Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne sztuki audiowizualne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3S-WSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne sztuki audiowizualne
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. EP, moduł: media cyfrowe (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Działania audiowizualne z pograniczna multimediów, intermediów i mix mediów. Projektowanie pomiędzy typowymi obszarami przypisanymi do konkretnych dziedzin nowych mediów. Przedmiot jest skoncentrowany na działaniach artystycznych posługujących się materiałem audiowizualnym jako tworzywem (np. sztuka wideo, dokumentacja działań efemerycznych, animacja i film na potrzeby instalacji artystycznych, sztuka generatywna, sztuka interaktywna itp.). Typy utworów audiowizualnych. Przykłady współczesnych sztuk audiowizualnych. Analiza audiowizualnych utworów artystycznych. Realizacja praktycznych ćwiczeń.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma pogłębioną wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji poza obszarami tradycyjnie przypisanym nowym mediom.

Student posiada pogłębioną wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących realizacji utworów wideo i ich cyfrowej edycji w programach komputerowych, w tym ma wiedzę o budowie i funkcjach kamery wideo oraz aparatu fotograficznego cyfrowego w trybie filmowania.

Student zna tendencje rozwojowe z zakresu filmu eksperymentalnego, audiosfery i przestrzeni intermedialnych oraz widzi zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami.

Student zna uwarunkowania i skutki praktyki audiowizualnej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

Student posiada pogłębioną wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.

Umiejętności

Student świadomie i biegle posługuje się technikami audiowizualnymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.

Student potrafi realizować własne działania z pogranicza intermediów i multimediów, oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.

Student, w projektowaniu własnych prac artystycznych, podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.

Student potrafi dokonać analizy własnej pracy audiowizualnej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik fotograficznych i filmowych.

Student potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.

Student planuje i organizuje w ramach praktyki audiowizualnej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).

Student potrafi współpracować z innymi w ramach prac zespołowych oraz kierować pracą zespołu w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań artystycznych.

Kompetencje społeczne

Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.

Student cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.

Student świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.

Student jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Karolina Gembara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Paruch
Prowadzący grup: Stefan Paruch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialog dydaktyczny,

omawianie zagadnień teoretycznych,

dyskusja dydaktyczna,

przegląd prac i prezentacji.

Pełny opis:

Wprowadzenie do przedmiotu

intermedia

multimedia

mixmedia

Kino artystyczne

- kino plastyczne, historia i terażniejszość

- foundfootage

- kino rozszerzone

Video Art

Video instalacja

Video Performance

Literatura:

Zielińska J.(red.), Performans, Warszawa. 2021

Manovich L. (2005) Język nowych mediów, Warszawa

Kluszczyński R. Sztuka interaktywna, Warszawa, 2010

Krajewski P. (red.) Widok 1: Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław, 2009

Literatura obowiązkowa:

Abramović, M. Pokonać mur, Poznań, 2019

Kluszczyński R., Rode D. (2015) Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej, Łódź

Westgeest H. (2016) Video Art Theory. A Comparative Approach, West Sussex

Youngblood G. (1970) Expanded cinema, New York

Literatura uzupełniająca:

Majmurek J., Ronduda Ł (2015) Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej, Warszawa

Wasilewski M. (2008) Czy sztuka jest wściekłym psem?, Poznań

Hopfinger M. (2003) Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa.

Wilkoszewska K. (red) (1999) Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków

Kluszcyński R. (1999) Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszaw

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Inne formy w kontakcie dydaktycznym z prowadzącym - 5

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 75

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Paruch, Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Karolina Breguła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karol Pałka
Prowadzący grup: Karol Pałka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Prezentacje multimedialne, sylwetki twórczn i twórców uznanych na rynku sztuki.

Pełny opis:

Omówienie najważniejszych sylwetek polskich i zagranicznych artystek i artystów.

-dokument

-videoart

-multimedia

-mixmedia

-video performance

Literatura:

Abramović, M. Pokonać mur, Poznań, 2019

Hans-Georg Gadamer - Aktualność piękna 1993

Arthur Schopenhauer, O samej istocie sztuki, w: Świat jako wola i przedstawienie, t. II,

Urszula Czartoryska Fotografia mowa ludzka. Tom 1: Perspektywy teoretyczne

Majmurek J., Ronduda Ł (2015) Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej, Warszawa

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Inne formy w kontakcie dydaktycznym z prowadzącym - 5

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 75

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)