Praktyka w szkole podstawowej (60 godz.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3P-KIE2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka w szkole podstawowej (60 godz.) |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zadania dydaktyczne realizowane przez placówkę, sposób jej funkcjonowania, organizacja pracy, uczestnicy procesów pedagogicznych, dokumentacja działalności dydaktycznej, prowadzona w placówce. Stosowane przez nauczyciela zajęć plastycznych metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne. Planowanie i prowadzenie lekcji plastycznych, pod nadzorem opiekuna. Analizowanie przy pomocy opiekuna praktyk oraz nauczycieli akademickich prowadzących przygotowanie dydaktyczne, obserwowanych lub doświadczanych w czasie praktyk sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. Analiza dokumentów dotyczących określonego ucznia jako punkt odniesienia dla anonimowej charakterystyki ucznia (z uwzględnieniem specyfiki kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych) Zespół klasowy, wywiad z nauczycielem. Dokumentacja dotycząca obserwowanych zajęć i sytuacji dydaktyczno-wychowawczych: protokoły hospitacyjne i scenariusze zajęć. DRUKI DO POBRANIA Dokumenty należy drukować dwustronnie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka ma wiedzę na temat roli nauczyciela w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów. Student/ka zna sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki oświatowej. Student/ka zna obowiązujące zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach szkolnych i odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie. Student/ka ma wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, a także ich prawidłowości i zakłóceń. Student/ka zna program realizowany w ramach zajęć w szkole, zakres treści nauczania plastyki i typowe trudności uczniowskie związane z ich opanowaniem. Student/ka ma wiedzę dotyczącą metod nauczania i prowadzenia zajęć plastycznych i pokrewnych (również z wykorzystaniem multimediów i komunikacji wizualnej) oraz efektywnego wykorzystywania środków dydaktycznych, warsztatu i technik plastycznych, w tym zasobów internetowych wspomagających nauczanie przedmiotowe. Student/ka zna rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce oświatowej. Umiejętności Student/ka potrafi na podstawie obserwacji dokonać analizy sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz proponuje rozwiązanie problemu. Student/ka potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych. Student/ka potrafi dokonać adekwatnego doboru metod pracy, materiałów, środków dydaktycznych, w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz dostosować je do potrzeb i możliwości uczniów w celu samodzielnego projektowania zajęć plastycznych i pokrewnych. Student/ka potrafi zaplanować i przeprowadzić lekcje, pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych. Student/ka potrafi stworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizuje ich skuteczność oraz modyfikuje działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów uczenia się. Student/ka potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej. Student/ka potrafi rozbudzić zainteresowania uczniów poprzez właściwy dobór treści, zadań i form pracy samokształceniowej oraz promowanie osiągnięć uczniów. Student/ka potrafi rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów. Kompetencje społeczne Student/ka posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej działalności; kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka. Student/ka buduje relacje oparte na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi uczestnikami procesu kształcenia. Student/ka rozwiązuje konflikty poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji podczas zajęć i poza nimi. Student/ka działa na rzecz poprawy jakości pracy szkoły. Student/ka umiejętnie współpracuje z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów oraz innymi osobami tworzącymi społeczność szkoły. Student/ka jest gotowy/a do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk i z innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: -opiekun w placówce w której student realizuje praktykę: ocena punktowa i opisowa w Karcie praktykanta - na podstawie obserwacji studenta . - uczelniany opiekun praktyki odbywa indywidualną rozmowę, w której student powinien potwierdzić odpowiednie nabycie efektów zakładanych dla praktyki zawodowej. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. |
|
Literatura: |
. Boguszewska A., Mazur A., (red.), Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Wyd. UMCS, Lublin 2013. 2. Neubart B., Stopczyk S., Chołasińska J., Janus-Borkowska K., Plastyka. Podręcznik. Klasa 5. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/2/2018 3. Neubart B., Stopczyk S., Janus-Borkowska K., Plastyka. Podręcznik. Klasa 6. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/3/2019 4. Stopczyk S., Neubart B., Plastyka. Podręcznik. Klasa 4. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/1/2017 5. Stopczyk S., Neubart B., Chołasińska J., Plastyka. Podręcznik. Klasa 7. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/4/2017 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta : Godziny kontaktowe, ćwiczenia -60 godz. Inne godziny kontaktowe z udziałem prowadzącego zajęcia: Spotkania oraz konsultacje w sprawie realizacji praktyk - 4 godz. Rozmowa zaliczeniowa studenta z opiekunem na temat dokumentacji zaliczeniowej- 1 godz. Samodzielna praca studenta: Przygotowanie się do zajęć - 10 godz. Inne formy (przygotowanie dokumentacji praktyki) -10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: -opiekun w placówce w której student realizuje praktykę: ocena punktowa i opisowa w Karcie praktykanta - na podstawie obserwacji studenta . - uczelniany opiekun praktyki odbywa indywidualną rozmowę, w której student powinien potwierdzić odpowiednie nabycie efektów zakładanych dla praktyki zawodowej. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. |
|
Literatura: |
1.Boguszewska A., Mazur A., (red.), Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Wyd. UMCS, Lublin 2013. 2. Neubart B., Stopczyk S., Chołasińska J., Janus-Borkowska K., Plastyka. Podręcznik. Klasa 5. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/2/2018 3. Neubart B., Stopczyk S., Janus-Borkowska K., Plastyka. Podręcznik. Klasa 6. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/3/2019 4. Stopczyk S., Neubart B., Plastyka. Podręcznik. Klasa 4. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/1/2017 5. Stopczyk S., Neubart B., Chołasińska J., Plastyka. Podręcznik. Klasa 7. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/4/2017 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta : Godziny kontaktowe, ćwiczenia -60 godz. Inne godziny kontaktowe z udziałem prowadzącego zajęcia: Spotkania oraz konsultacje w sprawie realizacji praktyk - 4 godz. Rozmowa zaliczeniowa studenta z opiekunem na temat dokumentacji zaliczeniowej- 1 godz. Samodzielna praca studenta: Przygotowanie się do zajęć - 10 godz. Inne formy (przygotowanie dokumentacji praktyki) -10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: -opiekun w placówce w której student realizuje praktykę: ocena punktowa i opisowa w Karcie praktykanta - na podstawie obserwacji studenta . - uczelniany opiekun praktyki odbywa indywidualną rozmowę, w której student powinien potwierdzić odpowiednie nabycie efektów zakładanych dla praktyki zawodowej. Student umawia się na rozmowę z opiekunem w okresie do 2 tygodni od zakończenia praktyki w placówce. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. |
|
Literatura: |
. Boguszewska A., Mazur A., (red.), Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Wyd. UMCS, Lublin 2013. 2. Neubart B., Stopczyk S., Chołasińska J., Janus-Borkowska K., Plastyka. Podręcznik. Klasa 5. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/2/2018 3. Neubart B., Stopczyk S., Janus-Borkowska K., Plastyka. Podręcznik. Klasa 6. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/3/2019 4. Stopczyk S., Neubart B., Plastyka. Podręcznik. Klasa 4. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/1/2017 5. Stopczyk S., Neubart B., Chołasińska J., Plastyka. Podręcznik. Klasa 7. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/4/2017 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta : Godziny kontaktowe, ćwiczenia -60 godz. Inne godziny kontaktowe z udziałem prowadzącego zajęcia: Spotkania oraz konsultacje w sprawie realizacji praktyk - 4 godz. Rozmowa zaliczeniowa studenta z opiekunem na temat dokumentacji zaliczeniowej- 1 godz. Samodzielna praca studenta: Przygotowanie się do zajęć - 10 godz. Inne formy (przygotowanie dokumentacji praktyki) -10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: -opiekun w placówce w której student realizuje praktykę: ocena punktowa i opisowa w Karcie praktykanta - na podstawie obserwacji studenta . - uczelniany opiekun praktyki odbywa indywidualną rozmowę, w której student powinien potwierdzić odpowiednie nabycie efektów zakładanych dla praktyki zawodowej. Student umawia się na rozmowę z opiekunem w okresie do 2 tygodni od zakończenia praktyki w placówce. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. |
|
Literatura: |
. Boguszewska A., Mazur A., (red.), Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Wyd. UMCS, Lublin 2013. 2. Neubart B., Stopczyk S., Chołasińska J., Janus-Borkowska K., Plastyka. Podręcznik. Klasa 5. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/2/2018 3. Neubart B., Stopczyk S., Janus-Borkowska K., Plastyka. Podręcznik. Klasa 6. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/3/2019 4. Stopczyk S., Neubart B., Plastyka. Podręcznik. Klasa 4. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/1/2017 5. Stopczyk S., Neubart B., Chołasińska J., Plastyka. Podręcznik. Klasa 7. Szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa, nr. dopuszczenia MEN: 779/4/2017 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta : Godziny kontaktowe, ćwiczenia -60 godz. Inne godziny kontaktowe z udziałem prowadzącego zajęcia: Spotkania oraz konsultacje w sprawie realizacji praktyk - 4 godz. Rozmowa zaliczeniowa studenta z opiekunem na temat dokumentacji zaliczeniowej- 1 godz. Samodzielna praca studenta: Przygotowanie się do zajęć - 10 godz. Inne formy (przygotowanie dokumentacji praktyki) -10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.