Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie dla edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3S-PRE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie dla edukacji
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. EP, moduł: media cyfrowe (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Student ma za zadanie stworzyć prototyp np. gry, pomocy naukowej, narzędzia arteteraputrycznego. Podstawowym założeniem jest dążenie do zmiany, która wprowadzana jest w dziedzinach takich jak : pedagogika, sztuka, psychologia itp.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Realizacja prototypów gier, przedmiotów artystycznych lub terapeutycznych, pomocy naukowych. Praca projektem. Symulacja zamówienia, analiza potrzeb, przygotowanie koncepcji i przebiegu działania, dobór środków, opracowania koncepcji, realizacja, weryfikacja realnych korzyści wynikających z zaproponowanego rozwiązania, dokumentacja i prezentacja pracy; elementy projektowania przestrzennego skoncentrowane na przyjętych założeniach zadania; przygotowanie projektu/obiektu realizującego najważniejsze funkcje koncepcji.

Literatura:

Paulina Rojek_Adamek

"Designerzy, rola zawodowa w oglądzie socjologicznym."

ROCZNIKI PEDAGOGICZNE

Tom 11(47), numer 3 – 2019

DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2019.11.3-7

M. Jakubowski . Tyflografika - ksero dla niewidomych. 3

ZASADY TWORZENIA I ADAPTOWANIA GRAFIKI DLA UCZNIOW NIEWIDOMYCH CZERWIEC 2011

ROCZNIKI PSYCHOLOGICZNE/ ANNALS OF PSYCHOLOGY 2016, XIX, 4, 659-680

DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rpsych.2016.19.4-2pl

MAGDALENA SZUBIELSKAa 5

EWA NIESTOROWICZb

BOGUSŁAW MAREK

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Instytut Psychologii

bUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej

Instytut Sztuk Pięknych

Katolicki Uniwersytet Lubelski

JAK RYSUJĄ OSOBY, KTÓRE NIGDY NIE WIDZIAŁY?

BADANIA NIEWIDOMYCH UCZNIÓW

Katalog wystawy ERROR_czy chcesz kontynuować?

Gdynia 2018

ABC DDR PRL

https://issuu.com/studienart/docs/abcddrprl-book_

Materiały dostępne na platformie Teams.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna podstawowe techniki edycji obrazu cyfrowego.

Student zna podstawę programową dla edukacji plastycznej; cele kształcenia i treści nauczania edukacji plastycznej na poszczególnych etapach edukacyjnych; edukacja plastyczna w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania; kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania edukacji plastycznej.

Student zna metody nauczania i rozwijania kompetencji medialnych uczniów oraz innych uczestników działań edukacyjnych.

Student zna metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie edukacji plastycznej w zakresie nowych mediów – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale; typowe dla edukacji plastycznej w zakresie nowych mediów, błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym

Student zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne) i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych; edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie edukacji plastycznej; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów.

Umiejętności

Student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia plastyczne przy użyciu narzędzi cyfrowych, realizując założone cele, dostosowane do wieku i możliwości uczniów oraz innych osób uczestniczących w zajęciach edukacyjnych.

Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów.

Student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów.

Student potrafi przygotować program określonego cyklu zajęć plastycznych z użyciem narzędzi cyfrowych dostosowanych do wieku i możliwości dzieci, młodzieży (2 – 4 etap edukacji) oraz dorosłych w, edukacji nieformalnej i zaplanować jego realizację.

Student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi.

Student potrafi przeanalizować rozkład materiału.

Student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat procesu dydaktycznego realizowanego poprzez pojedyncze zajęcia plastyczne bądź cykl zajęć plastycznych.

Kompetencje społeczne

Student ma świadomość społecznych i etycznych aspektów prowadzenia zajęć plastycznych z użyciem narzędzi cyfrowych ramach edukacji szkolnej i pokrewnych działań edukacyjnych.

Student jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej.

Student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.

Metody i kryteria oceniania:

50% praca indywidualna studenta, realizacja projektu

50% aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć i dyskusji

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Anna Wójcik-Tepper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zadaniem Studentek i Studentów jest stworzenie 2 prototypów, które będą odpowiedzią i rozwiązaniem na dany problem. Podstawowym założeniem jest zmiana w różnych dziedzinach Studentki i Studenci wykonują pierwszy prototyp na temat zadany przez prowadzącą, drugi to samodzielne poszukiwania uczestników i uczestniczek zajęć rozwiązania na problem, który Student/ka konstytuują poprzez obserwację lub własne doświadczenie.

Pełny opis:

Realizacja prototypów gier, przedmiotów artystycznych lub terapeutycznych, pomocy naukowych, aplikacji moblinych i internetowych.

Studenci/tki realizują dwa projekty/prototypy.

Pierwszy to stworzenie pomocy naukowej dla dzieci niewidomych, mogą to być: książki, karty z grafikami dotykowycmi, gry planszowe itp.

Podstawowym środkiem do wykonania prototypu jest grafika dotykowa.

Przystąpienie do realizacji projektu poprzedzone jest wykładem z tyflopedagogiki, który koncentruję się na grafice dotykowej.

Studeci/tki przyswajają wiedzę na powyższy temat i poszukują najlepszego rozwiązania.

Drugi to stworzenie rozwiązania na temat/problem/zagadnienie, które proponuje Student/ka. Poszukiwanie tematu może odbyć się dwojako:

1. na podstawie własnego doświadczenia

2. na podstawie obserwacji socjologicznej

Praca nad prototypami przebiega w następujący sposób:

1. przygotowanie koncepcji i przebiegu działania

-praca samodzielna konsultowana z prowadzącą w formie korekty indywidualnej

2. weryfikacja realnych korzyści wynikających z zaproponowanego rozwiązania

-praca samodzielna konsultowana z prowadzącą w formie korekty indywidualnej

3. dobór środków, analiza możliwości technicznych

-praca samodzielna konsultowana z prowadzącą w formie korekty indywidualnej

4. pierwsza prezentacja koncepsji przed grupą, szkiców, pierwszych prototypów

-praca w grupie

5. przygotowanie projektu i oferty zapytaniowe do ewentualnego zlecenia wykonania elementów prototypu fimie zewnętrznej np. cięcie laserem, cięcie cnc itd.

-praca samodzielna konsultowana z prowadzącą w formie korekty indywidualnej

6. prace końcowe nad prototypem, testy na użytkownikach.

7. przedstawienie prac w formie wypowiedzi ustnej,prezentacji dokumentacji, która ukazuje cały proces twórczy od inspiracji po prototyp funkcjonalny.

Literatura:

Paulina Rojek_Adamek

"Designerzy, rola zawodowa w oglądzie socjologicznym."

ROCZNIKI PEDAGOGICZNE

Tom 11(47), numer 3 – 2019

DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2019.11.3-7

M. Jakubowski . Tyflografika - ksero dla niewidomych. 3

ZASADY TWORZENIA I ADAPTOWANIA GRAFIKI DLA UCZNIOW NIEWIDOMYCH CZERWIEC 2011

ROCZNIKI PSYCHOLOGICZNE/ ANNALS OF PSYCHOLOGY 2016, XIX, 4, 659-680

DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rpsych.2016.19.4-2pl

MAGDALENA SZUBIELSKAa 5

EWA NIESTOROWICZb

BOGUSŁAW MAREK

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Instytut Psychologii

bUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej

Instytut Sztuk Pięknych

Katolicki Uniwersytet Lubelski

JAK RYSUJĄ OSOBY, KTÓRE NIGDY NIE WIDZIAŁY?

BADANIA NIEWIDOMYCH UCZNIÓW

Katalog wystawy ERROR_czy chcesz kontynuować?

Gdynia 2018

ABC DDR PRL

https://issuu.com/studienart/docs/abcddrprl-book_

Materiały w formie pdf dostępne są na platformie Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Anna Wójcik-Tepper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena aktywności studenta na zajęciach.

Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć i przygotowanej przez studenta prezentacji.

Ocena wykonanych prac pod kątem doboru adekwatnych środków wyrazu, przejrzystości koncepcji, skutecznej realizacji i właściwego sposobu prezentacji.

Ocena na podstawie obserwacji i wypowiedzi ustnej.

Pełny opis:

Zadaniem Studentek i Studentów jest stworzenie prototypu pomocy dydkatycznej do oprowadzania po wystawie w Muzeum Warszawy.

Realizacja prototypów pomocy dydaktycznej do oprowadzania po wystawie w Muzeum Warszawy.

Studenci/tki realizują pracują w zespołach lub indywidualnie, zależnie od poziomu zaawansowania projektu.

Mogą to być projekty nowomedialne, ale także np. gry planszowe.

Przystąpienie do realizacji projektu poprzedzone jest wizytami w Muzeum Warszawy i Muzeum Narodowym i lekcjami z pracownicami działu edukacji.

Praca nad prototypami przebiega w następujący sposób:

1. przygotowanie koncepcji i przebiegu działania

-praca samodzielna konsultowana z prowadzącą w formie korekty indywidualnej

2. weryfikacja realnych korzyści wynikających z zaproponowanego rozwiązania

-praca samodzielna konsultowana z prowadzącą w formie korekty indywidualnej

3. dobór środków, analiza możliwości technicznych

-praca samodzielna konsultowana z prowadzącą w formie korekty indywidualnej

4. pierwsza prezentacja koncepcji przed grupą, szkiców, pierwszych prototypów

-praca w grupie

5. przygotowanie projektu

-praca samodzielna konsultowana z prowadzącą w formie korekty indywidualnej

6. prace końcowe nad prototypem, testy na użytkownikach.

7. przedstawienie prac w formie prezentacji przed grupą

Literatura:

Katalog wystawy ERROR_czy chcesz kontynuować?

Gdynia 2018

ABC DDR PRL

https://issuu.com/studienart/docs/abcddrprl-book_

ZASADY TWORZENIA I ADAPTOWANIA GRAFIKI DLA UCZNIOW NIEWIDOMYCH CZERWIEC 2011

ROCZNIKI PEDAGOGICZNE

Tom 11(47), numer 3 – 2019

DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2019.11.3-7

M. Jakubowski . Tyflografika - ksero dla niewidomych. 3

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialogi i dyskusje dydaktyczne,

omawianie zagadnień teoretycznych i technicznych,

burza mózgów

dyskusja dydaktyczna,

ćwiczenia praktyczne - działania artystyczne,

przegląd prac z omówieniem rezultatu końcowego


ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI:
Godziny kontaktowe 45 ćwiczenia

Inne godziny kontaktowe z wykładowczynią 5

Przygotowanie się do zajęć, lektury, proces projektowy 10
Praca własna studenta/tki 25
Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 85

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Anna Wójcik-Tepper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zadaniem Studentek i Studentów jest stworzenie prototypu pomocy dydkatycznej do oprowadzania po wystawie w Muzeum Warszawy.

Pełny opis:

Realizacja prototypów pomocy dydaktycznej do oprowadzania po wystawie w Muzeum Warszawy.

Studenci/tki realizują pracują w zespołach lub indywidualnie, zależnie od poziomu zaawansowania projetu.

Mogą to być projekty nowomedialne, ale także np. gry planszowe.

Przystąpienie do realizacji projektu poprzedzone jest wizytami w Muzeum Warszawy i Muzeum Narodowym i lekcjami z pracownicami działu edukacji.

Praca nad prototypami przebiega w następujący sposób:

1. przygotowanie koncepcji i przebiegu działania

-praca samodzielna konsultowana z prowadzącą w formie korekty indywidualnej

2. weryfikacja realnych korzyści wynikających z zaproponowanego rozwiązania

-praca samodzielna konsultowana z prowadzącą w formie korekty indywidualnej

3. dobór środków, analiza możliwości technicznych

-praca samodzielna konsultowana z prowadzącą w formie korekty indywidualnej

4. pierwsza prezentacja koncepcji przed grupą, szkiców, pierwszych prototypów

-praca w grupie

5. przygotowanie projektu

-praca samodzielna konsultowana z prowadzącą w formie korekty indywidualnej

6. prace końcowe nad prototypem, testy na użytkownikach.

7. przedstawienie prac w formie wypowiedzi

Literatura:

Katalog wystawy ERROR_czy chcesz kontynuować?

Gdynia 2018

ABC DDR PRL

https://issuu.com/studienart/docs/abcddrprl-book_

ZASADY TWORZENIA I ADAPTOWANIA GRAFIKI DLA UCZNIOW NIEWIDOMYCH CZERWIEC 2011

ROCZNIKI PEDAGOGICZNE

Tom 11(47), numer 3 – 2019

DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2019.11.3-7

M. Jakubowski . Tyflografika - ksero dla niewidomych. 3

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialogi i dyskusje dydaktyczne,

omawianie zagadnień teoretycznych i technicznych,

burza mózgów

dyskusja dydaktyczna,

ćwiczenia praktyczne - działania artystyczne,

przegląd prac z omówieniem rezultatu końcowego


ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI:
Godziny kontaktowe 45 ćwiczenia

Inne godziny kontaktowe z wykładowczynią 5

Przygotowanie się do zajęć, lektury, proces projektowy 10
Praca własna studenta/tki 25
Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 85

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Gajewski
Prowadzący grup: Stanisław Gajewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Próba usunięcia barier i utrudnień dla osób niepełnosprawnych w projektowaniu zajęć (warsztatów) plastycznych przeznaczonych dla wszystkich uczestników (w tym dla uczestników z niepełnosprawnościami).

Pełny opis:

Celem ćwiczeń jest analiza technik druku wypukłego pod kątem ich zastosowania w procesie edukacji artystycznej osób niepełnosprawnych oraz zapoznanie się z problematyką przekazu treściowego w odniesieniu do osób niepełnosprawnych (niedowidzący i niewidomi), przykładami i założeniami współczesnego plakatu w zakresie przekazu wizualno-treściowego i możliwością ich zastosowania w wykonaniu (stworzeniu) tyflografiki w formie plakatu.

Studenci/-tki pracują w zespołach dwuosobowych (preferowane), bądź indywidualnie.

Praca weryfikowana przez prowadzącego;

ćwiczenia mają charakter prototypowy.

Literatura:

J. Catafal, C.Oliva, Techniki graficzne, Warszawa 2002 (wyd. Arkady);

A. Krejca, Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984 (wyd. WAiF);

M. Daszyńska, Techniki graficzne odbijane i powielane, Warszawa 1992 (Wyd. Szkolne i

Pedagogiczne);

B. Grabowski, B. Fick, Grafika. Techniki i materiały. Przewodnik, Kraków 2011 (Universitas).

Uwagi:

grupa warsztatowa II DZEP-MCM 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)