Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji plastycznej w kształceniu przedmiotowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3F-MPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji plastycznej w kształceniu przedmiotowym
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Podstawy programowe w ramach przedmiotu plastyka i w kontekście programu nauczania. Metody nauczania, metodyka nauczania plastyki, środki dydaktyczne. Organizacja pracy w klasie. Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczniów w kształceniu przedmiotowym. Organizacja pracowni plastycznej/warsztatu artystycznego/pleneru. Organizacja pracy na lekcjach plastyki. Aspekty wychowawcze w edukacji artystycznej. Sposoby oceny z uwzględnieniem różnorodnych aspektów indywidualnego omówienia prac oraz wyboru prac do ekspozycji/wystawy. Aspekty rozwojowe w edukacji artystycznej. Miejsce edukacji plastycznej w przestrzeni społecznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna techniki plastyczne niezbędne w edukacji przedmiotowej.

Rozumie miejsce sztuk wizualnych w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych.

Zna podstawę programową przedmiotu plastyka; cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych; dostrzega i rozumie znaczenie przedmiotu w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania; kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć.

Rozumie sens integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkład materiału.

Zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, posługującego się warsztatem sztuk wizualnych; potrzebę profesjonalnego rozwoju nauczyciela, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; znaczenie autorytetu nauczyciela; interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji; potrzebę dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; rozumie rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy; znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.

Zna i hierarchizuje konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące; proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia; metodę projektów; zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu plastyka i pokrewnych.

Zna metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć z obszaru sztuk wizualnych –zna i rozumie rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki oraz dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale; typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym.

Rozumie organizację pracy w klasie i w grupach; potrzebę indywidualizacji nauczania; zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego; formy pracy specyficzne dla przedmiotu plastyka i pokrewnych: zajęcia warsztatowe, projekty, plenery, konkursy, prowadzenie szkicownika etc.

Zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej/ pracowni plastycznej i multimedialnej, środki dydaktyczne (podręczniki, programy graficzne) i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych; edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu plastyka i pokrewnych i potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów.

Zna metody kształcenia w odniesieniu do przedmiotu plastyka i pokrewnych; znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej.

Rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny.

Wie, jak przebiegają egzaminy kończące etap edukacyjny; zna sposoby oceniania, wymagania formalne oraz narzędzia przydatne w procesie oceniania uczniów w ramach przedmiotu wykorzystującego narzędzia i środki wyrazu z obszaru sztuk wizualnych.

Rozumie i poddaje analizie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć (plastyka i pokrewne); sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy, potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy, konieczność powtarzania i utrwalania i pogłębiania wiedzy i umiejętności.

Rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społecznych uczniów, potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych z wykorzystaniem komunikacji wizualnej i multimediów.

Zna warsztat pracy nauczyciela plastyki; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją; konieczność analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, a także logicznego i krytycznego myślenia; potrzebę kształtowania motywacji do zdobywania wiedzy z zakresu historii i teorii sztuki, sztuk wizualnych, w tym multimediów itp.

Rozumie potrzebę kształtowania nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.

Zna uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej, pracy pedagogicznej, w tym w obszarze arteterapii, w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

Umiejętności

Student biegle posługuje się środkami wyrazu artystycznego w różnych technikach artystycznych i potrafi zastosować je w praktyce edukacyjnej.

Student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia plastyczne, realizując założone cele, dostosowane do wieku i możliwości dzieci.

Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi.

Umie przeanalizować rozkład materiału.

Potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi nauczanymi treściami nauczania.

Potrafi dostosować sposób komunikacji, z uwzględnieniem komunikacji wizualnej, do poziomu rozwojowego uczniów.

Umie kreować sytuacje dydaktyczne służące rozwojowi zainteresowań uczniów z zakresu sztuk wizualnych i popularyzacji wiedzy.

Umie podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.

Potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów.

Fachowo i rzetelnie ocenia pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu, prawidłowo stosuje terminologię z zakresu sztuk wizualnych, dobiera właściwe pojęcia i przykłady dzieł sztuki - punkty odniesienia dla prac uczniowskich.

Umie skonstruować sprawdzian służący ocenie umiejętności uczniów, z zakresu sztuk wizualnych.

Rozpoznaje typowe błędy uczniowskie i potrafi wykorzystać je w procesie dydaktycznym.

Potrafi przeprowadzić diagnozę umiejętności ucznia, uwzględniając specyfikę kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych.

Kompetencje społeczne

Student ma świadomość społecznych i etycznych aspektów prowadzenia zajęć plastycznych dla dzieci.

Jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb uczniów.

Jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz poza nim.

Zachęca uczniów do podejmowania prób badawczych z zakresu sztuk wizualnych.

Promuje odpowiedzialne i krytyczne wykorzystywanie mediów cyfrowych oraz poszanowanie praw własności intelektualnej.

Ma świadomość kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów.

Jest świadomy budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.

Bierze odpowiedzialność za rozwijanie u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.

Jest odpowiedzialny za kształtowanie nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym - z Internetu oraz regularnego uprawiania wybranej dyscypliny sztuki.

Jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę (również artystyczną).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kiesner
Prowadzący grup: Maria Kiesner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Opis:

techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczniów w kształceniu przedmiotowym:

organizacja pracowni plastycznej

organizacja lekcji plastyki

organizacja warsztatów plastycznych

warsztat malarza warsztatem nauczyciela

warsztat grafika warsztatem nauczyciela

warszat rzeźbiarza warsztatem nauczycela

temat a technika; obserwacją i interpretacją poprzez wasztat nauczyciela plastyki

analiza dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień edukacji artystycznej

analiza warsztatu pedegagoga w kotekście wybranych zagadnień sztuk wizualnych

aspekty wychowwcze w edukacji artystycznej

aspekty rozwojowe w edukacji artystycznej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Arnheim R.: 1978. Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. WAiF, Warszawa

Zwolińska K., Malicki Z.: 1999. Słownik terminów plastycznych. Wiedza Powszechna, Warszawa

Callen A., Collins A., Januszczak W.: 1999. Techniki malarskie wielkich mistrzów. Arkady, Warszawa

Literatura uzupełniająca:

Berger J.: 1997 Sposoby widzenia. Rebis, Poznań

Białostocki J.: 1991, t. 1 i 2 Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery. PWN, Warszawa

Gombrich E.: 1981. Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego. PIW, Warszawa

Gombrich E.: 1997 O sztuce. Arkady, Warszawa

Kaczorowski B.: 1996 Słownik szkolny. Zabytki kultury polskiej. WSiP, Warszawa

Mikocka-Rachubowa K.: 1998 Słownik szkolny. Terminy i pojęcia z wiedzy o sztuce. WSiP, Warszawa

red. zbiorowy.: 1997. Słownik terminologiczny sztuk pięknych. PWN, Warszawa

red. zbiorowy.: 1993. Słownik szkolny. Malarze, rzeźbiarze, architekci. WSiP, Warszawa

red. zbiorowy.: 1989-2000. Sztuka świata. Arkady. Warszawa. t. 1-13

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kiesner
Prowadzący grup: Anna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Opis:

techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczniów w kształceniu przedmiotowym:

organizacja pracowni plastycznej

organizacja lekcji plastyki

organizacja warsztatów plastycznych

warsztat malarza warsztatem nauczyciela

warsztat grafika warsztatem nauczyciela

warszat rzeźbiarza warsztatem nauczycela

temat a technika; obserwacją i interpretacją poprzez wasztat nauczyciela plastyki

analiza dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień edukacji artystycznej

analiza warsztatu pedegagoga w kotekście wybranych zagadnień sztuk wizualnych

aspekty wychowwcze w edukacji artystycznej

aspekty rozwojowe w edukacji artystycznej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Arnheim R.: 1978. Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. WAiF, Warszawa

Zwolińska K., Malicki Z.: 1999. Słownik terminów plastycznych. Wiedza Powszechna, Warszawa

Callen A., Collins A., Januszczak W.: 1999. Techniki malarskie wielkich mistrzów. Arkady, Warszawa

Literatura uzupełniająca:

Berger J.: 1997 Sposoby widzenia. Rebis, Poznań

Białostocki J.: 1991, t. 1 i 2 Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery. PWN, Warszawa

Gombrich E.: 1981. Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego. PIW, Warszawa

Gombrich E.: 1997 O sztuce. Arkady, Warszawa

Kaczorowski B.: 1996 Słownik szkolny. Zabytki kultury polskiej. WSiP, Warszawa

Mikocka-Rachubowa K.: 1998 Słownik szkolny. Terminy i pojęcia z wiedzy o sztuce. WSiP, Warszawa

red. zbiorowy.: 1997. Słownik terminologiczny sztuk pięknych. PWN, Warszawa

red. zbiorowy.: 1993. Słownik szkolny. Malarze, rzeźbiarze, architekci. WSiP, Warszawa

red. zbiorowy.: 1989-2000. Sztuka świata. Arkady. Warszawa. t. 1-13

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Magdalena Świercz-Wojteczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Magdalena Świercz-Wojteczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Magdalena Świercz-Wojteczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)