Logorytmika w oddziaływaniach pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-LOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logorytmika w oddziaływaniach pedagogicznych |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Podstawowe wiadomości z teorii muzyki. Definicje i zadania logorytmiki. Założenia metodyczne. Fizjologia ruchu. Ocena sprawności ruchowej dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia muzyczno-ruchowe: ćwiczenia głosowo – fonacyjne, emisyjne, intonacyjne. Ćwiczenia usprawniające małą i dużą motorykę, śpiew, odtwarzanie i tworzenie muzyki, gra na instrumentach perkusyjnych, ćwiczenia słowno-ruchowe i słowno-rytmiczne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna związki logopedii z pedagogiką i ich miejsce w systemie nauk. Posiada wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw logorytmiki według założeń Jaqua-Dalcroze'a i Carla Orffa. 3. 1L_W13 Zna formy aktywności dziecka, w tym naukę, ruch i zabawę; zagadnienia rozwoju zainteresowań, poszerzania autonomii i samodzielności. Zna teorię postrzegania społecznego i komunikacji; zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuacje interpersonalną, zachowania asertywne, style komunikowania się uczniów i nauczycieli. Umiejętności Potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów. Potrafi analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających. Potrafi stosować i modyfikować ćwiczenia logorytmiczne. Potrafi zaplanować i przeprowadzić we współpracy z innymi nauczycielami działania integracyjne. Kompetencje społeczne Gotów jest do wykorzystania zdobytej wiedzy w analizie zdarzeń edukacyjnych oraz w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. Twórczo poszukuje najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności i aktywności na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Możliwości zastosowania muzyki w terapii zaburzeń mowy i w profilaktyce pedagogicznej Charakteryzowanie metody logorytmiki, opis rodzaju ćwiczeń muzyczno-ruchowych oraz ich zastosowanie. Dobór ćwiczen muzyczno-ruchowe odpowiednio do zdiagnozowanych u pacjenta dysfunkcji. Plan terapii. |
|
Literatura: |
Kilińska-Ewertowska E., 1978 i wyd. późn., Logorytmika, Lublin. Kilińska-Ewertowska E.,1993, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk. Wysocka M., 2018, Logorytmika, w: Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin, 651-670. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład filmy NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia przygotowanie do zajęć, lektura 10h przygotowanie do zaliczenia 5h inne formy 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności i aktywności na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Możliwości zastosowania muzyki w terapii zaburzeń mowy i w profilaktyce pedagogicznej Charakteryzowanie metody logorytmiki, opis rodzaju ćwiczeń muzyczno-ruchowych oraz ich zastosowanie. Dobór ćwiczen muzyczno-ruchowe odpowiednio do zdiagnozowanych u pacjenta dysfunkcji. Plan terapii. |
|
Literatura: |
Kilińska-Ewertowska E., 1978 i wyd. późn., Logorytmika, Lublin. Kilińska-Ewertowska E.,1993, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk. Wysocka M., 2018, Logorytmika, w: Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin, 651-670. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład filmy NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia przygotowanie do zajęć, lektura 10h przygotowanie do zaliczenia 5h inne formy 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: W zakresie wiedzy i umiejętności: 1. Ocena aktywności oraz wypowiedzi studenta(ki) w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie. 3. Ocena zaproponowanego przez studenta(kę) postępowania terapeutycznego na zajęciach logorytmicznych - konspekt zajęć terapeutycznych W zakresie kompetencji społecznych: Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na zajęciach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Ćwiczenia: 1. Podstawowe wiadomości z teorii muzyki. 2. Definicje i zadania logorytmiki. 3. Założenia metodyczne. 4. Fizjologia ruchu. Ocena sprawności ruchowej dzieci w wieku przedszkolnym. 5. Zajęcia muzyczno-ruchowe: ćwiczenia głosowo – fonacyjne, emisyjne, intonacyjne. 6. Ćwiczenia usprawniające małą i dużą motorykę, śpiew, odtwarzanie i tworzenie muzyki, gra na instrumentach perkusyjnych, ćwiczenia słowno ruchowe i słowno-rytmiczne 7. Możliwości zastosowania muzyki w terapii zaburzeń mowy i w profilaktyce pedagogicznej |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1.Kilińska-Ewertowska E., 1978 i wyd. późn., Logorytmika, Lublin. 2.Kilińska-Ewertowska E.,1993, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk. 3.Wysocka M., 2018, Logorytmika, w: Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin, 651-670 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Jutrzyna E., 2005, Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej, [w:] L. Huryło, M. Zaorska (red.), Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, Olsztyn. 2. Rozentalowa A., 1971, O logorytmice, Logopedia Nr 10, Lublin. Stadnicki A., 1987, Logorytmika i choreorytmika, Warszawa. 3. Walencik- Topiłko A., 2000, Wykorzystanie elementów rytmiki w terapii logopedycznej, [w:] B. Ostrowska (red.), Rytmika w kztałceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Łódź. 4. Walencik-Topiłko A., 2004, Śpiew w profilaktyce logopedycznej, [w:] Sztuka w edukacji i terapii, M. Knapik i W.A. Sacher (red.), Kraków. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd; NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - ćwiczenia (15 godzin) 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz. 3. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: W zakresie wiedzy i umiejętności: 1. Ocena aktywności oraz wypowiedzi studenta(ki) w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie. 3. Ocena zaproponowanego przez studenta(kę) postępowania terapeutycznego na zajęciach logorytmicznych - konspekt zajęć terapeutycznych W zakresie kompetencji społecznych: Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na zajęciach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Ćwiczenia: 1. Podstawowe wiadomości z teorii muzyki. 2. Definicje i zadania logorytmiki. 3. Założenia metodyczne. 4. Fizjologia ruchu. Ocena sprawności ruchowej dzieci w wieku przedszkolnym. 5. Zajęcia muzyczno-ruchowe: ćwiczenia głosowo – fonacyjne, emisyjne, intonacyjne. 6. Ćwiczenia usprawniające małą i dużą motorykę, śpiew, odtwarzanie i tworzenie muzyki, gra na instrumentach perkusyjnych, ćwiczenia słowno ruchowe i słowno-rytmiczne 7. Możliwości zastosowania muzyki w terapii zaburzeń mowy i w profilaktyce pedagogicznej |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1.Kilińska-Ewertowska E., 1978 i wyd. późn., Logorytmika, Lublin. 2.Kilińska-Ewertowska E.,1993, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk. 3.Wysocka M., 2018, Logorytmika, w: Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin, 651-670 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Jutrzyna E., 2005, Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej, [w:] L. Huryło, M. Zaorska (red.), Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, Olsztyn. 2. Rozentalowa A., 1971, O logorytmice, Logopedia Nr 10, Lublin. Stadnicki A., 1987, Logorytmika i choreorytmika, Warszawa. 3. Walencik- Topiłko A., 2000, Wykorzystanie elementów rytmiki w terapii logopedycznej, [w:] B. Ostrowska (red.), Rytmika w kztałceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Łódź. 4. Walencik-Topiłko A., 2004, Śpiew w profilaktyce logopedycznej, [w:] Sztuka w edukacji i terapii, M. Knapik i W.A. Sacher (red.), Kraków. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd; NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - ćwiczenia (15 godzin) 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz. 3. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.