Podstawy neuropsychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-PNE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy neuropsychologii |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru. Zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie - Czym się zajmuje neuropsychologia, klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych. Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - Teoria zmysłu wspólnego, teoria komorowa, frenologia, ośrodki Broki i Wernickego, mapy korowe, dynamiczne układy funkcjonalne, zespoły neuropsychologiczne, zespoły dyskoneksji, neuropsychologia jako jedna z neuronauk. Opony mózgowe, komory, płaty kory, pień mózgu, śródmózgowie, międzymózgowie, istota biała, ukrwienie mózgowia. Uraz czaszkowo-mózgowy, krwotok, guzy, udar. Płaty czołowe - Zespół płata czołowego, płaty czołowe a osobowość, zmiany emocjonalne, afazja Broki, zaburzenia ruchowe. Zaburzenia funkcji wykonawczych, myślenia i planowania, amnezja czołowa, pacjent Phineas Gage. Płaty skroniowe - Zaburzenia percepcji słuchowej, wnioskowanie o dominacji dla mowy, afazja Wernickego, padaczka skroniowa. Zaburzenia pamięci specyficzne dla materiału, przejściowa amnezja globalna, ogólny zespół amnestyczny, pacjent HM, funkcje węchowe. Płaty ciemieniowe - Zaburzenia czucia i dotyku, zaburzenia wzrokowo-przestrzenne. Apraksja, zaburzenia liczenia, zespół jednostronnego zaniedbywania, zaburzenia schematu ciała, zespół Gerstmanna, anozognozja Płaty potyliczne - Ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, agnozja wzrokowa, prozopagnozja, aleksja. Międzymózgowie i móżdżek - Zespół amnestyczny Korsakowa, zaburzenia po uszkodzeniu wzgórza, móżdżkowy zespół poznawczo-emocjonalny. Wybrane zagadnienia dotyczące terapii neuropsychologicznej u osób po uszkodzeniu mózgu. |
Literatura: |
Podręcznik Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Literatura uzupełniająca Jodzio, K. (2008). Rozdział 5. Zaburzenia funkcji wykonawczych. Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych (s.141 – 156). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Seniów, J. (2019) (red.). Terapia neuropsychologiczna chorych dorosłych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii Walsh, K. (2001). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu: podstawy diagnozy neuropsychologicznej. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe pojęcia neuropsychologii oraz zasady działania mózgowych mechanizmów wyższych czynności psychicznych. Zna zagadnienie plastyczności neuronalnej i jej rolę w uczeniu się i usprawnianiu osób z dysfunkcjami mózgu. Umiejętności Potrafi wyszukać i ocenić informacje na temat mózgowej regulacji funkcji psychicznych. Potrafi wykorzystywać podstawy neuropsychologii w pracy logopedycznej. Kompetencje społeczne Jest gotów do poszerzania wiedzy z zakresu neuropsychologii jako niezbędnej w zawodzie logopedy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin jednokrotnego wyboru. Obecność na 80 % zajęć podwyższa ocenę końcową o 0,5. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Gawron | |
Prowadzący grup: | Natalia Gawron | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru. Zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie - Czym się zajmuje neuropsychologia, klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych. Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - Teoria zmysłu wspólnego, teoria komorowa, frenologia, ośrodki Broki i Wernickego, mapy korowe, dynamiczne układy funkcjonalne, zespoły neuropsychologiczne, zespoły dyskoneksji, neuropsychologia jako jedna z neuronauk. Opony mózgowe, komory, płaty kory, pień mózgu, śródmózgowie, międzymózgowie, istota biała, ukrwienie mózgowia. Uraz czaszkowo-mózgowy, krwotok, guzy, udar. Płaty czołowe - Zespół płata czołowego, płaty czołowe a osobowość, zmiany emocjonalne, afazja Broki, zaburzenia ruchowe. Zaburzenia funkcji wykonawczych, myślenia i planowania, amnezja czołowa, pacjent Phineas Gage. Płaty skroniowe - Zaburzenia percepcji słuchowej, wnioskowanie o dominacji dla mowy, afazja Wernickego, padaczka skroniowa. Zaburzenia pamięci specyficzne dla materiału, przejściowa amnezja globalna, ogólny zespół amnestyczny, pacjent HM, funkcje węchowe. Płaty ciemieniowe - Zaburzenia czucia i dotyku, zaburzenia wzrokowo-przestrzenne. Apraksja, zaburzenia liczenia, zespół jednostronnego zaniedbywania, zaburzenia schematu ciała, zespół Gerstmanna, anozognozja. Płaty potyliczne - Ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, agnozja wzrokowa, prozopagnozja, aleksja. Międzymózgowie i móżdżek - Zespół amnestyczny Korsakowa, zaburzenia po uszkodzeniu wzgórza, móżdżkowy zespół poznawczo-emocjonalny. Wybrane zagadnienia dotyczące terapii neuropsychologicznej u osób po uszkodzeniu mózgu. |
|
Uwagi: |
Egzamin jednokrotnego wyboru. Obecność na 80 % zajęć podwyższa ocenę końcową o 0,5. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Gawron | |
Prowadzący grup: | Natalia Gawron | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru. Zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi. |
|
Pełny opis: |
Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - Teoria zmysłu wspólnego, teoria komorowa, frenologia, ośrodki Broki i Wernickego, mapy korowe, dynamiczne układy funkcjonalne, zespoły neuropsychologiczne, zespoły dyskoneksji, neuropsychologia jako jedna z neuronauk. Płaty czołowe - Zespół płata czołowego, płaty czołowe a osobowość, zmiany emocjonalne, afazja Broki, zaburzenia ruchowe. Zaburzenia funkcji wykonawczych, myślenia i planowania, amnezja czołowa, pacjent Phineas Gage. Płaty skroniowe - Zaburzenia percepcji słuchowej, wnioskowanie o dominacji dla mowy, afazja Wernickego, padaczka skroniowa. Zaburzenia pamięci specyficzne dla materiału, przejściowa amnezja globalna, ogólny zespół amnestyczny, pacjent HM, funkcje węchowe. Płaty ciemieniowe - Zaburzenia czucia i dotyku, zaburzenia wzrokowo-przestrzenne. Apraksja, zaburzenia liczenia, zespół jednostronnego zaniedbywania, zaburzenia schematu ciała, zespół Gerstmanna, anozognozja Płaty potyliczne - Ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, agnozja wzrokowa, prozopagnozja, aleksja. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie: egzamin jednokrotnego wyboru. Obecność na 80 % zajęć podwyższa ocenę końcową o 0,5. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Gawron | |
Prowadzący grup: | Natalia Gawron | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru. Zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie - Czym się zajmuje neuropsychologia, klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych. Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - Teoria zmysłu wspólnego, teoria komorowa, frenologia, ośrodki Broki i Wernickego, mapy korowe, dynamiczne układy funkcjonalne, zespoły neuropsychologiczne, zespoły dyskoneksji, neuropsychologia jako jedna z neuronauk. Opony mózgowe, komory, płaty kory, pień mózgu, śródmózgowie, międzymózgowie, istota biała, ukrwienie mózgowia. Uraz czaszkowo-mózgowy, krwotok, guzy, udar. Płaty czołowe - Zespół płata czołowego, płaty czołowe a osobowość, zmiany emocjonalne, afazja Broki, zaburzenia ruchowe. Zaburzenia funkcji wykonawczych, myślenia i planowania, amnezja czołowa, pacjent Phineas Gage. Płaty skroniowe - Zaburzenia percepcji słuchowej, wnioskowanie o dominacji dla mowy, afazja Wernickego, padaczka skroniowa. Zaburzenia pamięci specyficzne dla materiału, przejściowa amnezja globalna, ogólny zespół amnestyczny, pacjent HM, funkcje węchowe. Płaty ciemieniowe - Zaburzenia czucia i dotyku, zaburzenia wzrokowo-przestrzenne. Apraksja, zaburzenia liczenia, zespół jednostronnego zaniedbywania, zaburzenia schematu ciała, zespół Gerstmanna, anozognozja. Płaty potyliczne - Ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, agnozja wzrokowa, prozopagnozja, aleksja. Międzymózgowie i móżdżek - Zespół amnestyczny Korsakowa, zaburzenia po uszkodzeniu wzgórza, móżdżkowy zespół poznawczo-emocjonalny. Wybrane zagadnienia dotyczące terapii neuropsychologicznej osób po uszkodzeniu mózgu. |
|
Literatura: |
Podręcznik Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Literatura uzupełniająca Jodzio, K. (2008). Rozdział 5. Zaburzenia funkcji wykonawczych. Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych (s.141 – 156). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Walsh, K. (2001). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu: podstawy diagnozy neuropsychologicznej. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii |
|
Uwagi: |
Egzamin jednokrotnego wyboru. Obecność na 80 % zajęć podwyższa ocenę końcową o 0,5. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Gawron | |
Prowadzący grup: | Natalia Gawron | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru. Zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi. |
|
Pełny opis: |
Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - Teoria zmysłu wspólnego, teoria komorowa, frenologia, ośrodki Broki i Wernickego, mapy korowe, dynamiczne układy funkcjonalne, zespoły neuropsychologiczne, zespoły dyskoneksji, neuropsychologia jako jedna z neuronauk. Płaty czołowe - Zespół płata czołowego, płaty czołowe a osobowość, zmiany emocjonalne, afazja Broki, zaburzenia ruchowe, zaburzenia funkcji wykonawczych, myślenia i planowania, amnezja czołowa, pacjent Phineas Gage. Płaty skroniowe - Zaburzenia percepcji słuchowej, wnioskowanie o dominacji dla mowy, afazja Wernickego, padaczka skroniowa. Zaburzenia pamięci specyficzne dla materiału, przejściowa amnezja globalna, ogólny zespół amnestyczny, pacjent HM, funkcje węchowe. Płaty ciemieniowe - Zaburzenia czucia i dotyku, zaburzenia wzrokowo-przestrzenne. Apraksja, zaburzenia liczenia, zespół jednostronnego zaniedbywania, zaburzenia schematu ciała, zespół Gerstmanna, anozognozja Płaty potyliczne - Ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, agnozja wzrokowa, prozopagnozja, aleksja. |
|
Literatura: |
Podręcznik Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Literatura uzupełniająca Jodzio, K. (2008). Rozdział 5. Zaburzenia funkcji wykonawczych. Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych (s.141 – 156). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Walsh, K. (2001). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu: podstawy diagnozy neuropsychologicznej. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii |
|
Uwagi: |
Zaliczenie: egzamin jednokrotnego wyboru. Obecność na 80 % zajęć podwyższa ocenę końcową o 0,5. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Gawron | |
Prowadzący grup: | Natalia Gawron | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Uwagi: |
Omawianie zagadnień teoretycznych, przedstawianie ich za pomocą prezentacjii multimedialnych, omawianie przypadków pacjentów z chorobami mózgu. Godziny kontaktowe wykład 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Gawron | |
Prowadzący grup: | Natalia Gawron | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Uwagi: |
Omawianie zagadnień teoretycznych, przedstawianie ich za pomocą prezentacjii multimedialnych, omawianie przypadków pacjentów z chorobami mózgu. Godziny kontaktowe wykład 21 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 39 Liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.