Współczesne sztuki audiowizualne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3S-WSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne sztuki audiowizualne |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. EP, moduł: media cyfrowe (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Działania audiowizualne z pograniczna multimediów, intermediów i mix mediów. Projektowanie pomiędzy typowymi obszarami przypisanymi do konkretnych dziedzin nowych mediów. Przedmiot jest skoncentrowany na działaniach artystycznych posługujących się materiałem audiowizualnym jako tworzywem (np. sztuka wideo, dokumentacja działań efemerycznych, animacja i film na potrzeby instalacji artystycznych, sztuka generatywna, sztuka interaktywna itp.). Typy utworów audiowizualnych. Przykłady współczesnych sztuk audiowizualnych. Analiza audiowizualnych utworów artystycznych. Realizacja praktycznych ćwiczeń. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma pogłębioną wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji poza obszarami tradycyjnie przypisanym nowym mediom. Student posiada pogłębioną wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących realizacji utworów wideo i ich cyfrowej edycji w programach komputerowych, w tym ma wiedzę o budowie i funkcjach kamery wideo oraz aparatu fotograficznego cyfrowego w trybie filmowania. Student zna tendencje rozwojowe z zakresu filmu eksperymentalnego, audiosfery i przestrzeni intermedialnych oraz widzi zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami. Student zna uwarunkowania i skutki praktyki audiowizualnej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji. Student posiada pogłębioną wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej. Umiejętności Student świadomie i biegle posługuje się technikami audiowizualnymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Student potrafi realizować własne działania z pogranicza intermediów i multimediów, oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności. Student, w projektowaniu własnych prac artystycznych, podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin. Student potrafi dokonać analizy własnej pracy audiowizualnej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik fotograficznych i filmowych. Student potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej. Student planuje i organizuje w ramach praktyki audiowizualnej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym). Student potrafi współpracować z innymi w ramach prac zespołowych oraz kierować pracą zespołu w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań artystycznych. Kompetencje społeczne Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu. Student cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej. Student świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej. Student jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Gembara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Paruch | |
Prowadzący grup: | Stefan Paruch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd prac i prezentacji. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do przedmiotu intermedia multimedia mixmedia Kino artystyczne - kino plastyczne, historia i terażniejszość - foundfootage - kino rozszerzone Video Art Video instalacja Video Performance |
|
Literatura: |
Zielińska J.(red.), Performans, Warszawa. 2021 Manovich L. (2005) Język nowych mediów, Warszawa Kluszczyński R. Sztuka interaktywna, Warszawa, 2010 Krajewski P. (red.) Widok 1: Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław, 2009 Literatura obowiązkowa: Abramović, M. Pokonać mur, Poznań, 2019 Kluszczyński R., Rode D. (2015) Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej, Łódź Westgeest H. (2016) Video Art Theory. A Comparative Approach, West Sussex Youngblood G. (1970) Expanded cinema, New York Literatura uzupełniająca: Majmurek J., Ronduda Ł (2015) Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej, Warszawa Wasilewski M. (2008) Czy sztuka jest wściekłym psem?, Poznań Hopfinger M. (2003) Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa. Wilkoszewska K. (red) (1999) Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków Kluszcyński R. (1999) Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszaw |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Inne formy w kontakcie dydaktycznym z prowadzącym - 5 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 75 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Paruch, Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Karolina Breguła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Pałka | |
Prowadzący grup: | Karol Pałka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Prezentacje multimedialne, sylwetki twórczn i twórców uznanych na rynku sztuki. |
|
Pełny opis: |
Omówienie najważniejszych sylwetek polskich i zagranicznych artystek i artystów. -dokument -videoart -multimedia -mixmedia -video performance |
|
Literatura: |
Abramović, M. Pokonać mur, Poznań, 2019 Hans-Georg Gadamer - Aktualność piękna 1993 Arthur Schopenhauer, O samej istocie sztuki, w: Świat jako wola i przedstawienie, t. II, Urszula Czartoryska Fotografia mowa ludzka. Tom 1: Perspektywy teoretyczne Majmurek J., Ronduda Ł (2015) Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej, Warszawa |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Inne formy w kontakcie dydaktycznym z prowadzącym - 5 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 75 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.