Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki multimedialne - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3F-TMU2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki multimedialne - 2
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie do zagadnień struktury ruchomego obrazu cyfrowego (animacja, wideo, film), cyfrowe techniki edycji ruchomego obrazu filmowego, elementy struktur wizualnych w kreacji ruchomego obrazu komputerowego, rola efektów cyfrowych w kreacji ruchomego obrazu komputerowego, elementy przygotowania do projekcji multimedialnej, programy komputerowe do cyfrowej edycji ruchomego obrazu komputerowego (Adobe After Effects), poszukiwanie indywidualnych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności komponowania ruchomego obrazu komputerowego, stosowania zabiegów formalnych przynależnych dyscyplinie, realizacja trzech utworów wizualnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji obrazu cyfrowego, w tym w oparciu o obraz analogowy.

Student posiada wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących realizacji prac o cechach obrazu cyfrowego cyfrowej edycji w programach komputerowych.

Student zna tendencje rozwojowe oraz widzi zależności pomiędzy multimediami i innymi dyscyplinami.

Student zna uwarunkowania i skutki praktyki multimedialnej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej przy użyciu technologii cyfrowych.

Umiejętności

Świadomie posługuje się poznanymi technikami multimedialnymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.

Potrafi podejmować samodzielne artystyczne działania wizualne z zakresu multimediów.

W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.

Potrafi dokonać analizy własnej pracy pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik multimedialnych.

Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.

Planuje i organizuje w ramach praktyki fotograficznej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).

Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.

Kompetencje społeczne

Jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.

Rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.

Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.

Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.

Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Anna Wójcik-Tepper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Techniki multimedialne jako medium wypowiedzi artystycznej.

Studenci/tki przy użyciu multimediów., programów graficznych, skanera, fotografii itp. tworzą dwie prace.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zastosowanie technik multimedialnych:

-w projektowaniu i DTP

-w animacji

-w instalacji multimedialnej.

Poszukiwanie indywidualnych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności komponowania obrazu komputerowego (ruchomego lub statycznego), stosowania zabiegów formalnych przynależnych dyscyplinie, realizacja dwóch utworów wizualnych i jednej prezentacji multimedialnej. W trakcie zajęć jest możliwość łączenia tradycyjnych technik artystycznych i nowych technologii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Anna Wójcik-Tepper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Techniki multimedialne jako medium wypowiedzi artystycznej.

Studenci/tki przy użyciu multimediów., programów graficznych, skanera, fotografii itp. tworzą dwie prace.

Pełny opis:

Zastosowanie technik multimedialnych:

-w projektowaniu i DTP

-w animacji

-w instalacji multimedialnej.

Poszukiwanie indywidualnych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności komponowania obrazu komputerowego (ruchomego lub statycznego), stosowania zabiegów formalnych przynależnych dyscyplinie, realizacja dwóch utworów wizualnych i jednej prezentacji multimedialnej. W trakcie zajęć jest możliwość łączenia tradycyjnych technik artystycznych i nowych technologii.

1.Studenci/tki projektują szyldy dla żyrardowskich rzemieślników we współpracy ze stowarzyszeniem nasze imaginarium:

https://www.naszeimaginarium.pl/category/rzemioslo-zyrardow/

2.Reliazacja tematu Piękno w wybranej technice multimedialnej np. wideo, wideo instalacja, rysunek cyfrowy itp.

Literatura:

"Podaj dalej, Dizajn, nauczanie, życie"

Krzysztof Lenek w rozmowie z Ewą Satalecką.

Krater, Kraków 2018

http://trendbook.digitalcultures.pl

http://czytanieobrazow.pl/

Piotr Zawojski, "Nauka i sztuka w wieku technologii cyfrowych. Bezpieczne związki"

dostępne: www.academia.edu/

Piotr Zawojski, "Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów. Wprowadzenie"

dostępne:

https://www.academia.edu/36665955/Piotr_Zawojski_Klasyczne_dzie%C5%82a_sztuki_nowych_medi%C3%B3w_Wprowadzenie

https://culture.pl/pl/artykul/sztuka-szyldu

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialogi i dyskusje dydaktyczne,

omawianie zagadnień teoretycznych i technicznych,

burza mózgów

dyskusja dydaktyczna,

ćwiczenia praktyczne - działania artystyczne,

przegląd prac z omówieniem rezultatu końcowego


ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI:


Godziny kontaktowe 30 ćwiczenia

Inne godziny kontaktowe z wykładowczynią 20

Przygotowanie się do zajęć, lektury, proces projektowy 25


Praca własna studenta/tki 25


Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Gajewski
Prowadzący grup: Stanisław Gajewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów/-tek do problematyki nowych mediów oraz technik multimedialnych. Ćwiczenia jako przeniesienie zdobytej wiedzy teoretycznej na poligon praktyki, mają na celu zarówno doskonalenie warsztatu poprzez zadania realizowane w cyklu zajęciowym, jak również ukazanie możliwości kreatywnych tkwiących w nowych mediach. Znajomość nowych

narzędzi oraz sposoby ich wykorzystania ujawniają ich twórcze wykorzystanie w praktyce zawodowej. Prowadzący kładzie nacisk na artystyczną wartość realizacji powstających w trakcie ćwiczeń. Studenci, wykorzystując dostępne narzędzia i środki wyrazu (np. skaner, druk, fotografia cyfrowa itp.), przygotowują dwie prace mające charakter indywidualnej kreacji artystycznej.

Pełny opis:

Na podstawie zdobywanej w trakcie cyklu zajęciowego wiedzy nt. obszaru obrazu cyfrowego i jego przetwarzania, studenci/-entki przygotowują prace z zakresu projektowania przy wykorzystaniu technik multimedialnych. W trakcie zajęć uczestnicy doskonalą swoje umiejętności, poznają możliwości programów i techniki związane ze sztuką multimediów, doskonalą także swoje

umiejętności manualne i warsztatowe będące wstępem do finalizacji wybranych projektów. Zajęcia mają rozbudzić kreatywność oraz stymulować dojrzałe decyzje artystyczne uczestników cyklu ćwiczeniowego, a także przygotować ich do samodoskonalenia w obszarze multimediów przez praktyczne zastosowanie poznanych umiejętności w obszarze DTP, animacji, instalacji multimedialnej i grafiki cyfrowej. W trakcie zajęć studenci/-entki mają przygotować dwie

odpowiedzi wizualne na zadane tematy w postaci zadań łączących techniki tradycyjne z multimedialnymi.

Literatura:

M. Masłoń, S. Paruch, Wzornik – narzędzie do nauki posługiwania się obrazem, Warszawa, 2022 (wyd. APS)

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II DUEP-ATM 1

grupa ćwiczeniowa dla II DUEP-ARM 1

Godziny kontaktowe realizacja ćwiczeń - 30 godzin

Inne godziny kontaktowe z wykładowcą - 20 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury, proces projektowy - 25
godzin

Praca własna studenta/tki - 25
godzin

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 100 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Dorota Maroń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wprowadzenie studentów/-tek do problematyki nowych mediów oraz technik multimedialnych. Przeniesienie zdobytej wiedzy teoretycznej do indywidualnej praktyki artystycznej. Poszukiwanie i dostosowywanie narzędzi do zamysłu projektu artystycznego.

Pełny opis:

Techniki multimedialne jako medium wypowiedzi artystycznej. Studenci i studentki poszukują indywidualnych form wyrazu z wykorzystaniem technik multimedialnych. Doskonalą swoje umiejętności wyrażania idei, komunikatu za pomocą łączenia tradycyjnych technik artystycznych i nowych technologii. Studenci/studentki realizują trzy ćwiczenia: ćwiczenie zespołowe – przygotowanie Wigilii (scenografia, działanie performatywno-teatralne, dokumentacja wideo), praca o charakterze multimedialnym o tematyce Autoportret, instalacja multimedialna na dowolny temat oraz jego dokumentacja wideo.

Literatura:

Kluszczyński R., Film, video, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej

‪Ryszard W. Kluszczynski‬ - ‪Google Scholar‬

Kluszczyński R., Estetyka nowych mediów

Estetyka Sztuki Nowych Mediow - Ryszard W. Kluszczyński ESTETYKA SZTUKI NOWYCH MEDIÓW Spis treści - Studocu

Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Antologia, projekt i redakcja naukowa M. Hopfinger

Zawojski P., Nauka i sztuka w wieku technologii cyfrowych. Bezpieczne związki

Piotr Zawojski: Nauka i sztuka w wieku technologii cyfrowych. Bezpieczne związki

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

omawianie zagadnień teoretycznych i technicznych

burza mózgów

dyskusja dydaktyczna

ćwiczenia praktyczne - działania artystyczne

przegląd prac z omówieniem rezultatu końcowego


ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI:


Godziny kontaktowe realizacja ćwiczeń - 30 godzin

Inne godziny kontaktowe z wykładowcą - 20 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury, proces projektowy - 25
godzin

Praca własna studenta/tki - 25
godzin

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 100 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0 (2025-04-03)