Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki fotograficzne i filmowe - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3F-TFF1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki fotograficzne i filmowe - 1
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie teoretyczne i ikonograficzne na wybranych, współczesnych przykładach, do zagadnień estetycznych i formalnych przynależnych fotografii. Budowa i podstawowe funkcje aparatu fotograficznego oraz ich wpływ na plastyczne jakości obrazu fotograficznego. Sposoby odwzorowania przez różne rodzaje obiektywów stosowanych w fotografii. Rola światła w fotografii. Rejestracja analogowego obrazu fotograficznego. Etapy srebrowego procesu fotograficznego. Formaty cyfrowego zapisu zdjęć. Podstawy obróbki cyfrowej obrazu fotograficznego. Zastosowanie programów graficznych Adobe. Czy fotografia jest sztuką? Kreacja w fotografii. Obraz uzyskiwany w sposób mechaniczny versus obraz będący wynikiem gestu artysty. Fotografia dokumentalna versus fotografia inscenizowana. Podstawowe tematy fotografii: relacja ze zdarzenia (reportaż), portret, pejzaż, przedmiot. Emocjonalne i etyczne aspekty fotografii. Realizacja zadań z dziedziny fotografii kreacyjnej. Poszukiwanie indywidualnych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności patrzenia fotograficznego, stosowania zabiegów formalnych przynależnych dyscyplinie.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma pogłębioną wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji fotografii.

Student posiada pogłębioną wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących realizacji fotografii i jej cyfrowej edycji w programach komputerowych.

Student zna tendencje rozwojowe z zakresu fotografii oraz widzi zależności pomiędzy fotografią a innymi dyscyplinami.

Student zna uwarunkowania i skutki praktyki fotograficznej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

Student posiada pogłębioną wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.

Umiejętności

Świadomie i biegle posługuje się technikami fotograficznymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.

Potrafi realizować własne działania fotograficzne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.

W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.

Potrafi dokonać analizy własnej pracy fotograficznej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rysunkowych.

Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.

Planuje i organizuje w ramach praktyki fotograficznej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).

Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.

Kompetencje społeczne

Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.

Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.

Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.

Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.

Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Kryńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Rumiancew
Prowadzący grup: Daniel Rumiancew
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Średniozaawansowane zajęcia z fotografii jako dyscypliny artystycznej.

Pełny opis:

Studenci realizują trzy tematy fotograficzne, przy czym fotografia jest traktowana w pracowni jako postkonceptualna technika artystyczna, w której stylistyka lub estetyka jest raczej wynikiem pierwotnej idei bądź konceptu, a nie punktem wyjścia. Tematy te to: "Kolekcja fotograficzna", "Różnica - spór - konflikt -agresja" i "Prezentacja fotograficzna". Studenci przechodzą pełen proces pracy nad realizacjami, od ogólnego pomysłu, przez szkice i kolejne, coraz bardziej zaawansowane realizacje, aż do ostatecznej ich prezentacji. Nacisk jest położony na aktualność kulturową pomysłów i idei oraz na adekwatność ostatecznego sposobu ekspozycji do koncepcji dzieła. Zajęcia w dużej mierze polegają na korektach kolejnych etapów powstawania cykli fotograficznych. Na części zajęć prezentowane są metody pracy z urządzeniami potrzebnymi do zaawansowanego fotografowania (zarówno cyfrowymi, jak i analogowymi). Oprócz tego w ciągu zajęć wykładowca prezentuje wybrane, historyczne, postkonceptualne cykle fotografii, następnie są one omawiane, podobnie jak ich odniesienie do pomysłów i prac studentów.

Literatura:

Naomi Rosenblum "Historia fotografii światowej", 2005

John Hedgecoe "Nowy podręcznik fotografii", 2007

John Freeman, Fotografia, 2006

Michael Freeman, "Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej", 2006

Susan Sontag, "O fotografii", 1986

Roland Barthes, "Światło obrazu", 2011

Vilem Flusser, "Ku filozofii fotografii", 2015

Uwagi:

Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji zdjęć itd.).

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialog dydaktyczny,

omawianie zagadnień teoretycznych,

dyskusja dydaktyczna,

przegląd prac i prezentacji

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 60

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karol Pałka
Prowadzący grup: Karol Pałka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Fotografia i film dokumentalny jako narzędzie do zmiany rzeczywistości.

Pełny opis:

Wprowadzenie do Fotografii problemowej i filmu dokumentalnego.

Obserwacje i studia nad fotografią/filmem, jako komunikatem wizualnym, narzędziem do rozpoznawania i użyciu wielu ich konwencji do kreowania wybranego przez studentów kontekstu. Zagadnienia Trangresja i Trawestacja w Sztuce. Film dokumentalny - czym jest? Czy da się go zdefiniować? Kiedy staje się sztuką.

Realizacja zadań fotograficznych i filmowych z zakresu obserwacji.

Literatura:

Rainer Maria Rilke - Listy do młodego poety, 1996

Francois Soulages - Estety Fotografii, 2012

Zygmunt Bauman - Między chwilą a pięknem o sztuce w rozpędzonym świecie, 2010

Hans-Georg Gadamer - Aktualność piękna 1993

Julia Cameron - Droga Artysty 2017,

Sebald W.G. Pierścienie Saturna, Ossolineum, 2020.

Szczygieł Mariusz, Nie ma, Fundacja Instytutu Reportażu, 2018.

Wicha Marcin, Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Krakter, 2017.

Uwagi:

Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty kolejnych etapów powstawania filmów, pokazywanych w trakcie zajęć, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji filmu itd.).

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialog dydaktyczny,

omawianie zagadnień teoretycznych,

dyskusja dydaktyczna,

przegląd prac i prezentacji

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

inne godz. kontaktowe z wykładowcą (praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym, konserwatorium w formie mailowej) 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karol Pałka
Prowadzący grup: Karol Pałka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Fotografia i film dokumentalny jako narzędzie do zmiany rzeczywistości.

Pełny opis:

Wprowadzenie do Fotografii problemowej i filmu dokumentalnego.

Obserwacje i studia nad fotografią/filmem, jako komunikatem wizualnym, narzędziem do rozpoznawania i użyciu wielu ich konwencji do kreowania wybranego przez studentów kontekstu. Zagadnienia Trangresja i Trawestacja w Sztuce. Film dokumentalny - czym jest? Czy da się go zdefiniować? Kiedy staje się sztuką.

Realizacja etiudy filmowej "Plac defilad" - twórcza, problemowa filmowa interpretacja tematu

Literatura:

Rainer Maria Rilke - Listy do młodego poety, 1996

Francois Soulages - Estety Fotografii, 2012

Zygmunt Bauman - Między chwilą a pięknem o sztuce w rozpędzonym świecie, 2010

Hans-Georg Gadamer - Aktualność piękna 1993

Julia Cameron - Droga Artysty 2017,

Sebald W.G. Pierścienie Saturna, Ossolineum, 2020.

Szczygieł Mariusz, Nie ma, Fundacja Instytutu Reportażu, 2018.

Wicha Marcin, Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Krakter, 2017.

Uwagi:

Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty kolejnych etapów powstawania filmów, pokazywanych w trakcie zajęć, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji filmu itd.).

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialog dydaktyczny,

omawianie zagadnień teoretycznych,

dyskusja dydaktyczna,

przegląd prac i prezentacji

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

inne godz. kontaktowe z wykładowcą (praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym, konserwatorium w formie mailowej) 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)