Warsztaty pracy z grupą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2S-WPG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty pracy z grupą |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. EP, moduł arteterapeutyczny, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w pracę w zespole. Omówienie technik pracy z grupą, procesów zachodzących w grupie, dynamiki pracy w grupie, form interwencji osoby prowadzącej grupę, barier komunikacyjnych, konfliktu w grupie, technik oddziaływań terapeutycznych w obszarze edukacji i obszarze prozdrowotnym. Ocena pracy pisemnej dotyczącej etapów realizacji warsztatu grupowego z uwzględnieniem dynamiki pracy grupowej-kreatywnych działań w grupie. Zagadnienia oraz materiały (artykuły, publikacje) do przedmiotu zostaną zamieszczone na platformie TEAMS w zakładce z tytułem naszego przedmiotu. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Aksjomaty i podstawowe reguły dotyczące prowadzenia grupy. Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa. Role i funkcje członków grupy. Psychospołeczna nauka w grupie z uwzględnieniem technik arteterpeutycznych i socjoterapeutycznych. Rola lidera, umiejętności komunikacyjne osoby pracującej z grupą. Konflikt w grupie. Normalizacja w grupie. Kreatywne działanie w grupie. Repertuar interwencji u prowadzącego grupy. |
Literatura: |
Edelmann R.J., Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk 2005. Hardingham A., Praca w zespole, Warszawa 1998. Hamer A., Rozwój umiejętności społecznych. Przewodnik dla nauczycieli. Veda. Warszawa 1999. Lieberman P., Sztuka rozwiązywania konfliktów, GWP. Gdańsk 2005. Oyster C. K., Grupy. Zysk i Ska. Poznań 2002. Vopel K. W, Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Części I- IV. Wydawnictwo Jedność. Kielce 1999. Vopel K.W., Kompas uczuć. Ćwiczenia i eksperyment do zastosowania w prac grupowej i terapii Wydawnictwo Jedność. Kielce 2005. Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy. Jedność. Kielce 1999. Vopel K.W., Przerwa, która daje siłę. Zabawy ułatwiające naukę. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. Vopel K.W., Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. Vopel K.W., Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 1. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001. Vopel K.W., Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 2. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001. Vopel K.W., Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student dysponuje wiedzą na temat psychospołecznych mechanizmów procesu grupowego. Student posiada usystematyzowaną wiedzę o społecznych uwarunkowaniach procesów psychologicznych związanych ze sferą poznawczą, emocjonalną i behawioralną jednostki w grupie. Student dysponuje znajomością podstawowych technik socjoterapeutycznych i arteterapeutycznych w pracy z grupą. Umiejętności Student potrafi organizować i moderować proces grupowy. Student sprawnie posługuje się technikami służącymi do skutecznej nauki psychospołecznej w grupie. Kompetencje społeczne Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. ECTS 3 pkt: 30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. kontaktowych w ramach wykładów 25 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego 20 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, opisanie koncepcji działania grupowego) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze warsztatu pracy z grupą, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Monika Pudło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w pracę w zespole. Omówienie technik pracy z grupą, procesów zachodzących w grupie, dynamiki pracy w grupie, form interwencji osoby prowadzącej grupę, barier komunikacyjnych, konfliktu w grupie, technik oddziaływań terapeutycznych w obszarze edukacji i obszarze prozdrowotnym. Ocena pracy pisemnej dotyczącej etapów realizacji warsztatu grupowego z uwzględnieniem dynamiki pracy grupowej-kreatywnych działań w grupie. Egzamin ustny. Zagadnienia oraz materiały (artykuły, publikacje) do egzaminu zostaną zamieszczone na platformie TEAMS w zakładce z tytułem naszego przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Aksjomaty i podstawowe reguły dotyczące prowadzenia grupy. Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa. Role i funkcje członków grupy. Psychospołeczna nauka w grupie z uwzględnieniem technik arteterpeutycznych i socjoterapeutycznych. Rola lidera, umiejętności komunikacyjne osoby pracującej z grupą. Konflikt w grupie. Normalizacja w grupie. Kreatywne działanie w grupie. Repertuar interwencji u prowadzącego grupy. |
|
Literatura: |
Edelmann R.J., Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk 2005. Hardingham A., Praca w zespole, Warszawa 1998. Hamer A., Rozwój umiejętności społecznych. Przewodnik dla nauczycieli. Veda. Warszawa 1999. Lieberman P., Sztuka rozwiązywania konfliktów, GWP. Gdańsk 2005. Oyster C. K., Grupy. Zysk i Ska. Poznań 2002. Vopel K. W, Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Części I- IV. Wydawnictwo Jedność. Kielce 1999. Vopel K.W., Kompas uczuć. Ćwiczenia i eksperyment do zastosowania w prac grupowej i terapii Wydawnictwo Jedność. Kielce 2005. Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy. Jedność. Kielce 1999. Vopel K.W., Przerwa, która daje siłę. Zabawy ułatwiające naukę. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. Vopel K.W., Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. Vopel K.W., Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 1. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001. Vopel K.W., Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 2. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001. Vopel K.W., Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Monika Pudło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w pracę w zespole. Omówienie technik pracy z grupą, procesów zachodzących w grupie, dynamiki pracy w grupie, form interwencji osoby prowadzącej grupę, barier komunikacyjnych, konfliktu w grupie, technik oddziaływań terapeutycznych w obszarze edukacji i obszarze prozdrowotnym. Ocena pracy pisemnej dotyczącej etapów realizacji warsztatu grupowego z uwzględnieniem dynamiki pracy grupowej-kreatywnych działań w grupie. Egzamin ustny. Zagadnienia oraz materiały (artykuły, publikacje) do egzaminu zostaną zamieszczone na platformie TEAMS w zakładce z tytułem naszego przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Aksjomaty i podstawowe reguły dotyczące prowadzenia grupy. Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa. Role i funkcje członków grupy. Psychospołeczna nauka w grupie z uwzględnieniem technik arteterpeutycznych i socjoterapeutycznych. Rola lidera, umiejętności komunikacyjne osoby pracującej z grupą. Konflikt w grupie. Normalizacja w grupie. Kreatywne działanie w grupie. Repertuar interwencji u prowadzącego grupy. |
|
Literatura: |
Edelmann R.J., Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk 2005. Hardingham A., Praca w zespole, Warszawa 1998. Hamer A., Rozwój umiejętności społecznych. Przewodnik dla nauczycieli. Veda. Warszawa 1999. Lieberman P., Sztuka rozwiązywania konfliktów, GWP. Gdańsk 2005. Oyster C. K., Grupy. Zysk i Ska. Poznań 2002. Vopel K. W, Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Części I- IV. Wydawnictwo Jedność. Kielce 1999. Vopel K.W., Kompas uczuć. Ćwiczenia i eksperyment do zastosowania w prac grupowej i terapii Wydawnictwo Jedność. Kielce 2005. Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy. Jedność. Kielce 1999. Vopel K.W., Przerwa, która daje siłę. Zabawy ułatwiające naukę. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. Vopel K.W., Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. Vopel K.W., Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 1. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001. Vopel K.W., Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 2. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001. Vopel K.W., Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. ECTS 3 pkt: 30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. kontaktowych w ramach wykładów 25 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego 20 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, opisanie koncepcji działania grupowego) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze warsztatu pracy z grupą, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Michalina Izert | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Radosława Kompowska-Marek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w pracę w zespole. Omówienie technik pracy z grupą, procesów zachodzących w grupie, dynamiki pracy w grupie, form interwencji osoby prowadzącej grupę, barier komunikacyjnych, konfliktu w grupie, technik oddziaływań terapeutycznych w obszarze edukacji i obszarze prozdrowotnym. Ocena pracy pisemnej dotyczącej etapów realizacji warsztatu grupowego z uwzględnieniem dynamiki pracy grupowej-kreatywnych działań w grupie. Zagadnienia oraz materiały (artykuły, publikacje) do przedmiotu zostaną zamieszczone na platformie TEAMS w zakładce z tytułem naszego przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Aksjomaty i podstawowe reguły dotyczące prowadzenia grupy. Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa. Role i funkcje członków grupy. Psychospołeczna nauka w grupie z uwzględnieniem technik arteterpeutycznych i socjoterapeutycznych. Rola lidera, umiejętności komunikacyjne osoby pracującej z grupą. Konflikt w grupie. Normalizacja w grupie. Kreatywne działanie w grupie. Repertuar interwencji u prowadzącego grupy. |
|
Literatura: |
Edelmann R.J., Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk 2005. Hardingham A., Praca w zespole, Warszawa 1998. Hamer A., Rozwój umiejętności społecznych. Przewodnik dla nauczycieli. Veda. Warszawa 1999. Lieberman P., Sztuka rozwiązywania konfliktów, GWP. Gdańsk 2005. Oyster C. K., Grupy. Zysk i Ska. Poznań 2002. Vopel K. W, Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Części I- IV. Wydawnictwo Jedność. Kielce 1999. Vopel K.W., Kompas uczuć. Ćwiczenia i eksperyment do zastosowania w prac grupowej i terapii Wydawnictwo Jedność. Kielce 2005. Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy. Jedność. Kielce 1999. Vopel K.W., Przerwa, która daje siłę. Zabawy ułatwiające naukę. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. Vopel K.W., Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. Vopel K.W., Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 1. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001. Vopel K.W., Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 2. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001. Vopel K.W., Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. ECTS 3 pkt: 30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. kontaktowych w ramach wykładów 25 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego 20 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, opisanie koncepcji działania grupowego) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze warsztatu pracy z grupą, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Radosława Kompowska-Marek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Radosława Kompowska-Marek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w pracę w zespole. Omówienie technik pracy z grupą, procesów zachodzących w grupie, dynamiki pracy w grupie, form interwencji osoby prowadzącej grupę, barier komunikacyjnych, konfliktu w grupie, technik oddziaływań terapeutycznych w obszarze edukacji i obszarze prozdrowotnym. Ocena pracy pisemnej dotyczącej etapów realizacji warsztatu grupowego z uwzględnieniem dynamiki pracy grupowej-kreatywnych działań w grupie. Zagadnienia oraz materiały (artykuły, publikacje) do przedmiotu zostaną zamieszczone na platformie TEAMS w zakładce z tytułem naszego przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Aksjomaty i podstawowe reguły dotyczące prowadzenia grupy. Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa. Role i funkcje członków grupy. Psychospołeczna nauka w grupie z uwzględnieniem technik arteterpeutycznych i socjoterapeutycznych. Rola lidera, umiejętności komunikacyjne osoby pracującej z grupą. Konflikt w grupie. Normalizacja w grupie. Kreatywne działanie w grupie. Repertuar interwencji u prowadzącego grupy. |
|
Literatura: |
Edelmann R.J., Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk 2005. Hardingham A., Praca w zespole, Warszawa 1998. Hamer A., Rozwój umiejętności społecznych. Przewodnik dla nauczycieli. Veda. Warszawa 1999. Lieberman P., Sztuka rozwiązywania konfliktów, GWP. Gdańsk 2005. Oyster C. K., Grupy. Zysk i Ska. Poznań 2002. Vopel K. W, Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Części I- IV. Wydawnictwo Jedność. Kielce 1999. Vopel K.W., Kompas uczuć. Ćwiczenia i eksperyment do zastosowania w prac grupowej i terapii Wydawnictwo Jedność. Kielce 2005. Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy. Jedność. Kielce 1999. Vopel K.W., Przerwa, która daje siłę. Zabawy ułatwiające naukę. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. Vopel K.W., Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. Vopel K.W., Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 1. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001. Vopel K.W., Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 2. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001. Vopel K.W., Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. ECTS 3 pkt: 30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. kontaktowych w ramach wykładów 25 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego 20 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, opisanie koncepcji działania grupowego) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze warsztatu pracy z grupą, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Izert | |
Prowadzący grup: | Michalina Izert, Radosława Kompowska-Marek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Izert, Radosława Kompowska-Marek | |
Prowadzący grup: | Michalina Izert, Radosława Kompowska-Marek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.