Diagnoza i terapia logopedyczna osób z dyzartrią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-DDY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia logopedyczna osób z dyzartrią |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Zaburzenia dyzartryczne, diagnoza logopedycznej pacjenta z dyzartrią - Mięśnie mimiczne, języka, podniebienia, układu żuchwowego oraz szyi - Nerwy czaszkowe - rodzaje, rola oraz objawy uszkodzeń - Zasady diagnozy logopedycznej pacjenta z dyzartrią (prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych). - Zasady terapii pacjentów z dyzartrią - Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią - Stosowanie narzędzi diagnostycznych - Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej - Samodzielne diagnozowanie stanu mowy pod kątem obecności i nasilenia dyzartrii oraz próby rozpoznania typu dyzartrii na podstawie opisu objawów lub analizy nagrania filmowego - Samodzielne stosowanie wybranych technik terapii (masaże, techniki relaksacji, wybrane ćwiczenia oddechowe i fonacyjne) - Tworzenie programów terapii logopedycznej dla zdiagnozowanych pacjentów - Zajęcia z pacjentami z dyzartrią |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi opisać zasady diagnozy i terapii osób z dyzartrią o różnej etiologii Umie wyjaśnić dobór metod diagnostycznych i terapeutycznych stosownie do potrzeb pacjenta Umiejętności Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń dyzartrycznych u pacjenta Umie zaprojektować i/lub przeprowadzić zajęcia logopedyczne z osobą z dyzartrią Umie elastycznie dostosować formy kontaktu z chorym do jego możliwości i potrzeb Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjenta z dyzartrią |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska, Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunek zaliczenia: uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie testu na platformie forms. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykłady i ćwiczenia 1. Zaburzenia dyzartryczne - teoria 2. Diagnoza logopedyczna pacjenta z dyzartrią - Zasady diagnozy logopedycznej pacjenta z dyzartrią (prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych dla dzieci i dorosłych). - Zasady terapii pacjentów z dyzartrią - Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią - Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej Ćwiczenia: - Samodzielne diagnozowanie stanu mowy pod kątem obecności i nasilenia dyzartrii oraz próby rozpoznania typu dyzartrii na podstawie opisu objawów lub analizy nagrania filmowego - Samodzielne stosowanie wybranych technik terapii (masaże, techniki relaksacji, wybrane ćwiczenia oddechowe i fonacyjne) - Tworzenie programów terapii logopedycznej dla zdiagnozowanych pacjentów |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta, Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, wyd. APS,Warszawa, Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk, Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa Mirecka U., Gustaw K., 2006 – Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci. Wrocław.Continuo. Literatura uzupełniająca: Mirecka U., 2008 – Standard postępowania logopedycznego w przypadku dyzartrii [W:] Logopedia.t.37, s. 235-242. Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52. Źródło dostępu: http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/07/SP-2012_noRev.pdf Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15. Źródło dostępu: https://www.otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-2016-1-008.pdf Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie. Źródło dostępu: https://podyplomie.pl/neurologia/15449,dyzartria-w-klinice-osob-doroslych |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest synchronicznie na platformie teams Link do zepołu został przesłany mailowo - w systemie USOS Kontakt z prowadzącym na platformie teams w godzinanch dyżurów, mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl lub telefonicznie za pośrednictwem starosty grupy NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+5+10 przygotowanie do zajęć, lektura 15h przygotowanie do egzaminu 20h inne formy 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska, Anna Szwedes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunek zaliczenia: uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie testu na platformie forms. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykłady i ćwiczenia 1. Zaburzenia dyzartryczne - teoria 2. Diagnoza logopedyczna pacjenta z dyzartrią - Zasady diagnozy logopedycznej pacjenta z dyzartrią (prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych dla dzieci i dorosłych). - Zasady terapii pacjentów z dyzartrią - Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią - Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej Ćwiczenia: - Samodzielne diagnozowanie stanu mowy pod kątem obecności i nasilenia dyzartrii oraz próby rozpoznania typu dyzartrii na podstawie opisu objawów lub analizy nagrania filmowego - Samodzielne stosowanie wybranych technik terapii (masaże, techniki relaksacji, wybrane ćwiczenia oddechowe i fonacyjne) - Tworzenie programów terapii logopedycznej dla zdiagnozowanych pacjentów |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta, Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, wyd. APS,Warszawa, Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk, Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa Mirecka U., Gustaw K., 2006 – Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci. Wrocław.Continuo. Literatura uzupełniająca: Mirecka U., 2008 – Standard postępowania logopedycznego w przypadku dyzartrii [W:] Logopedia.t.37, s. 235-242. Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52. Źródło dostępu: http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/07/SP-2012_noRev.pdf Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15. Źródło dostępu: https://www.otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-2016-1-008.pdf Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie. Źródło dostępu: https://podyplomie.pl/neurologia/15449,dyzartria-w-klinice-osob-doroslych |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest synchronicznie na platformie teams Link do zespołu został przesłany mailowo - w systemie USOS Kontakt z prowadzącym na platformie teams w godzinanch dyżurów, mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl lub telefonicznie za pośrednictwem starosty grupy NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+5+10 przygotowanie do zajęć, lektura 15h przygotowanie do egzaminu 20h inne formy 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska, Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunek zaliczenia: uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie testu |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykłady i ćwiczenia 1. Zaburzenia dyzartryczne - teoria 2. Diagnoza logopedyczna pacjenta z dyzartrią - Zasady diagnozy logopedycznej pacjenta z dyzartrią (prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych dla dzieci i dorosłych). - Zasady terapii pacjentów z dyzartrią - Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią - Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej Ćwiczenia: - Samodzielne diagnozowanie stanu mowy pod kątem obecności i nasilenia dyzartrii oraz próby rozpoznania typu dyzartrii na podstawie opisu objawów lub analizy nagrania filmowego - Samodzielne stosowanie wybranych technik terapii (masaże, techniki relaksacji, wybrane ćwiczenia oddechowe i fonacyjne) - Tworzenie programów terapii logopedycznej dla zdiagnozowanych pacjentów |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta, Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, wyd. APS,Warszawa, Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk, Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa Mirecka U., Gustaw K., 2006 – Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci. Wrocław.Continuo. Literatura uzupełniająca: Mirecka U., 2008 – Standard postępowania logopedycznego w przypadku dyzartrii [W:] Logopedia.t.37, s. 235-242. Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52. Źródło dostępu: http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/07/SP-2012_noRev.pdf Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15. Źródło dostępu: https://www.otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-2016-1-008.pdf Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie. Źródło dostępu: https://podyplomie.pl/neurologia/15449,dyzartria-w-klinice-osob-doroslych |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+5+10 przygotowanie do zajęć, lektura 15h przygotowanie do egzaminu 20h inne formy 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N LAB
LAB
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska, Gabriela Lorens, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunek zaliczenia: uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie testu na platformie forms. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykłady i ćwiczenia 1. Zaburzenia dyzartryczne - teoria 2. Diagnoza logopedyczna pacjenta z dyzartrią - Zasady diagnozy logopedycznej pacjenta z dyzartrią (prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych dla dzieci i dorosłych). - Zasady terapii pacjentów z dyzartrią - Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią - Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej Ćwiczenia: - Samodzielne diagnozowanie stanu mowy pod kątem obecności i nasilenia dyzartrii oraz próby rozpoznania typu dyzartrii na podstawie opisu objawów lub analizy nagrania filmowego - Samodzielne stosowanie wybranych technik terapii (masaże, techniki relaksacji, wybrane ćwiczenia oddechowe i fonacyjne) - Tworzenie programów terapii logopedycznej dla zdiagnozowanych pacjentów |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta, Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, wyd. APS,Warszawa, Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk, Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa Mirecka U., Gustaw K., 2006 – Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci. Wrocław.Continuo. Literatura uzupełniająca: Mirecka U., 2008 – Standard postępowania logopedycznego w przypadku dyzartrii [W:] Logopedia.t.37, s. 235-242. Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52. Źródło dostępu: http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/07/SP-2012_noRev.pdf Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15. Źródło dostępu: https://www.otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-2016-1-008.pdf Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie. Źródło dostępu: https://podyplomie.pl/neurologia/15449,dyzartria-w-klinice-osob-doroslych |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+5+10 przygotowanie do zajęć, lektura 15h przygotowanie do egzaminu 20h inne formy 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.