Wybrane zagadnienia arteterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3S-WZA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia arteterapii |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. EP, moduł: arteterapia (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna i grupowa. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Egzamin ustny. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wprowadzenie do arteterapii. Prezentacja problematyki pracy w obszarze arteterapii, koncepcji teoretycznych, nurtów. Pojęcie - definicje arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji. Arteterapia – cele, funkcje, zadania. Metody arteterapii. Techniki arteterapii. Teoretyczna analiza doboru technik w trakcie procesu twórczego a wskazania do praktyki. Projektowanie działań arteterapeutycznych. Multimedia w arteterapii. Prezentacja form pracy warsztatowej indywidualnej i grupowej, opis procesu grupowego, ewaluacja procesu arteterapeutycznego, formy dokumentacji. Dialog i kreacja w arteterapii. Modele pracy terapeutycznej. Istota i mechanizmy arteterapeutycznej zmiany. Obiekt artystyczny w działaniu arteterapeutycznym, znaczenie i rola. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji i uprawnień zawodowych arteterapeuty. Etyczny wymiar arteterapii. |
Literatura: |
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014. Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 3. Difin. Warszawa 2016. Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009. Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011. Florczykiewicz J., Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013. Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. Drukarnia Jaks, Wrocław 2015. Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2003. Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014. Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015. Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014. Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych. Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi z dziedziny sztuki, historii, sztuki, edukacji artystycznej, arteterapii; różnorodne, złożone uwarunkowania prowadzonej działalności artystycznej, edukacyjnej i arteterapeutycznej. Student rozumie powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami programu studiów. Student zna tendencje rozwojowe z zakresu poszczególnych dyscyplin artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów oraz widzi zależności pomiędzy tymi dyscyplinami. Umiejętności Świadomie posługuje się poznanymi, w realizowanych w trakcie studiów pracowniach artystycznych, technikami i technologiami, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Student samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia. Student potrafi innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach z zakresu sztuk wizualnych, edukacji i arteterapii; samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie w ramach sztuk wizualnych, edukacji artystycznej i arteterapii; komunikować się z otoczeniem, uzasadniać swoje stanowisko, w tym prezentować efekty swojej pracy, zgodnie z regułami obwiązującymi w dziedzinie sztuk plastycznych, projektowych i edukacji. Kompetencje społeczne Student jest gotów do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim; samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje, i organizacji, w których uczestniczy; przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań w obszarach przynależnych do sztuki, edukacji i arteterapii. Student jest świadomy konieczności nieustannego doskonalenia warsztatu artystycznego i samodzielnego poszukiwania nowych form ekspresji artystycznej. W sytuacjach dylematów artystycznych lub zawodowych potrafi znaleźć adekwatne rozwiązanie, dokonując odpowiedniej hierarchizacji wartości, celów i priorytetów realizacyjnych, uwzględniając etyczne aspekty sprawy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. ECTS 2 pkt: 15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. kontaktowych w ramach wykładów 15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego 15 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Egzamin ustny tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Na platformie TEAMS znajdują się również materiały dydaktyczne do zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, instrukcje, wskazówki dotyczące pracy pisemnej. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wybranych zagadnień arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do arteterapii. Prezentacja problematyki pracy w obszarze arteterapii, koncepcji teoretycznych, nurtów. Teoretyczna analiza doboru technik w trakcie procesu twórczego a wskazania do praktyki. Prezentacja form pracy warsztatowej indywidualnej i grupowej, opis procesu grupowego, ewaluacja procesu arteterapeutycznego, formy dokumentacji. Projektowanie działań arteterapeutycznych. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji i uprawnień zawodowych arteterapeuty. Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Egzamin ustny. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie, definicje, cele, funkcje, zadania arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji. 2. Metody arteterapii. 3. Techniki arteterapii. 4. Multimedia w arteterapii. 5. Dialog i kreacja w arteterapii, prezentacja projektów w obszarze edukacji, w obszarze prozdrowotnym i resocjalizacji. 6. Projektowanie działań arteterapeutycznych ukierunkowanych na rozwój osobowy jednostki (stymulowanie zmysłów, samorozwój, samopoznanie). 7. Modele pracy terapeutycznej. 8. Istota i mechanizmy arteterapeutycznej zmiany. 9. Obiekt artystyczny w działaniu areterapeutycznym, znaczenie i rola. 10. Etyczny wymiar arteterapii. 11. Regulacje prawne zawodu arteterapeuty |
|
Literatura: |
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014. Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 3. Difin. Warszawa 2016. Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009. Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011. Florczykiewicz J., Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013. Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. Drukarnia Jaks, Wrocław 2015. Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2003. Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014. Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015. Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014. Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999 |
|
Uwagi: |
Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe. Godziny kontaktowe, wykład 15, ćwiczenia 15. Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie się do ćwiczeń 10. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Kryteria oceny Praca pisemna w ramach zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń. W ramach wykładu przygotowanie autorskiego warsztatu arteterapeutycznego w obszarze edukacji. Egzamin ustny. Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: wykład, ćwiczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Camille Brandt, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do arteterapii. Prezentacja problematyki pracy w obszarze arteterapii, koncepcji teoretycznych, nurtów. Teoretyczna analiza doboru technik w trakcie procesu twórczego a wskazania do praktyki. Prezentacja form pracy warsztatowej indywidualnej i grupowej, opis procesu grupowego, ewaluacja procesu arteterapeutycznego, formy dokumentacji. Projektowanie działań arteterapeutycznych. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji i uprawnień zawodowych arteterapeuty. Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Egzamin ustny. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie, definicje, cele, funkcje, zadania arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji. 2. Metody arteterapii. 3. Techniki arteterapii. 4. Multimedia w arteterapii. 5. Dialog i kreacja w arteterapii, prezentacja projektów w obszarze edukacji, w obszarze prozdrowotnym i resocjalizacji. 6. Projektowanie działań arteterapeutycznych ukierunkowanych na rozwój osobowy jednostki (stymulowanie zmysłów, samorozwój, samopoznanie). 7. Modele pracy terapeutycznej. 8. Istota i mechanizmy arteterapeutycznej zmiany. 9. Obiekt artystyczny w działaniu areterapeutycznym, znaczenie i rola. 10. Etyczny wymiar arteterapii. 11. Regulacje prawne zawodu arteterapeuty |
|
Literatura: |
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014. Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 3. Difin. Warszawa 2016. Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009. Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011. Florczykiewicz J., Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013. Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. Drukarnia Jaks, Wrocław 2015. Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2003. Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014. Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015. Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014. Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. ECTS 2 pkt: 15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. kontaktowych w ramach wykładów 15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego 15 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Egzamin ustny tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Na platformie TEAMS znajdują się również materiały dydaktyczne do zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, instrukcje, wskazówki dotyczące pracy pisemnej. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wybranych zagadnień arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do arteterapii. Prezentacja problematyki pracy w obszarze arteterapii, koncepcji teoretycznych, nurtów. Teoretyczna analiza doboru technik w trakcie procesu twórczego a wskazania do praktyki. Prezentacja form pracy warsztatowej indywidualnej i grupowej, opis procesu grupowego, ewaluacja procesu arteterapeutycznego, formy dokumentacji. Projektowanie działań arteterapeutycznych. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji i uprawnień zawodowych arteterapeuty. Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Egzamin ustny. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie, definicje, cele, funkcje, zadania arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji. 2. Metody arteterapii. 3. Techniki arteterapii. 4. Multimedia w arteterapii. 5. Dialog i kreacja w arteterapii, prezentacja projektów w obszarze edukacji, w obszarze prozdrowotnym i resocjalizacji. 6. Projektowanie działań arteterapeutycznych ukierunkowanych na rozwój osobowy jednostki (stymulowanie zmysłów, samorozwój, samopoznanie). 7. Modele pracy terapeutycznej. 8. Istota i mechanizmy arteterapeutycznej zmiany. 9. Obiekt artystyczny w działaniu areterapeutycznym, znaczenie i rola. 10. Etyczny wymiar arteterapii. 11. Regulacje prawne zawodu arteterapeuty. |
|
Literatura: |
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014. Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 3. Difin. Warszawa 2016. Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009. Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011. Florczykiewicz J., Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013. Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. Drukarnia Jaks, Wrocław 2015. Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2003. Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014. Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015. Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014. Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. ECTS 2 pkt: 15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. kontaktowych w ramach wykładów 15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego 15 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Egzamin ustny tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Na platformie TEAMS znajdują się również materiały dydaktyczne do zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, instrukcje, wskazówki dotyczące pracy pisemnej. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wybranych zagadnień arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna i grupowa. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Egzamin ustny. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wprowadzenie do arteterapii. Prezentacja problematyki pracy w obszarze arteterapii, koncepcji teoretycznych, nurtów. Pojęcie - definicje arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji. Arteterapia – cele, funkcje, zadania. Metody arteterapii. Techniki arteterapii. Teoretyczna analiza doboru technik w trakcie procesu twórczego a wskazania do praktyki. Projektowanie działań arteterapeutycznych. Multimedia w arteterapii. Prezentacja form pracy warsztatowej indywidualnej i grupowej, opis procesu grupowego, ewaluacja procesu arteterapeutycznego, formy dokumentacji. Dialog i kreacja w arteterapii. Modele pracy terapeutycznej. Istota i mechanizmy arteterapeutycznej zmiany. Obiekt artystyczny w działaniu arteterapeutycznym, znaczenie i rola. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji i uprawnień zawodowych arteterapeuty. Etyczny wymiar arteterapii. |
|
Literatura: |
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014. Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 3. Difin. Warszawa 2016. Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009. Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011. Florczykiewicz J., Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013. Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. Drukarnia Jaks, Wrocław 2015. Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2003. Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014. Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015. Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014. Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. ECTS 2 pkt: 15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. kontaktowych w ramach wykładów 15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego 15 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Egzamin ustny tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Na platformie TEAMS znajdują się również materiały dydaktyczne do zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, instrukcje, wskazówki dotyczące pracy pisemnej. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wybranych zagadnień arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna i grupowa. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Egzamin ustny. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wprowadzenie do arteterapii. Prezentacja problematyki pracy w obszarze arteterapii, koncepcji teoretycznych, nurtów. Pojęcie - definicje arteterapii w edukacji, medycynie i resocjalizacji. Arteterapia – cele, funkcje, zadania. Metody arteterapii. Techniki arteterapii. Teoretyczna analiza doboru technik w trakcie procesu twórczego a wskazania do praktyki. Projektowanie działań arteterapeutycznych. Multimedia w arteterapii. Prezentacja form pracy warsztatowej indywidualnej i grupowej, opis procesu grupowego, ewaluacja procesu arteterapeutycznego, formy dokumentacji. Dialog i kreacja w arteterapii. Modele pracy terapeutycznej. Istota i mechanizmy arteterapeutycznej zmiany. Obiekt artystyczny w działaniu arteterapeutycznym, znaczenie i rola. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji i uprawnień zawodowych arteterapeuty. Etyczny wymiar arteterapii. |
|
Literatura: |
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 1. Difin. Warszawa 2014. Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia. Tom 3. Difin. Warszawa 2016. Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009. Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011. Florczykiewicz J., Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013. Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. Drukarnia Jaks, Wrocław 2015. Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2003. Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014. Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015. Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014. Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. ECTS 2 pkt: 15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. kontaktowych w ramach wykładów 15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego 15 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Egzamin ustny tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. Na platformie TEAMS znajdują się również materiały dydaktyczne do zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, instrukcje, wskazówki dotyczące pracy pisemnej. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wybranych zagadnień arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.