Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zachowania trudne dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-ZTD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zachowania trudne dzieci i młodzieży
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych. Wybrane teorie zachowań problemowych. Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych i problemowych.

2. Profilaktyka skierowana do młodzieży. Pojęcie profilaktyki, czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.

3. Przemoc i agresja (przemoc szkolna, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna, różnice pomiędzy przemocą a agresją, przemoc międzyrówieśnicza).

4. Cyberprzemoc: formy, uwarunkowania, konsekwencje. Hejt, patostreaming, patoinfluenserka (wyjaśnienie pojęć, uwarunkowania, formy, przykłady, skutki).

5. Uzależnienia fizyczne i behawioralne: uzależnienie od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, komputera, telefonu, Internetu.

6. Depresja, zaburzenia nerwicowe, próby samobójcze i samobójstwa dokonane.

7. Przestępczość nieletnich.

8. Wczesna inicjacja seksualna.

9. Problem rasizmu, dyskryminacji i homofobii wśród młodego pokolenia.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi zdefiniować pojęcia: zasady życia społecznego, norma i patologia społeczna, zachowania ryzykowne (w tym zachowania ryzykowne online i offline, podkultury młodzieżowe, uzależnienia i zagrożenie uzależnieniem, agresja, przemocy symboliczna, przemoc dorosłych i przemoc rówieśnicza) oraz wskazać i opisać ich przykłady.

Zna uwarunkowania agresji i przemocy w szkole oraz uwarunkowania innych zachowań ryzykownych.

Zna czynniki (chroniące) ograniczające zachowania ryzykowne.

Umiejętności

Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu i szkole.

Potrafi odróżnić sprawcę od ofiary przemocy.

Potrafi przeprowadzić proces diagnozowania zagrożeń i zachowań ryzykownych w szkole (między innymi, agresji, uzależnień, sytuacji konfliktowych w grupie zróżnicowanej.

Potrafi zaprojektować działania przeciwdziałające przemocy w szkole.

Kompetencje społeczne

Potrafi podejmować współpracę z placówkami terapeutycznymi, resocjalizacyjnymi działającymi na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami w zakresie zachowań trudnych.

Potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania zachowań świadczących o wystąpieniu konfliktu lub stosowaniu przemocy i określania wskazań terapeutycznych.

Potrafi przyjąć odpowiedzialność za podejmowane decyzje i prowadzone działania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki, Paulina Kamińska-Diduszko, Katarzyna Nawrocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie prezentacji na wybrany temat

Aktywność podczas zajęć

Egzamin testowy

Pełny opis:

Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.-

Teoria zachowań problemowych Richarda Jessora.-

Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych.

Bunt okresu dojrzewania i jego funkcje.-

Nieprzystosowanie społeczne -źródła, diagnoza jego ryzyka.-

Przemoc w szkole -przemoc rówieśnicza, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna. przemoc dorosłych, uwarunkowania przemocy, diagnoza, rozpoznawanie zjawiska przemocy.-

Cyberprzemoc –formy, uwarunkowania, konsekwencje.-

Uzależnienia fizyczne i behawioralne –uzależnieni od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, od komputera i Internetu.-

Grupy nieformalne.

Podkultury młodzieżowe.

-Konflikty w klasie, szkole.-

Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia.-

Profilaktyka. Czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.-

Kształtowanie postaw prospołecznych -wychowanie do wartości i odpowiedzialności.

Literatura:

Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN

Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP

Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP.

Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ.

Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ.

Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ

Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi

Godziny kontaktowe 15

przygotowanie do zajęć 5

przygotowanie prezentacji 5

zapoznanie się z literaturą 5

Punkty ECTS 1

Linki do zespołów Teams znajdują się na stronach poszczególnych grup

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chmielewska
Prowadzący grup: Anna Chmielewska, Paulina Kamińska-Diduszko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym, zdalnie za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams, zgodnie z planem przewidzianym dla studentów studiów niestacjonarnych w semestrze letnim roku akademickiego 2020/2021.

Przedmiot jest zaliczany na ocenę wystawioną w oparciu o obecności na zajęciach, aktywne w nich uczestniczenie oraz przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej.

Pełny opis:

Problematyka zajęć koncentruje się wokół szeroko definiowanych zachowań trudnych dzieci i młodzieży. Ich poznanie wymaga określenia potencjalnych przyczyn związanych między innymi z funkcjonowaniem środowiska rodzinnego młodych oraz z problemami współczesnej młodzieży mającymi wymiar globalny, będącymi wynikiem zmian cywilizacyjnych dokonujących się w XXI wieku.

Podczas zajęć poruszone zostaną zagadnienia przemocy wśród młodzieży, uzależnień, zagrożeń wynikających z funkcjonowania w cyberprzestrzeni, prostytucji oraz zachowań o charakterze aspołecznym i przestępczym prezentowanych przez młodzież. Kontekstem dyskusji na proponowane tematy będą rozważania na temat zmian zachodzących we współczesnej rodzinie oraz problemów w komunikacji wewnątrzrodzinnej.

Literatura:

Zalecana literatura:

A. Andrzejewska, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne. Difin 2014

A. Chmielewska, Czy młodzież ma prawo czuć się samotna we współczesnym świecie? Wieloznaczność poczucia osamotnienia współczesnej młodzieży i właściwa diagnoza tego problemu jako punkt wyjścia w jego rozwiązaniu [w] B. Szluz (red) Problemy i zagrożenia współczesnej rodziny. Teoria i badania. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, s. 147 - 161,

M. Cywińska, Wspieranie dzieci w procesie rozwiązywania problemów w sytuacjach konfliktu [w] M. Cywińska (red) Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty. wydawnictwo UAM, Poznań 2014, s.177 - 193,

A.M. Kola, Syndrom DDA jako jeden z problemów pracy socjalnej z rodziną [w] K. Wasilewska - Ostrowska (red) Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Difin, Warszawa 2014, s. 83 - 97,

M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Impuls, Kraków 2015

J. Kurzępa, Młodzież pogranicza - "świnki", czyli o prostytucji nieletnich. Impuls, Kraków 2010,

B. Urban, Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w świetle współczesnych wyników badań [w] B. Urban, J.M. Stanik (red) Resocjalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 136 - 167, Tom 1,

Uwagi:

Metody kształcenia:

prezentacje, dyskusje akademickie, przygotowanie i realizowanie zadań związanych z omawianą problematyką, analiza wybranych tekstów źródłowych poruszających obszary przedmiotowe zajęć.

Punkty ECTS: 1 punkt

Nakład pracy studenta:

9 godzin - godziny kontaktowe,

36 godzin - bieżące przygotowanie do zajęć, przygotowanie własnych prezentacji, wypowiedzi, stanowisk oraz pisemnej pracy zaliczeniowej

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a9d7ca6dca5ef4720aaeb0c088772569d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ae455b03-54c1-480e-b883-1ca7aca92ba1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki, Katarzyna Nawrocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie prezentacji na wybrany temat

Aktywność podczas zajęć

Egzamin testowy

Pełny opis:

Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.-

Teoria zachowań problemowych Richarda Jessora.-

Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych.

Bunt okresu dojrzewania i jego funkcje.-

Nieprzystosowanie społeczne -źródła, diagnoza jego ryzyka.-

Przemoc w szkole -przemoc rówieśnicza, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna. przemoc dorosłych, uwarunkowania przemocy, diagnoza, rozpoznawanie zjawiska przemocy.-

Cyberprzemoc –formy, uwarunkowania, konsekwencje.-

Uzależnienia fizyczne i behawioralne –uzależnieni od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, od komputera i Internetu.-

Grupy nieformalne.

Podkultury młodzieżowe.

-Konflikty w klasie, szkole.-

Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia.-

Profilaktyka. Czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.-

Kształtowanie postaw prospołecznych -wychowanie do wartości i odpowiedzialności.

Literatura:

Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN

Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP

Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP.

Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ.

Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ.

Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ

Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi

Godziny kontaktowe 15

przygotowanie do zajęć 5

przygotowanie prezentacji 5

zapoznanie się z literaturą 5

Punkty ECTS 1

Linki do zespołów Teams znajdują się na stronach poszczególnych grup

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie prezentacji na wybrany temat

Aktywność podczas zajęć

Egzamin testowy

Pełny opis:

Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.-

Teoria zachowań problemowych Richarda Jessora.-

Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych.

Bunt okresu dojrzewania i jego funkcje.-

Nieprzystosowanie społeczne -źródła, diagnoza jego ryzyka.-

Przemoc w szkole -przemoc rówieśnicza, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna. przemoc dorosłych, uwarunkowania przemocy, diagnoza, rozpoznawanie zjawiska przemocy.-

Cyberprzemoc –formy, uwarunkowania, konsekwencje.-

Uzależnienia fizyczne i behawioralne –uzależnieni od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, od komputera i Internetu.-

Grupy nieformalne.

Podkultury młodzieżowe.

-Konflikty w klasie, szkole.-

Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia.-

Profilaktyka. Czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.-

Kształtowanie postaw prospołecznych -wychowanie do wartości i odpowiedzialności.

Literatura:

Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN

Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP

Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP.

Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ.

Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ.

Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ

Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi

Godziny kontaktowe 15

przygotowanie do zajęć 5

przygotowanie prezentacji 5

zapoznanie się z literaturą 5

Punkty ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Filip Chrypankowski, Hubert Iwanicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągnięcie oraz ocena zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie aktywności studentów podczas zajęć, obecności na nich, oceny przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć oraz oceny przygotowanego i zaprezentowanego przez studenta/studentkę tematu podczas zajęć.

Pełny opis:

1. Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych. Wybrane teorie zachowań problemowych. Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych i problemowych.

2. Profilaktyka skierowana do młodzieży. Pojęcie profilaktyki, czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.

3. Przemoc i agresja (przemoc szkolna, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna, różnice pomiędzy przemocą a agresją, przemoc międzyrówieśnicza).

4. Cyberprzemoc: formy, uwarunkowania, konsekwencje. Hejt, patostreaming, patoinfluenserka (wyjaśnienie pojęć, uwarunkowania, formy, przykłady, skutki).

5. Uzależnienia fizyczne i behawioralne: uzależnienie od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, komputera, telefonu, Internetu.

6. Depresja, zaburzenia nerwicowe, próby samobójcze i samobójstwa dokonane.

7. Przestępczość nieletnich.

8. Wczesna inicjacja seksualna.

9. Problem rasizmu, dyskryminacji i homofobii wśród młodego pokolenia.

Literatura:

Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN

Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP

Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP.

Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ.

Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ.

Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ

Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin.

Uwagi:

Stosowane metody kształcenia podczas zajęć: prezentacje, dyskusja, pogadanka, praca w grupie, pokaz, dyskusja dydaktyczna, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Sumaryczna liczba godzin 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie prezentacji na wybrany temat

Aktywność podczas zajęć

Egzamin testowy

Pełny opis:

Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.-

Teoria zachowań problemowych Richarda Jessora.-

Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych.

Bunt okresu dojrzewania i jego funkcje.-

Nieprzystosowanie społeczne -źródła, diagnoza jego ryzyka.-

Przemoc w szkole -przemoc rówieśnicza, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna. przemoc dorosłych, uwarunkowania przemocy, diagnoza, rozpoznawanie zjawiska przemocy.-

Cyberprzemoc –formy, uwarunkowania, konsekwencje.-

Uzależnienia fizyczne i behawioralne –uzależnieni od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, od komputera i Internetu.-

Grupy nieformalne.

Podkultury młodzieżowe.

-Konflikty w klasie, szkole.-

Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia.-

Profilaktyka. Czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.-

Kształtowanie postaw prospołecznych -wychowanie do wartości i odpowiedzialności.

Literatura:

Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN

Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP

Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP.

Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ.

Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ.

Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ

Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi

Godziny kontaktowe 15

przygotowanie do zajęć 5

przygotowanie prezentacji 5

zapoznanie się z literaturą 5

Punkty ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)