Współczesne kierunki pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-2F-WKP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne kierunki pedagogiki |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Różnicowanie się pedagogiki i sposoby jej uprawiania. „Mapa” współczesnych kierunków pedagogicznych. Pedagogika analityczno-empiryczna. Pedagogika kultury. Pedagogika egzystencjalno-dialogiczna. Pedagogika personalistyczna. Pedagogika pajdocentryczna - powstanie nurtu Nowego Wychowania. Pedagogika pragmatyzmu i neopragmatyzmu. Pedagogika krytyczna - neomarksistowskie korzenie teorii krytycznej. Pedagogika międzykulturowa oraz jej przesłanki teoretyczne i społeczne. Pedagogika konstruktywistyczna i teoria systemów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie proces różnicowania teoretycznego pedagogiki jako nauki. Zna i rozumie elementarną systematykę głównych kierunków teoretycznych i paradygmatów pedagogiki. Zna i rozumie główne wyznaczniki teoretyczne i metodologiczne wybranych kierunków teoretycznych pedagogiki, w tym ich przesłanki filozoficzne i naukoznawcze w zakresie pojmowania pedagogiki jako nauki, przedmiotu jej badań i sposobu poznania naukowego. Zna i rozumie podstawowe implikacje głównych kierunków teoretycznych pedagogiki dla pojmowania procesu wychowania i kształtowania jego praktyki. Umiejętności Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę na temat nurtów pedagogiki współczesnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych i pomocowych. Potrafi przygotować prezentację zagadnienia pedagogicznego związanego z konkretną koncepcją pedagogiczną oraz formułować argumenty odwołujące się do różnorodnych perspektyw teoretycznych w pedagogice. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy na temat pedagogiki jako dyscypliny i jej współczesnej postaci. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej przyszłej roli zawodowej, uznając wagę wiedzy teoretycznej na temat rozwoju pedagogiki współczesnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Joanna Antosik, Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Joanna Antosik, Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.