Diagnoza i terapia logopedyczna osób z wadą słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-2F-DSU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia logopedyczna osób z wadą słuchu |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Charakterystyka stanów mowy oraz diagnoz surdologopedycznych będących skutkiem różnych typów niedosłuchu oraz zróżnicowanych uwarunkowań rozwoju komunikacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Metodyka pracy surdologopedycznej z dziećmi i dorosłymi. Konstruowanie programów terapii surdologopedycznej. Badanie surdologopedyczne (różne metody i narzędzia diagnozowania surdologopedycznego). Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego. Opinie surdologopedyczne. Konstruowanie planów terapii. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W stopniu pogłębionym zna medyczne podstawy logopedii i audiologii. Potrafi dokonać szczegółowej charakterystyki zaburzeń mowy, których przyczyną jest wada słuchu. W stopniu pogłębionym zna podstawy audiofonologii pedagogicznej, metodę fonogestowej wizualizacji mowy (Cued Speech), podstawy języka migowego, logorytmiki Zna ćwiczenia rozwijające komunikację językową wykorzystywane w terapii indywidualnej i grupowej. W stopniu pogłębionym zna zasady diagnostyki logopedycznej wykorzystywane w surdologopedii, metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej; zagadnienia surdologopedii, metody wychowania słuchowego i językowego oraz rewalidacji indywidualnej. Umiejętności Umie wykorzystywać podstawy audiofonologii pedagogicznej; w tym przeprowadzać jej diagnozę i terapię; znając podstawy języka migowego, potrafi wskazać odbiorców i miejsce w terapii logopedycznej; stosować logorytmikę i logopedię z wykorzystaniem istniejących lub opracowaniem nowych metod i narzędzi. Potrafi planować i realizować postępowanie rehabilitacyjne przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego z wykorzystaniem istniejących lub opracowaniem nowych metod i narzędzi. Kompetencje społeczne Jest gotów do przestrzegania i dbania o przestrzeganie przez innych zasad etyki, ponoszenia odpowiedzialności za swoje działania pedagogiczno-logopedyczne tj. postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne, kierowanie podopiecznego do innych specjalistów; do tworzenia ustnych i pisemnych opinii dotyczących podopiecznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny - diagnoza surdologopedyczna pacjenta. Kryteria oceny - punktacja: 100 - 90% - bdb (5.0) 89 - 80% +db (4.5) 79 - 70% db (4.0) 69 - 60% +dst (3.5) 59 - 55% dst (3.0) poniżej 55% - ndst (2.0) Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę prac pisemnych - diagnozy całościowej pacjenta oraz prób cząstkowych funkcji lub umiejętności słuchowych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych w trakcie mini - dyskusji w trakcie wykładów, ćwiczeń i laboratoriów. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Ocena funkcjonalna osób z uszkodzeniem słuchu. 2. Charakterystyka stanów mowy oraz związanych z tym diagnoz surdologopedycznych będących skutkiem różnych typów niedosłuchu oraz zróżnicowanych uwarunkowań rozwoju komunikacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. 2. Metodyka pracy surdologopedycznej z dziećmi w zależności od stanu mowy i wieku. 3. Metodyka pracy z dorosłymi (pre- i poslingwalnymi). 3. Metodyka pracy z osobami z US w wieku senioralnym. ĆWICZENIA I LABORATORIA 1. Badanie surdologopedyczne dzieci(różne metody i narzędzia diagnozowania surdologopedycznego) 2. Ćwiczenia słuchowe z dorosłymi. 3. Konstruowanie programów terapii surdologopedycznej. 4. Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego (na podstawie oglądanych filmów oraz obserwowanych zajęć i spotkań z pacjentami) 5. Nauka samodzielnego sporządzania diagnozy, opinii surdologopedycznej oraz planu terapii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Muzyka- Furtak E. (red.) – Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk 2015. (rozdział 6, 9, 10, 16) 2. Bieńkowska, K. (2011). Słucham, mówię, jestem. Program 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu. Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu, Krosno. 3. Emiluta-Rozya, D. (2017). Surdologopedia dawniej i obecnie [w:] Kurowska M., J. Zawadka (red.) Język i komunikacja – perspektywa lingwistyczna i logopedyczna, Dom Wydawniczy ELIPSA. 4. Jedlińska, A., Bieńkowska, K.I. (2021). Moc rozmowy: o słuchu seniorów w dobie cyfryzacji. Warszawa: APS, http://www.aps.edu.pl/media/3259206/ sluch_seniora_2020-e-book-popr-isbn-red.pdf 5. Krakowiak. K. (2018). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży. Wydawnictwo ORE (s. 137 - 150). https://ore.edu.pl/2018/10/diagnoza-specjalnych-potrzeb-rozwojowych-i-edukacyjnych-dzieci-i-mlodziezy/ LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1.G. Gunia „Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy” Impuls, 2006 2. Krakowiak K. (2012) Typologia zaburzeń słuchu i osób nimi dotkniętych [w:] S. Grabias, Kurkowski M. (red.) „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy”. UMCS, Lublin 3. Krakowiak K. – Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin, 2012. 4. Bieńkowska K. I., Jedlińska A., Lipiec D., Wiecek - Poborczyk I. (2019). Dyslalia słuchowa a zaburzenia artykulacji o innej etiologii. Logopedia Silesiana 8, s. 144 - 157. 5. Kurkowski Z.M (2013). Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin: UMCS. 6. Sound Foundation for Babies (2015). Program edukacyjny dla dzieci z wadą słuchu. Cochlear. Wrocław. 7. Grabias S., Kurkowski M. (2014). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Wydawnictwo UMCS. Lublin – rozdziały dotyczące zaburzeń kompetencji. 8.Cieszyńska, J. (2001). Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej w Krakowie. |
|
Uwagi: |
METODY PRACY: Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza stron internetowych z pomocami, analiza filmów, spotkania z pacjentami, praca w parach. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz. 2. ćwiczenia - 5.g 3. Laboratoria/warsztaty - 10 g. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury , filmy - 10 godz. 3. Przygotowanie się do egzaminu - 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów lub mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Kinga Chudzik-Kwiecień, Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny - diagnoza surdologopedyczna pacjenta na podstawie obejrzanego filmu. Kryteria oceny - punktacja: 100 - 90% - bdb (5.0) 89 - 80% +db (4.5) 79 - 70 db (4.0) 69 - 60 +dst (3.5) 59 - 55 dst (3.0) poniżej 55% - ndst (2.0) Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę pracy pisemnej - diagnozy pacjenta sporządzonej na podstawie obejrzanego filmu. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych w trakcie mini - dyskusji w trakcie wykładów, ćwiczeń i laboratoriów. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Ocena funkcjonalna osób z uszkodzeniem słuchu. 2. Charakterystyka stanów mowy oraz związanych z tym diagnoz surdologopedycznych będących skutkiem różnych typów niedosłuchu oraz zróżnicowanych uwarunkowań rozwoju komunikacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. 2. Metodyka pracy surdologopedycznej z dziećmi w zależności od stanu mowy i wieku. 3. Metodyka pracy z dorosłymi (pre- i poslingwalnymi). 3. Metodyka pracy z osobami z US w wieku senioralnym. ĆWICZENIA I LABORATORIA 1. Badanie surdologopedyczne dzieci(różne metody i narzędzia diagnozowania surdologopedycznego) 2. Ćwiczenia słuchowe z dorosłymi. 3. Konstruowanie programów terapii surdologopedycznej. 4. Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego (na podstawie oglądanych filmów oraz obserwowanych zajęć i spotkań z pacjentami) 5. Nauka samodzielnego sporządzania diagnozy, opinii surdologopedycznej oraz planu terapii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Muzyka- Furtak E. (red.) – Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk 2015. (rozdział 6, 9, 10, 16) 2. Bieńkowska, K. (2011). Słucham, mówię, jestem. Program 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu. Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu, Krosno. 3. Emiluta-Rozya, D. (2017). Surdologopedia dawniej i obecnie [w:] Kurowska M., J. Zawadka (red.) Język i komunikacja – perspektywa lingwistyczna i logopedyczna, Dom Wydawniczy ELIPSA. 4. Jedlińska, A., Bieńkowska, K.I. (2021). Moc rozmowy: o słuchu seniorów w dobie cyfryzacji. Warszawa: APS, http://www.aps.edu.pl/media/3259206/ sluch_seniora_2020-e-book-popr-isbn-red.pdf 5. Krakowiak. K. (2018). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży. Wydawnictwo ORE (s. 137 - 150). https://ore.edu.pl/2018/10/diagnoza-specjalnych-potrzeb-rozwojowych-i-edukacyjnych-dzieci-i-mlodziezy/ LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1.G. Gunia „Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy” Impuls, 2006 2. Krakowiak K. (2012) Typologia zaburzeń słuchu i osób nimi dotkniętych [w:] S. Grabias, Kurkowski M. (red.) „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy”. UMCS, Lublin 3. Krakowiak K. – Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin, 2012. 4. Bieńkowska K. I., Jedlińska A., Lipiec D., Wiecek - Poborczyk I. (2019). Dyslalia słuchowa a zaburzenia artykulacji o innej etiologii. Logopedia Silesiana 8, s. 144 - 157. 5. Kurkowski Z.M (2013). Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin: UMCS. 6. Sound Foundation for Babies (2015). Program edukacyjny dla dzieci z wadą słuchu. Cochlear. Wrocław. 7. Grabias S., Kurkowski M. (2014). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Wydawnictwo UMCS. Lublin – rozdziały dotyczące zaburzeń kompetencji. 8.Cieszyńska, J. (2001). Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej w Krakowie. |
|
Uwagi: |
METODY PRACY: Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza stron internetowych z pomocami, analiza filmów, spotkania z pacjentami, praca w parach. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz. 2. ćwiczenia - 5.g 3. Laboratoria/warsztaty - 10 g. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury , filmy - 10 godz. 3. Przygotowanie się do egzaminu - 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów lub mailowo: ajedlinska@aps.edu.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.