Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grafika 3D

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3S-G3D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Grafika 3D
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. EP, moduł: media cyfrowe (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Grafika 3d jako dziedzina sztuki nowych mediów, ale również jako element projektowania przestrzeni wirtualnej, oraz sposób na prototypowanie.

Student poznaje różne podejście do projektowania 3d, od idnywidualnej wypowiedzi artstycznej do tworzenia modeli i przygotowania ich do druku, po sam proces druku 3d.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zastosowanie grafiki 3d w projektowaniu: wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje; rysowanie obiektów dwu i trójwymiarowych w przestrzeni 3D. Przekształcenia geometryczne. Modele i parametry kamery. Źródła światła. Modele oświetlenia, cieniowanie; materiały i tekstury. Formy i rodzaje renderingu. Projektowanie przestrzeni wirtualnych. Elementy obrazów ruchomych, animacje- prezentacja działania zaprojektowanych obiektów oraz wirtualny spacer po wymodelowanej przestrzeni. Elementy przygotowania do druku 3D. Programy komputerowe do projektowania 3D..

Literatura:

Jerry Beck "Sztuka animacji. Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego" Arkady , 2006

Tricia Austin, Richard Doust "Projektowanie dla nowych mediów"-

"Best of 3D Graphics" Rockport Publishers , Czerwiec 2003

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji przestrzeni wirtualnych.

Student posiada wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących projektowania grafiki 3d i jej cyfrowej edycji w programach komputerowych.

Zna tendencje rozwojowe z zakresu grafiki 3d oraz widzi zależności pomiędzy fotografią i innymi dyscyplinami.

Zna uwarunkowania i skutki praktyki projektowania w przestrzeni wirtualnej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania multimediów.

Umiejętności

Student świadomie posługuje się poznanymi komputerowymi technikami projektowania, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.

Potrafi podejmować samodzielne artystyczne działania projektowe.

W projektowaniu własnych prac artystycznych, podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.

Potrafi dokonać analizy własnej pracy fotograficznej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik komputerowych.

Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.

Planuje i organizuje w ramach praktyki projektowej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).

Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.

Kompetencje społeczne

Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu

Student cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.

Student świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.

Student jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

50% praca indywidualna studenta, realizacja projektu

50% aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć i dyskusji,

końcowy przegląd prac

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Anna Wójcik-Tepper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie Studentów/tek w dziedzinę sztuki nowych mediów, jakim jest grafika 3d. Uczestnicy/czki zajęć realizują serię ćwiczeń, dzięki którym poznają różne narzędzia i możliwości zastosowania grafiki 3d w:

-tworzeniu wypowiedzi artystycznej

-prototypowaniu przedmiotów

-projektowania i modelowania przestrzeni

np. wnętrz, przygotowania modeli 3d druku.

Zapoznaje się z możliwościami druku 3d oraz sam proces drukowania

i postprodukcja wydruku.

Pełny opis:

Zastosowanie grafiki 3d w projektowaniu: wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje. Programy: Tinkercad, Fusion 360, Z-brush.

1. zadanie "Blisko-daleko"

stworzenie pracy plastycznej na podany temat na podstawie osobiste skojarzenia.

Praca wykona w programie do projektowania 3d.

Model 3d, przygotowanie do druku.

2. zadanie "Kobro"

-odwzorowanie rzeźby Katarzyny Kobro Kompozycja przestrzenna (4)

model 3d w skali 1:1, przygotowanie do druku.

-dwie interpretacje rzeźby Katarzyny Kobro,

Praca wykona w programie do projektowania 3d.

Model 3d, przygotowanie do druku.

3. zadanie "2d na 3d"

-przeniesienie obrazu (2d) Marii Kiesner na obiekt 3d,

Praca wykona w programie do projektowania 3d.

Model 3d, przygotowanie do druku.

4.zadanie "Przedmioty użytkowe"

-wymodelowanie w 3d dwóch przedmiotów codziennego użytku np. nożyczki, klucze, lampa.

-przedmiot użytkowy do przestrzeni publicznej:

tabliczki informacyjne na drzwi Instytutu Edukacji Artystycznej.

Praca wykona w programie do projektowania 3d.

Model 3d, przygotowanie do druku.

5.zadanie "Pokój"

-wymodelowanie istniejącego fizycznie pomieszczenia.

Praca wykona w programie do projektowania 3d.

Model 3d, przygotowanie renderu, animacji prezentującej przestrzeń 3d.

6.zadanie "Głowa"

-wymodelowanie głowy wymyślonej lub istniejącej postaci.

Praca wykona w programie do projektowania 3d.

Model 3d, przygotowanie renderu, animacji.

Literatura:

-Jerry Beck "Sztuka animacji. Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego" Arkady , 2006

Tricia Austin, Richard Doust "Projektowanie dla nowych mediów"-

"Best of 3D Graphics" Rockport Publishers , Czerwiec 2003

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Anna Wójcik-Tepper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Grafika 3d jako dziedzina sztuki nowych mediów, ale również jako element projektowania przestrzeni wirtualnej, oraz sposób na prototypowanie i projektowania przedmiotów użytkowych, pomocy naukowych.

Student poznaje różne podejście do projektowania 3d, od idnywidualnej wypowiedzi artstycznej do tworzenia modeli i przygotowania ich do druku, po sam proces druku 3d.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zastosowanie grafiki 3d w projektowaniu: wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje; tworzenie obiektów trójwymiarowych w przestrzeni 3D. Przekształcenia geometryczne. Modele i parametry kamery. Źródła światła. Modele oświetlenia, cieniowanie; materiały i tekstury. Formy i rodzaje renderingu. Projektowanie przestrzeni wirtualnych. Elementy obrazów ruchomych, animacje- prezentacja działania zaprojektowanych obiektów oraz wirtualny spacer po wymodelowanej przestrzeni. Elementy przygotowania do druku 3D, druk 3D. Programy komputerowe do projektowania 3D.

Literatura:

Jerry Beck "Sztuka animacji. Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego" Arkady , 2006

Tricia Austin, Richard Doust "Projektowanie dla nowych mediów"-

"Best of 3D Graphics" Rockport Publishers , Czerwiec 2003

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Anna Wójcik-Tepper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie Studentów/tek w dziedzinę sztuki nowych mediów, jaką jest grafika 3d. Uczestnicy/czki zajęć realizują serię ćwiczeń, dzięki którym poznają różne narzędzia i możliwości zastosowania grafiki 3d w:

- tworzeniu wypowiedzi artystycznej

- prototypowaniu przedmiotów

- projektowaniu i modelowaniu przestrzeni np. wnętrz, przygotowaniu modeli 3d druku.

- zapoznanie się z możliwościami druku 3d oraz samym procesem drukowania i post produkcji wydruku.

- zastosowanie grafiki 3d w projektowaniu: wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje. Programy: Tinkercad, Fusion 360, Z-brush.

Treść zajęć:

1. zadanie "Blisko-daleko"

stworzenie pracy plastycznej na podany temat na podstawie osobiste skojarzenia.

Praca wykona w programie do projektowania 3d.

Model 3d, przygotowanie do druku.

2. zadanie "Kobro"

- odwzorowanie rzeźby Katarzyny Kobro Kompozycja przestrzenna (4)

model 3d w skali 1:1, przygotowanie do druku.

- dwie interpretacje rzeźby Katarzyny Kobro,

Praca wykona w programie do projektowania 3d.

Model 3d, przygotowanie do druku.

3. zadanie "2d na 3d"

- przeniesienie obrazu (2d) Marii Kiesner na obiekt 3d,

Praca wykona w programie do projektowania 3d.

Model 3d, przygotowanie do druku.

4. zadanie "Przedmioty użytkowe"

- wymodelowanie w 3d dwóch przedmiotów codziennego użytku np. nożyczki, klucze, lampa.

- przedmiot użytkowy do przestrzeni publicznej:

5. tabliczki informacyjne na drzwi Instytutu Edukacji Artystycznej.

Praca wykona w programie do projektowania 3d.

Model 3d, przygotowanie do druku, druk 3d.

6. zadanie "Zaprojektuj własną wystawę"

- wymodelowanie istniejącego fizycznie pomieszczenia galerii na podstawie planu.

Praca wykona w programie do projektowania 3d.

Model 3d, przygotowanie renderu, animacji prezentującej przestrzeń 3d.

7. zadanie "Głowa"

- wymodelowanie głowy wymyślonej lub istniejącej postaci.

Praca wykona w programie do projektowania 3d.

Model 3d, przygotowanie renderu, animacji.

Literatura:

Autorskie instrukcje do zajęć przygotowywane przez prowadzącą.

https://www.tinkercad.com/learn

Tricia Austin, Richard Doust "Projektowanie dla nowych mediów"-

"Best of 3D Graphics" Rockport Publishers , Czerwiec 2003

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialogi i dyskusje dydaktyczne,

omawianie zagadnień teoretycznych i technicznych,

ćwiczenia praktyczne,

przegląd prac z omówieniem rezultatu końcowego

ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI:

Godziny kontaktowe 45 ćwiczenia

Inne godziny kontaktowe z wykładowczynią 15

Praca własna studenta/tki 40

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Gajewski
Prowadzący grup: Stanisław Gajewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników warsztatów z możliwościami kreatywnymi, które dają specjalistyczne programy do grafiki trójwymiarowej 3D służące do budowy modeli, ustawiania źródła światła, symulacji rozmaitych materiałów i tekstury. Laboratorium/warsztaty w formie ćwiczeń, podczas których uczestnicy realizują zlecone im zadania mają być ułatwieniem dla własnej indywidualnej wypowiedzi artystycznej z użyciem projektowania 3D.

Pełny opis:

Grafika 3D i jej zastosowanie w procesie projektowania. Od szkicu po rysowanie obiektów dwuwymiarowych i trójwymiarowych w przestrzeni 3D. Przekształcenia geometryczne. Budowa modeli, ustalanie źródła światła i modele oświetlenia, cieniowanie, tworzenie materiałów i tekstury. Rendering – rodzaje. Tworzenie przestrzeni wirtualnej. Animacja – ożywienie zaprojektowanych

modeli/obiektów, wprowadzenie ich do wymodelowanej przestrzeni wirtualnej. Programy do projektowania 3D. Przygotowanie do druku 3D.

Literatura:

Tricia Austin, Richard Doust "Projektowanie dla nowych mediów"-

"Best of 3D Graphics" Rockport Publishers , Czerwiec 2003

Uwagi:

Rendery powiązane z wykonanymi zadaniami. Omówienie ćwiczeń.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Godziny kontaktowe 45 godzin ćwiczenia - 1 ECTS

Inne godziny kontaktowe z wykładowcą 15 godzin - 1 ECTS

Praca własna studenta/tki 40 godzin - 1 ECTS

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100 godzin -1 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Anna Wójcik-Tepper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)