Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Alternatywne i wspomagające formy komunikacji (AAC)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-AWK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Alternatywne i wspomagające formy komunikacji (AAC)
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych. Budowanie środowiska językowego dla osoby uczącej się AAC. Budowanie kompetencji partnera komunikacji osoby uczącej się AAC. Zabawy interakcyjne na poziomie przedjęzykowym. Planowanie sytuacji nauczania osób niemówiących posługiwania się pierwszymi i kolejnymi znakami manualnymi oraz graficznymi. Dobieranie i konstruowanie prostych pomocy do komunikacji.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Rozumie i potrafi scharakteryzować znaczenie pojęć i zakres zagadnień związanych z diagnozą i terapią logopedyczną osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Rozumie i potrafi omówić założenia metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej.

Zna metody diagnozy możliwości komunikacyjnych osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Rozumie wpływ złożonej niepełnosprawności na zachowania, możliwości komunikacyjne i stan emocjonalny pacjenta.

Umiejętności

Poddaje trafnej analizie zachowania komunikacyjne osób ze sprzężoną niepełnosprawnością i współdziałać z innymi.

Potrafi analizować i stosować metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) oraz podstawy języka migowego w terapii logopedycznej. Potrafi konstruować programy terapii logopedycznej w oparciu o założenia komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) oraz dobierać i konstruować proste pomoce do komunikacji (tablice wyboru, uczestnictwa, kontekstowe), także w wersji nakładek/tablic na komunikatory.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy; jest wrażliwy na potrzeby osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez test pisemny podsumowujący treści realizowane na przedmiocie (pytania zamknięte i otwarte).

Kryteria oceny - punktacja:

100 - 90% - bdb (5.0)

89 - 80% +db (4.5)

79 - 70 db (4.0)

69 - 60 +dst (3.5)

59 - 51 dst (3.0)

50% i poniżej ndst

poniżej 50% - ndst (2.0)

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

pytań otwartych (dotyczących) na teście zaliczeniowym.

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych w trakcie mini - dyskusji w trakcie wykładów - aktywność w czasie wykładu będzie premiowana.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WKŁAD:

1. Wspomagające i alternatywne formy komunikacji - ustalenia terminologiczne.

2. Wpływ złożonych dysfunkcji mowy na możliwości komunikacyjne.

3. Budowanie komunikacji osoby uczącej się AAC - kompetencje partnera, interakcje na poziomie przedjęzykowym.

4. komunikacji i uczenia się sytemu porozumiewania - wytyczne ogólne. Planowanie

5. Systemy komunikacji alternatywnej - Bliss, Makaton, PCS, Piktogramy.

6. Alfabet Brailla i Lorma.

7. AAC - pomoce nisko i wysokozaawansowane technologicznie.

9. Dobieranie i konstruowanie prostych pomocy do komunikacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Błeszyński J. (red.) 2006 lub 2008 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Impuls. Kraków.

2. Kacprzyńska, M., Bieńkowska, K. I. (2021). Alternatywne metody komunikacji — przegląd dostępnego oprogramowania komputerowego. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 17–27.

Literatura uzupełniająca

1. Baczała D., Błeszyński J. (red.) 2014 - Komunikacja w logopedii. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń.

2. Błeszyński J. 2018 - Komunikacja-mowa-język osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Toruń: Adam Marszałek.

3. Kwasiborska J. 2009 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) - przegląd dostępnych badań. W: Porayski-Pomsta J. (red.) Diagnoza i terapia w logopedii. Dom Wydawniczy Elipsa - Warszawa.

4. www.mówik.pl

5. www.makaton.pl

6. www.pcs.pl

7. www.fonogesty.org

8. http://poradnik-logopedyczny.pl/komunikacja-alternatywna/komunikacja-alternatywna/255/picture-comunication.html

9. www.makaton.pl

10. http://www.piktogramy.com.pl/piktogramy/

11.www. mowik.pl

12. Paplińska M. (2009). Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS. Warszawa.

Film instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=nTHYuPaSMRo

Film na temat PJM - https://www.youtube.com/watch?v=j8DGat29Y5M

Uwagi:

METODY PRACY:

Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza stron internetowych z pomocami, analiza filmów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury , filmy - 5 godz.

3. Przygotowanie się do egzaminu - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów lub mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez test pisemny podsumowujący treści realizowane na przedmiocie (pytania zamknięte i otwarte).

Kryteria oceny - punktacja:

100 - 90% - bdb (5.0)

89 - 80% +db (4.5)

79 - 70 db (4.0)

69 - 60 +dst (3.5)

59 - 50 dst (3.0)

poniżej 50% - ndst (2.0)

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę wykonanej pomocy AAC.

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych w trakcie mini - dyskusji w trakcie wykładów - aktywność w czasie wykładu będzie premiowana.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WKŁAD:

1. Wspomagające i alternatywne formy komunikacji - ustalenia terminologiczne.

2. Wpływ złożonych dysfunkcji mowy na możliwości komunikacyjne.

3. Budowanie komunikacji osoby uczącej się AAC - kompetencje partnera, interakcje na poziomie przedjęzykowym.

4. Planowanie komunikacji i uczenia się sytemu porozumiewania - wytyczne ogólne.

5. Systemy komunikacji alternatywnej - Bliss, Makaton, PCS, Piktogramy.

6. Alfabet Brailla i Lorma.

7. AAC - pomoce nisko i wysokozaawansowane technologicznie.

9. Dobieranie i konstruowanie prostych pomocy do komunikacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Błeszyński J. (red.) 2006 lub 2008 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Impuls. Kraków.

2. Kacprzyńska, M., Bieńkowska, K. I. (2021). Alternatywne metody komunikacji — przegląd dostępnego oprogramowania komputerowego. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 17–27.

Literatura uzupełniająca

1. Baczała D., Błeszyński J. (red.) 2014 - Komunikacja w logopedii. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń.

2. Błeszyński J. 2018 - Komunikacja-mowa-język osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Toruń: Adam Marszałek.

3. Kwasiborska J. 2009 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) - przegląd dostępnych badań. W: Porayski-Pomsta J. (red.) Diagnoza i terapia w logopedii. Dom Wydawniczy Elipsa - Warszawa.

4. www.mówik.pl

5. www.makaton.pl

6. www.pcs.pl

7. www.fonogesty.org

8. http://poradnik-logopedyczny.pl/komunikacja-alternatywna/komunikacja-alternatywna/255/picture-comunication.html

9. www.makaton.pl

10. http://www.piktogramy.com.pl/piktogramy/

11.www. mowik.pl

12.Paplińska M. (2009). Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS. Warszawa.

Film instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=nTHYuPaSMRo

Film na temat PJM - https://www.youtube.com/watch?v=j8DGat29Y5M

Uwagi:

METODY PRACY:

Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza stron internetowych z pomocami, analiza filmów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 12 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury , filmy - 8 godz.

3. Przygotowanie się do egzaminu - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów lub mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez test pisemny podsumowujący treści realizowane na przedmiocie (pytania zamknięte i otwarte). W trakcie trwania wykładu zostaną przeprowadzone trzy krótkie kolokwia dot. zrealizowanych treści zajęć.

Kryteria oceny - punktacja:

100 - 90% - bdb (5.0)

89 - 80% +db (4.5)

79 - 70 db (4.0)

69 - 60 +dst (3.5)

59 - 51 dst (3.0)

50% i poniżej ndst

poniżej 50% - ndst (2.0)

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

pytań otwartych (dotyczących) na teście zaliczeniowym.

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych w trakcie mini - dyskusji w trakcie wykładów - aktywność w czasie wykładu będzie premiowana.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WKŁAD:

1. Wspomagające i alternatywne formy komunikacji - ustalenia terminologiczne.

2. Wpływ złożonych dysfunkcji mowy na możliwości komunikacyjne.

3. Budowanie komunikacji osoby uczącej się AAC - kompetencje partnera, interakcje na poziomie przedjęzykowym.

4. komunikacji i uczenia się sytemu porozumiewania - wytyczne ogólne. Planowanie

5. Systemy komunikacji alternatywnej - Bliss, Makaton, PCS, Piktogramy.

6. AAC - pomoce nisko i wysokozaawansowane technologicznie.

7. Dobieranie i konstruowanie prostych pomocy do komunikacji.

8. Diagnoza osób niemówiących

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Błeszyński J. (red.) 2006 lub 2008 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Impuls. Kraków.

2. Binger, C., Light, J. (2007). The effect of aided AAC modeling on the expression of multi-symbol messages by preschoolers who use AAC. Augmentative and Alternative Communication, 23(1), 30–43. https://doi.org/10.1080/07434610600807470

3. Bokus, B., Shugar, G.W. (2007). Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4.Brady, N.C. (2000). Improved comprehension of object names following voice output communication aid use: Two case studies. Augmentative and Alternative Communication, 16(3), 197–204. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/07434610012331279054

5. Branson, D., Demchak, M. (2009). The use of augmentative and alternative communication methods with infants and toddlers with disabilities: A research review. Augmentative and Alternative Communication, 25(4), 274–286. https://doi. org/10.3109/07434610903384529

6. Davidoff, B.E. (2017). AAC With Energy – Earlier: Research shows that children with communication challenges do best when introduced to augmentative and alternative communication as early as 12 months. The ASHA Leader, 22, 48–53. https://doi. org/10.1044/leader.FTR2.22012017.48

7. Drager, K.D.R., Postal, V.J., Carroulus, L., Castellano, M., Gagliano, C., Glynn, J. (2006).

8. Fäldt, A., Fabian, H., Thunberg, G., Lucas, S. (2020). “All of a sudden we noticed a differ ence at home too”: Parents’ perception of a parent-focused early communication and AAC intervention for toddlers. Augmentative and Alternative Communication, 36(3), 143–154. https://doi.org/10.1080/07434618.2020.1811757

9. Ganz, J.B., Earles-Vollrath, T.L., Heath, A.K., Parker, R.I., Rispoli, M.J., Duran, J.B. (2012).

10. Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) we wspieraniu rozwoju… Grycman, M., Jerzyk, M., Bucyk, M. (2020). Model aktywny. Komunikacja alternatywna i wspomagająca. Wrocław: Wydawnictwo Poligraf.

Grycman, M., Kaczmarek, B.B. (2014). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Literatura uzupełniająca

1. Baczała D., Błeszyński J. (red.) 2014 - Komunikacja w logopedii. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń.

2. Błeszyński J. 2018 - Komunikacja-mowa-język osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Toruń: Adam Marszałek.

3. Kwasiborska J. 2009 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) - przegląd dostępnych badań. W: Porayski-Pomsta J. (red.) Diagnoza i terapia w logopedii. Dom Wydawniczy Elipsa - Warszawa.

4. www.mówik.pl

5. www.makaton.pl

6. www.pcs.pl

7. www.fonogesty.org

8. http://poradnik-logopedyczny.pl/komunikacja-alternatywna/komunikacja-alternatywna/255/picture-comunication.html

9. www.makaton.pl

10. http://www.piktogramy.com.pl/piktogramy/

11.www. mowik.pl

12. Paplińska M. (2009). Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS. Warszawa.

Film instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=nTHYuPaSMRo

Film na temat PJM - https://www.youtube.com/watch?v=j8DGat29Y5M

Uwagi:

METODY PRACY:

Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza stron internetowych z pomocami, analiza filmów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury , filmy - 5 godz.

3. Przygotowanie się do egzaminu - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów lub mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez test pisemny podsumowujący treści realizowane na przedmiocie (pytania zamknięte i otwarte). W trakcie trwania wykładu zostaną przeprowadzone trzy krótkie kolokwia dot. zrealizowanych treści zajęć.

Kryteria oceny - punktacja:

100 - 90% - bdb (5.0)

89 - 80% +db (4.5)

79 - 70 db (4.0)

69 - 60 +dst (3.5)

59 - 51 dst (3.0)

50% i poniżej ndst

poniżej 50% - ndst (2.0)

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

pytań otwartych (dotyczących) na teście zaliczeniowym.

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych w trakcie mini - dyskusji w trakcie wykładów - aktywność w czasie wykładu będzie premiowana.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WKŁAD:

1. Wspomagające i alternatywne formy komunikacji - ustalenia terminologiczne.

2. Wpływ złożonych dysfunkcji mowy na możliwości komunikacyjne.

3. Budowanie komunikacji osoby uczącej się AAC - kompetencje partnera, interakcje na poziomie przedjęzykowym.

4. komunikacji i uczenia się sytemu porozumiewania - wytyczne ogólne. Planowanie

5. Systemy komunikacji alternatywnej - Bliss, Makaton, PCS, Piktogramy.

6. AAC - pomoce nisko i wysokozaawansowane technologicznie.

7. Dobieranie i konstruowanie prostych pomocy do komunikacji.

8. Diagnoza osób niemówiących

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Błeszyński J. (red.) 2006 lub 2008 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Impuls. Kraków.

2. Binger, C., Light, J. (2007). The effect of aided AAC modeling on the expression of multi-symbol messages by preschoolers who use AAC. Augmentative and Alternative Communication, 23(1), 30–43. https://doi.org/10.1080/07434610600807470

3. Bokus, B., Shugar, G.W. (2007). Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4.Brady, N.C. (2000). Improved comprehension of object names following voice output communication aid use: Two case studies. Augmentative and Alternative Communication, 16(3), 197–204. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/07434610012331279054

5. Branson, D., Demchak, M. (2009). The use of augmentative and alternative communication methods with infants and toddlers with disabilities: A research review. Augmentative and Alternative Communication, 25(4), 274–286. https://doi. org/10.3109/07434610903384529

6. Davidoff, B.E. (2017). AAC With Energy – Earlier: Research shows that children with communication challenges do best when introduced to augmentative and alternative communication as early as 12 months. The ASHA Leader, 22, 48–53. https://doi. org/10.1044/leader.FTR2.22012017.48

7. Drager, K.D.R., Postal, V.J., Carroulus, L., Castellano, M., Gagliano, C., Glynn, J. (2006).

8. Fäldt, A., Fabian, H., Thunberg, G., Lucas, S. (2020). “All of a sudden we noticed a differ ence at home too”: Parents’ perception of a parent-focused early communication and AAC intervention for toddlers. Augmentative and Alternative Communication, 36(3), 143–154. https://doi.org/10.1080/07434618.2020.1811757

9. Ganz, J.B., Earles-Vollrath, T.L., Heath, A.K., Parker, R.I., Rispoli, M.J., Duran, J.B. (2012).

10. Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) we wspieraniu rozwoju… Grycman, M., Jerzyk, M., Bucyk, M. (2020). Model aktywny. Komunikacja alternatywna i wspomagająca. Wrocław: Wydawnictwo Poligraf.

Grycman, M., Kaczmarek, B.B. (2014). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Literatura uzupełniająca

1. Baczała D., Błeszyński J. (red.) 2014 - Komunikacja w logopedii. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń.

2. Błeszyński J. 2018 - Komunikacja-mowa-język osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Toruń: Adam Marszałek.

3. Kwasiborska J. 2009 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) - przegląd dostępnych badań. W: Porayski-Pomsta J. (red.) Diagnoza i terapia w logopedii. Dom Wydawniczy Elipsa - Warszawa.

4. www.mówik.pl

5. www.makaton.pl

6. www.pcs.pl

7. www.fonogesty.org

8. http://poradnik-logopedyczny.pl/komunikacja-alternatywna/komunikacja-alternatywna/255/picture-comunication.html

9. www.makaton.pl

10. http://www.piktogramy.com.pl/piktogramy/

11.www. mowik.pl

12. Paplińska M. (2009). Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS. Warszawa.

Film instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=nTHYuPaSMRo

Film na temat PJM - https://www.youtube.com/watch?v=j8DGat29Y5M

Uwagi:

METODY PRACY:

Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza stron internetowych z pomocami, analiza filmów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury , filmy - 5 godz.

3. Przygotowanie się do egzaminu - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów lub mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)