Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logorytmika w oddziaływaniach pedagogicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-LOP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logorytmika w oddziaływaniach pedagogicznych
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Podstawowe wiadomości z teorii muzyki. Definicje i zadania logorytmiki. Założenia metodyczne. Fizjologia ruchu. Ocena sprawności ruchowej dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia muzyczno-ruchowe: ćwiczenia głosowo – fonacyjne, emisyjne, intonacyjne. Ćwiczenia usprawniające małą i dużą motorykę, śpiew, odtwarzanie i tworzenie muzyki, gra na instrumentach perkusyjnych, ćwiczenia słowno-ruchowe i słowno-rytmiczne.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna związki logopedii z pedagogiką i ich miejsce w systemie nauk.

Posiada wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw logorytmiki według założeń Jaqua-Dalcroze'a i Carla Orffa. 3. 1L_W13

Zna formy aktywności dziecka, w tym naukę, ruch i zabawę; zagadnienia rozwoju zainteresowań, poszerzania autonomii i samodzielności.

Zna teorię postrzegania społecznego i komunikacji; zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuacje interpersonalną, zachowania asertywne, style komunikowania się uczniów i nauczycieli.

Umiejętności

Potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów.

Potrafi analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających.

Potrafi stosować i modyfikować ćwiczenia logorytmiczne.

Potrafi zaplanować i przeprowadzić we współpracy z innymi nauczycielami działania integracyjne.

Kompetencje społeczne

Gotów jest do wykorzystania zdobytej wiedzy w analizie zdarzeń edukacyjnych oraz w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

Twórczo poszukuje najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.

Pełny opis:

Możliwości zastosowania muzyki w terapii zaburzeń mowy i w profilaktyce pedagogicznej

Charakteryzowanie metody logorytmiki, opis rodzaju ćwiczeń muzyczno-ruchowych oraz ich zastosowanie.

Dobór ćwiczen muzyczno-ruchowe odpowiednio do zdiagnozowanych u pacjenta dysfunkcji.

Plan terapii.

Literatura:

Kilińska-Ewertowska E., 1978 i wyd. późn., Logorytmika, Lublin.

Kilińska-Ewertowska E.,1993, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk.

Wysocka M., 2018, Logorytmika, w: Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin, 651-670.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

filmy

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia

przygotowanie do zajęć, lektura 10h

przygotowanie do zaliczenia 5h

inne formy 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.

Pełny opis:

Możliwości zastosowania muzyki w terapii zaburzeń mowy i w profilaktyce pedagogicznej

Charakteryzowanie metody logorytmiki, opis rodzaju ćwiczeń muzyczno-ruchowych oraz ich zastosowanie.

Dobór ćwiczen muzyczno-ruchowe odpowiednio do zdiagnozowanych u pacjenta dysfunkcji.

Plan terapii.

Literatura:

Kilińska-Ewertowska E., 1978 i wyd. późn., Logorytmika, Lublin.

Kilińska-Ewertowska E.,1993, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk.

Wysocka M., 2018, Logorytmika, w: Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin, 651-670.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

filmy

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia

przygotowanie do zajęć, lektura 10h

przygotowanie do zaliczenia 5h

inne formy 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

W zakresie wiedzy i umiejętności:

1. Ocena aktywności oraz wypowiedzi studenta(ki) w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie.

3. Ocena zaproponowanego przez studenta(kę) postępowania terapeutycznego na zajęciach logorytmicznych - konspekt zajęć terapeutycznych

W zakresie kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na zajęciach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Ćwiczenia:

1. Podstawowe wiadomości z teorii muzyki.

2. Definicje i zadania logorytmiki.

3. Założenia metodyczne.

4. Fizjologia ruchu. Ocena sprawności

ruchowej dzieci w wieku przedszkolnym.

5. Zajęcia muzyczno-ruchowe: ćwiczenia głosowo – fonacyjne, emisyjne, intonacyjne.

6. Ćwiczenia usprawniające małą i dużą motorykę, śpiew, odtwarzanie i tworzenie muzyki, gra na instrumentach perkusyjnych, ćwiczenia słowno

ruchowe i słowno-rytmiczne

7. Możliwości zastosowania muzyki w terapii zaburzeń mowy i w profilaktyce pedagogicznej

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1.Kilińska-Ewertowska E., 1978 i wyd. późn., Logorytmika, Lublin.

2.Kilińska-Ewertowska E.,1993, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk.

3.Wysocka M., 2018, Logorytmika, w: Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin, 651-670

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Jutrzyna E., 2005, Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej, [w:] L. Huryło, M. Zaorska (red.), Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, Olsztyn.

2. Rozentalowa A., 1971, O logorytmice, Logopedia Nr 10, Lublin.

Stadnicki A., 1987, Logorytmika i choreorytmika, Warszawa.

3. Walencik- Topiłko A., 2000, Wykorzystanie elementów rytmiki w terapii logopedycznej, [w:] B. Ostrowska (red.), Rytmika w kztałceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Łódź.

4. Walencik-Topiłko A., 2004, Śpiew w profilaktyce logopedycznej, [w:] Sztuka w edukacji i terapii, M. Knapik i W.A. Sacher (red.), Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd;

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - ćwiczenia (15 godzin)

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

3. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

W zakresie wiedzy i umiejętności:

1. Ocena aktywności oraz wypowiedzi studenta(ki) w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie.

3. Ocena zaproponowanego przez studenta(kę) postępowania terapeutycznego na zajęciach logorytmicznych - konspekt zajęć terapeutycznych

W zakresie kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na zajęciach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Ćwiczenia:

1. Podstawowe wiadomości z teorii muzyki.

2. Definicje i zadania logorytmiki.

3. Założenia metodyczne.

4. Fizjologia ruchu. Ocena sprawności

ruchowej dzieci w wieku przedszkolnym.

5. Zajęcia muzyczno-ruchowe: ćwiczenia głosowo – fonacyjne, emisyjne, intonacyjne.

6. Ćwiczenia usprawniające małą i dużą motorykę, śpiew, odtwarzanie i tworzenie muzyki, gra na instrumentach perkusyjnych, ćwiczenia słowno

ruchowe i słowno-rytmiczne

7. Możliwości zastosowania muzyki w terapii zaburzeń mowy i w profilaktyce pedagogicznej

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1.Kilińska-Ewertowska E., 1978 i wyd. późn., Logorytmika, Lublin.

2.Kilińska-Ewertowska E.,1993, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk.

3.Wysocka M., 2018, Logorytmika, w: Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin, 651-670

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Jutrzyna E., 2005, Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej, [w:] L. Huryło, M. Zaorska (red.), Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, Olsztyn.

2. Rozentalowa A., 1971, O logorytmice, Logopedia Nr 10, Lublin.

Stadnicki A., 1987, Logorytmika i choreorytmika, Warszawa.

3. Walencik- Topiłko A., 2000, Wykorzystanie elementów rytmiki w terapii logopedycznej, [w:] B. Ostrowska (red.), Rytmika w kztałceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Łódź.

4. Walencik-Topiłko A., 2004, Śpiew w profilaktyce logopedycznej, [w:] Sztuka w edukacji i terapii, M. Knapik i W.A. Sacher (red.), Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd;

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - ćwiczenia (15 godzin)

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

3. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)