Projektowanie graficzne - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3F-PGR2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie graficzne - 2 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
dyskusja na zajęciach, konsultacje indywidualne i grupowe, prezentacje multimedialne, elementy wykładu |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Znak graficzny jako nośnik informacji. Projekt znaku firmowego jako podstawowego komunikatu wizualnego. Pismo, jego budowa i pochodzenie. Analiza budowy pisma. Rozpoznawanie pism drukarskich. Analiza obrazu typograficznego (wiersz, wyraz, kolumna, światło, inicjał itp.). Forma liternicza – projekt logotypu. Realizacja projektów własnego znaku graficznego oraz logotypu w wybranym programie graficznym. Inne formy projektowe. Małe formy graficzne (bilet wizytowy, papier firmowy). Relacja tytuł – tekst – ilustracja. Materiały reklamowe (folder reklamowy, papier pakowy, forma przestrzenna i inne). Przygotowania własnego, autorskiego projektu wybranych elementów identyfikacji wizualnej. |
Literatura: |
Rypson P. (2011, 2017) Nie gęsi, Polskie projektowanie graficzne 1919-1949. Kraków Sarzyńska-Putowska J. (2002) Komunikacja wizualna. Kraków Kolesár Z., Mrowczyk J.(2018) Historia projektowania graficznego. Kraków Bosshard R. H. Reguła i intuicja. O rozwadze i spontaniczności projektowania. Kraków Felici J. (2005) Kompletny przewodnik po Typografii. Gdańsk Bringhurst R. (2007) Elementarz stylu w typografii. Wyd. Design Plus. Kraków Rypson P. (2000) Książki i strony. Warszawa Willberg H. P.: Forssman F. (2004) Pierwsza pomoc w Typografii. Gdańsk Biuletyn Sztuki Projektowania. (2005) Katowice Mrowczyk J. (2008) Niewielki słownik typograficzny. Gdańsk Szántó T. (1986) Pismo i styl. Wrocław Chwałowski R. (2001) Typografia typowej książki. Warszawa Tyczkowski K. (2005) Lettera Magica. Warszawa Frutiger A. (2003) Człowiek i jego znaki. Kraków Wheeler S.,G. (2000) Typografia komputerowa. Warszawa Zakrzewski P. (2009) Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce. Gliwice |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna podstawowe pojęcia z zakresu projektowania graficznego. Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji w sztuce w ramach przedmiotu. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii projektowania graficznego. Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rysunku oraz widzi zależności pomiędzy rysunkiem i innymi dyscyplinami Student w podstawowym zakresie poznał narzędzia używane do przygotowania projektów graficznych. Student zna teorie i zasady komunikowania środków wizualnych oraz ich odniesienia do realizacji i prezentacji prac artystycznych w sztukach plastycznych. Umiejętności Student potrafi dokonać analizy własnej pracy rysunkowej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rysunkowych. Student świadomie posługuje się poznanymi technikami rysunkowymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Potrafi zaprojektować i wykonać zadanie z projektowania graficznego. Student w zakresie projektowania graficznego, komunikacji wizualnej i wystawiennictwa, prawidłowo wykorzystuje poznane narzędzia, techniki i technologie. Student współpracuje w zespole wykonującym zadanie projektowe. Kompetencje społeczne Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu. Student cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej. Student rozumie z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel. Student jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena wypowiedzi studentów podczas dyskusji na zajęciach, ocena przygotowanych zadań praktycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
ocena ćwiczeń i wypowiedzi na zajęciach, ocena prac domowych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Znak graficzny jako nośnik informacji. Projekt znaku firmowego jako podstawowego komunikatu wizualnego Pismo, jego budowa i pochodzenie. Analiza budowy pisma. Rozpoznawanie pism drukarskich. Analiza obrazu typograficznego (wiersz, wyraz, kolumna, światło, inicjał itp.). Forma liternicza – projekt logotypu. Realizacja projektów własnego znaku graficznego oraz logotypu w wybranym programie graficznym. Inne formy projektowe. Małe formy graficzne (bilet wizytowy, papier firmowy). Relacja tytuł – tekst – ilustracja. Materiały reklamowe (folder reklamowy, papier pakowy, forma przestrzenna i inne) Przygotowania własnego, autorskiego projektu wybranych elementów identyfikacji wizualnej. |
|
Literatura: |
Rypson P. (2011, 2017) Nie gęsi, Polskie projektowanie graficzne 1919-1949. Kraków Sarzyńska-Putowska J. (2002) Komunikacja wizualna. Kraków Kolesár Z., Mrowczyk J.(2018) Historia projektowania graficznego. Kraków Bosshard R. H. Reguła i intuicja. O rozwadze i spontaniczności projektowania. Kraków Felici J. (2005) Kompletny przewodnik po Typografii. Gdańsk Bringhurst R. (2007) Elementarz stylu w typografii. Wyd. Design Plus. Kraków Rypson P. (2000) Książki i strony. Warszawa Willberg H. P.: Forssman F. (2004) Pierwsza pomoc w Typografii. Gdańsk Biuletyn Sztuki Projektowania. (2005) Katowice Mrowczyk J. (2008) Niewielki słownik typograficzny. Gdańsk Szántó T. (1986) Pismo i styl. Wrocław Chwałowski R. (2001) Typografia typowej książki. Warszawa Tyczkowski K. (2005) Lettera Magica. Warszawa Frutiger A. (2003) Człowiek i jego znaki. Kraków Wheeler S.,G. (2000) Typografia komputerowa. Warszawa Zakrzewski P. (2009) Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce. Gliwice |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. Godziny zajęciowe/warsztaty: 30 godz. Inne godziny kontaktowe: Przygotowanie ćwiczeń/ prezentacji w konsultacji z prowadzącym: 10 godz. Praca indywidualna w pracowni z korektą prowadzącego: 15 Przegląd/ zaliczenie: 2 godz. Inne formy: (dokumentacja, archiwizacja efektów): 15 godz. Praca własna studenta/ przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Dorota Maroń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.