Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-PDU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 6 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu uwzględnia przede wszystkim zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z pedeutologią i wykonywaniem zawodu nauczyciela (z uwzględnieniem historii zawodu oraz współczesnych uwarunkowań). SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - ocena prezentacji multimedialnej na wskazany temat/ opracowanie merytoryczne oraz prezentacja pracy na zajęciach; - ocena wskazanego zadania indywidualnego - obecność i aktywne uczestnictwo w wykonywaniu zadań na zajęciach oraz dyskursie prowadzonym podczas zajęć |
Pełny opis: |
- Zawód nauczyciela. Role zawodowe nauczyciela. - Wzór osobowy, postawa i kunszt nauczycielski. Powinności nauczyciela i rozwój profesjonalny. - Program wewnętrzny nauczyciela. - Przygotowanie zawodowe nauczyciela. - Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Awans zawodowy nauczyciela. - Uczenie się w miejscu pracy. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego. - Etyka nauczycielska. - Odpowiedzialność prawna opiekuna, nauczyciela i wychowawcy. - Uczenie się w miejscu pracy. - Takt pedagogiczny w pracy nauczyciela. Ujęcia interpretacyjne z komentarzem oraz przejawy taktu: poszanowanie godności ucznia, unikanie konfliktów, docenianie podmiotowości, rola wyrozumiałości pedagogicznej. Problem nietaktu pedagogicznego i jego konsekwencje. - Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego. - Wypalenie zawodowe nauczycieli – przyczyny, symptomy, strategie zaradcze. - Choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – profilaktyka. |
Literatura: |
E. Buchcic, I. Żeber-Dzikowska, Start zawodowy nauczyciela, W: Rocznik Polsko-Ukraiński, 2014, t. XVI (Internet) E. Czemierowska-Koruba, Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć by skutecznie działać, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa (Internet) R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017 (Internet) K. Denek, Tożsamość nauczyciela i ucznia w „płynnej nowoczesności” W: Adaptacja zawodowa nauczyciela, J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa 2009 K. Fenik-Gaberle, R. Kałucka, Przemoc w rodzinie-działania pracowników oświaty, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016 (Internet) A. Grabowiec, Diagnoza i praca z uczniem-ofiarą przemocy domowej, W: Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg, Impuls, Kraków 2011 E. Jarosz, Przemoc w wychowaniu Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją Monitoring Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2015 (Internet) M. Kocór, Wypalenie zawodowe nauczycieli Diagnoza, Wsparcie, Profilaktyka, Dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – biblioteka nauczyciela, Tom II, Kraków 2019 H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008 J. Madalińska, Pedeutologia Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021 J. Michalski, Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021 A. Mościcka, M. Drabek, Mobbing w środowisku pracy nauczyciela, W: Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Impuls, Kraków 2010 J. Łysek, Trudności w adaptacji zawodowej nauczycieli klas początkowych, W: Nauczyciel i Szkoła 1-2 (1), 1996 (Internet) J. Łysek, Zachowania agresywne uczniów, W: Nauczyciel i Szkoła 2 (9), 2000 J. Szempruch, Pedeutologia, Impuls, Kraków 2013 J. Szempruch, B. Cieśleńska, Wypalenie w pracy zawodowej nauczyciela, W: Społeczeństwo. Edukacja. Język, 2021, t. 13 Pękala J. L., Etos nauczycieli- mit czy rzeczywistość ?, Wyd. UW, Warszawa 2017 J. Skibska, Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych, W: Uczeń i nauczyciel jako główne podmioty edukacji jutra, K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz (red.), Oficyna Wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2012 L. Wollman, Czynniki warunkujące adaptację zawodową nauczyciela, W: Adaptacja zawodowa nauczyciela, J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa 2009 P. Ziółkowski, Pedeutologia. Zarys problematyki. Bydgoszcz: Wyd. WSG, Bydgoszcz 2016 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawową terminologię pedeutologiczną, (role zawodowe nauczyciela, wzór osobowy, postawę i kunszt nauczycielski, powinności nauczyciela, program wewnętrzny nauczyciela,), potrafi ją interpretować oraz wskazywać drogi i efekty zastosowania. Opisuje rozwój profesjonalny nauczyciela, rozumie zasady dotyczące przygotowania zawodowego nauczyciela oraz konieczność dokształcania i doskonalenia zawodowego jako warunków awansu zawodowego, posiada orientację we współczesnych tendencjach związanych z zawodem nauczyciela, określa perspektywy funkcji zawodowych nauczyciela. Rozumie zasady etyki nauczycielskiej, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela i wychowawcy. Opisuje problem stresu i wypalenia zawodowego nauczycieli – przyczyny, symptomy, strategie zaradcze, choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela i profilaktykę w tym zakresie. Umiejętności Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii dla rozwoju teorii osobistej i umiejętności praktycznych. Potrafi ocenić przydatność stosowanych procedur, metod i programów praktyk dla realizacji zadań związanych z działalnością zawodową. Potrafi współpracować z innymi nauczycielami i środowiskiem pozaszkolnym w celu skutecznej realizacji zadań zawodowych. Potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Potrafi stosować techniki radzenia sobie ze stresem w trudnych sytuacjach zawodowych. Potrafi zaprojektować, na podstawie świadomej autorefleksji, ścieżkę własnego rozwoju zawodowego. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych, rozumie potrzebę samokształcenia. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i rzetelnie realizuje zadania pedagogiczne. Jest gotów do współpracy z innymi, rozumie sens pomocy innym, aktywnie uczestniczy w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań metodycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu), ocena pracy indywidualnej, zwrócenie uwagi na kompetencje związane z zauważaniem trudnych sytuacji w przestrzeni edukacyjnej i zaprojektowaniem działań naprawczych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski, Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu obejmuje podstawowe zagadnienia pedeutologiczne obejmujące genezę subdyscypliny, problematykę taktu i nietaktu pedagogicznego, rozwój i doskonalenie zawodowe nauczyciela, wypalenie zawodowe, przywództwo edukacyjne czy przydatność zawodową nauczyciela. |
|
Pełny opis: |
- Przygotowanie zawodowe nauczyciela. - Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Awans zawodowy nauczyciela. - Uczenie się w miejscu pracy. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego. - Etyka nauczycielska. - Odpowiedzialność prawna opiekuna, nauczyciela i wychowawcy. - Uczenie się w miejscu pracy. - Takt pedagogiczny w pracy nauczyciela. Ujęcia interpretacyjne z komentarzem oraz przejawy taktu: poszanowanie godności ucznia, unikanie konfliktów, docenianie podmiotowości, rola wyrozumiałości pedagogicznej. Problem nietaktu pedagogicznego i jego konsekwencje. - Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego. - Wypalenie zawodowe nauczycieli – przyczyny, symptomy, strategie zaradcze. - Choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – profilaktyka. |
|
Literatura: |
Godziny kontaktowe ( ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 7 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 7 godz. Przygotowanie prac 5 godz |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe ( ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 7 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 7 godz. Przygotowanie prac 5 godz |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu obejmuje podstawowe zagadnienia pedeutologiczne obejmujące genezę subdyscypliny, problematykę taktu i nietaktu pedagogicznego, rozwój i doskonalenie zawodowe nauczyciela, wypalenie zawodowe, przywództwo edukacyjne czy przydatność zawodową nauczyciela. |
|
Pełny opis: |
- Zawód nauczyciela. Role zawodowe nauczyciela. - Wzór osobowy, postawa i kunszt nauczycielski. Powinności nauczyciela i rozwój profesjonalny. - Program wewnętrzny nauczyciela. - Przygotowanie zawodowe nauczyciela. - Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Awans zawodowy nauczyciela. - Uczenie się w miejscu pracy. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego. - Etyka nauczycielska. - Odpowiedzialność prawna opiekuna, nauczyciela i wychowawcy. - Uczenie się w miejscu pracy. - Takt pedagogiczny w pracy nauczyciela. Ujęcia interpretacyjne z komentarzem oraz przejawy taktu: poszanowanie godności ucznia, unikanie konfliktów, docenianie podmiotowości, rola wyrozumiałości pedagogicznej. Problem nietaktu pedagogicznego i jego konsekwencje. - Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego. - Wypalenie zawodowe nauczycieli – przyczyny, symptomy, strategie zaradcze. - Choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – profilaktyka. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Szempruch: Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Michalski: Rzecz o takcie pedagogicznym Nauczyciela, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013; J. Michalski: Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021. Literatura uzupełniająca: J. M. Łukasik, I. Nowosad, M. J. Szymański (redakcja naukowa), Szkoła i Nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych, Oficyna Wydawnicza 'Impuls", Kraków 2021; A. Jegier, S. M. Kwiatkowski, B. Szurowska; Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021; J. Madalińska-Michalak (redakcja naukowa): Przywództwo nauczycieli, Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2018. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w liczbie 15 godzin ćwiczeniowych. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 7 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 7 godz. Przygotowanie prac 5 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Patrycja Jurkiewicz, Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - ocena prac pisemnych wykonanych w trakcie zajęć - ocena z egzaminu pisemnego (test) |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu i profesjonalizacji zawodu 2. Start i adaptacja młodego nauczyciela w zawodzie 3. Wizerunek współczesnego nauczyciela- pomiędzy normą a akceptacją 4. Kompetencje zawodowe nauczyciela - jak je rozwijać? 5. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania 6. Wypalenie zawodowe nauczycieli 7. Nauczyciel wobec agresji i bullyingu 8. Test na zaliczenie przedmiotu- Egzamin |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: E. Buchcic, I. Żeber-Dzikowska, Start zawodowy nauczyciela, W: Rocznik Polsko-Ukraiński, 2014, t. XVI (Internet) E. Czemierowska-Koruba, Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć by skutecznie działać, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa (Internet) R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017 (Internet) K. Denek, Tożsamość nauczyciela i ucznia w „płynnej nowoczesności” W: Adaptacja zawodowa nauczyciela, J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa 2009 K. Fenik-Gaberle, R. Kałucka, Przemoc w rodzinie-działania pracowników oświaty, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016 (Internet) A. Grabowiec, Diagnoza i praca z uczniem-ofiarą przemocy domowej, W: Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg, Impuls, Kraków 2011 E. Jarosz, Przemoc w wychowaniu Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją Monitoring Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2015 (Internet) M. Kocór, Wypalenie zawodowe nauczycieli Diagnoza, Wsparcie, Profilaktyka, Dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – biblioteka nauczyciela, Tom II, Kraków 2019 H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008 J. Madalińska, Pedeutologia Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021 J. Michalski, Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021 A. Mościcka, M. Drabek, Mobbing w środowisku pracy nauczyciela, W: Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Impuls, Kraków 2010 J. Łysek, Trudności w adaptacji zawodowej nauczycieli klas początkowych, W: Nauczyciel i Szkoła 1-2 (1), 1996 (Internet) J. Łysek, Zachowania agresywne uczniów, W: Nauczyciel i Szkoła 2 (9), 2000 J. Szempruch, Pedeutologia, Impuls, Kraków 2013 J. Szempruch, B. Cieśleńska, Wypalenie w pracy zawodowej nauczyciela, W: Społeczeństwo. Edukacja. Język, 2021, t. 13 Pękala J. L., Etos nauczycieli- mit czy rzeczywistość ?, Wyd. UW, Warszawa 2017 J. Skibska, Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych, W: Uczeń i nauczyciel jako główne podmioty edukacji jutra, K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz (red.), Oficyna Wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2012 L. Wollman, Czynniki warunkujące adaptację zawodową nauczyciela, W: Adaptacja zawodowa nauczyciela, J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa 2009 P. Ziółkowski, Pedeutologia. Zarys problematyki. Bydgoszcz: Wyd. WSG, Bydgoszcz 2016 Literatura uzupełniająca R. V. Bullough, Początkujący nauczyciel : studium przypadku, GWP, Gdańsk 2009 Kratz H.J., Mobbing - reagowanie, rozpoznawanie, zapobieganie, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007 E. K., Dambach, Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 Karta nauczyciela, Ustawa z 26 stycznia 1982 r., DzU 2019, poz. 2215 ze zm. E. Strutyńska, Mobbing wśród nauczycieli Zakres i uwarunkowania, Wyd. Naukowe Instytutu Technologii i Eksploatacji-PIB, Radom 2014 J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli : pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Impuls, Kraków 2010 J. Pyżalski, E. Roland (red.), Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne – podręcznik metodyczny, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Łódź 2010 Speck O., Być nauczycielem. trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005 A.Tłuściak-Deliowska, Bullying– charakterystyka zjawiska i uwarunkowania, W: „Remedium”, nr 9/2010 M. Warszewska-Makuch, Zjawisko mobbingu wśród nauczycieli, W: Bezpieczeństwo Pracy 5/2008 |
|
Uwagi: |
FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 7 godz. Przygotowanie się do zaliczenia 7 godz. Przygotowanie zadań ćwiczeniowych 7 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu 2. Profesjonalizacja zawodu nauczyciela 3. Kompetencje zawodowe nauczyciela - jak je rozwijać? 4. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania 5. Nauczyciel wobec agresji i bullyingu 6. Wypalenie zawodowe nauczycieli |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ch. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela. GWP, Gdańsk 2008. S. Dylak, Nauczyciel-kompetencje i kształcenie zawodowe, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, (red.) T. Pilch, t. III, Warszawa 2004. E. Czemierowska-Koruba, Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć by skutecznie działać, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa (Internet) M. Kocór, Wypalenie zawodowe nauczycieli Diagnoza, Wsparcie, Profilaktyka, Dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – biblioteka nauczyciela, Tom II, Kraków 2019 H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008 J. Madalińska, Pedeutologia Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021 J. Michalski, Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021 A. Mościcka, M. Drabek, Mobbing w środowisku pracy nauczyciela, W: Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Impuls, Kraków 2010 J. Łysek, Zachowania agresywne uczniów, W: Nauczyciel i Szkoła 2 (9), 2000 J. Szempruch, Pedeutologia, Impuls, Kraków 2013 J. Szempruch, B. Cieśleńska, Wypalenie w pracy zawodowej nauczyciela, W: Społeczeństwo. Edukacja. Język, 2021, t. 13 Literatura uzupełniająca Czerwiński K., Kompetencje współczesnego nauczyciela i ich uwarunkowania (przegląd najważniejszych polskich koncepcji), Studia i rozprawy, red. J. Podgórecki, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa i Ochrony w Warszawie, Warszawa 2007, s. 31-36. Kratz H.J., Mobbing - reagowanie, rozpoznawanie, zapobieganie, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007 E. K., Dambach, Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 Karta nauczyciela, Ustawa z 26 stycznia 1982 r., DzU 2019, poz. 2215 ze zm. E. Strutyńska, Mobbing wśród nauczycieli Zakres i uwarunkowania, Wyd. Naukowe Instytutu Technologii i Eksploatacji-PIB, Radom 2014 J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli : pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Impuls, Kraków 2010 J. Pyżalski, E. Roland (red.), Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne – podręcznik metodyczny, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Łódź 2010 Speck O., Być nauczycielem. trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005 A.Tłuściak-Deliowska, Bullying– charakterystyka zjawiska i uwarunkowania, W: „Remedium”, nr 9/2010 M. Warszewska-Makuch, Zjawisko mobbingu wśród nauczycieli, W: Bezpieczeństwo Pracy 5/2008 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia, 9 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 9 godz. Przygotowanie się do zaliczenia 9 godz. Przygotowanie zadań ćwiczeniowych 5 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Patrycja Jurkiewicz, Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - ocena prac pisemnych wykonanych w trakcie zajęć - ocena z egzaminu pisemnego (test) |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu i profesjonalizacji zawodu 2. Start i adaptacja młodego nauczyciela w zawodzie 3. Wizerunek współczesnego nauczyciela- pomiędzy normą a akceptacją 4. Kompetencje zawodowe nauczyciela - jak je rozwijać? 5. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania 6. Wypalenie zawodowe nauczycieli 7. Nauczyciel wobec agresji i bullyingu 8. Nauczyciel w pracy z uczniem doświadczającym przemocy domowej 9. Test na zaliczenie przedmiotu- Egzamin |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: E. Buchcic, I. Żeber-Dzikowska, Start zawodowy nauczyciela, W: Rocznik Polsko-Ukraiński, 2014, t. XVI (Internet) E. Czemierowska-Koruba, Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć by skutecznie działać, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa (Internet) R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017 (Internet) K. Denek, Tożsamość nauczyciela i ucznia w „płynnej nowoczesności” W: Adaptacja zawodowa nauczyciela, J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa 2009 K. Fenik-Gaberle, R. Kałucka, Przemoc w rodzinie-działania pracowników oświaty, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016 (Internet) A. Grabowiec, Diagnoza i praca z uczniem-ofiarą przemocy domowej, W: Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg, Impuls, Kraków 2011 E. Jarosz, Przemoc w wychowaniu Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją Monitoring Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2015 (Internet) M. Kocór, Wypalenie zawodowe nauczycieli Diagnoza, Wsparcie, Profilaktyka, Dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – biblioteka nauczyciela, Tom II, Kraków 2019 H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008 J. Madalińska, Pedeutologia Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021 J. Michalski, Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021 A. Mościcka, M. Drabek, Mobbing w środowisku pracy nauczyciela, W: Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Impuls, Kraków 2010 J. Łysek, Trudności w adaptacji zawodowej nauczycieli klas początkowych, W: Nauczyciel i Szkoła 1-2 (1), 1996 (Internet) J. Łysek, Zachowania agresywne uczniów, W: Nauczyciel i Szkoła 2 (9), 2000 J. Szempruch, Pedeutologia, Impuls, Kraków 2013 J. Szempruch, B. Cieśleńska, Wypalenie w pracy zawodowej nauczyciela, W: Społeczeństwo. Edukacja. Język, 2021, t. 13 Pękala J. L., Etos nauczycieli- mit czy rzeczywistość ?, Wyd. UW, Warszawa 2017 J. Skibska, Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych, W: Uczeń i nauczyciel jako główne podmioty edukacji jutra, K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz (red.), Oficyna Wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2012 L. Wollman, Czynniki warunkujące adaptację zawodową nauczyciela, W: Adaptacja zawodowa nauczyciela, J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa 2009 P. Ziółkowski, Pedeutologia. Zarys problematyki. Bydgoszcz: Wyd. WSG, Bydgoszcz 2016 Literatura uzupełniająca R. V. Bullough, Początkujący nauczyciel : studium przypadku, GWP, Gdańsk 2009 Kratz H.J., Mobbing - reagowanie, rozpoznawanie, zapobieganie, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007 E. K., Dambach, Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 Karta nauczyciela, Ustawa z 26 stycznia 1982 r., DzU 2019, poz. 2215 ze zm. E. Strutyńska, Mobbing wśród nauczycieli Zakres i uwarunkowania, Wyd. Naukowe Instytutu Technologii i Eksploatacji-PIB, Radom 2014 J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli : pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Impuls, Kraków 2010 J. Pyżalski, E. Roland (red.), Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne – podręcznik metodyczny, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Łódź 2010 Speck O., Być nauczycielem. trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005 A.Tłuściak-Deliowska, Bullying– charakterystyka zjawiska i uwarunkowania, W: „Remedium”, nr 9/2010 M. Warszewska-Makuch, Zjawisko mobbingu wśród nauczycieli, W: Bezpieczeństwo Pracy 5/2008 |
|
Uwagi: |
(średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe - ćwiczenia, 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 7 godz. Przygotowanie się do zaliczenia 7 godz. Przygotowanie zadań ćwiczeniowych 7 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Szurowska | |
Prowadzący grup: | Beata Szurowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu uwzględnia przede wszystkim zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z pedeutologią i wykonywaniem zawodu nauczyciela (z uwzględnieniem historii zawodu oraz współczesnych uwarunkowań). SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - ocena prezentacji multimedialnej na wskazany temat/ opracowanie merytoryczne oraz prezentacja pracy na zajęciach; - ocena wskazanego zadania indywidualnego - obecność i aktywne uczestnictwo w wykonywaniu zadań na zajęciach oraz dyskursie prowadzonym podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu 2. Profesjonalizacja zawodu nauczyciela 3. Kompetencje zawodowe nauczyciela - jak je rozwijać? 4. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania 5. Nauczyciel wobec agresji i bullyingu 6. Wypalenie zawodowe nauczycieli |
|
Literatura: |
Ch. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela. GWP, Gdańsk 2008. S. Dylak, Nauczyciel-kompetencje i kształcenie zawodowe, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, (red.) T. Pilch, t. III, Warszawa 2004. E. Czemierowska-Koruba, Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć by skutecznie działać, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa (Internet) M. Kocór, Wypalenie zawodowe nauczycieli Diagnoza, Wsparcie, Profilaktyka, Dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – biblioteka nauczyciela, Tom II, Kraków 2019 Jegier Aneta, Kwiatkowski Stefan T., Szurowska Beata, Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata. W perspektywie kształcenia i pracy zawodowej, Difin 2021 H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008 J. Madalińska, Pedeutologia Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021 J. Michalski, Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021 A. Mościcka, M. Drabek, Mobbing w środowisku pracy nauczyciela, W: Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Impuls, Kraków 2010 J. Łysek, Zachowania agresywne uczniów, W: Nauczyciel i Szkoła 2 (9), 2000 J. Szempruch, Pedeutologia, Impuls, Kraków 2013 J. Szempruch, B. Cieśleńska, Wypalenie w pracy zawodowej nauczyciela, W: Społeczeństwo. Edukacja. Język, 2021, t. 13 Szurowska Beata (red. ): Szkoła w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą, 2020, Difin, red. ISBN 978-83-8085- 747-6, 348 s. Szurowska Beata ( red. ): Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, 2019, Difin, ISBN 978-83-8085-745-2, 312 s. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia, 9 godzin. Przygotowanie się do zajęć, lektury 6 godzin. Przygotowanie zadań ćwiczeniowych (indywidualnych i grupowych)10 godzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.