Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci z dyzartrią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-2F-DLD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci z dyzartrią |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zaburzenia dyzartryczne – diagnoza logopedyczna dziecka z dyzartrią. Zasady diagnozy logopedycznej dzieci z dyzartrią. Zasady terapii dzieci z dyzartrią. Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii dzieci z dyzartrią. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna definicje, objawy, patomechanizm zaburzeń dyzartrycznych. Rozumie zasady klasyfikacji zaburzeń dyzartrycznych i zna obowiązujące klasyfikacje. Zna i rozumie kryteria diagnozy i terapii dzieci z dyzartrią. Umiejętności Potrafi analizować objawy zaburzeń dyzartrycznych u dzieci. Potrafi diagnozować dyzartrię u dzieci i prowadzić jej terapię. Potrafi sformułować program terapii dostosowany do potrzeb i możliwości dziecka z dyzartrią. Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy oraz doskonalenia umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych na specjalistycznych studiach z zakresu neurologopedii. Ma świadomość odpowiedzialności w kontaktach z pacjentami z dyzartrią i ich rodzinami. Jest gotów do okazywania empatii pacjentom z dyzartrią potrzebującym wsparcia i pomocy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens, Anna Szwedes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny podsumowujący realizację przedmiotu (test jednokrotnego wyboru). Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% odpowiedzi poprawnych. Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. ustnych wypowiedzi w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć, dyskusja nt. oglądanych filmów, prezentacja przygotowanych prezentacji dot. wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością) 2. aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1.Przypomnienie wiadomości z zakresu n. czaszkowych oraz m. obszaru orofacjalnego. Dyzartria u dzieci – epidemiologia, etiopatogeneza, kryteria rozpoznania, obraz kliniczny. Opis występowania zaburzenia, etiologia i patologia oraz klasyfikacja dyzartrii w mózgowym porażeniu dziecięcym (MPD) 2.. Diagnoza logopedyczna dyzartrii u dzieci. Opis, analiza i interpretacja zaburzenia. Omówienie narzędzi testowych. Ćwiczenia: 1. Terapia logopedyczna. Normalizacja napięcia mięśniowego obszaru orofacjalnego poprzez wykorzystanie technik taktylnych. Stymulacja oddechu, fonacji i artykulacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J. - Dyzartria Wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów dyzartrii - wyd. Komlogo, Gliwice, 2009 Jauer – Niworowska O. - Dyzartria nabyta Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych- wyd. APS, Warszawa, 2009. Jauer – Niworowska O.- Badania osób z dyzartrią w przebiegu choroby Wilsona (wnioski z badań) – Logopedia - T. 36 / 2007 (str. 267-274) Jauer - Niworowska O., Litwin M. – Dyzartria - –W: (red.) Klukowski K., Talar J., Domaniecki J. - Rehabilitacja po urazach głowy - wyd. AWF, Warszawa, 2009 - (str. 99 – 139) Michałowicz r. (red.), 2001, Mózgowe porażenie dziecięce, Warszawa. Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (red.), 1997, Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy, Warszawa. Mirecka U., Gustaw K., 2005, Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. Eksperymentalna Skala dyzartrii jako technika diagnostyczna pomocna w określaniu specyfiki zaburzeń mowy w mpd., „Logopedia”, 34, s. 273–289. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd. Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wybranych metod wspomagających terapię logopedyczną dzieci z dyzartrią. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład (15 godzin), ćwiczenia (5 godzin), warsztaty (10 godzin) = 30 godzin 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. 3. Przygotowanie prezentacji dot. wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną - 15 godzin 4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens, Anna Szwedes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny podsumowujący realizację przedmiotu (test jednokrotnego wyboru). Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% odpowiedzi poprawnych. W trakcie cyklu zajęć odbędą się dwa sprawdziany z wiedzy niezbędnej do realizacji ćwiczeń i warsztaów. Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. ustnych wypowiedzi w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć, dyskusja nt. oglądanych filmów, prezentacja przygotowanych prezentacji dot. wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością) 2. aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1.Przypomnienie wiadomości z zakresu n. czaszkowych oraz m. obszaru orofacjalnego. Dyzartria u dzieci – epidemiologia, etiopatogeneza, kryteria rozpoznania, obraz kliniczny. Opis występowania zaburzenia, etiologia i patologia oraz klasyfikacja dyzartrii w mózgowym porażeniu dziecięcym (MPD) 2.. Diagnoza logopedyczna dyzartrii u dzieci. Opis, analiza i interpretacja zaburzenia. Omówienie narzędzi testowych. Ćwiczenia: 1. Terapia logopedyczna. Normalizacja napięcia mięśniowego obszaru orofacjalnego poprzez wykorzystanie technik taktylnych. Stymulacja oddechu, fonacji i artykulacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J. - Dyzartria Wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów dyzartrii - wyd. Komlogo, Gliwice, 2009 Jauer – Niworowska O. - Dyzartria nabyta Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych- wyd. APS, Warszawa, 2009. Jauer – Niworowska O.- Badania osób z dyzartrią w przebiegu choroby Wilsona (wnioski z badań) – Logopedia - T. 36 / 2007 (str. 267-274) Jauer - Niworowska O., Litwin M. – Dyzartria - –W: (red.) Klukowski K., Talar J., Domaniecki J. - Rehabilitacja po urazach głowy - wyd. AWF, Warszawa, 2009 - (str. 99 – 139) Michałowicz r. (red.), 2001, Mózgowe porażenie dziecięce, Warszawa. Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (red.), 1997, Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy, Warszawa. Mirecka U., Gustaw K., 2005, Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. Eksperymentalna Skala dyzartrii jako technika diagnostyczna pomocna w określaniu specyfiki zaburzeń mowy w mpd., „Logopedia”, 34, s. 273–289. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd. Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy, a także obserwacja dwóch pacjentów (dzieci) ze zdiagnozowaną dyzartrią - opis postępowania terapeutycznego, rokowania. Warsztaty: Obserwacja terapii logopedycznej dzieci z dyzartrią, dyskusja dydaktyczna. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład (9 godzin), ćwiczenia (6 godzin), warsztaty (6 godzin) = 21 godzin 2. Przygotowanie się do cząstkowych sprawdzianów - 15 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. 3. Przygotowanie do zaliczenia4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens, Anna Szwedes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens, Anna Szwedes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.