Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy anatomii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-POA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy anatomii
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Układ nerwowy – budowa i rola jako układu nadrzędnego kontrolującego zachowanie homeostazy. Budowa komórki nerwowej, neuroprzekaźnictwo, neurogeneza. Somatyczny i autonomiczny układ nerwowy. Patologia układu nerwowego a powstawanie niepełnosprawności ruchowej.

- Zmysły – budowa i rola zmysłu wzroku, słuchu i równowagi. Patologie zmysłów mające wpływ na rozwój człowieka.

- Układ hormonalny - regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu, mechanizmy integracji i koordynacji organizmu. Patologie układu hormonalnego wpływające na rozwój.

- Układ immunologiczny – warunkowanie zdrowia i choroby. Elementy układu odpornościowego. Odpowiedź immunologiczna organizmu. Mechanizmy obrony organizmu. Naturalne bariery immunologiczne. Rola szczepień ochronnych w nabywaniu odporności. Patologie układu odpornościowego wpływające na rozwój: alergie, AIDS. Homeostaza – rola układów.

- Zachowania żywieniowe a rozwój organizmu, żywienie źródłem budulca i energii. Przemiany metaboliczne podstawowych substancji niezbędnych do życia i funkcjonowania organizmu (funkcje układów: pokarmowego, oddechowego, krążenia i wydalniczego

w procesach metabolicznych). Nowa piramida żywieniowa, racjonalne żywienie uczniów. Zaburzenia żywienia (anoreksja, bulimia, otyłość).

- Rozwój i zdrowie dziecka w pierwszych trzech latach życia, okresie przedszkolnym

i wczesnoszkolnym (tempo i harmonijność rozwoju oraz jego ocena, kształtowanie się proporcji ciała i postawy ciała, potrzeby żywieniowe).

- Okres dojrzewania (zmiany somatyczne i psychiczne pod wpływem hormonów, kształtowanie się dojrzałości biologicznej). Młodzieńczość (kształtowanie się cech konstytucyjnych, dymorfizm płciowy, postawa ciała, rozwój motoryczny).

- Proces starzenia się organizmu (kryteria starzenia się i problemy zdrowotne).

- Stres i jego wpływ na organizm.

- Metody oceny wybranych elementów rozwoju człowieka i ich znaczenie.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi scharakteryzować budowę i podstawowe funkcje głównych układów i narządów organizmu.

Posiada wiedzę na temat wpływu czynników genetycznych

i środowiskowych na pojawienie się chorób cywilizacyjnych.

Potrafi opisać poszczególne etapy rozwoju ontogenetycznego człowieka.

Umiejętności

Potrafi ocenić zaburzenia funkcjonowania głównych układów

i narządów organizmu w kontekście wpływu na rozwój organizmu.

Potrafi zdefiniować pojęcie zdrowia i choroby oraz wyjaśnić istotę i rodzaje profilaktyki w kontekście chorób wrodzonych

i powszechnych (cywilizacyjnych).

Potrafi opisać specyfikę rozwoju w każdym okresie rozwojowym człowieka.

Zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz cele, jakim one służą.

Kompetencje społeczne

Potrafi identyfikować problemy wymagające specjalistycznej konsultacji lub opieki.

Potrafi krytycznie oceniać otrzymywane informacje, opinie lub wnioski.

Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą głównych układów i narządów w sytuacji zaburzeń ich funkcjonowania w celu współpracy ze specjalistami.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Patejuk-Mazurek
Prowadzący grup: Iwona Patejuk-Mazurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W czasie wykładów przedstawiona będzie budowa i funkcja każdego z układów budujących ciało człowieka w odniesieniu do potrzeb pedagogiki. Zwrócona zostanie uwaga na czynniki powodujące zaburzenia funkcjonowania poszczególnych układów i narządów w kontekście pracy z dziećmi i młodzieżą oraz wpływ tych zaburzeń na codzienną aktywność w domu i placówkach oświatowych.

Pełny opis:

Budowa i funkcja poszczególnych narządów i układów (nerwowy, oddechowy, krążenia, pokarmowy, wydzielniczy, kostny, mięśniowy). Patologie poszczególnych układów i narządów mające wpływ na rozwój i edukację dzieci i młodzieży.

Układ hormonalny - regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu. Zaburzenia funkcjonowania.

Układ immunologiczny – warunkowanie zdrowia i choroby. Zaburzenia funkcjonowania.

Zmysły – budowa i rola zmysłu wzroku, słuchu i równowagi. Patologie zmysłów mające wpływ na rozwój człowieka.

Odrębności w budowie anatomicznej i funkcjonowaniu osób w podeszłym wieku. Choroby cywilizacyjne i profilaktyka.

Literatura:

1. Schuenke M., Schulte E., Schumacher U., Voll M., Wesker K.: PROMETEUSZ Atlas anatomii człowieka

MedPh..., Wrocław, 2017

2. Feneis H.: Ilistrowana anatomia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2008

3. Jablow M.M.: Anoreksja, bulimia, otyłość, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2000

4. Janicki K.: Domowy poradnik medyczny, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2008

5. Traczyk W., Z., Trzebski A (red.): Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2004

Uwagi:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę

METODY KSZTAŁCENIA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- wykład

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Patejuk-Mazurek
Prowadzący grup: Iwona Patejuk-Mazurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Patejuk-Mazurek
Prowadzący grup: Iwona Patejuk-Mazurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W czasie wykładów przedstawiona będzie budowa i funkcja każdego z układów budujących ciało człowieka w odniesieniu do potrzeb pedagogiki. Zwrócona zostanie uwaga na czynniki powodujące zaburzenia funkcjonowania poszczególnych układów i narządów w kontekście pracy z dziećmi i młodzieżą oraz wpływ tych zaburzeń na codzienną aktywność w domu i placówkach oświatowych.

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO)

Test: stacjonarny lub w aplikacji Forms w zależności od sytuacji zagrożenia COVID-19. Dokładniejsze informacje przekazane będą przed sesją.

Pełny opis:

Budowa i funkcja poszczególnych narządów i układów (nerwowy, oddechowy, krążenia, pokarmowy, wydzielniczy, kostno-stawowo-mięśniowy).

Patologie poszczególnych układów i narządów mające wpływ na rozwój i edukację dzieci i młodzieży.

Układ hormonalny - regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu. Zaburzenia funkcjonowania.

Układ immunologiczny – warunkowanie zdrowia i choroby. Zaburzenia funkcjonowania.

Zmysły – budowa i rola zmysłu wzroku, słuchu i równowagi. Patologie zmysłów mające wpływ na rozwój człowieka.

Odrębności w budowie anatomicznej i funkcjonowaniu osób w podeszłym wieku. Choroby cywilizacyjne i profilaktyka.

Literatura:

1. Schuenke M., Schulte E., Schumacher U., Voll M., Wesker K.: PROMETEUSZ Atlas anatomii człowieka

MedPh..., Wrocław, 2017

2. Feneis H.: Ilistrowana anatomia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2008

3. Jablow M.M.: Anoreksja, bulimia, otyłość, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2000

4. Janicki K.: Domowy poradnik medyczny, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2008

5. Traczyk W., Z., Trzebski A (red.): Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2004

Uwagi:

Link do zespołu w Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae073d398d87f41448cac99b0ff15751d%40thread.tacv2/conversations?groupId=895f0b25-4954-4512-bd1a-64a304e6abcf&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do egzaminu na Teams w dn. 16.12.2020r. godz. 18:45:

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchjBBvuDc0PtBievhSkBuTEJUOVNDM0hNV1FKMTRGNE9GT1g4RllMVzdBUy4u

Dla osób ze SPE link do egzaminu w dn. 16.12.2010r. godz. 18:45:

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchjBBvuDc0PtBievhSkBuTEJUNEsxMDNSTkVUTzg5VlNQOE0xTjVYWURUVi4u

METODY KSZTAŁCENIA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- wykład

Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Patejuk-Mazurek
Prowadzący grup: Iwona Patejuk-Mazurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W czasie wykładów przedstawiona będzie budowa i funkcja każdego z układów budujących ciało człowieka w odniesieniu do potrzeb pedagogiki. Zwrócona zostanie uwaga na czynniki powodujące zaburzenia funkcjonowania poszczególnych układów i narządów w kontekście pracy z dziećmi i młodzieżą oraz wpływ tych zaburzeń na codzienną aktywność w domu i placówkach oświatowych.

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO)

Test: stacjonarny lub w aplikacji Forms w zależności od sytuacji zagrożenia COVID-19. Dokładniejsze informacje przekazane będą przed sesją.

Pełny opis:

Budowa i funkcja poszczególnych narządów i układów (nerwowy, oddechowy, krążenia, pokarmowy, wydzielniczy, kostno-stawowo-mięśniowy).

Patologie poszczególnych układów i narządów mające wpływ na rozwój i edukację dzieci i młodzieży.

Układ hormonalny - regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu. Zaburzenia funkcjonowania.

Układ immunologiczny – warunkowanie zdrowia i choroby. Zaburzenia funkcjonowania.

Zmysły – budowa i rola zmysłu wzroku, słuchu i równowagi. Patologie zmysłów mające wpływ na rozwój człowieka.

Odrębności w budowie anatomicznej i funkcjonowaniu osób w podeszłym wieku. Choroby cywilizacyjne i profilaktyka.

Literatura:

1. Schuenke M., Schulte E., Schumacher U., Voll M., Wesker K.: PROMETEUSZ Atlas anatomii człowieka

MedPh..., Wrocław, 2017

2. Feneis H.: Ilustrowana anatomia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2008

3. Jablow M.M.: Anoreksja, bulimia, otyłość, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2000

4. Janicki K.: Domowy poradnik medyczny, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2008

5. Traczyk W., Z., Trzebski A (red.): Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa, 2004

Uwagi:

Wykłady z przedmiotu odbywają się na Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abd47330f4360457bb105902120cbb42c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3c7d054f-98ae-4b46-bd64-c2b3d96c6f3f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- wykład

Godziny kontaktowe : wykład - 12 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 20 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt.

Przewidywana punktacja i oceny:

0 -10: 2

11 - 12: 3

13 - 14: 3,5

15 - 16: 4

17 - 18: 4,5

19 - 20: 5

Pełny opis:

Budowa i funkcje układów: nerwowego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydzielniczego, ruchu. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Starzenie się organizmu: kryteria i tory starzenia się, wybrane problemy zdrowotne wieku podeszłego.

Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości.

Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu.

Literatura:

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa

Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę

*zastrzega się prawo do możliwej zmiany trybu prowadzenia zajęć i przeprowadzenia zaliczenia w sytuacji zwiększonego zagrożenia COVID-19 (zmiana trybu na zdalny przy pomocy aplikacji MS Teams - wykłady i MS Forms - egzamin)

Nazwa zespołu w MS Teams: ST_2021_Podstawy anatomii

Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abW8YhR1650Xzx-b813YurD0PlvA5nFCCU5j6GdyAAC01%40thread.tacv2/conversations?groupId=a45ca640-edb1-492a-94a2-0df704f5a5cc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

LICZBA GODZIN:

kontaktowych: 15 (wykłady) + 1 (konsultacje przed egzaminem)

potrzebne do przygotowania się do zajęć: 10

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 56

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 20 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt.

Przewidywana punktacja i oceny:

0 -10: 2

11 - 12: 3

13 - 14: 3,5

15 - 16: 4

17 - 18: 4,5

19 - 20: 5

Pełny opis:

Budowa i funkcje układów: nerwowego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydzielniczego, ruchu. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Starzenie się organizmu: kryteria i tory starzenia się, wybrane problemy zdrowotne wieku podeszłego.

Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości.

Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu.

Literatura:

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa

Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę

*zastrzega się prawo do możliwej zmiany trybu prowadzenia zajęć i przeprowadzenia zaliczenia w sytuacji zwiększonego zagrożenia COVID-19 (zmiana trybu na zdalny przy pomocy aplikacji MS Teams - wykłady i MS Forms - egzamin)

Nazwa zespołu w MS Teams: NS_2021_Podstawy anatomii

Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2Q3JlDp0dbNqimJmwTzVzJefriE-qdM7t3DZ6XXyAMU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f86d1e3c-3d06-4086-8775-e183675d7264&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

LICZBA GODZIN:

kontaktowych: 12 (wykłady) + 1 (konsultacje przed egzaminem)

potrzebne do przygotowania się do zajęć: 13

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 56

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 20 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt.

Przewidywana punktacja i oceny:

0 -10: 2

11 - 12: 3

13 - 14: 3,5

15 - 16: 4

17 - 18: 4,5

19 - 20: 5

Pełny opis:

Budowa i funkcje układów: nerwowego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydzielniczego, ruchu. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Starzenie się organizmu: kryteria i tory starzenia się, wybrane problemy zdrowotne wieku podeszłego.

Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości.

Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu.

Literatura:

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa

Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę

LICZBA GODZIN:

kontaktowych: 15 (wykłady) + 1 (konsultacje przed egzaminem)

potrzebne do przygotowania się do zajęć: 10

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 56

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 20 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt.

Przewidywana punktacja i oceny:

0 -10: 2

11 - 12: 3

13 - 14: 3,5

15 - 16: 4

17 - 18: 4,5

19 - 20: 5

Pełny opis:

Budowa i funkcje układów: nerwowego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydzielniczego, ruchu. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Starzenie się organizmu: kryteria i tory starzenia się, wybrane problemy zdrowotne wieku podeszłego.

Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości.

Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu.

Literatura:

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa

Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę

LICZBA GODZIN:

kontaktowych: 12 (wykłady) + 1 (konsultacje przed egzaminem)

potrzebne do przygotowania się do zajęć: 13

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 56

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin w formie testu, pytania zamknięte i otwarte, próg zaliczenia 50% + 1 punkt.

Przewidywana punktacja i oceny:

0 -10: 2

11 - 12: 3

13 - 14: 3,5

15 - 16: 4

17 - 18: 4,5

19 - 20: 5

Pełny opis:

Budowa i funkcje układów: nerwowego, hormonalnego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydalniczego. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju.

Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości.

Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu.

Literatura:

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa

Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę

LICZBA GODZIN:

kontaktowych: 15 (wykłady) + 1 (konsultacje przed egzaminem)

potrzebne do przygotowania się do zajęć: 10

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 56

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin w formie testu, pytania zamknięte i otwarte, próg zaliczenia 50% + 1 punkt.

Przewidywana punktacja i oceny:

0 -10: 2

11 - 12: 3

13 - 14: 3,5

15 - 16: 4

17 - 18: 4,5

19 - 20: 5

Pełny opis:

Budowa i funkcje układów: nerwowego, hormonalnego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydalniczego. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju.

Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości.

Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu.

Literatura:

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa

Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę

LICZBA GODZIN:

kontaktowych: 12 (wykłady) + 1 (konsultacje przed egzaminem)

potrzebne do przygotowania się do zajęć: 10

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 53

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)