Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci z dyzartrią

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-2F-DLD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci z dyzartrią
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Zaburzenia dyzartryczne – diagnoza logopedyczna dziecka z dyzartrią. Zasady diagnozy logopedycznej dzieci z dyzartrią. Zasady terapii dzieci z dyzartrią. Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii dzieci z dyzartrią.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna definicje, objawy, patomechanizm zaburzeń dyzartrycznych. Rozumie zasady klasyfikacji zaburzeń dyzartrycznych i zna obowiązujące klasyfikacje.

Zna i rozumie kryteria diagnozy i terapii dzieci z dyzartrią.

Umiejętności

Potrafi analizować objawy zaburzeń dyzartrycznych u dzieci.

Potrafi diagnozować dyzartrię u dzieci i prowadzić jej terapię.

Potrafi sformułować program terapii dostosowany do potrzeb i możliwości dziecka z dyzartrią.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy oraz doskonalenia umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych na specjalistycznych studiach z zakresu neurologopedii.

Ma świadomość odpowiedzialności w kontaktach z pacjentami z dyzartrią i ich rodzinami.

Jest gotów do okazywania empatii pacjentom z dyzartrią potrzebującym wsparcia i pomocy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens, Anna Szwedes
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny podsumowujący realizację przedmiotu (test jednokrotnego wyboru).

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% odpowiedzi poprawnych.

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

1. ustnych wypowiedzi w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć, dyskusja nt. oglądanych filmów, prezentacja przygotowanych prezentacji dot. wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością)

2. aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych.

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

Wykład:

1.Przypomnienie wiadomości z zakresu n. czaszkowych oraz m. obszaru orofacjalnego.

Dyzartria u dzieci – epidemiologia, etiopatogeneza, kryteria rozpoznania, obraz kliniczny.

Opis występowania zaburzenia, etiologia i patologia oraz klasyfikacja dyzartrii w mózgowym porażeniu dziecięcym (MPD)

2.. Diagnoza logopedyczna dyzartrii u dzieci.

Opis, analiza i interpretacja zaburzenia. Omówienie narzędzi testowych.

Ćwiczenia:

1. Terapia logopedyczna.

Normalizacja napięcia mięśniowego obszaru orofacjalnego poprzez wykorzystanie technik taktylnych.

Stymulacja oddechu, fonacji i artykulacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J. - Dyzartria Wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów dyzartrii - wyd. Komlogo, Gliwice, 2009

Jauer – Niworowska O. - Dyzartria nabyta Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych- wyd. APS, Warszawa, 2009.

Jauer – Niworowska O.- Badania osób z dyzartrią w przebiegu choroby Wilsona (wnioski z badań) – Logopedia - T. 36 / 2007 (str. 267-274)

Jauer - Niworowska O., Litwin M. – Dyzartria - –W: (red.) Klukowski K., Talar J., Domaniecki J. - Rehabilitacja po urazach głowy - wyd. AWF, Warszawa, 2009 - (str. 99 – 139)

Michałowicz r. (red.), 2001, Mózgowe porażenie dziecięce, Warszawa.

Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (red.), 1997, Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy, Warszawa.

Mirecka U., Gustaw K., 2005, Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. Eksperymentalna

Skala dyzartrii jako technika diagnostyczna pomocna w określaniu specyfiki zaburzeń mowy w mpd., „Logopedia”, 34, s. 273–289.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd.

Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy.

Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wybranych metod wspomagających terapię logopedyczną dzieci z dyzartrią.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład (15 godzin), ćwiczenia (5 godzin), warsztaty (10 godzin) = 30 godzin

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz.

3. Przygotowanie prezentacji dot. wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną - 15 godzin

4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens, Anna Szwedes
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny podsumowujący realizację przedmiotu (test jednokrotnego wyboru).

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% odpowiedzi poprawnych.

W trakcie cyklu zajęć odbędą się dwa sprawdziany z wiedzy niezbędnej do realizacji ćwiczeń i warsztaów.

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

1. ustnych wypowiedzi w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć, dyskusja nt. oglądanych filmów, prezentacja przygotowanych prezentacji dot. wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością)

2. aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych.

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

Wykład:

1.Przypomnienie wiadomości z zakresu n. czaszkowych oraz m. obszaru orofacjalnego.

Dyzartria u dzieci – epidemiologia, etiopatogeneza, kryteria rozpoznania, obraz kliniczny.

Opis występowania zaburzenia, etiologia i patologia oraz klasyfikacja dyzartrii w mózgowym porażeniu dziecięcym (MPD)

2.. Diagnoza logopedyczna dyzartrii u dzieci.

Opis, analiza i interpretacja zaburzenia. Omówienie narzędzi testowych.

Ćwiczenia:

1. Terapia logopedyczna.

Normalizacja napięcia mięśniowego obszaru orofacjalnego poprzez wykorzystanie technik taktylnych.

Stymulacja oddechu, fonacji i artykulacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J. - Dyzartria Wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów dyzartrii - wyd. Komlogo, Gliwice, 2009

Jauer – Niworowska O. - Dyzartria nabyta Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych- wyd. APS, Warszawa, 2009.

Jauer – Niworowska O.- Badania osób z dyzartrią w przebiegu choroby Wilsona (wnioski z badań) – Logopedia - T. 36 / 2007 (str. 267-274)

Jauer - Niworowska O., Litwin M. – Dyzartria - –W: (red.) Klukowski K., Talar J., Domaniecki J. - Rehabilitacja po urazach głowy - wyd. AWF, Warszawa, 2009 - (str. 99 – 139)

Michałowicz r. (red.), 2001, Mózgowe porażenie dziecięce, Warszawa.

Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (red.), 1997, Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy, Warszawa.

Mirecka U., Gustaw K., 2005, Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. Eksperymentalna

Skala dyzartrii jako technika diagnostyczna pomocna w określaniu specyfiki zaburzeń mowy w mpd., „Logopedia”, 34, s. 273–289.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd.

Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy, a także obserwacja dwóch pacjentów (dzieci) ze zdiagnozowaną dyzartrią - opis postępowania terapeutycznego, rokowania.

Warsztaty: Obserwacja terapii logopedycznej dzieci z dyzartrią, dyskusja dydaktyczna.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład (9 godzin), ćwiczenia (6 godzin), warsztaty (6 godzin) = 21 godzin

2. Przygotowanie się do cząstkowych sprawdzianów - 15 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz.

3. Przygotowanie do zaliczenia4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens, Anna Szwedes
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens, Anna Szwedes
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)