Grafika 3D
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3S-G3D |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grafika 3D |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. EP, moduł: media cyfrowe (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Grafika 3d jako dziedzina sztuki nowych mediów, ale również jako element projektowania przestrzeni wirtualnej, oraz sposób na prototypowanie. Student poznaje różne podejście do projektowania 3d, od idnywidualnej wypowiedzi artstycznej do tworzenia modeli i przygotowania ich do druku, po sam proces druku 3d. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zastosowanie grafiki 3d w projektowaniu: wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje; rysowanie obiektów dwu i trójwymiarowych w przestrzeni 3D. Przekształcenia geometryczne. Modele i parametry kamery. Źródła światła. Modele oświetlenia, cieniowanie; materiały i tekstury. Formy i rodzaje renderingu. Projektowanie przestrzeni wirtualnych. Elementy obrazów ruchomych, animacje- prezentacja działania zaprojektowanych obiektów oraz wirtualny spacer po wymodelowanej przestrzeni. Elementy przygotowania do druku 3D. Programy komputerowe do projektowania 3D.. |
Literatura: |
Jerry Beck "Sztuka animacji. Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego" Arkady , 2006 Tricia Austin, Richard Doust "Projektowanie dla nowych mediów"- "Best of 3D Graphics" Rockport Publishers , Czerwiec 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji przestrzeni wirtualnych. Student posiada wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących projektowania grafiki 3d i jej cyfrowej edycji w programach komputerowych. Zna tendencje rozwojowe z zakresu grafiki 3d oraz widzi zależności pomiędzy fotografią i innymi dyscyplinami. Zna uwarunkowania i skutki praktyki projektowania w przestrzeni wirtualnej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji. Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania multimediów. Umiejętności Student świadomie posługuje się poznanymi komputerowymi technikami projektowania, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Potrafi podejmować samodzielne artystyczne działania projektowe. W projektowaniu własnych prac artystycznych, podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin. Potrafi dokonać analizy własnej pracy fotograficznej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik komputerowych. Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej. Planuje i organizuje w ramach praktyki projektowej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym). Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia. Kompetencje społeczne Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu Student cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej. Student świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej. Student jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
50% praca indywidualna studenta, realizacja projektu 50% aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć i dyskusji, końcowy przegląd prac |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wójcik-Tepper | |
Prowadzący grup: | Anna Wójcik-Tepper | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie Studentów/tek w dziedzinę sztuki nowych mediów, jakim jest grafika 3d. Uczestnicy/czki zajęć realizują serię ćwiczeń, dzięki którym poznają różne narzędzia i możliwości zastosowania grafiki 3d w: -tworzeniu wypowiedzi artystycznej -prototypowaniu przedmiotów -projektowania i modelowania przestrzeni np. wnętrz, przygotowania modeli 3d druku. Zapoznaje się z możliwościami druku 3d oraz sam proces drukowania i postprodukcja wydruku. |
|
Pełny opis: |
Zastosowanie grafiki 3d w projektowaniu: wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje. Programy: Tinkercad, Fusion 360, Z-brush. 1. zadanie "Blisko-daleko" stworzenie pracy plastycznej na podany temat na podstawie osobiste skojarzenia. Praca wykona w programie do projektowania 3d. Model 3d, przygotowanie do druku. 2. zadanie "Kobro" -odwzorowanie rzeźby Katarzyny Kobro Kompozycja przestrzenna (4) model 3d w skali 1:1, przygotowanie do druku. -dwie interpretacje rzeźby Katarzyny Kobro, Praca wykona w programie do projektowania 3d. Model 3d, przygotowanie do druku. 3. zadanie "2d na 3d" -przeniesienie obrazu (2d) Marii Kiesner na obiekt 3d, Praca wykona w programie do projektowania 3d. Model 3d, przygotowanie do druku. 4.zadanie "Przedmioty użytkowe" -wymodelowanie w 3d dwóch przedmiotów codziennego użytku np. nożyczki, klucze, lampa. -przedmiot użytkowy do przestrzeni publicznej: tabliczki informacyjne na drzwi Instytutu Edukacji Artystycznej. Praca wykona w programie do projektowania 3d. Model 3d, przygotowanie do druku. 5.zadanie "Pokój" -wymodelowanie istniejącego fizycznie pomieszczenia. Praca wykona w programie do projektowania 3d. Model 3d, przygotowanie renderu, animacji prezentującej przestrzeń 3d. 6.zadanie "Głowa" -wymodelowanie głowy wymyślonej lub istniejącej postaci. Praca wykona w programie do projektowania 3d. Model 3d, przygotowanie renderu, animacji. |
|
Literatura: |
-Jerry Beck "Sztuka animacji. Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego" Arkady , 2006 Tricia Austin, Richard Doust "Projektowanie dla nowych mediów"- "Best of 3D Graphics" Rockport Publishers , Czerwiec 2003 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wójcik-Tepper | |
Prowadzący grup: | Anna Wójcik-Tepper | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Grafika 3d jako dziedzina sztuki nowych mediów, ale również jako element projektowania przestrzeni wirtualnej, oraz sposób na prototypowanie i projektowania przedmiotów użytkowych, pomocy naukowych. Student poznaje różne podejście do projektowania 3d, od idnywidualnej wypowiedzi artstycznej do tworzenia modeli i przygotowania ich do druku, po sam proces druku 3d. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zastosowanie grafiki 3d w projektowaniu: wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje; tworzenie obiektów trójwymiarowych w przestrzeni 3D. Przekształcenia geometryczne. Modele i parametry kamery. Źródła światła. Modele oświetlenia, cieniowanie; materiały i tekstury. Formy i rodzaje renderingu. Projektowanie przestrzeni wirtualnych. Elementy obrazów ruchomych, animacje- prezentacja działania zaprojektowanych obiektów oraz wirtualny spacer po wymodelowanej przestrzeni. Elementy przygotowania do druku 3D, druk 3D. Programy komputerowe do projektowania 3D. |
|
Literatura: |
Jerry Beck "Sztuka animacji. Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego" Arkady , 2006 Tricia Austin, Richard Doust "Projektowanie dla nowych mediów"- "Best of 3D Graphics" Rockport Publishers , Czerwiec 2003 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wójcik-Tepper | |
Prowadzący grup: | Anna Wójcik-Tepper | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie Studentów/tek w dziedzinę sztuki nowych mediów, jaką jest grafika 3d. Uczestnicy/czki zajęć realizują serię ćwiczeń, dzięki którym poznają różne narzędzia i możliwości zastosowania grafiki 3d w: - tworzeniu wypowiedzi artystycznej - prototypowaniu przedmiotów - projektowaniu i modelowaniu przestrzeni np. wnętrz, przygotowaniu modeli 3d druku. - zapoznanie się z możliwościami druku 3d oraz samym procesem drukowania i post produkcji wydruku. - zastosowanie grafiki 3d w projektowaniu: wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje. Programy: Tinkercad, Fusion 360, Z-brush. Treść zajęć: 1. zadanie "Blisko-daleko" stworzenie pracy plastycznej na podany temat na podstawie osobiste skojarzenia. Praca wykona w programie do projektowania 3d. Model 3d, przygotowanie do druku. 2. zadanie "Kobro" - odwzorowanie rzeźby Katarzyny Kobro Kompozycja przestrzenna (4) model 3d w skali 1:1, przygotowanie do druku. - dwie interpretacje rzeźby Katarzyny Kobro, Praca wykona w programie do projektowania 3d. Model 3d, przygotowanie do druku. 3. zadanie "2d na 3d" - przeniesienie obrazu (2d) Marii Kiesner na obiekt 3d, Praca wykona w programie do projektowania 3d. Model 3d, przygotowanie do druku. 4. zadanie "Przedmioty użytkowe" - wymodelowanie w 3d dwóch przedmiotów codziennego użytku np. nożyczki, klucze, lampa. - przedmiot użytkowy do przestrzeni publicznej: 5. tabliczki informacyjne na drzwi Instytutu Edukacji Artystycznej. Praca wykona w programie do projektowania 3d. Model 3d, przygotowanie do druku, druk 3d. 6. zadanie "Zaprojektuj własną wystawę" - wymodelowanie istniejącego fizycznie pomieszczenia galerii na podstawie planu. Praca wykona w programie do projektowania 3d. Model 3d, przygotowanie renderu, animacji prezentującej przestrzeń 3d. 7. zadanie "Głowa" - wymodelowanie głowy wymyślonej lub istniejącej postaci. Praca wykona w programie do projektowania 3d. Model 3d, przygotowanie renderu, animacji. |
|
Literatura: |
Autorskie instrukcje do zajęć przygotowywane przez prowadzącą. https://www.tinkercad.com/learn Tricia Austin, Richard Doust "Projektowanie dla nowych mediów"- "Best of 3D Graphics" Rockport Publishers , Czerwiec 2003 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialogi i dyskusje dydaktyczne, omawianie zagadnień teoretycznych i technicznych, ćwiczenia praktyczne, przegląd prac z omówieniem rezultatu końcowego ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI: Godziny kontaktowe 45 ćwiczenia Inne godziny kontaktowe z wykładowczynią 15 Praca własna studenta/tki 40 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Gajewski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Gajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników warsztatów z możliwościami kreatywnymi, które dają specjalistyczne programy do grafiki trójwymiarowej 3D służące do budowy modeli, ustawiania źródła światła, symulacji rozmaitych materiałów i tekstury. Laboratorium/warsztaty w formie ćwiczeń, podczas których uczestnicy realizują zlecone im zadania mają być ułatwieniem dla własnej indywidualnej wypowiedzi artystycznej z użyciem projektowania 3D. |
|
Pełny opis: |
Grafika 3D i jej zastosowanie w procesie projektowania. Od szkicu po rysowanie obiektów dwuwymiarowych i trójwymiarowych w przestrzeni 3D. Przekształcenia geometryczne. Budowa modeli, ustalanie źródła światła i modele oświetlenia, cieniowanie, tworzenie materiałów i tekstury. Rendering – rodzaje. Tworzenie przestrzeni wirtualnej. Animacja – ożywienie zaprojektowanych modeli/obiektów, wprowadzenie ich do wymodelowanej przestrzeni wirtualnej. Programy do projektowania 3D. Przygotowanie do druku 3D. |
|
Literatura: |
Tricia Austin, Richard Doust "Projektowanie dla nowych mediów"- "Best of 3D Graphics" Rockport Publishers , Czerwiec 2003 |
|
Uwagi: |
Rendery powiązane z wykonanymi zadaniami. Omówienie ćwiczeń. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 Godziny kontaktowe 45 godzin ćwiczenia - 1 ECTS Inne godziny kontaktowe z wykładowcą 15 godzin - 1 ECTS Praca własna studenta/tki 40 godzin - 1 ECTS Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100 godzin -1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wójcik-Tepper | |
Prowadzący grup: | Anna Wójcik-Tepper | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.