Wybrane programy, metody rehabilitacji, terapii osób ze sprzężoną niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-WPN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane programy, metody rehabilitacji, terapii osób ze sprzężoną niepełnosprawnością |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zaliczenie w formie pracy pisemnej. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Wybrane metody rehabilitacji i terapii, m.in.: MRR Weroniki Sherborne, Poranny Krąg, Metoda Domana, Metoda Vojty, terapia taktylna Masgutowej, Metoda Peto, Metoda Dobrego Startu, Metoda N.C. Kephart, Kinezjologia edukacyjna Denissona, Terapia ręki, Pedagogika M. Montessori, Bajkoterapia, Biblioterapia, Program aktywności Knillów, Little room. - Wybrane metody z uwzględnieniem następujących obszarów oddziaływań: • wzrok, słuch, dotyk, węch, smak • orientacja w przestrzeni • motoryka mała i duża • umiejętności komunikacyjne • samodzielność • dojrzałość społeczna i emocjonalna • metody ogólnorozwojowe |
Literatura: |
Affolter, F. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: WSiP. Błeszyński, J., Baczała, D., Binnebesel, J. (red.) (2008). Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną - w ujęciu pedagogicznym. Łódź: Wyd. Naukowe WSEZ w Łodzi. Brzezińska, A., Kaczan R., Smoczyńska, K.(red.) (2010). Diagnoza potrzeb i modele pomocy. Warszawa: Wydawnictwo SCHOLAR. (Wybrane fragmenty) Przybylski, S.(1995). Sala Doświadczeń Świata jako forma i metoda stymulacji wielozmysłowej dzieci ze sprzężoną niesprawnością. W: Twardowski, A. (red.) (2005). Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń. Poznań: Wyd. GEN. (Wybrane fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna wybrane metody rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością Zna czynniki warunkujące skuteczność doboru metod terapeutycznych Umiejętności Umie planować pracę edukacyjno-terapeutyczną Umie stosować odpowiednie metody edukacyjno-terapeutyczne w pracy Umie poddać analizie specyfikę doboru metod w pracy edukacyjno-terapeutycznej Umie określić podstawowe funkcje, cele, założenia wybranych metod Umie przygotować prezentację wybranej metody Potrafi tworzyć różnorodne sytuacje zadaniowe dla osób z niepełnosprawnością złożoną Kompetencje społeczne Jest otwarty i wrażliwy na potrzeby osób z niepełnosprawnością złożoną |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, metody eksponujące, elementy studium przypadku |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Prowadzący grup: | Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie w formie pracy pisemnej (praca przesłana za pomocą poczty elektronicznej) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Wybrane metody rehabilitacji i terapii, m.in.: MRR Weroniki Sherborne, Poranny Krąg, Metoda Domana, Metoda Vojty, terapia taktylna Masgutowej, Metoda Peto, Metoda Dobrego Startu, Metoda N.C. Kephart, Kinezjologia edukacyjna Denissona, Terapia ręki, Pedagogika M. Montessori, Bajkoterapia, Biblioterapia, Program aktywności Knillów, Little room. - Wybrane metody z uwzględnieniem następujących obszarów oddziaływań: -wzrok, słuch, dotyk, węch, smak -orientacja w przestrzeni -motoryka mała i duża -umiejętności komunikacyjne -samodzielność -dojrzałość społeczna i emocjonalna -metody ogólnorozwojowe Wykłady w wersji elektronicznej i inne materiały udostępniane systematycznie w aplikacji Teams. Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4497a7379e7d41c7b763960399e6442f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=761f1a54-65b6-4e83-b479-6c2d81f54b79&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Wykłady udostępniane zgodnie z planem zajęć: 4 kwietnia 5 kwietnia 25 kwietnia 24 maja |
|
Literatura: |
Affolter, F. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: WSiP. Błeszyński, J., Baczała, D., Binnebesel, J. (red.) (2008). Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną - w ujęciu pedagogicznym. Łódź: Wyd. Naukowe WSEZ w Łodzi. Brzezińska, A., Kaczan R., Smoczyńska, K.(red.) (2010). Diagnoza potrzeb i modele pomocy. Warszawa: Wydawnictwo SCHOLAR. (Wybrane fragmenty) Przybylski, S.(1995). Sala Doświadczeń Świata jako forma i metoda stymulacji wielozmysłowej dzieci ze sprzężoną niesprawnością. W: Twardowski, A. (red.) (2005). Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń. Poznań: Wyd. GEN. (Wybrane fragmenty) |
|
Uwagi: |
Metody: wykład, metody eksponujące (film), elementy studium przypadku |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.