Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane programy, metody rehabilitacji, terapii osób ze sprzężoną niepełnosprawnością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-WPN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane programy, metody rehabilitacji, terapii osób ze sprzężoną niepełnosprawnością
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zaliczenie w formie pracy pisemnej.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Wybrane metody rehabilitacji i terapii, m.in.: MRR Weroniki Sherborne, Poranny Krąg, Metoda Domana, Metoda Vojty, terapia taktylna Masgutowej, Metoda Peto, Metoda Dobrego Startu, Metoda N.C. Kephart, Kinezjologia edukacyjna Denissona, Terapia ręki, Pedagogika M. Montessori, Bajkoterapia, Biblioterapia, Program aktywności Knillów, Little room.

- Wybrane metody z uwzględnieniem następujących obszarów oddziaływań:

• wzrok, słuch, dotyk, węch, smak

• orientacja w przestrzeni

• motoryka mała i duża

• umiejętności komunikacyjne

• samodzielność

• dojrzałość społeczna i emocjonalna

• metody ogólnorozwojowe

Literatura:

Affolter, F. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: WSiP.

Błeszyński, J., Baczała, D., Binnebesel, J. (red.) (2008). Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną - w ujęciu pedagogicznym. Łódź: Wyd. Naukowe WSEZ w Łodzi.

Brzezińska, A., Kaczan R., Smoczyńska, K.(red.) (2010). Diagnoza potrzeb i modele pomocy. Warszawa: Wydawnictwo SCHOLAR. (Wybrane fragmenty)

Przybylski, S.(1995). Sala Doświadczeń Świata jako forma i metoda stymulacji wielozmysłowej dzieci ze sprzężoną niesprawnością. W:

Twardowski, A. (red.) (2005). Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń. Poznań: Wyd. GEN. (Wybrane fragmenty)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna wybrane metody rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością

Zna czynniki warunkujące skuteczność doboru metod terapeutycznych

Umiejętności

Umie planować pracę edukacyjno-terapeutyczną

Umie stosować odpowiednie metody edukacyjno-terapeutyczne w pracy

Umie poddać analizie specyfikę doboru metod w pracy edukacyjno-terapeutycznej

Umie określić podstawowe funkcje, cele, założenia wybranych metod

Umie przygotować prezentację wybranej metody

Potrafi tworzyć różnorodne sytuacje zadaniowe dla osób z niepełnosprawnością złożoną

Kompetencje społeczne

Jest otwarty i wrażliwy na potrzeby osób z niepełnosprawnością złożoną

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, metody eksponujące, elementy studium przypadku

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie w formie pracy pisemnej (praca przesłana za pomocą poczty elektronicznej)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Wybrane metody rehabilitacji i terapii, m.in.: MRR Weroniki Sherborne, Poranny Krąg, Metoda Domana, Metoda Vojty, terapia taktylna Masgutowej, Metoda Peto, Metoda Dobrego Startu, Metoda N.C. Kephart, Kinezjologia edukacyjna Denissona, Terapia ręki, Pedagogika M. Montessori, Bajkoterapia, Biblioterapia, Program aktywności Knillów, Little room.

- Wybrane metody z uwzględnieniem następujących obszarów oddziaływań:

-wzrok, słuch, dotyk, węch, smak

-orientacja w przestrzeni

-motoryka mała i duża

-umiejętności komunikacyjne

-samodzielność

-dojrzałość społeczna i emocjonalna

-metody ogólnorozwojowe

Wykłady w wersji elektronicznej i inne materiały udostępniane systematycznie w aplikacji Teams. Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4497a7379e7d41c7b763960399e6442f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=761f1a54-65b6-4e83-b479-6c2d81f54b79&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Wykłady udostępniane zgodnie z planem zajęć:

4 kwietnia

5 kwietnia

25 kwietnia

24 maja

Literatura:

Affolter, F. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: WSiP.

Błeszyński, J., Baczała, D., Binnebesel, J. (red.) (2008). Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną - w ujęciu pedagogicznym. Łódź: Wyd. Naukowe WSEZ w Łodzi.

Brzezińska, A., Kaczan R., Smoczyńska, K.(red.) (2010). Diagnoza potrzeb i modele pomocy. Warszawa: Wydawnictwo SCHOLAR. (Wybrane fragmenty)

Przybylski, S.(1995). Sala Doświadczeń Świata jako forma i metoda stymulacji wielozmysłowej dzieci ze sprzężoną niesprawnością. W:

Twardowski, A. (red.) (2005). Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń. Poznań: Wyd. GEN. (Wybrane fragmenty)

Uwagi:

Metody: wykład, metody eksponujące (film), elementy studium przypadku

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)