Podstawy anatomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-POA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy anatomii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Układ nerwowy – budowa i rola jako układu nadrzędnego kontrolującego zachowanie homeostazy. Budowa komórki nerwowej, neuroprzekaźnictwo, neurogeneza. Somatyczny i autonomiczny układ nerwowy. Patologia układu nerwowego a powstawanie niepełnosprawności ruchowej. - Zmysły – budowa i rola zmysłu wzroku, słuchu i równowagi. Patologie zmysłów mające wpływ na rozwój człowieka. - Układ hormonalny - regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu, mechanizmy integracji i koordynacji organizmu. Patologie układu hormonalnego wpływające na rozwój. - Układ immunologiczny – warunkowanie zdrowia i choroby. Elementy układu odpornościowego. Odpowiedź immunologiczna organizmu. Mechanizmy obrony organizmu. Naturalne bariery immunologiczne. Rola szczepień ochronnych w nabywaniu odporności. Patologie układu odpornościowego wpływające na rozwój: alergie, AIDS. Homeostaza – rola układów. - Zachowania żywieniowe a rozwój organizmu, żywienie źródłem budulca i energii. Przemiany metaboliczne podstawowych substancji niezbędnych do życia i funkcjonowania organizmu (funkcje układów: pokarmowego, oddechowego, krążenia i wydalniczego w procesach metabolicznych). Nowa piramida żywieniowa, racjonalne żywienie uczniów. Zaburzenia żywienia (anoreksja, bulimia, otyłość). - Rozwój i zdrowie dziecka w pierwszych trzech latach życia, okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym (tempo i harmonijność rozwoju oraz jego ocena, kształtowanie się proporcji ciała i postawy ciała, potrzeby żywieniowe). - Okres dojrzewania (zmiany somatyczne i psychiczne pod wpływem hormonów, kształtowanie się dojrzałości biologicznej). Młodzieńczość (kształtowanie się cech konstytucyjnych, dymorfizm płciowy, postawa ciała, rozwój motoryczny). - Proces starzenia się organizmu (kryteria starzenia się i problemy zdrowotne). - Stres i jego wpływ na organizm. - Metody oceny wybranych elementów rozwoju człowieka i ich znaczenie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi scharakteryzować budowę i podstawowe funkcje głównych układów i narządów organizmu. Posiada wiedzę na temat wpływu czynników genetycznych i środowiskowych na pojawienie się chorób cywilizacyjnych. Potrafi opisać poszczególne etapy rozwoju ontogenetycznego człowieka. Umiejętności Potrafi ocenić zaburzenia funkcjonowania głównych układów i narządów organizmu w kontekście wpływu na rozwój organizmu. Potrafi zdefiniować pojęcie zdrowia i choroby oraz wyjaśnić istotę i rodzaje profilaktyki w kontekście chorób wrodzonych i powszechnych (cywilizacyjnych). Potrafi opisać specyfikę rozwoju w każdym okresie rozwojowym człowieka. Zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz cele, jakim one służą. Kompetencje społeczne Potrafi identyfikować problemy wymagające specjalistycznej konsultacji lub opieki. Potrafi krytycznie oceniać otrzymywane informacje, opinie lub wnioski. Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą głównych układów i narządów w sytuacji zaburzeń ich funkcjonowania w celu współpracy ze specjalistami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W czasie wykładów przedstawiona będzie budowa i funkcja każdego z układów budujących ciało człowieka w odniesieniu do potrzeb pedagogiki. Zwrócona zostanie uwaga na czynniki powodujące zaburzenia funkcjonowania poszczególnych układów i narządów w kontekście pracy z dziećmi i młodzieżą oraz wpływ tych zaburzeń na codzienną aktywność w domu i placówkach oświatowych. |
|
Pełny opis: |
Budowa i funkcja poszczególnych narządów i układów (nerwowy, oddechowy, krążenia, pokarmowy, wydzielniczy, kostny, mięśniowy). Patologie poszczególnych układów i narządów mające wpływ na rozwój i edukację dzieci i młodzieży. Układ hormonalny - regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu. Zaburzenia funkcjonowania. Układ immunologiczny – warunkowanie zdrowia i choroby. Zaburzenia funkcjonowania. Zmysły – budowa i rola zmysłu wzroku, słuchu i równowagi. Patologie zmysłów mające wpływ na rozwój człowieka. Odrębności w budowie anatomicznej i funkcjonowaniu osób w podeszłym wieku. Choroby cywilizacyjne i profilaktyka. |
|
Literatura: |
1. Schuenke M., Schulte E., Schumacher U., Voll M., Wesker K.: PROMETEUSZ Atlas anatomii człowieka MedPh..., Wrocław, 2017 2. Feneis H.: Ilistrowana anatomia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2008 3. Jablow M.M.: Anoreksja, bulimia, otyłość, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2000 4. Janicki K.: Domowy poradnik medyczny, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2008 5. Traczyk W., Z., Trzebski A (red.): Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2004 |
|
Uwagi: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W czasie wykładów przedstawiona będzie budowa i funkcja każdego z układów budujących ciało człowieka w odniesieniu do potrzeb pedagogiki. Zwrócona zostanie uwaga na czynniki powodujące zaburzenia funkcjonowania poszczególnych układów i narządów w kontekście pracy z dziećmi i młodzieżą oraz wpływ tych zaburzeń na codzienną aktywność w domu i placówkach oświatowych. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO) Test: stacjonarny lub w aplikacji Forms w zależności od sytuacji zagrożenia COVID-19. Dokładniejsze informacje przekazane będą przed sesją. |
|
Pełny opis: |
Budowa i funkcja poszczególnych narządów i układów (nerwowy, oddechowy, krążenia, pokarmowy, wydzielniczy, kostno-stawowo-mięśniowy). Patologie poszczególnych układów i narządów mające wpływ na rozwój i edukację dzieci i młodzieży. Układ hormonalny - regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu. Zaburzenia funkcjonowania. Układ immunologiczny – warunkowanie zdrowia i choroby. Zaburzenia funkcjonowania. Zmysły – budowa i rola zmysłu wzroku, słuchu i równowagi. Patologie zmysłów mające wpływ na rozwój człowieka. Odrębności w budowie anatomicznej i funkcjonowaniu osób w podeszłym wieku. Choroby cywilizacyjne i profilaktyka. |
|
Literatura: |
1. Schuenke M., Schulte E., Schumacher U., Voll M., Wesker K.: PROMETEUSZ Atlas anatomii człowieka MedPh..., Wrocław, 2017 2. Feneis H.: Ilistrowana anatomia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2008 3. Jablow M.M.: Anoreksja, bulimia, otyłość, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2000 4. Janicki K.: Domowy poradnik medyczny, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2008 5. Traczyk W., Z., Trzebski A (red.): Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2004 |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae073d398d87f41448cac99b0ff15751d%40thread.tacv2/conversations?groupId=895f0b25-4954-4512-bd1a-64a304e6abcf&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do egzaminu na Teams w dn. 16.12.2020r. godz. 18:45: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchjBBvuDc0PtBievhSkBuTEJUOVNDM0hNV1FKMTRGNE9GT1g4RllMVzdBUy4u Dla osób ze SPE link do egzaminu w dn. 16.12.2010r. godz. 18:45: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchjBBvuDc0PtBievhSkBuTEJUNEsxMDNSTkVUTzg5VlNQOE0xTjVYWURUVi4u METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W czasie wykładów przedstawiona będzie budowa i funkcja każdego z układów budujących ciało człowieka w odniesieniu do potrzeb pedagogiki. Zwrócona zostanie uwaga na czynniki powodujące zaburzenia funkcjonowania poszczególnych układów i narządów w kontekście pracy z dziećmi i młodzieżą oraz wpływ tych zaburzeń na codzienną aktywność w domu i placówkach oświatowych. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO) Test: stacjonarny lub w aplikacji Forms w zależności od sytuacji zagrożenia COVID-19. Dokładniejsze informacje przekazane będą przed sesją. |
|
Pełny opis: |
Budowa i funkcja poszczególnych narządów i układów (nerwowy, oddechowy, krążenia, pokarmowy, wydzielniczy, kostno-stawowo-mięśniowy). Patologie poszczególnych układów i narządów mające wpływ na rozwój i edukację dzieci i młodzieży. Układ hormonalny - regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu. Zaburzenia funkcjonowania. Układ immunologiczny – warunkowanie zdrowia i choroby. Zaburzenia funkcjonowania. Zmysły – budowa i rola zmysłu wzroku, słuchu i równowagi. Patologie zmysłów mające wpływ na rozwój człowieka. Odrębności w budowie anatomicznej i funkcjonowaniu osób w podeszłym wieku. Choroby cywilizacyjne i profilaktyka. |
|
Literatura: |
1. Schuenke M., Schulte E., Schumacher U., Voll M., Wesker K.: PROMETEUSZ Atlas anatomii człowieka MedPh..., Wrocław, 2017 2. Feneis H.: Ilustrowana anatomia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2008 3. Jablow M.M.: Anoreksja, bulimia, otyłość, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2000 4. Janicki K.: Domowy poradnik medyczny, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2008 5. Traczyk W., Z., Trzebski A (red.): Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2004 |
|
Uwagi: |
Wykłady z przedmiotu odbywają się na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abd47330f4360457bb105902120cbb42c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3c7d054f-98ae-4b46-bd64-c2b3d96c6f3f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład Godziny kontaktowe : wykład - 12 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 20 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 -10: 2 11 - 12: 3 13 - 14: 3,5 15 - 16: 4 17 - 18: 4,5 19 - 20: 5 |
|
Pełny opis: |
Budowa i funkcje układów: nerwowego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydzielniczego, ruchu. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Starzenie się organizmu: kryteria i tory starzenia się, wybrane problemy zdrowotne wieku podeszłego. Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości. Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu. |
|
Literatura: |
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę *zastrzega się prawo do możliwej zmiany trybu prowadzenia zajęć i przeprowadzenia zaliczenia w sytuacji zwiększonego zagrożenia COVID-19 (zmiana trybu na zdalny przy pomocy aplikacji MS Teams - wykłady i MS Forms - egzamin) Nazwa zespołu w MS Teams: ST_2021_Podstawy anatomii Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abW8YhR1650Xzx-b813YurD0PlvA5nFCCU5j6GdyAAC01%40thread.tacv2/conversations?groupId=a45ca640-edb1-492a-94a2-0df704f5a5cc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 LICZBA GODZIN: kontaktowych: 15 (wykłady) + 1 (konsultacje przed egzaminem) potrzebne do przygotowania się do zajęć: 10 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 56 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 20 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 -10: 2 11 - 12: 3 13 - 14: 3,5 15 - 16: 4 17 - 18: 4,5 19 - 20: 5 |
|
Pełny opis: |
Budowa i funkcje układów: nerwowego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydzielniczego, ruchu. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Starzenie się organizmu: kryteria i tory starzenia się, wybrane problemy zdrowotne wieku podeszłego. Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości. Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu. |
|
Literatura: |
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę *zastrzega się prawo do możliwej zmiany trybu prowadzenia zajęć i przeprowadzenia zaliczenia w sytuacji zwiększonego zagrożenia COVID-19 (zmiana trybu na zdalny przy pomocy aplikacji MS Teams - wykłady i MS Forms - egzamin) Nazwa zespołu w MS Teams: NS_2021_Podstawy anatomii Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2Q3JlDp0dbNqimJmwTzVzJefriE-qdM7t3DZ6XXyAMU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f86d1e3c-3d06-4086-8775-e183675d7264&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 LICZBA GODZIN: kontaktowych: 12 (wykłady) + 1 (konsultacje przed egzaminem) potrzebne do przygotowania się do zajęć: 13 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 56 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 20 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 -10: 2 11 - 12: 3 13 - 14: 3,5 15 - 16: 4 17 - 18: 4,5 19 - 20: 5 |
|
Pełny opis: |
Budowa i funkcje układów: nerwowego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydzielniczego, ruchu. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Starzenie się organizmu: kryteria i tory starzenia się, wybrane problemy zdrowotne wieku podeszłego. Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości. Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu. |
|
Literatura: |
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę LICZBA GODZIN: kontaktowych: 15 (wykłady) + 1 (konsultacje przed egzaminem) potrzebne do przygotowania się do zajęć: 10 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 56 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 20 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 -10: 2 11 - 12: 3 13 - 14: 3,5 15 - 16: 4 17 - 18: 4,5 19 - 20: 5 |
|
Pełny opis: |
Budowa i funkcje układów: nerwowego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydzielniczego, ruchu. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Starzenie się organizmu: kryteria i tory starzenia się, wybrane problemy zdrowotne wieku podeszłego. Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości. Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu. |
|
Literatura: |
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę LICZBA GODZIN: kontaktowych: 12 (wykłady) + 1 (konsultacje przed egzaminem) potrzebne do przygotowania się do zajęć: 13 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 56 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin w formie testu, pytania zamknięte i otwarte, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 -10: 2 11 - 12: 3 13 - 14: 3,5 15 - 16: 4 17 - 18: 4,5 19 - 20: 5 |
|
Pełny opis: |
Budowa i funkcje układów: nerwowego, hormonalnego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydalniczego. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości. Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu. |
|
Literatura: |
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę LICZBA GODZIN: kontaktowych: 15 (wykłady) + 1 (konsultacje przed egzaminem) potrzebne do przygotowania się do zajęć: 10 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 56 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin w formie testu, pytania zamknięte i otwarte, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 -10: 2 11 - 12: 3 13 - 14: 3,5 15 - 16: 4 17 - 18: 4,5 19 - 20: 5 |
|
Pełny opis: |
Budowa i funkcje układów: nerwowego, hormonalnego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydalniczego. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości. Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu. |
|
Literatura: |
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę LICZBA GODZIN: kontaktowych: 12 (wykłady) + 1 (konsultacje przed egzaminem) potrzebne do przygotowania się do zajęć: 10 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 53 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.