Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Patofonetyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-PAF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Patofonetyka
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PC, logopedia, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, logopedia, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Fonologia, fonetyka, patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

- Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

- Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

- Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

- Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi opisać przedmiotem badań patofonetyki, metodami badań

Potarfi opisać formy wadliwej wymowy (substytucja, elizja, deformacja, substytut zdeformowany) i potrafi je omówić

Potrafi wyjaśnić kiedy określone formy wymowy są zaburzeniem a kiedy normą rozwojową

Zna sposoby zapisu zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego

Zna sposoby i zasady zapisu artykulacji wadliwej przy użyciu międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

Umiejętności

Potrafi rozpoznać cechy głoski realizowanej wadliwie i ją zapisać

Posiada umiejętność transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej

Potrafi dokonać interpretacji transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej

Kompetencje społeczne

Rozumie przydatność Patofonetyki w pracy praktycznej i naukowej logopedy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Pełny opis:

ĆWICZENIA:

1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

5. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w małych podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

5. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w małych podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Zajęcia odbywają się z zastosowaniem aplikacji MS Teams.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

5. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się z zastosowaniem aplikacji MS Teams.

Sposób dołączenia do zespołu został przekazany studentom poprzez USOS mail.

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; prezentacja filmów- ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia odbywają się z zastosowaniem aplikacji MS Teams.

Zaliczenie przedmiotu z zastosowaniem aplikacji MS Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Zajęcia odbywają się z zastosowaniem aplikacji MS Teams.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

5. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się z zastosowaniem aplikacji MS Teams.

Sposób dołączenia do zespołu został przekazany studentom poprzez USOS mail.

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia odbywają się z zastosowaniem aplikacji MS Teams.

Zaliczenie przedmiotu z zastosowaniem aplikacji MS Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1.Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., 2021, Nienormatywne dźwiękowe realizacje fonemów języka polskiego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, [w:] A.Domagała, U.Mirecka, red., "Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Rozwój sprawnosci językowych. Podstawowe problemy logopedyczne", Gdańsk, Harmonia Universalis, s. 88-121

2. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

3. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

4. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

5. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

6. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1.Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., 2021, Nienormatywne dźwiękowe realizacje fonemów języka polskiego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, [w:] A.Domagała, U.Mirecka, red., "Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Rozwój sprawnosci językowych. Podstawowe problemy logopedyczne", Gdańsk, Harmonia Universalis, s. 88-121

2. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

3. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

4. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

5. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

6. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)