Rysunek - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3F-RYS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rysunek - 2 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
liczba godzin kontaktowych: 45, liczba godzin przeznaczonych na realizację zadań dodatkowych: 30 inna forma zajęć w kontakcie z prowadzącym - 25 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90 ECTS - 3 |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji rysunku w sztuce. Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac rysunkowych. Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rysunku oraz widzi zależności pomiędzy rysunkiem i innymi dyscyplinami. Student zna uwarunkowania i skutki praktyki rysunkowej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji. Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania dzieła sztuki w przestrzeni galeryjnej. Umiejętności Świadomie posługuje się poznanymi technikami rysunkowymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Potrafi realizować własne działania rysunkowe oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności. W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin. Potrafi dokonać analizy własnej pracy rysunkowej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rysunkowych. Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej. Planuje i organizuje w ramach praktyki rysunkowej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym). Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia. Kompetencje społeczne Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu. Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel. Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej. Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej. Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
70% - aktywność i realizacja prac na zajęciach, zadania domowe 30% - przegląd prac |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sadlej | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wójcik-Tepper | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Widomska, Anna Wójcik-Tepper, Marzanna Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Rysunek jako podstawowy sposób ludzkiej komunikacji i zapis myśli. Forma rysunkowa, która jest komentarzem i samodzielnym dziełem plastyczny. Rysunek jako podstawa lub element innych dziedzin sztuki. Dążenie do rzetelnego studium rysunkowego z natury (akt, martw natura, pejzaż), które jednak nacechowane jest indywidualną kreacją studentki/studenta. Wnikliwa obserwacja: kontrast, struktura, rytm, walor, kształt. Eksperyment rysunkowy, nadawanie sensu i znaczenia, ekspresja rysunkowa. Rysunek oparty o natrę i wyobraźnię. |
|
Pełny opis: |
Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: -W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”(Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986) -W.Strzemiński „Teoria widzenia” (Muzeum Sztuki w Łodzi 2016) -Jean E. Cirlot „Słownik symboli”, (Wydawnictwo Znak, Kraków 2006) -Sarah Simblet „Anatomia dla artystów”, (Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004) -E.H.Gombrich „O sztuce”, (Rebis, Warszawa 2009) -David Hockney „Wiedza tajemna”, (Universitas, Kraków 2006) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Paruch | |
Prowadzący grup: | Marta Paulat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody oceny. Kryteria: oceniana będzie aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć (frekwencja i regularny rytm pracy), poziom artystyczny prac: oryginalność koncepcji, ale także wkład intelektualny; samodzielność myślenia w trakcie realizacji, umiejętność wyrażania i uzasadniania swoich wyborów. |
|
Pełny opis: |
Rysunek jako podstawowy sposób ludzkiej komunikacji i zapis myśli. Forma rysunkowa, która jest komentarzem i samodzielnym dziełem plastyczny. Rysunek jako podstawa lub element innych dziedzin sztuki. Dążenie do rzetelnego studium rysunkowego z natury (akt, martw natura, pejzaż), które jednak nacechowane jest indywidualną kreacją studentki/studenta. Wnikliwa obserwacja: kontrast, struktura, rytm, walor, kształt. Eksperyment rysunkowy, nadawanie sensu i znaczenia, ekspresja rysunkowa. Rysunek oparty o naturę i wyobraźnię. Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: -W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”(Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986) -W.Strzemiński „Teoria widzenia” (Muzeum Sztuki w Łodzi 2016) -Jean E. Cirlot „Słownik symboli”, (Wydawnictwo Znak, Kraków 2006) -Sarah Simblet „Anatomia dla artystów”, (Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004) -E.H.Gombrich „O sztuce”, (Rebis, Warszawa 2009) -David Hockney „Wiedza tajemna”, (Universitas, Kraków 2006) |
|
Uwagi: |
liczba godzin kontaktowych: 45, liczba godzin przeznaczonych na realizację zadań dodatkowych: 30 inna forma zajęć w kontakcie z prowadzącym - 25 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90 ECTS - 3 Zadanie domowe: przygotuj 50 szkiców, małoformatowych rysunków mających chcarkter notatki studyjnej z natury |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Paruch | |
Prowadzący grup: | Stefan Paruch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody oceny. Kryteria: oceniana będzie aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć (frekwencja i regularny rytm pracy), poziom artystyczny prac: oryginalność koncepcji, ale także wkład intelektualny; samodzielność myślenia w trakcie realizacji, umiejętność wyrażania i uzasadniania swoich wyborów. |
|
Pełny opis: |
Rysunek jako podstawowy sposób ludzkiej komunikacji i zapis myśli. Forma rysunkowa, która jest komentarzem i samodzielnym dziełem plastyczny. Rysunek jako podstawa lub element innych dziedzin sztuki. Dążenie do rzetelnego studium rysunkowego z natury (akt, martw natura, pejzaż), które jednak nacechowane jest indywidualną kreacją studentki/studenta. Wnikliwa obserwacja: kontrast, struktura, rytm, walor, kształt. Eksperyment rysunkowy, nadawanie sensu i znaczenia, ekspresja rysunkowa. Rysunek oparty o naturę i wyobraźnię. Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: -W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”(Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986) -W.Strzemiński „Teoria widzenia” (Muzeum Sztuki w Łodzi 2016) -Jean E. Cirlot „Słownik symboli”, (Wydawnictwo Znak, Kraków 2006) -Sarah Simblet „Anatomia dla artystów”, (Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004) -E.H.Gombrich „O sztuce”, (Rebis, Warszawa 2009) -David Hockney „Wiedza tajemna”, (Universitas, Kraków 2006) |
|
Uwagi: |
liczba godzin kontaktowych: 45, liczba godzin przeznaczonych na realizację zadań dodatkowych: 30 inna forma zajęć w kontakcie z prowadzącym - 25 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90 ECTS - 3 Zadanie domowe: przygotuj 50 szkiców, małoformatowych rysunków mających chcarkter notatki studyjnej z natury |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sadlej | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sadlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.