Współczesne problemy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-WPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy psychologii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Przedmiot psychologii rozwoju człowieka. - Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, modele przebiegu zmiany rozwojowej. - Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka. - Uwarunkowania rozwoju człowieka. - Rozwój poznawczy. Rozwój językowy. Rozwój emocjonalny, osobowości, rozwój społeczny. - Przedmiot psychologii społecznej. Typy sytuacji społecznych. Poznanie społeczne. Spostrzeganie społeczne. - Postawy i ich zmiana. Wpływ społeczny. Relacje interpersonalne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie terminy psychologiczne służące do opisu zjawisk społecznych i rozwojowych. Zna specyficzne dla psychologii społecznej i psychologii rozwoju metody badań. Ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę o zjawiskach związanych ze spostrzeganiem społecznym, kształtowaniem i zmianą postaw, wpływem społecznym, relacjami interpersonalnym. Ma uporządkowana i pogłębioną wiedzę o zmianach w różnych sferach rozwoju psychicznego człowieka: poznawczym, językowym, emocjonalnym, osobowości, społecznym, moralnym. Zna i rozumie źródła różnic indywidualnych w rozwoju człowieka. Zna i rozumie znaczące teorie dotyczące rozwoju człowieka w cyklu życia (Piageta, Wygotskiego, Eriksona, Kohlberga). Umiejętności Potrafi interpretować z punktu widzenia psychologii zjawiska związane z rozwojem człowieka. Potrafi interpretować zjawiska związane z funkcjonowaniem społecznym człowieka: spostrzeganiem i ocenianiem innych i siebie, wpływem społecznym, relacjami międzyludzkimi z punktu widzenia psychologii. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu psychologii rozwoju i psychologii społecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
test jednokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Przedmiot i główny obszar zainteresowania psychologii rozwojowej i psychologii społecznej 2. Pojęcie socjalizacji pierwotnej i wtórej, style rodzicielskie i metody wychowawcze a poznawczy i moralny rozwój dziecka 3. Uwarunkowania rozwoju moralnego, emocjonalnego i społecznego dziecka 4. Pojęcie i regulacyjne funkcje tożsamości osobistej i społecznej. 5. Czynniki stymulujące motywację człowieka w różnych okresach rozwojowych 6. Teoretyczne konteksty badań nad agresją interpersonalną i prospołecznością 7. Uwarunkowania procesu akulturacji |
|
Literatura: |
Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały) Wojciszke, B. (2019). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (wybrane rozdziały) Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Crisp, R.J., Turner, R.N.(2018). Psychologia społeczna. Warszawa: PWN Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 15 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 30 godz. Przeczytanie literatury - 15 godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ab6fd0891c84dddaeab0d14b648eb63%40thread.tacv2/conversations?groupId=66277f4e-71a4-40b6-8994-e28a4557bfe5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Pisemny test wyboru (30 pytań zamkniętych, wybór jednokrotny). Niezależnie od tego, czy zaliczenie będzie mogło odbyć się w siedzibie Uczelni, czy zostanie z konieczności przeprowadzone zdalnie, będzie miało charakter testowy. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Przedmiot psychologii rozwoju człowieka. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, rodzaje zmian rozwojowych, modele przebiegu zmian rozwojowych. Periodyzacja rozwoju. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka. Uwarunkowania rozwoju człowieka: źródła i przejawy różnic indywidualnych, czynniki rozwoju i dynamiczny interakcjonizm. Rozwój poznawczy w ujęciu Piageta i Wygotskiego; myślenie w okresie dorosłości. Rozwój językowy. Rozwój emocjonalny. Rozwój osobowości: perspektywa teorii cech, perspektywa psychodynamiczna (teoria Eriksona, koncepcja Marcii), perspektywa poznawcza. Rozwój społeczny i moralny. Przedmiot psychologii społecznej. Typy sytuacji społecznych. Poznanie społeczne: schematy, stereotypy. Spostrzeganie społeczne: spostrzeganie innych, spostrzeganie siebie. Postawy i ich zmiana. Wpływ społeczny. Relacje interpersonalne: sympatia i miłość, zachowania prospołeczne, agresja. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10). Strelau, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 7 - fragment s. 230-256, r. 8). Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2008 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 13). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kofta, M., Szustrowa, T. (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lewicka, M., Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. LINK DO SPOTKANIA W APLIKACJI TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7bebb674318943a5906ffff0c652bf94%40thread.tacv2/conversations?groupId=f7afdbe2-62f8-42b4-baf3-77c7b3dc84e2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 15 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 35 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 50 LICZBA ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Pisemny test wyboru (30 pytań zamkniętych, wybór jednokrotny). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Przedmiot psychologii rozwoju człowieka. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, rodzaje zmian rozwojowych, modele przebiegu zmian rozwojowych. Periodyzacja rozwoju. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka. Uwarunkowania rozwoju człowieka: źródła i przejawy różnic indywidualnych, czynniki rozwoju i dynamiczny interakcjonizm. Rozwój poznawczy w ujęciu Piageta i Wygotskiego; myślenie w okresie dorosłości. Rozwój językowy. Rozwój emocjonalny. Rozwój osobowości: perspektywa teorii cech, perspektywa psychodynamiczna (teoria Eriksona, koncepcja Marcii), perspektywa poznawcza. Rozwój społeczny i moralny. Przedmiot psychologii społecznej. Typy sytuacji społecznych. Poznanie społeczne: schematy, stereotypy. Spostrzeganie społeczne: spostrzeganie innych, spostrzeganie siebie. Postawy i ich zmiana. Wpływ społeczny. Relacje interpersonalne: sympatia i miłość, zachowania prospołeczne, agresja. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10). Strelau, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 7 - fragment s. 230-256, r. 8). Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2008 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 13). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kofta, M., Szustrowa, T. (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lewicka, M., Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. LINK DO ZESPOŁU / SPOTKAŃ W APLIKACJI TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3asIcwmNxO1Z9VtN3LJEeXX9hg_GRKMIsUYml3wwq207w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cd28eb34-f13f-4576-b0ad-79fc95201890&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 15 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 35 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 50 LICZBA ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Pisemny test wyboru (30 pytań zamkniętych, wybór jednokrotny). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Przedmiot psychologii rozwoju człowieka. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, rodzaje zmian rozwojowych, modele przebiegu zmian rozwojowych. Periodyzacja rozwoju. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka. Uwarunkowania rozwoju człowieka: źródła i przejawy różnic indywidualnych, czynniki rozwoju i dynamiczny interakcjonizm. Rozwój poznawczy w ujęciu Piageta i Wygotskiego; myślenie w okresie dorosłości. Rozwój językowy. Rozwój emocjonalny. Rozwój osobowości: perspektywa teorii cech, perspektywa psychodynamiczna (teoria Eriksona, koncepcja Marcii), perspektywa poznawcza. Rozwój społeczny i moralny. Przedmiot psychologii społecznej. Typy sytuacji społecznych. Poznanie społeczne: schematy, stereotypy. Spostrzeganie społeczne: spostrzeganie innych, spostrzeganie siebie. Postawy i ich zmiana. Wpływ społeczny. Relacje interpersonalne: sympatia i miłość, zachowania prospołeczne, agresja. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10). Strelau, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 7 - fragment s. 230-256, r. 8). Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2008 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 13). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kofta, M., Szustrowa, T. (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lewicka, M., Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 15 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 35 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 50 LICZBA ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.