Patofonetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-PAF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patofonetyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, logopedia, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. PC, logopedia, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Fonologia, fonetyka, patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia - Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac - Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym - Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej - Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi opisać przedmiotem badań patofonetyki, metodami badań Potarfi opisać formy wadliwej wymowy (substytucja, elizja, deformacja, substytut zdeformowany) i potrafi je omówić Potrafi wyjaśnić kiedy określone formy wymowy są zaburzeniem a kiedy normą rozwojową Zna sposoby zapisu zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego Zna sposoby i zasady zapisu artykulacji wadliwej przy użyciu międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego Umiejętności Potrafi rozpoznać cechy głoski realizowanej wadliwie i ją zapisać Posiada umiejętność transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej Potrafi dokonać interpretacji transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej Kompetencje społeczne Rozumie przydatność Patofonetyki w pracy praktycznej i naukowej logopedy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
CW
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Zaliczenie na ocenę 2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji |
|
Pełny opis: |
ĆWICZENIA: 1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia 2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac 3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym 4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej WARSZTATY: 1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59. 2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski. 3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol. 4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis. 5. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa. 2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków. 3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom. 4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej Warsztaty (w małych podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz. Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
CW
N LAB
LAB
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Zaliczenie na ocenę 2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA: 1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia 2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac 3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym 4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej WARSZTATY: 1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59. 2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski. 3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol. 4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis. 5. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa. 2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków. 3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom. 4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej Warsztaty (w małych podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz. Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
CW
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Zaliczenie na ocenę 2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji Zajęcia odbywają się z zastosowaniem aplikacji MS Teams. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA: 1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia 2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac 3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym 4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej WARSZTATY: 1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59. 2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski. 3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol. 4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis. 5. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa. 2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków. 3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom. 4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się z zastosowaniem aplikacji MS Teams. Sposób dołączenia do zespołu został przekazany studentom poprzez USOS mail. METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; prezentacja filmów- ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej Warsztaty (w podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz. Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 Zajęcia odbywają się z zastosowaniem aplikacji MS Teams. Zaliczenie przedmiotu z zastosowaniem aplikacji MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
LAB
LAB
N LAB
LAB
CW
CW
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Zaliczenie na ocenę 2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji Zajęcia odbywają się z zastosowaniem aplikacji MS Teams. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA: 1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia 2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac 3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym 4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej WARSZTATY: 1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59. 2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski. 3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol. 4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis. 5. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa. 2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków. 3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom. 4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się z zastosowaniem aplikacji MS Teams. Sposób dołączenia do zespołu został przekazany studentom poprzez USOS mail. METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej Warsztaty (w podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz. Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 Zajęcia odbywają się z zastosowaniem aplikacji MS Teams. Zaliczenie przedmiotu z zastosowaniem aplikacji MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CW
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Zaliczenie na ocenę 2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA: 1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia 2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac 3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym 4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej WARSZTATY: 1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1.Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., 2021, Nienormatywne dźwiękowe realizacje fonemów języka polskiego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, [w:] A.Domagała, U.Mirecka, red., "Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Rozwój sprawnosci językowych. Podstawowe problemy logopedyczne", Gdańsk, Harmonia Universalis, s. 88-121 2. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59. 3. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski. 4. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol. 5. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis. 6. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa. 2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków. 3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom. 4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej Warsztaty (w podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz. Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
CW
N LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Zaliczenie na ocenę 2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA: 1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia 2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac 3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym 4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej WARSZTATY: 1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1.Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., 2021, Nienormatywne dźwiękowe realizacje fonemów języka polskiego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, [w:] A.Domagała, U.Mirecka, red., "Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Rozwój sprawnosci językowych. Podstawowe problemy logopedyczne", Gdańsk, Harmonia Universalis, s. 88-121 2. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59. 3. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski. 4. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol. 5. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis. 6. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa. 2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków. 3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom. 4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej Warsztaty (w podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz. Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.