Rzeźba - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3F-RZE2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rzeźba - 2 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy dzieła rzeźbiarskiego, w ramach których proponowane są następujące treści: ćwiczenie rysunkowe, badanie proporcji i relacji mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni. Rzeźbiarska interpretacja zapisu rysunkowego lub malarskiego (gra płaszczyzn, przestrzeń, plan, rytmy, faktura), zapoznanie z podstawowymi materiałami rzeźbiarskimi. Podstawy kompozycji obiektu przestrzennego. Wstępne działania z bryłą rzeźbiarską, ciężar, kontrapunkt, gra z rytmem, ruch, równowaga, operowanie formą przestrzenną. Poszukiwanie właściwej konstrukcji, równowagi brył, indywidualnych proporcji i charakteru podczas pracy z modelem. Detal jako element kompozycyjny podporządkowany całości. Wykorzystanie, nabytych podczas ćwiczeń, podstaw komponowania i umiejętności formalnych podczas konstruowania studium z modela. Studium detalu anatomicznego z elementami interpretacji. Poszukiwanie nowych form wyrazu, rozwijanie umiejętności obserwowania natury i interpretowania jej oraz poszukiwanie możliwości zawarcia treści w rzeźbie. Obiekt jako medium. Podjęcie problemu komunikatywności obiektu abstrakcyjnego. Znaczenie kompozycji, materiału, koloru, skali itp. Technika odlewu gipsowego. Ogólne zasady pracy i przepisy bhp oraz organizacja zajęć w pracowni rzeźbiarskiej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma wiedzę o rzeźbiarskich środkach wyrazu i możliwościach kreacji w sztuce. Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji rzeźb, w tym o problematyce związanej z technologiami stosowanymi podczas konstruowania obiektów rzeźbiarskich. Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rzeźby oraz widzi zależności pomiędzy malarstwem i innymi dyscyplinami. Student zna uwarunkowania i skutki praktyki rzeźbiarskiej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji. Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej. Umiejętności Świadomie posługuje się poznanymi technikami rzeźbiarskimi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Potrafi realizować własne działania rzeźbiarskie oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności. W projektowaniu własnych prac rzeźbiarskich podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin. Potrafi dokonać analizy własnej pracy rzeźbiarskiej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rzeźbiarskich. Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej. Planuje i organizuje w ramach praktyki rzeźbiarskiej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym). Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia. Kompetencje społeczne Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu. Student rozumie. z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel. Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac rzeźbiarskich pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej. Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej. Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Prokop-Miśniakiewicz | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Gwiazda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wymagania zaliczeniowe: 1. Wykonanie konstrukcji do studium aktu siedzącego 2. Wymodelowanie w glinie studium aktu siedzącego 3. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Dotyk/Gest: 5-10 szt 4. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Pojęcie abstrakcyjne: 5-10 szt 5. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Dotyk/Gest 6. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Pojęcie abstrakcyjne 7. Wymodelowanie w plastelinie lub glinie rzeźby Dotyk/Gest 8. Wymodelowanie rzeźby w glinie Pojęcie abstrakcyjne 9. Wykonanie odlewu wybranej rzeźby |
|
Pełny opis: |
1. Akt siedzący – wykorzystanie nabytych podczas poprzednich ćwiczeń podstaw kompozycyjnych i formalnych podczas studium z modela, ćwiczenie rysunkowe – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni -12 godzin 2. Dotyk/gest - studium detalu anatomicznego z elementami interpretacji. Celem ćwiczenia jest badanie nowych elementów języka rzeźbiarskiego, rozwijanie umiejętności obserwacji natury i interpretowania jej oraz poszukiwanie możliwości zawarcia treści w rzeźbie - 12 godzin 3. Pojęcie abstrakcyjne – interpretacja rzeźbiarska. Studenci losują, każdy swoje, pojęcie (np. miłość, państwo, złośliwość, etc). Z pomocą środków plastycznych angażujących przestrzeń (rzeźba warsztatowa, kolaż rzeźbiarski, instalacja, działania performatywne) starają się stworzyć ekwiwalent plastyczny tego pojęcia. Prace projektowe trwają , z konsultacjami, od początku semestru, realizacja następuje w końcowej jego fazie -12 godzin 4. Technologia odlewu gipsowego, wykonanie kopii negatywowej (formy) oraz odlewu w trwałym materiale (gips ceramiczny) |
|
Literatura: |
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999 Hermansdorfer M., Między ekspresją a metaforą, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1999 Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. Schanti A., Die Liebe zu den Objekten/The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur/Aspects of Contemporary sculpture, Springer, 2008. Kwartalnik Rzeźby „Orońsko”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Rocznik „Rzeźba Polska”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Duby G., Daval J.-L.; Sculpture – from Antiquity to the Present Day, Taschen, 2006 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe Wykład, ćwiczenia, korekty i omawianie koncepcji 45 praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 30 przegląd zaliczeniowy 2 h łącznie: 77 h Samodzielna praca studenta Własna praca warsztatowa 10 h Przygotowanie do zajęć - lektury, filmy 5 h Inne aktywności przygotowujące -( wizyty w galeriach i muzeach) 5 h łącznie: 20 h Razem : 97 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Prokop-Miśniakiewicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Śmietana | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wymagania zaliczeniowe: 1. Wykonanie konstrukcji do studium aktu siedzącego 2. Wymodelowanie w glinie studium aktu siedzącego 3. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Dotyk/Gest: 5-10 szt 4. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Pojęcie abstrakcyjne: 5-10 szt 5. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Dotyk/Gest 6. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Pojęcie abstrakcyjne 7. Wymodelowanie w plastelinie lub glinie rzeźby Dotyk/Gest 8. Wymodelowanie rzeźby w glinie Pojęcie abstrakcyjne 9. Wykonanie odlewu wybranej rzeźby |
|
Pełny opis: |
1. Akt siedzący – wykorzystanie nabytych podczas poprzednich ćwiczeń podstaw kompozycyjnych i formalnych podczas studium z modela, ćwiczenie rysunkowe – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni -12 godzin 2. Dotyk/gest - studium detalu anatomicznego z elementami interpretacji. Celem ćwiczenia jest badanie nowych elementów języka rzeźbiarskiego, rozwijanie umiejętności obserwacji natury i interpretowania jej oraz poszukiwanie możliwości zawarcia treści w rzeźbie - 12 godzin 3. Pojęcie abstrakcyjne – interpretacja rzeźbiarska. Studenci losują, każdy swoje, pojęcie (np. miłość, państwo, złośliwość, etc). Z pomocą środków plastycznych angażujących przestrzeń (rzeźba warsztatowa, kolaż rzeźbiarski, instalacja, działania performatywne) starają się stworzyć ekwiwalent plastyczny tego pojęcia. Prace projektowe trwają , z konsultacjami, od początku semestru, realizacja następuje w końcowej jego fazie -12 godzin 4. Technologia odlewu gipsowego, wykonanie kopii negatywowej (formy) oraz odlewu w trwałym materiale (gips ceramiczny) |
|
Literatura: |
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999 Hermansdorfer M., Między ekspresją a metaforą, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1999 Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. Schanti A., Die Liebe zu den Objekten/The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur/Aspects of Contemporary sculpture, Springer, 2008. Kwartalnik Rzeźby „Orońsko”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Rocznik „Rzeźba Polska”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Duby G., Daval J.-L.; Sculpture – from Antiquity to the Present Day, Taschen, 2006 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe Wykład, ćwiczenia, korekty i omawianie koncepcji 45 praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 30 przegląd zaliczeniowy 2 h łącznie: 77 h Samodzielna praca studenta Własna praca warsztatowa 10 h Przygotowanie do zajęć - lektury, filmy 5 h Inne aktywności przygotowujące -( wizyty w galeriach i muzeach) 5 h łącznie: 20 h Razem : 97 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Prokop-Miśniakiewicz | |
Prowadzący grup: | Olga Prokop-Miśniakiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wymagania zaliczeniowe: 1. Wykonanie konstrukcji do studium aktu siedzącego 2. Wymodelowanie w glinie studium aktu siedzącego 3. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Dotyk/Gest: 5-10 szt 4. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Pojęcie abstrakcyjne: 5-10 szt 5. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Dotyk/Gest 6. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Pojęcie abstrakcyjne 7. Wymodelowanie w plastelinie lub glinie rzeźby Dotyk/Gest 8. Wymodelowanie rzeźby w glinie Pojęcie abstrakcyjne 9. Wykonanie odlewu wybranej rzeźby |
|
Pełny opis: |
1. Akt siedzący – wykorzystanie nabytych podczas poprzednich ćwiczeń podstaw kompozycyjnych i formalnych podczas studium z modela, ćwiczenie rysunkowe – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni -12 godzin 2. Dotyk/gest - studium detalu anatomicznego z elementami interpretacji. Celem ćwiczenia jest badanie nowych elementów języka rzeźbiarskiego, rozwijanie umiejętności obserwacji natury i interpretowania jej oraz poszukiwanie możliwości zawarcia treści w rzeźbie - 12 godzin 3. Pojęcie abstrakcyjne – interpretacja rzeźbiarska. Studenci losują, każdy swoje, pojęcie (np. miłość, państwo, złośliwość, etc). Z pomocą środków plastycznych angażujących przestrzeń (rzeźba warsztatowa, kolaż rzeźbiarski, instalacja, działania performatywne) starają się stworzyć ekwiwalent plastyczny tego pojęcia. Prace projektowe trwają , z konsultacjami, od początku semestru, realizacja następuje w końcowej jego fazie -12 godzin |
|
Literatura: |
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999 Hermansdorfer M., Między ekspresją a metaforą, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1999 Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. Schanti A., Die Liebe zu den Objekten/The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur/Aspects of Contemporary sculpture, Springer, 2008. Kwartalnik Rzeźby „Orońsko”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Rocznik „Rzeźba Polska”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Duby G., Daval J.-L.; Sculpture – from Antiquity to the Present Day, Taschen, 2006 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe Wykład, ćwiczenia, korekty i omawianie koncepcji 45 praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 30 przegląd zaliczeniowy 2 h łącznie: 77 h Samodzielna praca studenta Własna praca warsztatowa 10 h Przygotowanie do zajęć - lektury, filmy 5 h Inne aktywności przygotowujące -( wizyty w galeriach i muzeach) 5 h łącznie: 20 h Razem : 97 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Szymańska | |
Prowadzący grup: | Ewa Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wymagania zaliczeniowe: 1. Wykonanie konstrukcji do studium aktu siedzącego 2. Wymodelowanie w glinie studium aktu siedzącego 3. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Dotyk/Gest: 5-10 szt 4. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Pojęcie abstrakcyjne: 5-10 szt 5. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Dotyk/Gest 6. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Pojęcie abstrakcyjne 7. Wymodelowanie w plastelinie lub glinie rzeźby Dotyk/Gest 8. Wymodelowanie rzeźby w glinie Pojęcie abstrakcyjne 9. Wykonanie odlewu wybranej rzeźby |
|
Pełny opis: |
1. Akt siedzący – wykorzystanie nabytych podczas poprzednich ćwiczeń podstaw kompozycyjnych i formalnych podczas studium z modela, ćwiczenie rysunkowe – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni -12 godzin 2. Dotyk/gest - studium detalu anatomicznego z elementami interpretacji. Celem ćwiczenia jest badanie nowych elementów języka rzeźbiarskiego, rozwijanie umiejętności obserwacji natury i interpretowania jej oraz poszukiwanie możliwości zawarcia treści w rzeźbie - 12 godzin 3. Pojęcie abstrakcyjne – interpretacja rzeźbiarska. Studenci losują, każdy swoje, pojęcie (np. miłość, państwo, złośliwość, etc). Z pomocą środków plastycznych angażujących przestrzeń (rzeźba warsztatowa, kolaż rzeźbiarski, instalacja, działania performatywne) starają się stworzyć ekwiwalent plastyczny tego pojęcia. Prace projektowe trwają , z konsultacjami, od początku semestru, realizacja następuje w końcowej jego fazie -12 godzin |
|
Literatura: |
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999 Hermansdorfer M., Między ekspresją a metaforą, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1999 Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. Schanti A., Die Liebe zu den Objekten/The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur/Aspects of Contemporary sculpture, Springer, 2008. Kwartalnik Rzeźby „Orońsko”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Rocznik „Rzeźba Polska”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Duby G., Daval J.-L.; Sculpture – from Antiquity to the Present Day, Taschen, 2006 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe Wykład, ćwiczenia, korekty i omawianie koncepcji 45 praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 30 przegląd zaliczeniowy 2 h łącznie: 77 h Samodzielna praca studenta Własna praca warsztatowa 10 h Przygotowanie do zajęć - lektury, filmy 5 h Inne aktywności przygotowujące -( wizyty w galeriach i muzeach) 5 h łącznie: 20 h Razem : 97 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Szymańska | |
Prowadzący grup: | Ewa Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.