Opóźniony rozwój mowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-ORW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Opóźniony rozwój mowy |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk). Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy. Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy). Terapia logopedyczna dzieci z opóźnieniem rozwojem mowy – zasady ogólne. Metodyki pracy z dzieckiem z opóźnieniem rozwoju mowy – plany terapii logopedycznej. Ewaluacja zajęć z dzieckiem z opóźnieniem rozwoju mowy jako jednostki metodycznej – scenariusze zajęć. Zasady obserwacji zajęć z dziećmi z opóźnieniem rozwoju mowy prowadzonych przez logopedę w gabinecie logopedycznym w przedszkolu. Prowadzenie zajęć logopedycznych z dzieckiem z opóźnieniem rozwoju mowy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna różne stanowiska badaczy dotyczące problemu opóźnionego rozwoju mowy. Zna szczegółowo różnice pomiędzy opóźnionym rozwojem mowy a zaburzonym rozwojem mowy. Zna różnice pomiędzy prostym opóźnieniem rozwoju mowy a opóźnieniem rozwoju mowy. Zna pomoc psychologiczno-pedagogiczną- regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny dziecka z opóźnionym rozwojem mowy i placówki oświatowej. Umiejętności Potrafi zróżnicować opóźnienie rozwoju mowy i proste opóźnienie rozwoju mowy. Potrafi zaprojektować program terapii logopedycznej w przypadkach opóźnienia rozwoju mowy. Potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia logopedyczne (jednostkę metodyczną) dla konkretnego dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy. Potrafi rozpoznawać bariery i trudności dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy w procesie uczenia się, komunikowania się oraz w funkcjonowaniu społecznym, w tym uwarunkowane czynnikami środowiskowymi, aby zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie, metody i formy pracy. Potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy. Potrafi wyjaśnić rodzicom cel terapii logopedycznej w przypadkach opóźnienia rozwoju mowy oraz podać wskazówki do terapii. Kompetencje społeczne Jest gotów do współdziałania z nauczycielami i specjalistami w zakresie wspomagania rozwoju mowy dziecka. Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań pedagogicznych i dydaktycznych sprzyjających postępom w terapii dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT LAB
LAB
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mężyk | |
Prowadzący grup: | Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1.Egzamin pisemny (test z pytaniami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi). 2.Ocena udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. 3.Ocena zajęć prowadzonych przez studentów (w parach) z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1.Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk). 2.Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy. 3.Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy). 4.Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne. ĆWICZENIA i WARSZTATY: 1.Analiza poszczególnych przypadków z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci). 2.Analiza poszczególnych przypadków z opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci). 3.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z ORM. 4.Opracowywanie planów terapii logopedycznej. 5.Omówienie zajęć z dzieckiem z ORM jako jednostki metodycznej – opracowywanie scenariuszy zajęć. 6.Obserwowanie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez wykładowcę, prowadzenie zajęć z dziećmi z orm przez studentów (w parach). |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Emiluta- Rozya D. (2016) "Kąpiel słowna" jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej [w]: Terapia słowem, E.Lewandowska- Tarasiuk, J.Z. Lichański, B. Mossakowska (red.) Wyd.Pani Twardowska 2. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8. 3. Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO 4. Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28 5.Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy. W: Logopedia- pytania i odpowiedzi (red. Jastrzębowska G. , Gałkowski T. ), Opole 6.Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa 7.Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław 8.Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa 9.Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa 10.Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny. PFZM, Lublin 11.Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 12.Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym (red. J. Przesmycka- Kamińska), Wrocław LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa 2.Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa 3.Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa 4.Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa 5.Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa 6.Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa 7. Porayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Wyd. Elipsa 8.Nott-Bower A. (2015) Diagnoza oraz terapia zaburzeń mowy i języka u osób dwujęzycznych. Forum Logopedyczne, nr 23. 9.Mężyk A., Lipiec D. (2017) Strategie i zasady wychowania dwujęzycznego w świadomości rodziców. Głos-Język-Komunikacja, Tom 4. 10.Zalewska M.(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład połączony z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia/warsztaty- prezentacja nagrań DVD dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami. Prezentacje dotyczące metodyki pracy z dzieckiem z orm. Obserwowanie zajęć prowadzonych z dziećmi z orm przez wykładowcę, prowadzenie zajęć z dziećmi przez studentów. NAKŁAD PRACY STUDENTA: FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: wykład 15, ćwiczenia 10, warsztaty 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 20 Zaplanowanie zajęć przeprowadzanych z dzieckiem, przygotowanie konspektu zajęć, przygotowanie pomocy logopedycznych 10 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
LAB
N WYK
CW
WYK
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mężyk | |
Prowadzący grup: | Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1.Egzamin pisemny (test z pytaniami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi). 2.Ocena udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. 3. Ocena programu terapii dziecka z orm i konspektu zajęć przygotowanego w parach (po prezentacji filmu z Diagnozowania dziecka z opóźnionym rozwojem mowy). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1.Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk). 2.Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy. 3.Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy). 4.Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne. ĆWICZENIA i WARSZTATY: 1.Analiza poszczególnych przypadków z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci). 2.Analiza poszczególnych przypadków z opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci). 3.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z ORM. 4.Opracowywanie planów terapii logopedycznej. 5.Omówienie zajęć z dzieckiem z ORM jako jednostki metodycznej – opracowywanie scenariuszy zajęć. 6.Obserwowanie nagrań zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez wykładowcę. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Emiluta- Rozya D. (2016) "Kąpiel słowna" jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej [w]: Terapia słowem, E.Lewandowska- Tarasiuk, J.Z. Lichański, B. Mossakowska (red.) Wyd.Pani Twardowska 2. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8. 3. Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO 4. Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28 5.Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy. W: Logopedia- pytania i odpowiedzi (red. Jastrzębowska G. , Gałkowski T. ), Opole 6.Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa 7.Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław 8.Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa 9.Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa 10.Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny. PFZM, Lublin 11.Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 12.Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym (red. J. Przesmycka- Kamińska), Wrocław LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa 2.Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa 3.Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa 4.Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa 5.Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa 6.Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa 7. Porayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Wyd. Elipsa 8.Nott-Bower A. (2015) Diagnoza oraz terapia zaburzeń mowy i języka u osób dwujęzycznych. Forum Logopedyczne, nr 23. 9.Mężyk A., Lipiec D. (2017) Strategie i zasady wychowania dwujęzycznego w świadomości rodziców. Głos-Język-Komunikacja, Tom 4. 10.Zalewska M.(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład połączony z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia/warsztaty- prezentacja nagrań DVD dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami. Prezentacje dotyczące metodyki pracy z dzieckiem z orm. NAKŁAD PRACY STUDENTA: FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: wykład 12, ćwiczenia 9, warsztaty 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie planu terapii i konspektu zajęć dla dziecka z orm oglądanego na filmie10 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mężyk | |
Prowadzący grup: | Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzone poprzez egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi i pytaniem otwartym). Punkt przyznawany jest za każdą prawidłową odpowiedź, a punkt ujemny za odpowiedź błędną. 36-35-34 pkt bdb 33-32-31 pkt db+ 30-29-28-27 pkt db 26-25-24-23 pkt dst+ 22-21-20-19 pkt dst 18 pkt i mniej ndst Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzone poprzez: - ocenę udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z opóźnionym rozwojem mowy - odnotowanie przez wykładowcę aktywności studenta świadczącej o umiejętności zróżnicowania form (w tym objawów) PORM i ORM; - ocenę programu terapii przygotowanego (w parach) dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy obserwowanego na nagraniu - praca pisemna; - ocenę zajęć prowadzonych przez studentów (w parach) z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy (ocena przygotowania merytorycznego studentów, konspektu zajęć, pomocy dydaktycznych). Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1.Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk). 2.Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy. 3.Formy opóźnionego rozwoju mowy - proste opóźnienie rozwoju mowy (PORM) i opóźnienie rozwoju mowy (ORM). ĆWICZENIA: 1.Analiza poszczególnych przypadków dzieci z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (PORM) i przypadków dzieci z opóźnieniem rozwoju mowy (ORM) - prezentacja nagrań DVD. Po obejrzeniu nagrań - różnicowanie form opóźnionego rozwoju mowy (w tym objawów), rozpoznawanie barier i trudności dziecka z opóźnionym rozwojem mowy w procesie uczenia się, komunikowania się oraz w funkcjonowaniu społecznym, także tych, które uwarunkowane są czynnikami środowiskowymi, aby zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie, metody i formy pracy. 2.Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne. 3.Wskazówki dla rodziców dzieci z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (PORM) oraz pedagogów pracujących z małymi dziećmi (w wieku 1,6 - 3,0). 4.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z opóźnieniem rozwoju mowy (ORM) i zasad konstruowania programu terapii dla tych dzieci. 5.Omówienie zajęć z dzieckiem z PORM i ORM jako jednostki metodycznej i przygotowania konspektu zajęć logopedycznych dla tych dzieci. 6.Omówienie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku z opóźnionym rozwojem mowy w placówce oświatowej - regulacje prawne, formy i zasady współpracy z rodziną i środowiskiem dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, zasady współpracy z nauczycielami i innymi specjalistami. WARSZTATY: 1.Obserwowanie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez wykładowcę. 2.Prowadzenie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy przez studentów (w parach). |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Emiluta- Rozya D. (2016) Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej. [w:]Terapia słowem, E.Lewandowska - Tarasiuk, J.Z. Lichański, B. Mossakowska (red.) Wyd.Pani Twardowska 2. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8 3.Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy. [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO 4.Kania J.T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Szkice logopedyczne, Warszawa 5.Smoczyńska M. (2012) Opóźniony rozwój mowy a ryzyko SLI: wyniki badań podłużnych dzieci polskich. [w:] Interwencja logopedyczna, J. Porayski-Pomsta, M. Przybysz-Piwko (red.), Elipsa 6.Węsierska K. (2011) Udział rodziny w terapii opóźnionego rozwoju mowy na przykładzie kanadyjskiego programu Do rozmowy trzeba dwojga - It Takes Two to Talk The Hanen Program for Parents. FORUM LOGOPEDYCZNE, 19, s.94-101. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci J. Szumska (red.), Warszawa 2.Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy - przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28 3.Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa 4.Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa 5.Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa 6. Porayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Wydawnictwo Elipsa 7.Pruszewicz A. Obrębowski A. (2019) Zarys foniatrii klinicznej, Wydawnictwo Naukowe UM 8.Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 9.Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 10.Zalewska M.(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład połączony z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia - prezentacja nagrań dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami. Prezentacje dotyczące metodyki pracy z dzieckiem z orm. Warsztaty - obserwowanie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez wykładowcę, samodzielne prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć z wybranym dzieckiem. Przygotowanie zajęć jako jednostki metodycznej (konspekt zajęć logopedycznych, pomoce dydaktyczne). NAKŁAD PRACY STUDENTA: FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: wykład 15, ćwiczenia 10, warsztaty 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie programu terapii dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy oglądanego na filmie 5 Przygotowanie konspektu zajęć i pomocy logopedycznych dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy w placówce 5 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mężyk | |
Prowadzący grup: | Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk, Agnieszka Winkler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzone poprzez egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi i pytaniem otwartym). Punkt przyznawany jest za każdą prawidłową odpowiedź, a punkt ujemny za odpowiedź błędną. 36-35-34 pkt bdb 33-32-31 pkt db+ 30-29-28-27 pkt db 26-25-24-23 pkt dst+ 22-21-20-19 pkt dst 18 pkt i mniej ndst Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzone poprzez: - ocenę udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z opóźnionym rozwojem mowy - odnotowanie przez wykładowcę aktywności studenta świadczącej o umiejętności zróżnicowania form (w tym objawów) PORM i ORM; - ocenę programu terapii przygotowanego (w parach) dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy obserwowanego na nagraniu - praca pisemna; - ocenę zajęć prowadzonych przez studentów (w parach) z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy (ocena przygotowania merytorycznego studentów, konspektu zajęć, pomocy dydaktycznych). Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1.Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk). 2.Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy. 3.Formy opóźnionego rozwoju mowy - proste opóźnienie rozwoju mowy (PORM) i opóźnienie rozwoju mowy (ORM). ĆWICZENIA: 1.Analiza poszczególnych przypadków dzieci z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (PORM) i przypadków dzieci z opóźnieniem rozwoju mowy (ORM) - prezentacja nagrań DVD. Po obejrzeniu nagrań - różnicowanie form opóźnionego rozwoju mowy (w tym objawów), rozpoznawanie barier i trudności dziecka z opóźnionym rozwojem mowy w procesie uczenia się, komunikowania się oraz w funkcjonowaniu społecznym, także tych, które uwarunkowane są czynnikami środowiskowymi, aby zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie, metody i formy pracy. 2.Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne. 3.Wskazówki dla rodziców dzieci z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (PORM) oraz pedagogów pracujących z małymi dziećmi (w wieku 1,6 - 3,0). 4.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z opóźnieniem rozwoju mowy (ORM) i zasad konstruowania programu terapii dla tych dzieci. 5.Omówienie zajęć z dzieckiem z PORM i ORM jako jednostki metodycznej i przygotowania konspektu zajęć logopedycznych dla tych dzieci. 6.Omówienie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku z opóźnionym rozwojem mowy w placówce oświatowej - regulacje prawne, formy i zasady współpracy z rodziną i środowiskiem dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, zasady współpracy z nauczycielami i innymi specjalistami. WARSZTATY: 1.Obserwowanie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez wykładowcę. 2.Prowadzenie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy przez studentów (w parach). |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Emiluta- Rozya D. (2016) Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej. [w:] Terapia słowem, E.Lewandowska - Tarasiuk, J.Z. Lichański, B. Mossakowska (red.) Wyd.Pani Twardowska 2. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8 3.Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy. [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO 4.Kania J.T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Szkice logopedyczne, Warszawa 5.Smoczyńska M. (2012) Opóźniony rozwój mowy a ryzyko SLI: wyniki badań podłużnych dzieci polskich. [w:] Interwencja logopedyczna, J. Porayski-Pomsta, M. Przybysz-Piwko (red.) Elipsa 6.Węsierska K. (2011) Udział rodziny w terapii opóźnionego rozwoju mowy na przykładzie kanadyjskiego programu Do rozmowy trzeba dwojga - It Takes Two to Talk The Hanen Program for Parents. FORUM LOGOPEDYCZNE, 19, s.94-101. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Dilling- Ostrowska E. (1982) Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci, J. Szumska (red.), Warszawa 2.Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy - przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28 3.Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa 4.Pruszewicz A. (1992) Foniatria kliniczna, Warszawa 5.Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa 6. Porayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Wydawnictwo Elipsa 7.Pruszewicz A. Obrębowski A. (2019) Zarys foniatrii klinicznej, Wydawnictwo Naukowe UM. 8.Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 9.Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 10.Zalewska M. (1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład połączony z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia - prezentacja nagrań dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami. Prezentacje dotyczące metodyki pracy z dzieckiem z orm. Warsztaty - obserwowanie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez wykładowcę, samodzielne prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć z wybranym dzieckiem. Przygotowanie zajęć jako jednostki metodycznej (konspekt zajęć logopedycznych, pomoce dydaktyczne). FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: wykład 12, ćwiczenia 9, warsztaty 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie programu terapii dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy oglądanego na filmie 5 Przygotowanie konspektu zajęć i pomocy logopedycznych dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy w placówce 5 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mężyk | |
Prowadzący grup: | Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mężyk | |
Prowadzący grup: | Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.