Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rehabilitacja społeczna osób dorosłych z niepełnosprawnościami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-RSN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rehabilitacja społeczna osób dorosłych z niepełnosprawnościami
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji.

- Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne uwarunkowania problemu

- Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji.

- Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością.

- Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełno-sprawnością.

- Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz osób z niepełnosprawnością.

- Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

- Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji.

- Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych.

- Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

- Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

- Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych.

- Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych.

- Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością.

- Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej.

- Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista).

- Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością.

- Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością.

- Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi opisać potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością: wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia, a także możliwości i ograniczenia w realizacji autonomii, potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnościami – formy realizacji, indywidualne i społeczne uwarunkowania problemu, potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnościami, w tym w zakresie zdrowia seksualnego, oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji.

Potrafi opisać znacznie aktywności kulturalnej i sportowej osób z niepełnosprawnościami: ich osiągnięcia w zakresie kultury, sztuki i sportu, rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie, osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie do udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

Potrafi opisać znaczenie udziału osób z niepełnosprawnościami w życiu obywatelskim i projektowania przestrzeni informacyjnej i materialnej zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych.

Rozumie indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnościami; zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością; rolę rodziny w realizacji specjalnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Posługuje się usystematyzowaną terminologią z zakresu procesu kompleksowej rehabilitacji oraz rehabilitacji społecznej.

Zna i rozumie współczesne tendencje w rehabilitacji społecznej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne podstawy oddziaływań w zakresie rehabilitacji społecznej.

Potrafi scharakteryzować instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych z niepełnosprawnościami, opisać instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych państwach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista); scharakteryzować przykładowe programy realizowane w Polsce i w innych państwach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnościami, przedstawia zadania realizowane przez główne stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych państwach na rzecz osób z niepełnosprawnościami.

Zna problematykę związaną z funkcjonowaniem osób niepełnosprawnych w rodzinie generacyjnej i prokreacyjnej, rozumie znaczenie rodziny generacyjnej i prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością; zna osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnościami, potrafi opisać trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań.

Zna system wsparcia rodzin generacyjnych i prokreacyjnych osób z niepełnosprawnościami, uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach prokreacyjnych i generacyjnych.

Umiejętności

Trafnie wypowiada się na temat kluczowych zagadnień dotyczących rehabilitacji społecznej.

Umie zaprezentować własne rozwiązania w kontekście znanych teorii rehabilitacji społecznej.

Uznaje i ocenia dorobek naukowy i praktyczny w dziedzinie rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością.

Zaprojektować działania wspierające dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami.

Kompetencje społeczne

Uznaje konieczność zachowania zasad etyki zawodowej.

Uznaje znaczenie ciągłego poszerzania wiedzy dla własnego rozwoju zawodowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

Prace zaliczeniowe (ćwiczenia)

Pełny opis:

Wykład nr 1

Rehabilitacja społeczna - podstawowe definicje.

Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia.

- Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością.

- Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością.

Wykład nr 2

Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej.

Wykład nr 3

Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością.

-Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością.

Wykład nr 4

Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

Wykład nr 5

- Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych.

-Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

- Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

Wykład nr 6

-Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne warunkowania problemu

Wykład nr 7-8

- Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin.

- Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji.

Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych.

- Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych.

- Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista).

Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością.

Ćwiczenia:

Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk.

Literatura:

Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ

Literatura uzupełniająca:

Barners, C., Mercers, G. (2014). "Niepełnosprawność". Warszawa: Wydawnictwo Sic!;

Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56

Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia -30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Linki do zespołów w TEAMS:

wykłady:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a458ae37091fe4f81ae887c9322000d1b%40thread.tacv2/conversations?groupId=7f64f136-4776-428a-91b1-2281dd0bac5c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Ćwiczenia:

gr. 1.:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2cb3349a26164519a89de99057eb94c7%40thread.tacv2/conversations?groupId=29b9ad93-156d-4bd6-958a-c83b3e71ec2f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr. 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0f4b8d076be2429fb1f91e5d8e6d7e6b%40thread.tacv2/conversations?groupId=32646cae-9d81-4309-8883-faf5bff1636a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr. 3:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a530a9908448449ad9bca7e965245f7f6%40thread.tacv2/conversations?groupId=6f2691b6-b6cd-4143-8d05-439604820465&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr.4:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af3fd1816b82844d698b3570aed32f98b%40thread.tacv2/conversations?groupId=b4891593-fd0a-409d-971b-a1628c9ade65&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr. 5

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7f2dac59d7084dc0b5e4f8c8dcb852ed%40thread.tacv2/conversations?groupId=4b0e2aba-8ce8-4652-8698-ac72a20114dd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr. 6

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afb117e87a5a6485f8bd8da105dd43922%40thread.tacv2/conversations?groupId=033da250-2f6f-4824-9c8b-b05b2490a682&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr. 7

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5d56e5ff5ab04ac4865fe48a36db5255%40thread.tacv2/conversations?groupId=b4daaca9-9cde-4b91-b308-b885c3b669dc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr. 8

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a398dfbbedb064540a8cd9e745e73b71b%40thread.tacv2/conversations?groupId=d30de036-57f0-47cf-889e-0db2f34cb525&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr. 9

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a200f4546d02d4fdb89178659a7a47827%40thread.tacv2/conversations?groupId=528e7c0d-921e-4bb6-9ddf-63c72852a895&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Monika Gałkowska, Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

Prace zaliczeniowe (ćwiczenia)

Pełny opis:

Wykład nr 1

Rehabilitacja społeczna - podstawowe definicje.

Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia.

- Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością.

- Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością.

Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej.

Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością.

-Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością.

Wykład nr 2

Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

- Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych.

-Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

- Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

Wykład nr 3

-Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne warunkowania problemu

- Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin.

- Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji.

Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych.

- Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych.

- Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista).

Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością.

Ćwiczenia:

Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk.

Literatura:

Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ

Literatura uzupełniająca:

Barners, C., Mercers, G. (2014). "Niepełnosprawność". Warszawa: Wydawnictwo Sic!;

Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56

Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 9

ćwiczenia - 18

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Linki do zespołów w TEAMS:

Wykłady:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0cdcf9d636f94c29b8675a5ae5f89c2b%40thread.tacv2/conversations?groupId=97b4b9f5-6670-4c20-9f08-128703fad082&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr. 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afebdee285f09425abcdc343446a59b9e%40thread.tacv2/conversations?groupId=5161787b-828a-4c0c-ab6a-f486b92162eb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad049274d16f0419da5c67dcdcc0759d7%40thread.tacv2/conversations?groupId=9256ee1a-dc5d-47be-b83d-3d6fdc60c2d7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 3:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5052097a82bb4de2af99e2c1691a37e3%40thread.tacv2/conversations?groupId=bdf94054-82cf-40a9-bb3b-6d0c892178eb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

Prace zaliczeniowe (ćwiczenia)

Pełny opis:

Wykład nr 1

Rehabilitacja społeczna - podstawowe definicje.

Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia.

- Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością.

- Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością.

Wykład nr 2

Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej.

Wykład nr 3

Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością.

-Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością.

Wykład nr 4

Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

Wykład nr 5

- Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych.

-Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

- Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

Wykład nr 6

-Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne warunkowania problemu

Wykład nr 7-8

- Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin.

- Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji.

Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych.

- Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych.

- Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista).

Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością.

Ćwiczenia:

Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk.

Literatura:

hrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ

Literatura uzupełniająca:

Barners, C., Mercers, G. (2014). "Niepełnosprawność". Warszawa: Wydawnictwo Sic!;

Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56

Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia -30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Linki do zespołów w Teams:

WYKŁADY:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awpxVAHN3PpsZOWK_NrMQvAxixwmNXRgFdLIJlUMq0mg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d03f01ab-562a-4e81-be64-49d2673ff896&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ĆWICZENIA:

GRUPA 1:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLMnaNd_eN-o9ru3aRWI9T1T8S6woxgJTR9VMQ6ZHDWw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bbadae13-58de-48a8-88c7-73b3cad5b6aa&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GRUPA 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ablGPCFJ0m7T-Gt-6gZ__dPKFQXBv8O2AYcD_lPea91w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1e5c66b0-1151-45d1-a9c1-92b217b82a68&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GRUPA 3:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3apQqZnjT8sLQLKYRa6eEB9vraMSvccuDpDAW1iNfQHVY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=55a24b95-7ae0-4787-ae4c-8165bc985ae0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GRUPA 4:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae9e0lsOU5SSJTLp5qG8la3oa4XvkGCrRb1T6eLpICoE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=676c5c15-1159-451f-802d-7459e93b8d1c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GRUPA 5:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3awN_WPFaoKiAKZLvdZ1CQgWjOHHHKcZ6bilp-zLt97vc1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=06c21b73-21da-4c56-bcab-0f4343f60dc1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GRUPA 6:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3akatUzZ3wp6KJCZxeeZA9ZgwV5P-8UBPkbO6qALGS7LU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d0a68979-0d86-43e7-90fc-c458144b4b99&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GRUPA 7:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aGJxHnwrkbmFLkrq58N_cuC-yPN__LoItwjxf56-CDR41%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9e40af54-085f-4e4e-9548-7b31d99ced3d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GRUPA 8:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeeFMqhAZPXKxtbmFino03cqyqcZPbrZIrw_Bb9eXfhU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4f670187-ba5c-4e2e-a00f-d245bba43563&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

Prace zaliczeniowe (ćwiczenia)

Pełny opis:

Wykład nr 1

Rehabilitacja społeczna - podstawowe definicje.

Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia.

- Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością.

- Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością.

Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej.

Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością.

-Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością.

Wykład nr 2

Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

- Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych.

-Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

- Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

Wykład nr 3

-Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne warunkowania problemu

- Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin.

- Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji.

Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych.

- Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych.

- Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista).

Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością.

Ćwiczenia:

Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk.

Literatura:

Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ

Literatura uzupełniająca:

Barners, C., Mercers, G. (2014). "Niepełnosprawność". Warszawa: Wydawnictwo Sic!;

Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56

Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 9

ćwiczenia - 18

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Linki do zespołów w TEAMS:

Wykłady:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUo2qR1iktgH5ooXGaf4Bn4vUErpM-MIx4UxICPs4oHA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ebd6a4f2-c65b-480d-bf86-8fec7d216551&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr. 1

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3auQzlxFPX79LEcIDPptUAIKnm4uoiZQMqP_7cQjdjgG81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7d75fbb5-fbc2-4a7c-8ecf-8a362bc47467&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3avNe-zALIpCg6dzdgNuBMNwRlk7qa47L4En36y0Ww6PE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=275ef629-1b53-4b12-aee9-a0633f84289c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 3:

wkrótce!

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

Prace zaliczeniowe (ćwiczenia)

Pełny opis:

Wykład nr 1

Rehabilitacja społeczna - podstawowe definicje.

Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia.

- Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością.

- Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością.

Wykład nr 2

Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej.

Wykład nr 3

Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością.

-Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością.

Wykład nr 4

Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

Wykład nr 5

- Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych.

-Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

- Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

Wykład nr 6

-Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne warunkowania problemu

Wykład nr 7-8

- Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin.

- Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji.

Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych.

- Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych.

- Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista).

Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością.

Ćwiczenia:

Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk.

Literatura:

Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ

Literatura uzupełniająca:

Barners, C., Mercers, G. (2014). "Niepełnosprawność". Warszawa: Wydawnictwo Sic!;

Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56

Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia -30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

Prace zaliczeniowe (ćwiczenia)

Pełny opis:

Wykład nr 1

Rehabilitacja społeczna - podstawowe definicje.

Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia.

- Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością.

- Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością.

Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej.

Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością.

-Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością.

Wykład nr 2

Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

- Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych.

-Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

- Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie.

Wykład nr 3

-Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne warunkowania problemu

- Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin.

- Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji.

Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych).

Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych.

- Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych.

- Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista).

Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością.

Ćwiczenia:

Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk

Literatura:

Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ

Literatura uzupełniająca:

Barners, C., Mercers, G. (2014). "Niepełnosprawność". Warszawa: Wydawnictwo Sic!;

Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56

Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 9

ćwiczenia - 18

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)