Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia logopedyczna osób z wadą słuchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-2F-DSU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia logopedyczna osób z wadą słuchu
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Charakterystyka stanów mowy oraz diagnoz surdologopedycznych będących skutkiem różnych typów niedosłuchu oraz zróżnicowanych uwarunkowań rozwoju komunikacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Metodyka pracy surdologopedycznej z dziećmi i dorosłymi. Konstruowanie programów terapii surdologopedycznej. Badanie surdologopedyczne (różne metody i narzędzia diagnozowania surdologopedycznego). Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego. Opinie surdologopedyczne. Konstruowanie planów terapii.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W stopniu pogłębionym zna medyczne podstawy logopedii i audiologii. Potrafi dokonać szczegółowej charakterystyki zaburzeń mowy, których przyczyną jest wada słuchu.

W stopniu pogłębionym zna podstawy audiofonologii pedagogicznej, metodę fonogestowej wizualizacji mowy (Cued Speech), podstawy języka migowego, logorytmiki Zna ćwiczenia rozwijające komunikację językową wykorzystywane w terapii indywidualnej i grupowej.

W stopniu pogłębionym zna zasady diagnostyki logopedycznej wykorzystywane w surdologopedii, metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej; zagadnienia surdologopedii, metody wychowania słuchowego i językowego oraz rewalidacji indywidualnej.

Umiejętności

Umie wykorzystywać podstawy audiofonologii pedagogicznej; w tym przeprowadzać jej diagnozę i terapię; znając podstawy języka migowego, potrafi wskazać odbiorców i miejsce w terapii logopedycznej; stosować logorytmikę i logopedię z wykorzystaniem istniejących lub opracowaniem nowych metod i narzędzi.

Potrafi planować i realizować postępowanie rehabilitacyjne przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego z wykorzystaniem istniejących lub opracowaniem nowych metod i narzędzi.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do przestrzegania i dbania o przestrzeganie przez innych zasad etyki, ponoszenia odpowiedzialności za swoje działania pedagogiczno-logopedyczne tj. postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne, kierowanie podopiecznego do innych specjalistów; do tworzenia ustnych i pisemnych opinii dotyczących podopiecznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny - diagnoza surdologopedyczna pacjenta.

Kryteria oceny - punktacja:

100 - 90% - bdb (5.0)

89 - 80% +db (4.5)

79 - 70% db (4.0)

69 - 60% +dst (3.5)

59 - 55% dst (3.0)

poniżej 55% - ndst (2.0)

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę prac pisemnych - diagnozy całościowej pacjenta oraz prób cząstkowych funkcji lub umiejętności słuchowych.

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych w trakcie mini - dyskusji w trakcie wykładów, ćwiczeń i laboratoriów.

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ocena funkcjonalna osób z uszkodzeniem słuchu.

2. Charakterystyka stanów mowy oraz związanych z tym diagnoz surdologopedycznych będących skutkiem różnych typów niedosłuchu oraz zróżnicowanych uwarunkowań rozwoju komunikacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

2. Metodyka pracy surdologopedycznej z dziećmi w zależności od stanu mowy i wieku.

3. Metodyka pracy z dorosłymi (pre- i poslingwalnymi).

3. Metodyka pracy z osobami z US w wieku senioralnym.

ĆWICZENIA I LABORATORIA

1. Badanie surdologopedyczne dzieci(różne metody i narzędzia diagnozowania surdologopedycznego)

2. Ćwiczenia słuchowe z dorosłymi.

3. Konstruowanie programów terapii surdologopedycznej.

4. Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego (na podstawie oglądanych filmów oraz obserwowanych zajęć i spotkań z pacjentami)

5. Nauka samodzielnego sporządzania diagnozy, opinii surdologopedycznej oraz planu terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Muzyka- Furtak E. (red.) – Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk 2015.

(rozdział 6, 9, 10, 16)

2. Bieńkowska, K. (2011). Słucham, mówię, jestem. Program 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu. Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu, Krosno.

3. Emiluta-Rozya, D. (2017). Surdologopedia dawniej i obecnie [w:] Kurowska M., J. Zawadka (red.) Język i komunikacja – perspektywa lingwistyczna i logopedyczna, Dom Wydawniczy ELIPSA.

4. Jedlińska, A., Bieńkowska, K.I. (2021). Moc rozmowy: o słuchu seniorów w dobie cyfryzacji. Warszawa: APS,

http://www.aps.edu.pl/media/3259206/ sluch_seniora_2020-e-book-popr-isbn-red.pdf

5. Krakowiak. K. (2018). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży. Wydawnictwo ORE (s. 137 - 150). https://ore.edu.pl/2018/10/diagnoza-specjalnych-potrzeb-rozwojowych-i-edukacyjnych-dzieci-i-mlodziezy/

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1.G. Gunia „Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy” Impuls, 2006

2. Krakowiak K. (2012) Typologia zaburzeń słuchu i osób nimi dotkniętych [w:] S. Grabias, Kurkowski M. (red.) „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy”. UMCS, Lublin

3. Krakowiak K. – Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin, 2012.

4. Bieńkowska K. I., Jedlińska A., Lipiec D., Wiecek - Poborczyk I. (2019). Dyslalia słuchowa a zaburzenia artykulacji o innej etiologii. Logopedia Silesiana 8, s. 144 - 157.

5. Kurkowski Z.M (2013). Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin: UMCS.

6. Sound Foundation for Babies (2015). Program edukacyjny dla dzieci z wadą słuchu. Cochlear. Wrocław.

7. Grabias S., Kurkowski M. (2014). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Wydawnictwo UMCS. Lublin – rozdziały dotyczące zaburzeń kompetencji.

8.Cieszyńska, J. (2001). Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej w Krakowie.

Uwagi:

METODY PRACY:

Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza stron internetowych z pomocami, analiza filmów, spotkania z pacjentami, praca w parach.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz.

2. ćwiczenia - 5.g

3. Laboratoria/warsztaty - 10 g.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury , filmy - 10 godz.

3. Przygotowanie się do egzaminu - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów lub mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Kinga Chudzik-Kwiecień, Agnieszka Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny - diagnoza surdologopedyczna pacjenta na podstawie obejrzanego filmu.

Kryteria oceny - punktacja:

100 - 90% - bdb (5.0)

89 - 80% +db (4.5)

79 - 70 db (4.0)

69 - 60 +dst (3.5)

59 - 55 dst (3.0)

poniżej 55% - ndst (2.0)

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę pracy pisemnej - diagnozy pacjenta sporządzonej na podstawie obejrzanego filmu.

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych w trakcie mini - dyskusji w trakcie wykładów, ćwiczeń i laboratoriów.

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ocena funkcjonalna osób z uszkodzeniem słuchu.

2. Charakterystyka stanów mowy oraz związanych z tym diagnoz surdologopedycznych będących skutkiem różnych typów niedosłuchu oraz zróżnicowanych uwarunkowań rozwoju komunikacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

2. Metodyka pracy surdologopedycznej z dziećmi w zależności od stanu mowy i wieku.

3. Metodyka pracy z dorosłymi (pre- i poslingwalnymi).

3. Metodyka pracy z osobami z US w wieku senioralnym.

ĆWICZENIA I LABORATORIA

1. Badanie surdologopedyczne dzieci(różne metody i narzędzia diagnozowania surdologopedycznego)

2. Ćwiczenia słuchowe z dorosłymi.

3. Konstruowanie programów terapii surdologopedycznej.

4. Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego (na podstawie oglądanych filmów oraz obserwowanych zajęć i spotkań z pacjentami)

5. Nauka samodzielnego sporządzania diagnozy, opinii surdologopedycznej oraz planu terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Muzyka- Furtak E. (red.) – Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk 2015.

(rozdział 6, 9, 10, 16)

2. Bieńkowska, K. (2011). Słucham, mówię, jestem. Program 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu. Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu, Krosno.

3. Emiluta-Rozya, D. (2017). Surdologopedia dawniej i obecnie [w:] Kurowska M., J. Zawadka (red.) Język i komunikacja – perspektywa lingwistyczna i logopedyczna, Dom Wydawniczy ELIPSA.

4. Jedlińska, A., Bieńkowska, K.I. (2021). Moc rozmowy: o słuchu seniorów w dobie cyfryzacji. Warszawa: APS,

http://www.aps.edu.pl/media/3259206/ sluch_seniora_2020-e-book-popr-isbn-red.pdf

5. Krakowiak. K. (2018). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży. Wydawnictwo ORE (s. 137 - 150). https://ore.edu.pl/2018/10/diagnoza-specjalnych-potrzeb-rozwojowych-i-edukacyjnych-dzieci-i-mlodziezy/

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1.G. Gunia „Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy” Impuls, 2006

2. Krakowiak K. (2012) Typologia zaburzeń słuchu i osób nimi dotkniętych [w:] S. Grabias, Kurkowski M. (red.) „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy”. UMCS, Lublin

3. Krakowiak K. – Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin, 2012.

4. Bieńkowska K. I., Jedlińska A., Lipiec D., Wiecek - Poborczyk I. (2019). Dyslalia słuchowa a zaburzenia artykulacji o innej etiologii. Logopedia Silesiana 8, s. 144 - 157.

5. Kurkowski Z.M (2013). Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin: UMCS.

6. Sound Foundation for Babies (2015). Program edukacyjny dla dzieci z wadą słuchu. Cochlear. Wrocław.

7. Grabias S., Kurkowski M. (2014). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Wydawnictwo UMCS. Lublin – rozdziały dotyczące zaburzeń kompetencji.

8.Cieszyńska, J. (2001). Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej w Krakowie.

Uwagi:

METODY PRACY:

Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza stron internetowych z pomocami, analiza filmów, spotkania z pacjentami, praca w parach.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz.

2. ćwiczenia - 5.g

3. Laboratoria/warsztaty - 10 g.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury , filmy - 10 godz.

3. Przygotowanie się do egzaminu - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów lub mailowo: ajedlinska@aps.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)