Edukacja zdrowotna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-EDZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja zdrowotna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Kultura fizyczna i jej filary. Olimpijska idea Pierra de Coubertin - Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej - Zdrowotne aspekty odżywiania - Nowe dyscypliny sportu – nowoczesne formy ruchu - Sprawność fizyczna, kształtowanie cech motorycznych - Układ mięśniowy człowieka i jego znaczenie dla ruchu - Fizjologiczne aspekty aktywności fizycznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju - Zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania - Zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego - Przedstawia podstawowe mierniki zdrowia, opisuje zachowania zdrowotne Umiejętności - Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu rozwiązywania problemów związanych z zachowaniami zagrażającymi zdrowiu Kompetencje społeczne - Wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia - Pomaga osobom starszym i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Knittel | |
Prowadzący grup: | Michał Knittel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Knittel | |
Prowadzący grup: | Michał Knittel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Jaworski | |
Prowadzący grup: | Michał Knittel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot Edukacja zdrowotna z wychowaniem fizycznym realizowany jest w formie wykładów oraz platformy e-learningowej. Realizowane tematy wykładów: 1. Kultura fizyczna i jej filary. Olimpijska idea Pierra de Coubertin 2. Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej 3. Zdrowotne aspekty odżywiania 4. Nowe dyscypliny sportu – nowoczesne formy ruchu 5. Sprawność fizyczna, kształtowanie cech motorycznych 6. Układ mięśniowy człowieka i jego znaczenie dla ruchu 7. Fizjologiczne aspekty aktywności fizycznej. |
|
Pełny opis: |
Wiedza - Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju - Zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania - Zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego - Przedstawia podstawowe mierniki zdrowia, opisuje zachowania zdrowotne Umiejętności - Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu rozwiązywania problemów związanych z zachowaniami zagrażającymi zdrowiu Kompetencje społeczne - Wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia - Pomaga osobom starszym i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym |
|
Literatura: |
1. Pilicz S. i inni 2002 Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności fizycznej. 2. Kryteria pomiaru wydolności organizmu testem Coopera, AWF Warszawa. 3. Eurofit – Europejski Test Sprawności Fizycznej 1991 AWF Kraków. 4. Ulatowski T. 1979 Teoria i metodyka sportu. Warszaw. 5. Bielski J. 1996 Życie jest ruchem. Agencja Promo Lider Warszawa. 6. Kulmatycki S. 1993 Stress- joga –relaksacja Podręcznik ćwiczeń wyd. Bagsiński i synowie Wrocław 7. Grodzka – Kubiak E. 2002 Aerobic czy fitness. Poznań. 8. Kutzner – Kozińska M. 1986 Korekcja wad postawy. WSZiP Warszawa. 9. Celejowa I. (2014) Żywienie w sporcie. PZWL, Warszawa. 10. Chełmecki J. (2006) Społeczno - edukacyjne oblicza olimpizmu. Ruch olimpijski i niepełnosprawni sportowcy. Wydawnictwo AWF, Warszawa. 11. Górski J. (2001) Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa. 12. Gracz J., Sankowski T. (2007) Psychologia aktywności sportowej. Wydawnictwo AWF, Poznań. 13. Kuński H. (2000) Promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 14. Nowocień J. (2001) Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły, Wydawnictwo AWF, Warszawa. 15. Sadowski J., Czerwiński J., Sozański H. (2013) Podstawy teorii i technologii treningu sportowego. Wydawnictwo AWF, ZWWF, Biała Podlaska. 16. Sokołowska-Pituchowa J. (2015) Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład, e-learningowa Nakład pracy studenta: Wykład – 3 godz. Platforma e-learningowa – sprawdzian wiedzy z zakresu kultury fizycznej – 12 godz. Zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Knittel | |
Prowadzący grup: | Michał Knittel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Poznanie informacji z zakresu promocji zdrowia, higieny, aktywności fizycznej. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Edukacja zdrowotna z wychowaniem fizycznym realizowany jest w formie wykładów oraz platformy e-learningowej. Realizowane tematy wykładów: 1. Kultura fizyczna i jej filary. Olimpijska idea Pierra de Coubertin 2. Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej 3. Zdrowotne aspekty odżywiania 4. Nowe dyscypliny sportu – nowoczesne formy ruchu 5. Sprawność fizyczna, kształtowanie cech motorycznych 6. Układ mięśniowy człowieka i jego znaczenie dla ruchu 7. Fizjologiczne aspekty aktywności fizycznej. |
|
Literatura: |
1. Pilicz S. i inni 2002 Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności fizycznej. 2. Kryteria pomiaru wydolności organizmu testem Coopera, AWF Warszawa. 3. Eurofit – Europejski Test Sprawności Fizycznej 1991 AWF Kraków. 4. Ulatowski T. 1979 Teoria i metodyka sportu. Warszaw. 5. Bielski J. 1996 Życie jest ruchem. Agencja Promo Lider Warszawa. 6. Kulmatycki S. 1993 Stress- joga –relaksacja Podręcznik ćwiczeń wyd. Bagsiński i synowie Wrocław 7. Grodzka – Kubiak E. 2002 Aerobic czy fitness. Poznań. 8. Kutzner – Kozińska M. 1986 Korekcja wad postawy. WSZiP Warszawa. 9. Celejowa I. (2014) Żywienie w sporcie. PZWL, Warszawa. 10. Chełmecki J. (2006) Społeczno - edukacyjne oblicza olimpizmu. Ruch olimpijski i niepełnosprawni sportowcy. Wydawnictwo AWF, Warszawa. 11. Górski J. (2001) Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa. 12. Gracz J., Sankowski T. (2007) Psychologia aktywności sportowej. Wydawnictwo AWF, Poznań. 13. Kuński H. (2000) Promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 14. Nowocień J. (2001) Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły, Wydawnictwo AWF, Warszawa. 15. Sadowski J., Czerwiński J., Sozański H. (2013) Podstawy teorii i technologii treningu sportowego. Wydawnictwo AWF, ZWWF, Biała Podlaska. 16. Sokołowska-Pituchowa J. (2015) Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład, e-learningowa Nakład pracy studenta: Wykład – 3 godz. Platforma e-learningowa – sprawdzian wiedzy z zakresu kultury fizycznej – 12 godz. Zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz. Link do zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0c44d74c24824e4c82a34584db97e17c%40thread.tacv2/conversations?groupId=66a08870-81d6-4c68-9eca-11680209c4c9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Knittel | |
Prowadzący grup: | Michał Knittel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot Edukacja zdrowotna realizowany jest w formie wykładów oraz platformy e-learningowej. Realizowane tematy wykładów: 1. Kultura fizyczna i jej filary. Olimpijska idea Pierra de Coubertin 2. Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej 3. Zdrowotne aspekty odżywiania 4. Nowe dyscypliny sportu – nowoczesne formy ruchu 5. Sprawność fizyczna, kształtowanie cech motorycznych 6. Układ mięśniowy człowieka i jego znaczenie dla ruchu 7. Fizjologiczne aspekty aktywności fizycznej. |
|
Pełny opis: |
Wiedza - Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju - Zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania - Zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego - Przedstawia podstawowe mierniki zdrowia, opisuje zachowania zdrowotne Umiejętności - Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu rozwiązywania problemów związanych z zachowaniami zagrażającymi zdrowiu Kompetencje społeczne - Wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia - Pomaga osobom starszym i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym |
|
Literatura: |
1. Pilicz S. i inni 2002 Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności fizycznej. 2. Kryteria pomiaru wydolności organizmu testem Coopera, AWF Warszawa. 3. Eurofit – Europejski Test Sprawności Fizycznej 1991 AWF Kraków. 4. Ulatowski T. 1979 Teoria i metodyka sportu. Warszaw. 5. Bielski J. 1996 Życie jest ruchem. Agencja Promo Lider Warszawa. 6. Kulmatycki S. 1993 Stress- joga –relaksacja Podręcznik ćwiczeń wyd. Bagsiński i synowie Wrocław 7. Grodzka – Kubiak E. 2002 Aerobic czy fitness. Poznań. 8. Kutzner – Kozińska M. 1986 Korekcja wad postawy. WSZiP Warszawa. 9. Celejowa I. (2014) Żywienie w sporcie. PZWL, Warszawa. 10. Chełmecki J. (2006) Społeczno - edukacyjne oblicza olimpizmu. Ruch olimpijski i niepełnosprawni sportowcy. Wydawnictwo AWF, Warszawa. 11. Górski J. (2001) Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa. 12. Gracz J., Sankowski T. (2007) Psychologia aktywności sportowej. Wydawnictwo AWF, Poznań. 13. Kuński H. (2000) Promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 14. Nowocień J. (2001) Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły, Wydawnictwo AWF, Warszawa. 15. Sadowski J., Czerwiński J., Sozański H. (2013) Podstawy teorii i technologii treningu sportowego. Wydawnictwo AWF, ZWWF, Biała Podlaska. 16. Sokołowska-Pituchowa J. (2015) Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład, e-learningowa Nakład pracy studenta: Wykład – 3 godz. Platforma e-learningowa – sprawdzian wiedzy z zakresu kultury fizycznej – 12 godz. Zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Jaworski | |
Prowadzący grup: | Michał Knittel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot Edukacja zdrowotna z wychowaniem fizycznym realizowany jest w formie wykładów oraz platformy e-learningowej. Realizowane tematy wykładów: 1. Kultura fizyczna i jej filary. Olimpijska idea Pierra de Coubertin 2. Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej 3. Zdrowotne aspekty odżywiania 4. Nowe dyscypliny sportu – nowoczesne formy ruchu 5. Sprawność fizyczna, kształtowanie cech motorycznych 6. Układ mięśniowy człowieka i jego znaczenie dla ruchu 7. Fizjologiczne aspekty aktywności fizycznej. |
|
Pełny opis: |
Wiedza - Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju - Zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania - Zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego - Przedstawia podstawowe mierniki zdrowia, opisuje zachowania zdrowotne Umiejętności - Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu rozwiązywania problemów związanych z zachowaniami zagrażającymi zdrowiu Kompetencje społeczne - Wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia - Pomaga osobom starszym i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym |
|
Literatura: |
1. Pilicz S. i inni 2002 Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności fizycznej. 2. Kryteria pomiaru wydolności organizmu testem Coopera, AWF Warszawa. 3. Eurofit – Europejski Test Sprawności Fizycznej 1991 AWF Kraków. 4. Ulatowski T. 1979 Teoria i metodyka sportu. Warszaw. 5. Bielski J. 1996 Życie jest ruchem. Agencja Promo Lider Warszawa. 6. Kulmatycki S. 1993 Stress- joga –relaksacja Podręcznik ćwiczeń wyd. Bagsiński i synowie Wrocław 7. Grodzka – Kubiak E. 2002 Aerobic czy fitness. Poznań. 8. Kutzner – Kozińska M. 1986 Korekcja wad postawy. WSZiP Warszawa. 9. Celejowa I. (2014) Żywienie w sporcie. PZWL, Warszawa. 10. Chełmecki J. (2006) Społeczno - edukacyjne oblicza olimpizmu. Ruch olimpijski i niepełnosprawni sportowcy. Wydawnictwo AWF, Warszawa. 11. Górski J. (2001) Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa. 12. Gracz J., Sankowski T. (2007) Psychologia aktywności sportowej. Wydawnictwo AWF, Poznań. 13. Kuński H. (2000) Promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 14. Nowocień J. (2001) Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły, Wydawnictwo AWF, Warszawa. 15. Sadowski J., Czerwiński J., Sozański H. (2013) Podstawy teorii i technologii treningu sportowego. Wydawnictwo AWF, ZWWF, Biała Podlaska. 16. Sokołowska-Pituchowa J. (2015) Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład, e-learningowa Nakład pracy studenta: Wykład – 3 godz. Platforma e-learningowa – sprawdzian wiedzy z zakresu kultury fizycznej – 12 godz. Zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Knittel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.