Metodyka edukacji plastycznej w kształceniu przedmiotowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3F-MPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji plastycznej w kształceniu przedmiotowym |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Podstawy programowe w ramach przedmiotu plastyka i w kontekście programu nauczania. Metody nauczania, metodyka nauczania plastyki, środki dydaktyczne. Organizacja pracy w klasie. Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczniów w kształceniu przedmiotowym. Organizacja pracowni plastycznej/warsztatu artystycznego/pleneru. Organizacja pracy na lekcjach plastyki. Aspekty wychowawcze w edukacji artystycznej. Sposoby oceny z uwzględnieniem różnorodnych aspektów indywidualnego omówienia prac oraz wyboru prac do ekspozycji/wystawy. Aspekty rozwojowe w edukacji artystycznej. Miejsce edukacji plastycznej w przestrzeni społecznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna techniki plastyczne niezbędne w edukacji przedmiotowej. Rozumie miejsce sztuk wizualnych w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych. Zna podstawę programową przedmiotu plastyka; cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych; dostrzega i rozumie znaczenie przedmiotu w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania; kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć. Rozumie sens integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkład materiału. Zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, posługującego się warsztatem sztuk wizualnych; potrzebę profesjonalnego rozwoju nauczyciela, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; znaczenie autorytetu nauczyciela; interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji; potrzebę dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; rozumie rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy; znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. Zna i hierarchizuje konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące; proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia; metodę projektów; zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu plastyka i pokrewnych. Zna metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć z obszaru sztuk wizualnych –zna i rozumie rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki oraz dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale; typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. Rozumie organizację pracy w klasie i w grupach; potrzebę indywidualizacji nauczania; zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego; formy pracy specyficzne dla przedmiotu plastyka i pokrewnych: zajęcia warsztatowe, projekty, plenery, konkursy, prowadzenie szkicownika etc. Zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej/ pracowni plastycznej i multimedialnej, środki dydaktyczne (podręczniki, programy graficzne) i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych; edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu plastyka i pokrewnych i potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów. Zna metody kształcenia w odniesieniu do przedmiotu plastyka i pokrewnych; znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. Rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny. Wie, jak przebiegają egzaminy kończące etap edukacyjny; zna sposoby oceniania, wymagania formalne oraz narzędzia przydatne w procesie oceniania uczniów w ramach przedmiotu wykorzystującego narzędzia i środki wyrazu z obszaru sztuk wizualnych. Rozumie i poddaje analizie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć (plastyka i pokrewne); sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy, potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy, konieczność powtarzania i utrwalania i pogłębiania wiedzy i umiejętności. Rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społecznych uczniów, potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych z wykorzystaniem komunikacji wizualnej i multimediów. Zna warsztat pracy nauczyciela plastyki; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją; konieczność analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, a także logicznego i krytycznego myślenia; potrzebę kształtowania motywacji do zdobywania wiedzy z zakresu historii i teorii sztuki, sztuk wizualnych, w tym multimediów itp. Rozumie potrzebę kształtowania nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy. Zna uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej, pracy pedagogicznej, w tym w obszarze arteterapii, w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji. Umiejętności Student biegle posługuje się środkami wyrazu artystycznego w różnych technikach artystycznych i potrafi zastosować je w praktyce edukacyjnej. Student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia plastyczne, realizując założone cele, dostosowane do wieku i możliwości dzieci. Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi. Umie przeanalizować rozkład materiału. Potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi nauczanymi treściami nauczania. Potrafi dostosować sposób komunikacji, z uwzględnieniem komunikacji wizualnej, do poziomu rozwojowego uczniów. Umie kreować sytuacje dydaktyczne służące rozwojowi zainteresowań uczniów z zakresu sztuk wizualnych i popularyzacji wiedzy. Umie podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. Potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów. Fachowo i rzetelnie ocenia pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu, prawidłowo stosuje terminologię z zakresu sztuk wizualnych, dobiera właściwe pojęcia i przykłady dzieł sztuki - punkty odniesienia dla prac uczniowskich. Umie skonstruować sprawdzian służący ocenie umiejętności uczniów, z zakresu sztuk wizualnych. Rozpoznaje typowe błędy uczniowskie i potrafi wykorzystać je w procesie dydaktycznym. Potrafi przeprowadzić diagnozę umiejętności ucznia, uwzględniając specyfikę kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych. Kompetencje społeczne Student ma świadomość społecznych i etycznych aspektów prowadzenia zajęć plastycznych dla dzieci. Jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb uczniów. Jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz poza nim. Zachęca uczniów do podejmowania prób badawczych z zakresu sztuk wizualnych. Promuje odpowiedzialne i krytyczne wykorzystywanie mediów cyfrowych oraz poszanowanie praw własności intelektualnej. Ma świadomość kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów. Jest świadomy budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Bierze odpowiedzialność za rozwijanie u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia. Jest odpowiedzialny za kształtowanie nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym - z Internetu oraz regularnego uprawiania wybranej dyscypliny sztuki. Jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę (również artystyczną). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kiesner | |
Prowadzący grup: | Maria Kiesner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Opis: techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczniów w kształceniu przedmiotowym: organizacja pracowni plastycznej organizacja lekcji plastyki organizacja warsztatów plastycznych warsztat malarza warsztatem nauczyciela warsztat grafika warsztatem nauczyciela warszat rzeźbiarza warsztatem nauczycela temat a technika; obserwacją i interpretacją poprzez wasztat nauczyciela plastyki analiza dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień edukacji artystycznej analiza warsztatu pedegagoga w kotekście wybranych zagadnień sztuk wizualnych aspekty wychowwcze w edukacji artystycznej aspekty rozwojowe w edukacji artystycznej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arnheim R.: 1978. Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. WAiF, Warszawa Zwolińska K., Malicki Z.: 1999. Słownik terminów plastycznych. Wiedza Powszechna, Warszawa Callen A., Collins A., Januszczak W.: 1999. Techniki malarskie wielkich mistrzów. Arkady, Warszawa Literatura uzupełniająca: Berger J.: 1997 Sposoby widzenia. Rebis, Poznań Białostocki J.: 1991, t. 1 i 2 Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery. PWN, Warszawa Gombrich E.: 1981. Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego. PIW, Warszawa Gombrich E.: 1997 O sztuce. Arkady, Warszawa Kaczorowski B.: 1996 Słownik szkolny. Zabytki kultury polskiej. WSiP, Warszawa Mikocka-Rachubowa K.: 1998 Słownik szkolny. Terminy i pojęcia z wiedzy o sztuce. WSiP, Warszawa red. zbiorowy.: 1997. Słownik terminologiczny sztuk pięknych. PWN, Warszawa red. zbiorowy.: 1993. Słownik szkolny. Malarze, rzeźbiarze, architekci. WSiP, Warszawa red. zbiorowy.: 1989-2000. Sztuka świata. Arkady. Warszawa. t. 1-13 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kiesner | |
Prowadzący grup: | Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Opis: techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczniów w kształceniu przedmiotowym: organizacja pracowni plastycznej organizacja lekcji plastyki organizacja warsztatów plastycznych warsztat malarza warsztatem nauczyciela warsztat grafika warsztatem nauczyciela warszat rzeźbiarza warsztatem nauczycela temat a technika; obserwacją i interpretacją poprzez wasztat nauczyciela plastyki analiza dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień edukacji artystycznej analiza warsztatu pedegagoga w kotekście wybranych zagadnień sztuk wizualnych aspekty wychowwcze w edukacji artystycznej aspekty rozwojowe w edukacji artystycznej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arnheim R.: 1978. Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. WAiF, Warszawa Zwolińska K., Malicki Z.: 1999. Słownik terminów plastycznych. Wiedza Powszechna, Warszawa Callen A., Collins A., Januszczak W.: 1999. Techniki malarskie wielkich mistrzów. Arkady, Warszawa Literatura uzupełniająca: Berger J.: 1997 Sposoby widzenia. Rebis, Poznań Białostocki J.: 1991, t. 1 i 2 Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery. PWN, Warszawa Gombrich E.: 1981. Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego. PIW, Warszawa Gombrich E.: 1997 O sztuce. Arkady, Warszawa Kaczorowski B.: 1996 Słownik szkolny. Zabytki kultury polskiej. WSiP, Warszawa Mikocka-Rachubowa K.: 1998 Słownik szkolny. Terminy i pojęcia z wiedzy o sztuce. WSiP, Warszawa red. zbiorowy.: 1997. Słownik terminologiczny sztuk pięknych. PWN, Warszawa red. zbiorowy.: 1993. Słownik szkolny. Malarze, rzeźbiarze, architekci. WSiP, Warszawa red. zbiorowy.: 1989-2000. Sztuka świata. Arkady. Warszawa. t. 1-13 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.