Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rzeźba - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3F-RZE2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rzeźba - 2
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy dzieła rzeźbiarskiego, w ramach których proponowane są następujące treści: ćwiczenie rysunkowe, badanie proporcji i relacji mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni. Rzeźbiarska interpretacja zapisu rysunkowego lub malarskiego (gra płaszczyzn, przestrzeń, plan, rytmy, faktura), zapoznanie z podstawowymi materiałami rzeźbiarskimi. Podstawy kompozycji obiektu przestrzennego. Wstępne działania z bryłą rzeźbiarską, ciężar, kontrapunkt, gra z rytmem, ruch, równowaga, operowanie formą przestrzenną. Poszukiwanie właściwej konstrukcji, równowagi brył, indywidualnych proporcji i charakteru podczas pracy z modelem. Detal jako element kompozycyjny podporządkowany całości. Wykorzystanie, nabytych podczas ćwiczeń, podstaw komponowania i umiejętności formalnych podczas konstruowania studium z modela. Studium detalu anatomicznego z elementami interpretacji. Poszukiwanie nowych form wyrazu, rozwijanie umiejętności obserwowania natury i interpretowania jej oraz poszukiwanie możliwości zawarcia treści w rzeźbie. Obiekt jako medium. Podjęcie problemu komunikatywności obiektu abstrakcyjnego. Znaczenie kompozycji, materiału, koloru, skali itp. Technika odlewu gipsowego. Ogólne zasady pracy i przepisy bhp oraz organizacja zajęć w pracowni rzeźbiarskiej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma wiedzę o rzeźbiarskich środkach wyrazu i możliwościach kreacji w sztuce.

Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji rzeźb, w tym o problematyce związanej z technologiami stosowanymi podczas konstruowania obiektów rzeźbiarskich.

Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rzeźby oraz widzi zależności pomiędzy malarstwem i innymi dyscyplinami.

Student zna uwarunkowania i skutki praktyki rzeźbiarskiej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.

Umiejętności

Świadomie posługuje się poznanymi technikami rzeźbiarskimi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.

Potrafi realizować własne działania rzeźbiarskie oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.

W projektowaniu własnych prac rzeźbiarskich podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.

Potrafi dokonać analizy własnej pracy rzeźbiarskiej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rzeźbiarskich.

Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.

Planuje i organizuje w ramach praktyki rzeźbiarskiej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).

Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.

Kompetencje społeczne

Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.

Student rozumie. z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.

Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac rzeźbiarskich pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.

Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.

Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Prokop-Miśniakiewicz
Prowadzący grup: Grzegorz Gwiazda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wymagania zaliczeniowe:

1. Wykonanie konstrukcji do studium aktu siedzącego

2. Wymodelowanie w glinie studium aktu siedzącego

3. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Dotyk/Gest: 5-10 szt

4. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Pojęcie abstrakcyjne: 5-10 szt

5. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Dotyk/Gest

6. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Pojęcie abstrakcyjne

7. Wymodelowanie w plastelinie lub glinie rzeźby Dotyk/Gest

8. Wymodelowanie rzeźby w glinie Pojęcie abstrakcyjne

9. Wykonanie odlewu wybranej rzeźby

Pełny opis:

1. Akt siedzący – wykorzystanie nabytych podczas poprzednich ćwiczeń podstaw kompozycyjnych i formalnych podczas studium z modela, ćwiczenie rysunkowe – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni -12 godzin

2. Dotyk/gest - studium detalu anatomicznego z elementami interpretacji. Celem ćwiczenia jest badanie nowych elementów języka rzeźbiarskiego, rozwijanie umiejętności obserwacji natury i interpretowania jej oraz poszukiwanie możliwości zawarcia treści w rzeźbie - 12 godzin

3. Pojęcie abstrakcyjne – interpretacja rzeźbiarska. Studenci losują, każdy swoje, pojęcie (np. miłość, państwo, złośliwość, etc). Z pomocą środków plastycznych angażujących przestrzeń (rzeźba warsztatowa, kolaż rzeźbiarski, instalacja, działania performatywne) starają się stworzyć ekwiwalent plastyczny tego pojęcia. Prace projektowe trwają , z konsultacjami, od początku semestru, realizacja następuje w końcowej jego fazie -12 godzin

4. Technologia odlewu gipsowego, wykonanie kopii negatywowej (formy) oraz odlewu w trwałym materiale (gips ceramiczny)

Literatura:

Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005

Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999

Hermansdorfer M., Między ekspresją a metaforą, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1999

Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004.

Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

Schanti A., Die Liebe zu den Objekten/The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur/Aspects of Contemporary sculpture, Springer, 2008.

Kwartalnik Rzeźby „Orońsko”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Rocznik „Rzeźba Polska”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Duby G., Daval J.-L.; Sculpture – from Antiquity to the Present Day, Taschen, 2006

Uwagi:

Godziny kontaktowe

Wykład, ćwiczenia, korekty i omawianie koncepcji 45

praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 30

przegląd zaliczeniowy 2 h

łącznie: 77 h

Samodzielna praca studenta

Własna praca warsztatowa 10 h

Przygotowanie do zajęć - lektury, filmy 5 h

Inne aktywności przygotowujące -( wizyty w galeriach i muzeach) 5 h

łącznie: 20 h

Razem : 97 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Prokop-Miśniakiewicz
Prowadzący grup: Aleksandra Śmietana
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wymagania zaliczeniowe:

1. Wykonanie konstrukcji do studium aktu siedzącego

2. Wymodelowanie w glinie studium aktu siedzącego

3. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Dotyk/Gest: 5-10 szt

4. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Pojęcie abstrakcyjne: 5-10 szt

5. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Dotyk/Gest

6. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Pojęcie abstrakcyjne

7. Wymodelowanie w plastelinie lub glinie rzeźby Dotyk/Gest

8. Wymodelowanie rzeźby w glinie Pojęcie abstrakcyjne

9. Wykonanie odlewu wybranej rzeźby

Pełny opis:

1. Akt siedzący – wykorzystanie nabytych podczas poprzednich ćwiczeń podstaw kompozycyjnych i formalnych podczas studium z modela, ćwiczenie rysunkowe – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni -12 godzin

2. Dotyk/gest - studium detalu anatomicznego z elementami interpretacji. Celem ćwiczenia jest badanie nowych elementów języka rzeźbiarskiego, rozwijanie umiejętności obserwacji natury i interpretowania jej oraz poszukiwanie możliwości zawarcia treści w rzeźbie - 12 godzin

3. Pojęcie abstrakcyjne – interpretacja rzeźbiarska. Studenci losują, każdy swoje, pojęcie (np. miłość, państwo, złośliwość, etc). Z pomocą środków plastycznych angażujących przestrzeń (rzeźba warsztatowa, kolaż rzeźbiarski, instalacja, działania performatywne) starają się stworzyć ekwiwalent plastyczny tego pojęcia. Prace projektowe trwają , z konsultacjami, od początku semestru, realizacja następuje w końcowej jego fazie -12 godzin

4. Technologia odlewu gipsowego, wykonanie kopii negatywowej (formy) oraz odlewu w trwałym materiale (gips ceramiczny)

Literatura:

Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005

Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999

Hermansdorfer M., Między ekspresją a metaforą, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1999

Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004.

Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

Schanti A., Die Liebe zu den Objekten/The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur/Aspects of Contemporary sculpture, Springer, 2008.

Kwartalnik Rzeźby „Orońsko”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Rocznik „Rzeźba Polska”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Duby G., Daval J.-L.; Sculpture – from Antiquity to the Present Day, Taschen, 2006

Uwagi:

Godziny kontaktowe

Wykład, ćwiczenia, korekty i omawianie koncepcji 45

praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 30

przegląd zaliczeniowy 2 h

łącznie: 77 h

Samodzielna praca studenta

Własna praca warsztatowa 10 h

Przygotowanie do zajęć - lektury, filmy 5 h

Inne aktywności przygotowujące -( wizyty w galeriach i muzeach) 5 h

łącznie: 20 h

Razem : 97 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Prokop-Miśniakiewicz
Prowadzący grup: Olga Prokop-Miśniakiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wymagania zaliczeniowe:

1. Wykonanie konstrukcji do studium aktu siedzącego

2. Wymodelowanie w glinie studium aktu siedzącego

3. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Dotyk/Gest: 5-10 szt

4. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Pojęcie abstrakcyjne: 5-10 szt

5. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Dotyk/Gest

6. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Pojęcie abstrakcyjne

7. Wymodelowanie w plastelinie lub glinie rzeźby Dotyk/Gest

8. Wymodelowanie rzeźby w glinie Pojęcie abstrakcyjne

9. Wykonanie odlewu wybranej rzeźby

Pełny opis:

1. Akt siedzący – wykorzystanie nabytych podczas poprzednich ćwiczeń podstaw kompozycyjnych i formalnych podczas studium z modela, ćwiczenie rysunkowe – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni -12 godzin

2. Dotyk/gest - studium detalu anatomicznego z elementami interpretacji. Celem ćwiczenia jest badanie nowych elementów języka rzeźbiarskiego, rozwijanie umiejętności obserwacji natury i interpretowania jej oraz poszukiwanie możliwości zawarcia treści w rzeźbie - 12 godzin

3. Pojęcie abstrakcyjne – interpretacja rzeźbiarska. Studenci losują, każdy swoje, pojęcie (np. miłość, państwo, złośliwość, etc). Z pomocą środków plastycznych angażujących przestrzeń (rzeźba warsztatowa, kolaż rzeźbiarski, instalacja, działania performatywne) starają się stworzyć ekwiwalent plastyczny tego pojęcia. Prace projektowe trwają , z konsultacjami, od początku semestru, realizacja następuje w końcowej jego fazie -12 godzin

Literatura:

Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005

Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999

Hermansdorfer M., Między ekspresją a metaforą, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1999

Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004.

Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

Schanti A., Die Liebe zu den Objekten/The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur/Aspects of Contemporary sculpture, Springer, 2008.

Kwartalnik Rzeźby „Orońsko”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Rocznik „Rzeźba Polska”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Duby G., Daval J.-L.; Sculpture – from Antiquity to the Present Day, Taschen, 2006

Uwagi:

Godziny kontaktowe

Wykład, ćwiczenia, korekty i omawianie koncepcji 45

praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 30

przegląd zaliczeniowy 2 h

łącznie: 77 h

Samodzielna praca studenta

Własna praca warsztatowa 10 h

Przygotowanie do zajęć - lektury, filmy 5 h

Inne aktywności przygotowujące -( wizyty w galeriach i muzeach) 5 h

łącznie: 20 h

Razem : 97 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Szymańska
Prowadzący grup: Ewa Szymańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wymagania zaliczeniowe:

1. Wykonanie konstrukcji do studium aktu siedzącego

2. Wymodelowanie w glinie studium aktu siedzącego

3. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Dotyk/Gest: 5-10 szt

4. Wykonanie szkiców koncepcyjnych do zadania Pojęcie abstrakcyjne: 5-10 szt

5. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Dotyk/Gest

6. Wykonanie konstrukcji do rzeźby Pojęcie abstrakcyjne

7. Wymodelowanie w plastelinie lub glinie rzeźby Dotyk/Gest

8. Wymodelowanie rzeźby w glinie Pojęcie abstrakcyjne

9. Wykonanie odlewu wybranej rzeźby

Pełny opis:

1. Akt siedzący – wykorzystanie nabytych podczas poprzednich ćwiczeń podstaw kompozycyjnych i formalnych podczas studium z modela, ćwiczenie rysunkowe – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni -12 godzin

2. Dotyk/gest - studium detalu anatomicznego z elementami interpretacji. Celem ćwiczenia jest badanie nowych elementów języka rzeźbiarskiego, rozwijanie umiejętności obserwacji natury i interpretowania jej oraz poszukiwanie możliwości zawarcia treści w rzeźbie - 12 godzin

3. Pojęcie abstrakcyjne – interpretacja rzeźbiarska. Studenci losują, każdy swoje, pojęcie (np. miłość, państwo, złośliwość, etc). Z pomocą środków plastycznych angażujących przestrzeń (rzeźba warsztatowa, kolaż rzeźbiarski, instalacja, działania performatywne) starają się stworzyć ekwiwalent plastyczny tego pojęcia. Prace projektowe trwają , z konsultacjami, od początku semestru, realizacja następuje w końcowej jego fazie -12 godzin

Literatura:

Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005

Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999

Hermansdorfer M., Między ekspresją a metaforą, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1999

Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004.

Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

Schanti A., Die Liebe zu den Objekten/The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur/Aspects of Contemporary sculpture, Springer, 2008.

Kwartalnik Rzeźby „Orońsko”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Rocznik „Rzeźba Polska”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Duby G., Daval J.-L.; Sculpture – from Antiquity to the Present Day, Taschen, 2006

Uwagi:

Godziny kontaktowe

Wykład, ćwiczenia, korekty i omawianie koncepcji 45

praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 30

przegląd zaliczeniowy 2 h

łącznie: 77 h

Samodzielna praca studenta

Własna praca warsztatowa 10 h

Przygotowanie do zajęć - lektury, filmy 5 h

Inne aktywności przygotowujące -( wizyty w galeriach i muzeach) 5 h

łącznie: 20 h

Razem : 97 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Szymańska
Prowadzący grup: Ewa Szymańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)