artykulacji samogłosek. Schematy artykulacyjne głosek języka polskiego. Transkrypcja fonetyczna z uwzględnieniem zjawisk fonetycznych zachodzących w mowie/ rozbieżności między wymową a pismem. Analiza fonologiczna wyrazów i zapis fonologiczny. |
|
Literatura: |
ITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Dukiewicz L., 1995, Fonetyka [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s. 7-103. 2. Klebanowska B., 2007, Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim - z ćwiczeniami, Wydawnictwo UW, Warszawa. 3. Lorens G., Karwowska A., Więcek-Poborczyk I., 2017, GORA – Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów, Wyd. Harmonia Uniwersalis, Gdańsk. 4. Sawicka I., 1995, Fonologia [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s.105-195. 5. Wierzchowska B., 1971, Wymowa polska, wydanie II, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa. 6. Więcek-Poborczyk I., 2014, Normy wymawianiowe polszczyzny a wariantywność wymowy, Wydawnictwo APS, Warszawa. 7. Więcek-Poborczyk I., 2016, Wariantywność współczesnej wymowy polskiej (wybrane konteksty fonetyczne), [w:] Boksa E., Rosińska-Mamej A., Senderska J. (red.), Język - człowiek - świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej, KTN, Kielce, s. 215-223. 8. Wiśniewski M., 2001, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Wyd. UMK, Toruń. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Karaś M., Madejowa M., 1977, Słownik wymowy polskiej, Warszawa, PWN. 2. Lubaś W., Urbańczyk S., 1994, Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Wydawnictwo Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego i Fundacja dla Wspierania Śląskiej Humanistyki, Kraków–Katowice. 3. Madelska L., 2005, Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny, Kraków. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, ćwiczenia - prezentacja multimedialna Ćwiczenia z zastosowaniem pomocy dydaktycznych (m.in. rycin, filmów, schematów artykulacyjnych) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 30 godzin, ćwiczenia 30 godz., laboratoria 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do kolokwiów - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.