Techniki fotograficzne i filmowe - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3F-TFF1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki fotograficzne i filmowe - 1 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wprowadzenie teoretyczne i ikonograficzne na wybranych, współczesnych przykładach, do zagadnień estetycznych i formalnych przynależnych fotografii. Budowa i podstawowe funkcje aparatu fotograficznego oraz ich wpływ na plastyczne jakości obrazu fotograficznego. Sposoby odwzorowania przez różne rodzaje obiektywów stosowanych w fotografii. Rola światła w fotografii. Rejestracja analogowego obrazu fotograficznego. Etapy srebrowego procesu fotograficznego. Formaty cyfrowego zapisu zdjęć. Podstawy obróbki cyfrowej obrazu fotograficznego. Zastosowanie programów graficznych Adobe. Czy fotografia jest sztuką? Kreacja w fotografii. Obraz uzyskiwany w sposób mechaniczny versus obraz będący wynikiem gestu artysty. Fotografia dokumentalna versus fotografia inscenizowana. Podstawowe tematy fotografii: relacja ze zdarzenia (reportaż), portret, pejzaż, przedmiot. Emocjonalne i etyczne aspekty fotografii. Realizacja zadań z dziedziny fotografii kreacyjnej. Poszukiwanie indywidualnych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności patrzenia fotograficznego, stosowania zabiegów formalnych przynależnych dyscyplinie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma pogłębioną wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji fotografii. Student posiada pogłębioną wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących realizacji fotografii i jej cyfrowej edycji w programach komputerowych. Student zna tendencje rozwojowe z zakresu fotografii oraz widzi zależności pomiędzy fotografią a innymi dyscyplinami. Student zna uwarunkowania i skutki praktyki fotograficznej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji. Student posiada pogłębioną wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej. Umiejętności Świadomie i biegle posługuje się technikami fotograficznymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Potrafi realizować własne działania fotograficzne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności. W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin. Potrafi dokonać analizy własnej pracy fotograficznej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rysunkowych. Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej. Planuje i organizuje w ramach praktyki fotograficznej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym). Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia. Kompetencje społeczne Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu. Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel. Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej. Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej. Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kryńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Rumiancew | |
Prowadzący grup: | Daniel Rumiancew | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Średniozaawansowane zajęcia z fotografii jako dyscypliny artystycznej. |
|
Pełny opis: |
Studenci realizują trzy tematy fotograficzne, przy czym fotografia jest traktowana w pracowni jako postkonceptualna technika artystyczna, w której stylistyka lub estetyka jest raczej wynikiem pierwotnej idei bądź konceptu, a nie punktem wyjścia. Tematy te to: "Kolekcja fotograficzna", "Różnica - spór - konflikt -agresja" i "Prezentacja fotograficzna". Studenci przechodzą pełen proces pracy nad realizacjami, od ogólnego pomysłu, przez szkice i kolejne, coraz bardziej zaawansowane realizacje, aż do ostatecznej ich prezentacji. Nacisk jest położony na aktualność kulturową pomysłów i idei oraz na adekwatność ostatecznego sposobu ekspozycji do koncepcji dzieła. Zajęcia w dużej mierze polegają na korektach kolejnych etapów powstawania cykli fotograficznych. Na części zajęć prezentowane są metody pracy z urządzeniami potrzebnymi do zaawansowanego fotografowania (zarówno cyfrowymi, jak i analogowymi). Oprócz tego w ciągu zajęć wykładowca prezentuje wybrane, historyczne, postkonceptualne cykle fotografii, następnie są one omawiane, podobnie jak ich odniesienie do pomysłów i prac studentów. |
|
Literatura: |
Naomi Rosenblum "Historia fotografii światowej", 2005 John Hedgecoe "Nowy podręcznik fotografii", 2007 John Freeman, Fotografia, 2006 Michael Freeman, "Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej", 2006 Susan Sontag, "O fotografii", 1986 Roland Barthes, "Światło obrazu", 2011 Vilem Flusser, "Ku filozofii fotografii", 2015 |
|
Uwagi: |
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji zdjęć itd.). METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd prac i prezentacji NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 60 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Pałka | |
Prowadzący grup: | Karol Pałka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Fotografia i film dokumentalny jako narzędzie do zmiany rzeczywistości. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do Fotografii problemowej i filmu dokumentalnego. Obserwacje i studia nad fotografią/filmem, jako komunikatem wizualnym, narzędziem do rozpoznawania i użyciu wielu ich konwencji do kreowania wybranego przez studentów kontekstu. Zagadnienia Trangresja i Trawestacja w Sztuce. Film dokumentalny - czym jest? Czy da się go zdefiniować? Kiedy staje się sztuką. Realizacja zadań fotograficznych i filmowych z zakresu obserwacji. |
|
Literatura: |
Rainer Maria Rilke - Listy do młodego poety, 1996 Francois Soulages - Estety Fotografii, 2012 Zygmunt Bauman - Między chwilą a pięknem o sztuce w rozpędzonym świecie, 2010 Hans-Georg Gadamer - Aktualność piękna 1993 Julia Cameron - Droga Artysty 2017, Sebald W.G. Pierścienie Saturna, Ossolineum, 2020. Szczygieł Mariusz, Nie ma, Fundacja Instytutu Reportażu, 2018. Wicha Marcin, Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Krakter, 2017. |
|
Uwagi: |
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty kolejnych etapów powstawania filmów, pokazywanych w trakcie zajęć, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji filmu itd.). METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd prac i prezentacji NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 inne godz. kontaktowe z wykładowcą (praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym, konserwatorium w formie mailowej) 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Pałka | |
Prowadzący grup: | Karol Pałka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Fotografia i film dokumentalny jako narzędzie do zmiany rzeczywistości. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do Fotografii problemowej i filmu dokumentalnego. Obserwacje i studia nad fotografią/filmem, jako komunikatem wizualnym, narzędziem do rozpoznawania i użyciu wielu ich konwencji do kreowania wybranego przez studentów kontekstu. Zagadnienia Trangresja i Trawestacja w Sztuce. Film dokumentalny - czym jest? Czy da się go zdefiniować? Kiedy staje się sztuką. Realizacja etiudy filmowej "Plac defilad" - twórcza, problemowa filmowa interpretacja tematu |
|
Literatura: |
Rainer Maria Rilke - Listy do młodego poety, 1996 Francois Soulages - Estety Fotografii, 2012 Zygmunt Bauman - Między chwilą a pięknem o sztuce w rozpędzonym świecie, 2010 Hans-Georg Gadamer - Aktualność piękna 1993 Julia Cameron - Droga Artysty 2017, Sebald W.G. Pierścienie Saturna, Ossolineum, 2020. Szczygieł Mariusz, Nie ma, Fundacja Instytutu Reportażu, 2018. Wicha Marcin, Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Krakter, 2017. |
|
Uwagi: |
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty kolejnych etapów powstawania filmów, pokazywanych w trakcie zajęć, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji filmu itd.). METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd prac i prezentacji NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 inne godz. kontaktowe z wykładowcą (praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym, konserwatorium w formie mailowej) 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.