Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia logopedyczna osób z dyzartrią

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-DDY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia logopedyczna osób z dyzartrią
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Zaburzenia dyzartryczne, diagnoza logopedycznej pacjenta z dyzartrią

- Mięśnie mimiczne, języka, podniebienia, układu żuchwowego oraz szyi

- Nerwy czaszkowe - rodzaje, rola oraz objawy uszkodzeń

- Zasady diagnozy logopedycznej pacjenta z dyzartrią (prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych).

- Zasady terapii pacjentów z dyzartrią

- Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią

- Stosowanie narzędzi diagnostycznych

- Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

- Samodzielne diagnozowanie stanu mowy pod kątem obecności i nasilenia dyzartrii oraz próby rozpoznania typu dyzartrii na podstawie opisu objawów lub analizy nagrania filmowego

- Samodzielne stosowanie wybranych technik terapii (masaże, techniki relaksacji, wybrane ćwiczenia oddechowe i fonacyjne)

- Tworzenie programów terapii logopedycznej dla zdiagnozowanych pacjentów

- Zajęcia z pacjentami z dyzartrią

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi opisać zasady diagnozy i terapii osób z dyzartrią o różnej etiologii

Umie wyjaśnić dobór metod diagnostycznych i terapeutycznych stosownie do potrzeb pacjenta

Umiejętności

Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń dyzartrycznych u pacjenta

Umie zaprojektować i/lub przeprowadzić zajęcia logopedyczne z osobą z dyzartrią

Umie elastycznie dostosować formy kontaktu z chorym do jego możliwości i potrzeb

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjenta z dyzartrią

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska, Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Warunek zaliczenia: uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie testu na platformie forms.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykłady i ćwiczenia

1. Zaburzenia dyzartryczne - teoria

2. Diagnoza logopedyczna pacjenta z dyzartrią

- Zasady diagnozy logopedycznej pacjenta z dyzartrią (prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych dla dzieci i dorosłych).

- Zasady terapii pacjentów z dyzartrią

- Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią

- Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

Ćwiczenia:

- Samodzielne diagnozowanie stanu mowy pod kątem obecności i nasilenia dyzartrii oraz próby rozpoznania typu dyzartrii na podstawie opisu objawów lub analizy nagrania filmowego

- Samodzielne stosowanie wybranych technik terapii (masaże, techniki relaksacji, wybrane ćwiczenia oddechowe i fonacyjne)

- Tworzenie programów terapii logopedycznej dla zdiagnozowanych pacjentów

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta, Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, wyd. APS,Warszawa,

Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk,

Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa

Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa

Mirecka U., Gustaw K., 2006 – Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci. Wrocław.Continuo.

Literatura uzupełniająca:

Mirecka U., 2008 – Standard postępowania logopedycznego w przypadku dyzartrii [W:] Logopedia.t.37, s. 235-242.

Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole

Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52.

Źródło dostępu:

http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/07/SP-2012_noRev.pdf

Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15.

Źródło dostępu:

https://www.otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-2016-1-008.pdf

Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie.

Źródło dostępu:

https://podyplomie.pl/neurologia/15449,dyzartria-w-klinice-osob-doroslych

Uwagi:

Przedmiot realizowany jest synchronicznie na platformie teams

Link do zepołu został przesłany mailowo - w systemie USOS

Kontakt z prowadzącym na platformie teams w godzinanch dyżurów,

mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

lub telefonicznie za pośrednictwem starosty grupy

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+5+10

przygotowanie do zajęć, lektura 15h

przygotowanie do egzaminu 20h

inne formy 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska, Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Anna Szwedes
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Warunek zaliczenia: uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie testu na platformie forms.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykłady i ćwiczenia

1. Zaburzenia dyzartryczne - teoria

2. Diagnoza logopedyczna pacjenta z dyzartrią

- Zasady diagnozy logopedycznej pacjenta z dyzartrią (prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych dla dzieci i dorosłych).

- Zasady terapii pacjentów z dyzartrią

- Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią

- Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

Ćwiczenia:

- Samodzielne diagnozowanie stanu mowy pod kątem obecności i nasilenia dyzartrii oraz próby rozpoznania typu dyzartrii na podstawie opisu objawów lub analizy nagrania filmowego

- Samodzielne stosowanie wybranych technik terapii (masaże, techniki relaksacji, wybrane ćwiczenia oddechowe i fonacyjne)

- Tworzenie programów terapii logopedycznej dla zdiagnozowanych pacjentów

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta, Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, wyd. APS,Warszawa,

Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk,

Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa

Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa

Mirecka U., Gustaw K., 2006 – Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci. Wrocław.Continuo.

Literatura uzupełniająca:

Mirecka U., 2008 – Standard postępowania logopedycznego w przypadku dyzartrii [W:] Logopedia.t.37, s. 235-242.

Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole

Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52.

Źródło dostępu:

http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/07/SP-2012_noRev.pdf

Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15.

Źródło dostępu:

https://www.otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-2016-1-008.pdf

Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie.

Źródło dostępu:

https://podyplomie.pl/neurologia/15449,dyzartria-w-klinice-osob-doroslych

Uwagi:

Przedmiot realizowany jest synchronicznie na platformie teams

Link do zespołu został przesłany mailowo - w systemie USOS

Kontakt z prowadzącym na platformie teams w godzinanch dyżurów,

mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

lub telefonicznie za pośrednictwem starosty grupy

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+5+10

przygotowanie do zajęć, lektura 15h

przygotowanie do egzaminu 20h

inne formy 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Agnieszka Jarzyńska, Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Warunek zaliczenia: uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie testu

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykłady i ćwiczenia

1. Zaburzenia dyzartryczne - teoria

2. Diagnoza logopedyczna pacjenta z dyzartrią

- Zasady diagnozy logopedycznej pacjenta z dyzartrią (prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych dla dzieci i dorosłych).

- Zasady terapii pacjentów z dyzartrią

- Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią

- Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

Ćwiczenia:

- Samodzielne diagnozowanie stanu mowy pod kątem obecności i nasilenia dyzartrii oraz próby rozpoznania typu dyzartrii na podstawie opisu objawów lub analizy nagrania filmowego

- Samodzielne stosowanie wybranych technik terapii (masaże, techniki relaksacji, wybrane ćwiczenia oddechowe i fonacyjne)

- Tworzenie programów terapii logopedycznej dla zdiagnozowanych pacjentów

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta, Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, wyd. APS,Warszawa,

Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk,

Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa

Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa

Mirecka U., Gustaw K., 2006 – Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci. Wrocław.Continuo.

Literatura uzupełniająca:

Mirecka U., 2008 – Standard postępowania logopedycznego w przypadku dyzartrii [W:] Logopedia.t.37, s. 235-242.

Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole

Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52.

Źródło dostępu:

http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/07/SP-2012_noRev.pdf

Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15.

Źródło dostępu:

https://www.otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-2016-1-008.pdf

Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie.

Źródło dostępu:

https://podyplomie.pl/neurologia/15449,dyzartria-w-klinice-osob-doroslych

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+5+10

przygotowanie do zajęć, lektura 15h

przygotowanie do egzaminu 20h

inne formy 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Agnieszka Jarzyńska, Gabriela Lorens, Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Warunek zaliczenia: uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie testu na platformie forms.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykłady i ćwiczenia

1. Zaburzenia dyzartryczne - teoria

2. Diagnoza logopedyczna pacjenta z dyzartrią

- Zasady diagnozy logopedycznej pacjenta z dyzartrią (prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych dla dzieci i dorosłych).

- Zasady terapii pacjentów z dyzartrią

- Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią

- Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

Ćwiczenia:

- Samodzielne diagnozowanie stanu mowy pod kątem obecności i nasilenia dyzartrii oraz próby rozpoznania typu dyzartrii na podstawie opisu objawów lub analizy nagrania filmowego

- Samodzielne stosowanie wybranych technik terapii (masaże, techniki relaksacji, wybrane ćwiczenia oddechowe i fonacyjne)

- Tworzenie programów terapii logopedycznej dla zdiagnozowanych pacjentów

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta, Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, wyd. APS,Warszawa,

Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk,

Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa

Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa

Mirecka U., Gustaw K., 2006 – Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci. Wrocław.Continuo.

Literatura uzupełniająca:

Mirecka U., 2008 – Standard postępowania logopedycznego w przypadku dyzartrii [W:] Logopedia.t.37, s. 235-242.

Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole

Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52.

Źródło dostępu:

http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/07/SP-2012_noRev.pdf

Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15.

Źródło dostępu:

https://www.otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-2016-1-008.pdf

Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie.

Źródło dostępu:

https://podyplomie.pl/neurologia/15449,dyzartria-w-klinice-osob-doroslych

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+5+10

przygotowanie do zajęć, lektura 15h

przygotowanie do egzaminu 20h

inne formy 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)