Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rysunek - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3F-RYS2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rysunek - 2
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

liczba godzin kontaktowych: 45,

liczba godzin przeznaczonych na realizację zadań dodatkowych: 30

inna forma zajęć w kontakcie z prowadzącym - 25

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90

ECTS - 3

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji rysunku w sztuce.

Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac rysunkowych.

Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rysunku oraz widzi zależności pomiędzy rysunkiem i innymi dyscyplinami.

Student zna uwarunkowania i skutki praktyki rysunkowej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania dzieła sztuki w przestrzeni galeryjnej.

Umiejętności

Świadomie posługuje się poznanymi technikami rysunkowymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.

Potrafi realizować własne działania rysunkowe oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.

W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.

Potrafi dokonać analizy własnej pracy rysunkowej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rysunkowych.

Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.

Planuje i organizuje w ramach praktyki rysunkowej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).

Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.

Kompetencje społeczne

Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.

Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.

Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.

Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.

Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

70% - aktywność i realizacja prac na zajęciach, zadania domowe

30% - przegląd prac

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sadlej
Prowadzący grup: Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Małgorzata Widomska, Anna Wójcik-Tepper, Marzanna Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Rysunek jako podstawowy sposób ludzkiej komunikacji i zapis myśli. Forma rysunkowa, która jest komentarzem i samodzielnym dziełem plastyczny. Rysunek jako podstawa lub element innych dziedzin sztuki. Dążenie do rzetelnego studium rysunkowego z natury (akt, martw natura, pejzaż), które jednak nacechowane jest indywidualną kreacją studentki/studenta. Wnikliwa obserwacja: kontrast, struktura, rytm, walor, kształt. Eksperyment rysunkowy, nadawanie sensu i znaczenia, ekspresja rysunkowa. Rysunek oparty o natrę i wyobraźnię.

Pełny opis:

Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku.

Literatura:

Obowiązkowa:

-W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”(Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986)

-W.Strzemiński „Teoria widzenia” (Muzeum Sztuki w Łodzi 2016)

-Jean E. Cirlot „Słownik symboli”, (Wydawnictwo Znak, Kraków 2006)

-Sarah Simblet „Anatomia dla artystów”, (Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004)

-E.H.Gombrich „O sztuce”, (Rebis, Warszawa 2009)

-David Hockney „Wiedza tajemna”, (Universitas, Kraków 2006)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Paruch
Prowadzący grup: Marta Paulat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metody oceny. Kryteria: oceniana będzie aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć (frekwencja i regularny rytm pracy), poziom artystyczny prac: oryginalność koncepcji, ale także wkład intelektualny; samodzielność myślenia w trakcie realizacji, umiejętność wyrażania i uzasadniania swoich wyborów.

Pełny opis:

Rysunek jako podstawowy sposób ludzkiej komunikacji i zapis myśli. Forma rysunkowa, która jest komentarzem i samodzielnym dziełem plastyczny. Rysunek jako podstawa lub element innych dziedzin sztuki. Dążenie do rzetelnego studium rysunkowego z natury (akt, martw natura, pejzaż), które jednak nacechowane jest indywidualną kreacją studentki/studenta. Wnikliwa obserwacja: kontrast, struktura, rytm, walor, kształt. Eksperyment rysunkowy, nadawanie sensu i znaczenia, ekspresja rysunkowa. Rysunek oparty o naturę i wyobraźnię.

Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku.

Literatura:

Obowiązkowa:

-W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”(Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986)

-W.Strzemiński „Teoria widzenia” (Muzeum Sztuki w Łodzi 2016)

-Jean E. Cirlot „Słownik symboli”, (Wydawnictwo Znak, Kraków 2006)

-Sarah Simblet „Anatomia dla artystów”, (Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004)

-E.H.Gombrich „O sztuce”, (Rebis, Warszawa 2009)

-David Hockney „Wiedza tajemna”, (Universitas, Kraków 2006)

Uwagi:

liczba godzin kontaktowych: 45,

liczba godzin przeznaczonych na realizację zadań dodatkowych: 30

inna forma zajęć w kontakcie z prowadzącym - 25

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90

ECTS - 3

Zadanie domowe: przygotuj 50 szkiców, małoformatowych rysunków mających chcarkter notatki studyjnej z natury

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Paruch
Prowadzący grup: Stefan Paruch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metody oceny. Kryteria: oceniana będzie aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć (frekwencja i regularny rytm pracy), poziom artystyczny prac: oryginalność koncepcji, ale także wkład intelektualny; samodzielność myślenia w trakcie realizacji, umiejętność wyrażania i uzasadniania swoich wyborów.

Pełny opis:

Rysunek jako podstawowy sposób ludzkiej komunikacji i zapis myśli. Forma rysunkowa, która jest komentarzem i samodzielnym dziełem plastyczny. Rysunek jako podstawa lub element innych dziedzin sztuki. Dążenie do rzetelnego studium rysunkowego z natury (akt, martw natura, pejzaż), które jednak nacechowane jest indywidualną kreacją studentki/studenta. Wnikliwa obserwacja: kontrast, struktura, rytm, walor, kształt. Eksperyment rysunkowy, nadawanie sensu i znaczenia, ekspresja rysunkowa. Rysunek oparty o naturę i wyobraźnię.

Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku.

Literatura:

Obowiązkowa:

-W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”(Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986)

-W.Strzemiński „Teoria widzenia” (Muzeum Sztuki w Łodzi 2016)

-Jean E. Cirlot „Słownik symboli”, (Wydawnictwo Znak, Kraków 2006)

-Sarah Simblet „Anatomia dla artystów”, (Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004)

-E.H.Gombrich „O sztuce”, (Rebis, Warszawa 2009)

-David Hockney „Wiedza tajemna”, (Universitas, Kraków 2006)

Uwagi:

liczba godzin kontaktowych: 45,

liczba godzin przeznaczonych na realizację zadań dodatkowych: 30

inna forma zajęć w kontakcie z prowadzącym - 25

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90

ECTS - 3

Zadanie domowe: przygotuj 50 szkiców, małoformatowych rysunków mających chcarkter notatki studyjnej z natury

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sadlej
Prowadzący grup: Tomasz Sadlej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)