Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opóźniony rozwój mowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-ORW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Opóźniony rozwój mowy
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk). Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy. Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy). Terapia logopedyczna dzieci z opóźnieniem rozwojem mowy – zasady ogólne. Metodyki pracy z dzieckiem z opóźnieniem rozwoju mowy – plany terapii logopedycznej. Ewaluacja zajęć z dzieckiem z opóźnieniem rozwoju mowy jako jednostki metodycznej – scenariusze zajęć. Zasady obserwacji zajęć z dziećmi z opóźnieniem rozwoju mowy prowadzonych przez logopedę w gabinecie logopedycznym w przedszkolu. Prowadzenie zajęć logopedycznych z dzieckiem z opóźnieniem rozwoju mowy.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna różne stanowiska badaczy dotyczące problemu opóźnionego rozwoju mowy.

Zna szczegółowo różnice pomiędzy opóźnionym rozwojem mowy a zaburzonym rozwojem mowy.

Zna różnice pomiędzy prostym opóźnieniem rozwoju mowy a opóźnieniem rozwoju mowy.

Zna pomoc psychologiczno-pedagogiczną- regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny dziecka z opóźnionym rozwojem mowy i placówki oświatowej.

Umiejętności

Potrafi zróżnicować opóźnienie rozwoju mowy i proste opóźnienie rozwoju mowy.

Potrafi zaprojektować program terapii logopedycznej w przypadkach opóźnienia rozwoju mowy.

Potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia logopedyczne (jednostkę metodyczną) dla konkretnego dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy.

Potrafi rozpoznawać bariery i trudności dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy w procesie uczenia się, komunikowania się oraz w funkcjonowaniu społecznym, w tym uwarunkowane czynnikami środowiskowymi, aby zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie, metody i formy pracy.

Potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy.

Potrafi wyjaśnić rodzicom cel terapii logopedycznej w przypadkach opóźnienia rozwoju mowy oraz podać wskazówki do terapii.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do współdziałania z nauczycielami i specjalistami w zakresie wspomagania rozwoju mowy dziecka.

Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań pedagogicznych i dydaktycznych sprzyjających postępom w terapii dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1.Egzamin pisemny (test z pytaniami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi).

2.Ocena udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.

3.Ocena zajęć prowadzonych przez studentów (w parach) z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WYKŁAD:

1.Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk).

2.Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy.

3.Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy).

4.Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne.

ĆWICZENIA i WARSZTATY:

1.Analiza poszczególnych przypadków z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci).

2.Analiza poszczególnych przypadków z opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci).

3.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z ORM.

4.Opracowywanie planów terapii logopedycznej.

5.Omówienie zajęć z dzieckiem z ORM jako jednostki metodycznej – opracowywanie scenariuszy zajęć.

6.Obserwowanie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez wykładowcę, prowadzenie zajęć z dziećmi z orm przez studentów (w parach).

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Emiluta- Rozya D. (2016) "Kąpiel słowna" jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej [w]: Terapia słowem, E.Lewandowska- Tarasiuk, J.Z. Lichański, B. Mossakowska (red.) Wyd.Pani Twardowska

2. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8.

3. Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO

4. Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28

5.Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy. W: Logopedia- pytania i odpowiedzi (red. Jastrzębowska G. , Gałkowski T. ), Opole

6.Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa

7.Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław

8.Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa

9.Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa

10.Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny. PFZM, Lublin

11.Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa

12.Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym (red. J. Przesmycka- Kamińska), Wrocław

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1.Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa

2.Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa

3.Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa

4.Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa

5.Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa

6.Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa

7. Porayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Wyd. Elipsa

8.Nott-Bower A. (2015) Diagnoza oraz terapia zaburzeń mowy i języka u osób dwujęzycznych. Forum Logopedyczne, nr 23.

9.Mężyk A., Lipiec D. (2017) Strategie i zasady wychowania dwujęzycznego w świadomości rodziców. Głos-Język-Komunikacja, Tom 4.

10.Zalewska M.(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład połączony z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia/warsztaty- prezentacja nagrań DVD dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami.

Prezentacje dotyczące metodyki pracy z dzieckiem z orm.

Obserwowanie zajęć prowadzonych z dziećmi z orm przez wykładowcę, prowadzenie zajęć z dziećmi przez studentów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe: wykład 15, ćwiczenia 10, warsztaty 20

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Zaplanowanie zajęć przeprowadzanych z dzieckiem, przygotowanie konspektu zajęć, przygotowanie pomocy logopedycznych 10

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1.Egzamin pisemny (test z pytaniami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi).

2.Ocena udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.

3. Ocena programu terapii dziecka z orm i konspektu zajęć przygotowanego w parach (po prezentacji filmu z Diagnozowania dziecka z opóźnionym rozwojem mowy).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WYKŁAD:

1.Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk).

2.Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy.

3.Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy).

4.Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne.

ĆWICZENIA i WARSZTATY:

1.Analiza poszczególnych przypadków z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci).

2.Analiza poszczególnych przypadków z opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci).

3.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z ORM.

4.Opracowywanie planów terapii logopedycznej.

5.Omówienie zajęć z dzieckiem z ORM jako jednostki metodycznej – opracowywanie scenariuszy zajęć.

6.Obserwowanie nagrań zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez wykładowcę.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Emiluta- Rozya D. (2016) "Kąpiel słowna" jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej [w]: Terapia słowem, E.Lewandowska- Tarasiuk, J.Z. Lichański, B. Mossakowska (red.) Wyd.Pani Twardowska

2. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8.

3. Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO

4. Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28

5.Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy. W: Logopedia- pytania i odpowiedzi (red. Jastrzębowska G. , Gałkowski T. ), Opole

6.Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa

7.Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław

8.Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa

9.Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa

10.Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny. PFZM, Lublin

11.Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa

12.Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym (red. J. Przesmycka- Kamińska), Wrocław

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1.Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa

2.Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa

3.Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa

4.Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa

5.Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa

6.Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa

7. Porayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Wyd. Elipsa

8.Nott-Bower A. (2015) Diagnoza oraz terapia zaburzeń mowy i języka u osób dwujęzycznych. Forum Logopedyczne, nr 23.

9.Mężyk A., Lipiec D. (2017) Strategie i zasady wychowania dwujęzycznego w świadomości rodziców. Głos-Język-Komunikacja, Tom 4.

10.Zalewska M.(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład połączony z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia/warsztaty- prezentacja nagrań DVD dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami.

Prezentacje dotyczące metodyki pracy z dzieckiem z orm.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe: wykład 12, ćwiczenia 9, warsztaty 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Przygotowanie planu terapii i konspektu zajęć dla dziecka z orm oglądanego na filmie10

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzone poprzez egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi i pytaniem otwartym). Punkt przyznawany jest za każdą prawidłową odpowiedź, a punkt ujemny za odpowiedź błędną.

36-35-34 pkt bdb

33-32-31 pkt db+

30-29-28-27 pkt db

26-25-24-23 pkt dst+

22-21-20-19 pkt dst

18 pkt i mniej ndst

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzone poprzez:

- ocenę udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z opóźnionym rozwojem mowy - odnotowanie przez wykładowcę aktywności studenta świadczącej o umiejętności zróżnicowania form (w tym objawów) PORM i ORM;

- ocenę programu terapii przygotowanego (w parach) dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy obserwowanego na nagraniu - praca pisemna;

- ocenę zajęć prowadzonych przez studentów (w parach) z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy (ocena przygotowania merytorycznego studentów, konspektu zajęć, pomocy dydaktycznych).

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

WYKŁAD:

1.Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk).

2.Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy.

3.Formy opóźnionego rozwoju mowy - proste opóźnienie rozwoju mowy (PORM) i opóźnienie rozwoju mowy (ORM).

ĆWICZENIA:

1.Analiza poszczególnych przypadków dzieci z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (PORM) i przypadków dzieci z opóźnieniem rozwoju mowy (ORM) - prezentacja nagrań DVD. Po obejrzeniu nagrań - różnicowanie form opóźnionego rozwoju mowy (w tym objawów), rozpoznawanie barier i trudności dziecka z opóźnionym rozwojem mowy w procesie uczenia się, komunikowania się oraz w funkcjonowaniu społecznym, także tych, które uwarunkowane są czynnikami środowiskowymi, aby zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie, metody i formy pracy.

2.Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne.

3.Wskazówki dla rodziców dzieci z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (PORM) oraz pedagogów pracujących z małymi dziećmi (w wieku 1,6 - 3,0).

4.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z opóźnieniem rozwoju mowy (ORM) i zasad konstruowania programu terapii dla tych dzieci.

5.Omówienie zajęć z dzieckiem z PORM i ORM jako jednostki metodycznej i przygotowania konspektu zajęć logopedycznych dla tych dzieci.

6.Omówienie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku z opóźnionym rozwojem mowy w placówce oświatowej - regulacje prawne, formy i zasady współpracy z rodziną i środowiskiem dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, zasady współpracy z nauczycielami i innymi specjalistami.

WARSZTATY:

1.Obserwowanie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez wykładowcę.

2.Prowadzenie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy przez studentów (w parach).

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Emiluta- Rozya D. (2016) Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej. [w:]Terapia słowem, E.Lewandowska - Tarasiuk, J.Z. Lichański, B. Mossakowska (red.) Wyd.Pani Twardowska

2. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8

3.Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy. [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO

4.Kania J.T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Szkice logopedyczne, Warszawa

5.Smoczyńska M. (2012) Opóźniony rozwój mowy a ryzyko SLI: wyniki badań podłużnych dzieci polskich. [w:] Interwencja logopedyczna, J. Porayski-Pomsta, M. Przybysz-Piwko (red.), Elipsa

6.Węsierska K. (2011) Udział rodziny w terapii opóźnionego rozwoju mowy na przykładzie kanadyjskiego programu Do rozmowy trzeba dwojga - It Takes Two to Talk The Hanen Program for Parents. FORUM LOGOPEDYCZNE, 19, s.94-101.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1.Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci J. Szumska (red.), Warszawa

2.Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy - przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28

3.Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa

4.Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa

5.Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa

6. Porayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Wydawnictwo Elipsa

7.Pruszewicz A. Obrębowski A. (2019) Zarys foniatrii klinicznej, Wydawnictwo Naukowe UM

8.Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa

9.Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa

10.Zalewska M.(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład połączony z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia - prezentacja nagrań dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami. Prezentacje dotyczące metodyki pracy z dzieckiem z orm.

Warsztaty - obserwowanie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez wykładowcę, samodzielne prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć z wybranym dzieckiem. Przygotowanie zajęć jako jednostki metodycznej (konspekt zajęć logopedycznych, pomoce dydaktyczne).

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe: wykład 15, ćwiczenia 10, warsztaty 20

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Przygotowanie programu terapii dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy oglądanego na filmie 5

Przygotowanie konspektu zajęć i pomocy logopedycznych dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy w placówce 5

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk, Agnieszka Winkler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzone poprzez egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi i pytaniem otwartym). Punkt przyznawany jest za każdą prawidłową odpowiedź, a punkt ujemny za odpowiedź błędną.

36-35-34 pkt bdb

33-32-31 pkt db+

30-29-28-27 pkt db

26-25-24-23 pkt dst+

22-21-20-19 pkt dst

18 pkt i mniej ndst

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzone poprzez:

- ocenę udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z opóźnionym rozwojem mowy - odnotowanie przez wykładowcę aktywności studenta świadczącej o umiejętności zróżnicowania form (w tym objawów) PORM i ORM;

- ocenę programu terapii przygotowanego (w parach) dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy obserwowanego na nagraniu - praca pisemna;

- ocenę zajęć prowadzonych przez studentów (w parach) z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy (ocena przygotowania merytorycznego studentów, konspektu zajęć, pomocy dydaktycznych).

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

WYKŁAD:

1.Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk).

2.Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy.

3.Formy opóźnionego rozwoju mowy - proste opóźnienie rozwoju mowy (PORM) i opóźnienie rozwoju mowy (ORM).

ĆWICZENIA:

1.Analiza poszczególnych przypadków dzieci z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (PORM) i przypadków dzieci z opóźnieniem rozwoju mowy (ORM) - prezentacja nagrań DVD. Po obejrzeniu nagrań - różnicowanie form opóźnionego rozwoju mowy (w tym objawów), rozpoznawanie barier i trudności dziecka z opóźnionym rozwojem mowy w procesie uczenia się, komunikowania się oraz w funkcjonowaniu społecznym, także tych, które uwarunkowane są czynnikami środowiskowymi, aby zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie, metody i formy pracy.

2.Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne.

3.Wskazówki dla rodziców dzieci z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (PORM) oraz pedagogów pracujących z małymi dziećmi (w wieku 1,6 - 3,0).

4.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z opóźnieniem rozwoju mowy (ORM) i zasad konstruowania programu terapii dla tych dzieci.

5.Omówienie zajęć z dzieckiem z PORM i ORM jako jednostki metodycznej i przygotowania konspektu zajęć logopedycznych dla tych dzieci.

6.Omówienie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku z opóźnionym rozwojem mowy w placówce oświatowej - regulacje prawne, formy i zasady współpracy z rodziną i środowiskiem dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, zasady współpracy z nauczycielami i innymi specjalistami.

WARSZTATY:

1.Obserwowanie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez wykładowcę.

2.Prowadzenie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy przez studentów (w parach).

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Emiluta- Rozya D. (2016) Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej. [w:] Terapia słowem, E.Lewandowska - Tarasiuk, J.Z. Lichański, B. Mossakowska (red.) Wyd.Pani Twardowska

2. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8

3.Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy. [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO

4.Kania J.T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Szkice logopedyczne, Warszawa

5.Smoczyńska M. (2012) Opóźniony rozwój mowy a ryzyko SLI: wyniki badań podłużnych dzieci polskich. [w:] Interwencja logopedyczna, J. Porayski-Pomsta, M. Przybysz-Piwko (red.) Elipsa

6.Węsierska K. (2011) Udział rodziny w terapii opóźnionego rozwoju mowy na przykładzie kanadyjskiego programu Do rozmowy trzeba dwojga - It Takes Two to Talk The Hanen Program for Parents. FORUM LOGOPEDYCZNE, 19, s.94-101.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1.Dilling- Ostrowska E. (1982) Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci, J. Szumska (red.), Warszawa

2.Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy - przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28

3.Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa

4.Pruszewicz A. (1992) Foniatria kliniczna, Warszawa

5.Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa

6. Porayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Wydawnictwo Elipsa

7.Pruszewicz A. Obrębowski A. (2019) Zarys foniatrii klinicznej, Wydawnictwo Naukowe UM.

8.Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa

9.Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa

10.Zalewska M. (1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład połączony z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia - prezentacja nagrań dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami. Prezentacje dotyczące metodyki pracy z dzieckiem z orm.

Warsztaty - obserwowanie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez wykładowcę, samodzielne prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć z wybranym dzieckiem. Przygotowanie zajęć jako jednostki metodycznej (konspekt zajęć logopedycznych, pomoce dydaktyczne).

FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe: wykład 12, ćwiczenia 9, warsztaty 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Przygotowanie programu terapii dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy oglądanego na filmie 5

Przygotowanie konspektu zajęć i pomocy logopedycznych dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy w placówce 5

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)