Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia arteterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3S-WZA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia arteterapii
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. EP, moduł: arteterapia (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna i grupowa. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Egzamin ustny.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie do arteterapii. Prezentacja problematyki pracy w obszarze arteterapii, koncepcji teoretycznych, nurtów.

Pojęcie - definicje arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji. Arteterapia – cele, funkcje, zadania. Metody arteterapii. Techniki arteterapii. Teoretyczna analiza doboru technik w trakcie procesu twórczego a wskazania do praktyki. Projektowanie działań arteterapeutycznych.

Multimedia w arteterapii. Prezentacja form pracy warsztatowej indywidualnej i grupowej, opis procesu grupowego, ewaluacja procesu arteterapeutycznego, formy dokumentacji.

Dialog i kreacja w arteterapii. Modele pracy terapeutycznej. Istota i mechanizmy arteterapeutycznej zmiany. Obiekt artystyczny w działaniu arteterapeutycznym, znaczenie i rola. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji i uprawnień zawodowych arteterapeuty. Etyczny wymiar arteterapii.

Literatura:

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014.

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 3. Difin. Warszawa 2016.

Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009.

Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011.

Florczykiewicz J., Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. Drukarnia Jaks, Wrocław 2015.

Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2003.

Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014.

Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015.

Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014.

Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych.

Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi z dziedziny sztuki, historii, sztuki, edukacji artystycznej, arteterapii; różnorodne, złożone uwarunkowania prowadzonej działalności artystycznej, edukacyjnej i arteterapeutycznej.

Student rozumie powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami programu studiów.

Student zna tendencje rozwojowe z zakresu poszczególnych dyscyplin artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów oraz widzi zależności pomiędzy tymi dyscyplinami.

Umiejętności

Świadomie posługuje się poznanymi, w realizowanych w trakcie studiów pracowniach artystycznych, technikami i technologiami, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.

Student samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.

Student potrafi innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach z zakresu sztuk wizualnych, edukacji i arteterapii; samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie w ramach sztuk wizualnych, edukacji artystycznej i arteterapii; komunikować się z otoczeniem, uzasadniać swoje stanowisko, w tym prezentować efekty swojej pracy, zgodnie z regułami obwiązującymi w dziedzinie sztuk plastycznych, projektowych i edukacji.

Kompetencje społeczne

Student jest gotów do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim; samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje, i organizacji, w których uczestniczy; przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań w obszarach przynależnych do sztuki, edukacji i arteterapii.

Student jest świadomy konieczności nieustannego doskonalenia warsztatu artystycznego i samodzielnego poszukiwania nowych form ekspresji artystycznej. W sytuacjach dylematów artystycznych lub zawodowych potrafi znaleźć adekwatne rozwiązanie, dokonując odpowiedniej hierarchizacji wartości, celów i priorytetów realizacyjnych, uwzględniając etyczne aspekty sprawy.

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych.

ECTS 2 pkt:

15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń

15 godz. kontaktowych w ramach wykładów

15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego

15 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania)

Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Egzamin ustny tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Na platformie TEAMS znajdują się również materiały dydaktyczne do zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, instrukcje, wskazówki dotyczące pracy pisemnej.

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wybranych zagadnień arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wprowadzenie do arteterapii. Prezentacja problematyki pracy w obszarze arteterapii, koncepcji teoretycznych, nurtów. Teoretyczna

analiza doboru technik w trakcie procesu twórczego a wskazania do praktyki. Prezentacja form pracy warsztatowej indywidualnej i

grupowej, opis procesu grupowego, ewaluacja procesu arteterapeutycznego, formy dokumentacji. Projektowanie działań

arteterapeutycznych. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji i uprawnień zawodowych arteterapeuty.

Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Egzamin ustny.

Pełny opis:

1. Pojęcie, definicje, cele, funkcje, zadania arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji.

2. Metody arteterapii.

3. Techniki arteterapii.

4. Multimedia w arteterapii.

5. Dialog i kreacja w arteterapii, prezentacja projektów w obszarze edukacji, w obszarze prozdrowotnym i resocjalizacji.

6. Projektowanie działań arteterapeutycznych ukierunkowanych na rozwój osobowy jednostki (stymulowanie zmysłów, samorozwój,

samopoznanie).

7. Modele pracy terapeutycznej.

8. Istota i mechanizmy arteterapeutycznej zmiany.

9. Obiekt artystyczny w działaniu areterapeutycznym, znaczenie i rola.

10. Etyczny wymiar arteterapii.

11. Regulacje prawne zawodu arteterapeuty

Literatura:

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014.

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 3. Difin. Warszawa 2016.

Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009.

Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne,

Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011.

Florczykiewicz J., Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

2013.

Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. Drukarnia Jaks, Wrocław

2015.

Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2003.

Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014.

Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015.

Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014.

Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999

Uwagi:

Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe.

Godziny kontaktowe, wykład 15, ćwiczenia 15.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 10

Przygotowanie się do ćwiczeń 10.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Kryteria oceny

Praca pisemna w ramach zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń.

W ramach wykładu przygotowanie autorskiego warsztatu arteterapeutycznego w obszarze edukacji. Egzamin ustny.

Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: wykład, ćwiczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Camille Brandt, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wprowadzenie do arteterapii. Prezentacja problematyki pracy w obszarze arteterapii, koncepcji teoretycznych, nurtów. Teoretyczna

analiza doboru technik w trakcie procesu twórczego a wskazania do praktyki. Prezentacja form pracy warsztatowej indywidualnej i

grupowej, opis procesu grupowego, ewaluacja procesu arteterapeutycznego, formy dokumentacji. Projektowanie działań

arteterapeutycznych. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji i uprawnień zawodowych arteterapeuty.

Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Egzamin ustny.

Pełny opis:

1. Pojęcie, definicje, cele, funkcje, zadania arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji.

2. Metody arteterapii.

3. Techniki arteterapii.

4. Multimedia w arteterapii.

5. Dialog i kreacja w arteterapii, prezentacja projektów w obszarze edukacji, w obszarze prozdrowotnym i resocjalizacji.

6. Projektowanie działań arteterapeutycznych ukierunkowanych na rozwój osobowy jednostki (stymulowanie zmysłów, samorozwój,

samopoznanie).

7. Modele pracy terapeutycznej.

8. Istota i mechanizmy arteterapeutycznej zmiany.

9. Obiekt artystyczny w działaniu areterapeutycznym, znaczenie i rola.

10. Etyczny wymiar arteterapii.

11. Regulacje prawne zawodu arteterapeuty

Literatura:

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014.

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 3. Difin. Warszawa 2016.

Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009.

Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne,

Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011.

Florczykiewicz J., Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

2013.

Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. Drukarnia Jaks, Wrocław

2015.

Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2003.

Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014.

Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015.

Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014.

Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999

Uwagi:

Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych.

ECTS 2 pkt:

15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń

15 godz. kontaktowych w ramach wykładów

15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego

15 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania)

Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Egzamin ustny tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Na platformie TEAMS znajdują się również materiały dydaktyczne do zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, instrukcje, wskazówki dotyczące pracy pisemnej.

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wybranych zagadnień arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wprowadzenie do arteterapii. Prezentacja problematyki pracy w obszarze arteterapii, koncepcji teoretycznych, nurtów. Teoretyczna

analiza doboru technik w trakcie procesu twórczego a wskazania do praktyki. Prezentacja form pracy warsztatowej indywidualnej i

grupowej, opis procesu grupowego, ewaluacja procesu arteterapeutycznego, formy dokumentacji. Projektowanie działań

arteterapeutycznych. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji i uprawnień zawodowych arteterapeuty.

Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Egzamin ustny.

Pełny opis:

1. Pojęcie, definicje, cele, funkcje, zadania arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji.

2. Metody arteterapii.

3. Techniki arteterapii.

4. Multimedia w arteterapii.

5. Dialog i kreacja w arteterapii, prezentacja projektów w obszarze edukacji, w obszarze prozdrowotnym i resocjalizacji.

6. Projektowanie działań arteterapeutycznych ukierunkowanych na rozwój osobowy jednostki (stymulowanie zmysłów, samorozwój,

samopoznanie).

7. Modele pracy terapeutycznej.

8. Istota i mechanizmy arteterapeutycznej zmiany.

9. Obiekt artystyczny w działaniu areterapeutycznym, znaczenie i rola.

10. Etyczny wymiar arteterapii.

11. Regulacje prawne zawodu arteterapeuty.

Literatura:

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014.

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 3. Difin. Warszawa 2016.

Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009.

Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne,

Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011.

Florczykiewicz J., Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

2013.

Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. Drukarnia Jaks, Wrocław

2015.

Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2003.

Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014.

Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015.

Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014.

Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999

Uwagi:

Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych.

ECTS 2 pkt:

15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń

15 godz. kontaktowych w ramach wykładów

15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego

15 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania)

Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Egzamin ustny tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Na platformie TEAMS znajdują się również materiały dydaktyczne do zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, instrukcje, wskazówki dotyczące pracy pisemnej.

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wybranych zagadnień arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna i grupowa. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Egzamin ustny.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie do arteterapii. Prezentacja problematyki pracy w obszarze arteterapii, koncepcji teoretycznych, nurtów.

Pojęcie - definicje arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji. Arteterapia – cele, funkcje, zadania. Metody arteterapii. Techniki arteterapii. Teoretyczna analiza doboru technik w trakcie procesu twórczego a wskazania do praktyki. Projektowanie działań arteterapeutycznych.

Multimedia w arteterapii. Prezentacja form pracy warsztatowej indywidualnej i grupowej, opis procesu grupowego, ewaluacja procesu arteterapeutycznego, formy dokumentacji.

Dialog i kreacja w arteterapii. Modele pracy terapeutycznej. Istota i mechanizmy arteterapeutycznej zmiany. Obiekt artystyczny w działaniu arteterapeutycznym, znaczenie i rola. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji i uprawnień zawodowych arteterapeuty. Etyczny wymiar arteterapii.

Literatura:

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014.

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 3. Difin. Warszawa 2016.

Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009.

Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011.

Florczykiewicz J., Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. Drukarnia Jaks, Wrocław 2015.

Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2003.

Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014.

Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015.

Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014.

Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999

Uwagi:

Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych.

ECTS 2 pkt:

15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń

15 godz. kontaktowych w ramach wykładów

15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego

15 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania)

Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Egzamin ustny tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Na platformie TEAMS znajdują się również materiały dydaktyczne do zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, instrukcje, wskazówki dotyczące pracy pisemnej.

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wybranych zagadnień arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna i grupowa. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Egzamin ustny.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie do arteterapii. Prezentacja problematyki pracy w obszarze arteterapii, koncepcji teoretycznych, nurtów.

Pojęcie - definicje arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji. Arteterapia – cele, funkcje, zadania. Metody arteterapii. Techniki arteterapii. Teoretyczna analiza doboru technik w trakcie procesu twórczego a wskazania do praktyki. Projektowanie działań arteterapeutycznych.

Multimedia w arteterapii. Prezentacja form pracy warsztatowej indywidualnej i grupowej, opis procesu grupowego, ewaluacja procesu arteterapeutycznego, formy dokumentacji.

Dialog i kreacja w arteterapii. Modele pracy terapeutycznej. Istota i mechanizmy arteterapeutycznej zmiany. Obiekt artystyczny w działaniu arteterapeutycznym, znaczenie i rola. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji i uprawnień zawodowych arteterapeuty. Etyczny wymiar arteterapii.

Literatura:

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014.

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 3. Difin. Warszawa 2016.

Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009.

Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011.

Florczykiewicz J., Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. Drukarnia Jaks, Wrocław 2015.

Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2003.

Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014.

Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015.

Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014.

Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999

Uwagi:

Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych.

ECTS 2 pkt:

15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń

15 godz. kontaktowych w ramach wykładów

15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego

15 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania)

Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Egzamin ustny tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Na platformie TEAMS znajdują się również materiały dydaktyczne do zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, instrukcje, wskazówki dotyczące pracy pisemnej.

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wybranych zagadnień arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)