Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie graficzne - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3F-PGR2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie graficzne - 2
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

dyskusja na zajęciach, konsultacje indywidualne i grupowe, prezentacje multimedialne, elementy wykładu

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Znak graficzny jako nośnik informacji. Projekt znaku firmowego jako podstawowego komunikatu wizualnego. Pismo, jego budowa i pochodzenie. Analiza budowy pisma. Rozpoznawanie pism drukarskich. Analiza obrazu typograficznego (wiersz, wyraz, kolumna, światło, inicjał itp.). Forma liternicza – projekt logotypu. Realizacja projektów własnego znaku graficznego oraz logotypu w wybranym programie graficznym. Inne formy projektowe. Małe formy graficzne (bilet wizytowy, papier firmowy). Relacja tytuł – tekst – ilustracja. Materiały reklamowe (folder reklamowy, papier pakowy, forma przestrzenna i inne). Przygotowania własnego, autorskiego projektu wybranych elementów identyfikacji wizualnej.

Literatura:

Rypson P. (2011, 2017) Nie gęsi, Polskie projektowanie graficzne 1919-1949. Kraków

Sarzyńska-Putowska J. (2002) Komunikacja wizualna. Kraków

Kolesár Z., Mrowczyk J.(2018) Historia projektowania graficznego. Kraków

Bosshard R. H. Reguła i intuicja. O rozwadze i spontaniczności projektowania. Kraków

Felici J. (2005) Kompletny przewodnik po Typografii. Gdańsk

Bringhurst R. (2007) Elementarz stylu w typografii. Wyd. Design Plus. Kraków

Rypson P. (2000) Książki i strony. Warszawa

Willberg H. P.: Forssman F. (2004) Pierwsza pomoc w Typografii. Gdańsk

Biuletyn Sztuki Projektowania. (2005) Katowice

Mrowczyk J. (2008) Niewielki słownik typograficzny. Gdańsk

Szántó T. (1986) Pismo i styl. Wrocław

Chwałowski R. (2001) Typografia typowej książki. Warszawa

Tyczkowski K. (2005) Lettera Magica. Warszawa

Frutiger A. (2003) Człowiek i jego znaki. Kraków

Wheeler S.,G. (2000) Typografia komputerowa. Warszawa

Zakrzewski P. (2009) Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce. Gliwice

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna podstawowe pojęcia z zakresu projektowania graficznego.

Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji w sztuce w ramach przedmiotu.

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii projektowania graficznego.

Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rysunku oraz widzi zależności pomiędzy rysunkiem i innymi dyscyplinami

Student w podstawowym zakresie poznał narzędzia używane do przygotowania projektów graficznych.

Student zna teorie i zasady komunikowania środków wizualnych oraz ich odniesienia do realizacji i prezentacji prac artystycznych w sztukach plastycznych.

Umiejętności

Student potrafi dokonać analizy własnej pracy rysunkowej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rysunkowych.

Student świadomie posługuje się poznanymi technikami rysunkowymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Potrafi zaprojektować i wykonać zadanie z projektowania graficznego.

Student w zakresie projektowania graficznego, komunikacji wizualnej i wystawiennictwa, prawidłowo wykorzystuje poznane narzędzia, techniki i technologie.

Student współpracuje w zespole wykonującym zadanie projektowe.

Kompetencje społeczne

Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.

Student cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.

Student rozumie z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.

Student jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

ocena wypowiedzi studentów podczas dyskusji na zajęciach, ocena przygotowanych zadań praktycznych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Magdalena Świercz-Wojteczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Magdalena Świercz-Wojteczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

ocena ćwiczeń i wypowiedzi na zajęciach, ocena prac domowych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Znak graficzny jako nośnik informacji.

Projekt znaku firmowego jako podstawowego komunikatu wizualnego

Pismo, jego budowa i pochodzenie. Analiza budowy pisma. Rozpoznawanie pism drukarskich.

Analiza obrazu typograficznego (wiersz, wyraz, kolumna, światło, inicjał itp.). Forma liternicza – projekt logotypu. Realizacja projektów własnego znaku graficznego oraz logotypu w wybranym programie graficznym.

Inne formy projektowe.

Małe formy graficzne (bilet wizytowy, papier firmowy). Relacja tytuł – tekst – ilustracja. Materiały reklamowe (folder reklamowy, papier pakowy, forma przestrzenna i inne)

Przygotowania własnego, autorskiego projektu wybranych elementów identyfikacji wizualnej.

Literatura:

Rypson P. (2011, 2017) Nie gęsi, Polskie projektowanie graficzne 1919-1949. Kraków

Sarzyńska-Putowska J. (2002) Komunikacja wizualna. Kraków

Kolesár Z., Mrowczyk J.(2018) Historia projektowania graficznego. Kraków

Bosshard R. H. Reguła i intuicja. O rozwadze i spontaniczności projektowania. Kraków

Felici J. (2005) Kompletny przewodnik po Typografii. Gdańsk

Bringhurst R. (2007) Elementarz stylu w typografii. Wyd. Design Plus. Kraków

Rypson P. (2000) Książki i strony. Warszawa

Willberg H. P.: Forssman F. (2004) Pierwsza pomoc w Typografii. Gdańsk

Biuletyn Sztuki Projektowania. (2005) Katowice

Mrowczyk J. (2008) Niewielki słownik typograficzny. Gdańsk

Szántó T. (1986) Pismo i styl. Wrocław

Chwałowski R. (2001) Typografia typowej książki. Warszawa

Tyczkowski K. (2005) Lettera Magica. Warszawa

Frutiger A. (2003) Człowiek i jego znaki. Kraków

Wheeler S.,G. (2000) Typografia komputerowa. Warszawa

Zakrzewski P. (2009) Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce. Gliwice

Uwagi:

Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału.

Godziny zajęciowe/warsztaty: 30 godz.

Inne godziny kontaktowe:

Przygotowanie ćwiczeń/ prezentacji w konsultacji z prowadzącym: 10 godz.

Praca indywidualna w pracowni z korektą prowadzącego: 15

Przegląd/ zaliczenie: 2 godz.

Inne formy: (dokumentacja, archiwizacja efektów): 15 godz.

Praca własna studenta/ przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Dorota Maroń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Magdalena Świercz-Wojteczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Magdalena Świercz-Wojteczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)