Widzenie artystyczne - 2 w zakresie rysunku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2F-WAR2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Widzenie artystyczne - 2 w zakresie rysunku |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Widzenie artystyczne - rozwinięcie zagadnienia. Dzieło sztuki jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Wybrane elementy formy dzieła sztuki, analiza stopnia złożoności dzieła plastycznego. Widzenie artystyczne a pogłębienie warsztatu rysunkowego. Metody poszukiwania indywidualnych formalnych środków wyrazowych dla dzieła sztuki. Metody budowania artystycznych kontekstów wokół dzieła sztuki. Sposoby opracowywania treści dzieła sztuki w oparciu o wybrane zagadnienia wyrazowe. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do technik plastycznych z zakresu rysunku. Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w wybranych technikach rysunkowych. Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w wybranych technikach z zakresu warsztatu rysunkowego. Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu rysunkowego współczesnymi technologiami multimedialnymi. Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych. Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych. Umiejętności Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym. Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej. Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną. Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą. Kompetencje społeczne Student/ka posiada umiejętność krytycznej oceny własnych prac rysunkowych pod kątem użytych środków wyrazowych. Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki rysunkowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Paruch | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA – ćwiczenia, dyskusja, wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Widzenie artystyczne w zakresie rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach kreacji. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem". W proponowanych ćwiczeniach poruszane są zagadnienia takie jak: Teoria widzenia i związany z nią rozwój rysunku. Analiza starych mistrzów, kompozycja obrazu. Analiza i synteza przedmiotu: szukanie materii i właściwe jej oddanie poprzez zastosowanie narzędzi rysunkowych, konstrukcja, forma i kształt, walor. Przestrzeń: zależności przestrzenne, zakres ruchu ciała, rytm, harmonia. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa” W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna” Literatura uzupełniająca Gottfried Bammes „Sehen und Verstehen Die menschlichen Formen in didaktischen Zeichnungen " Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej" John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania" Roland Barthes "Światło obrazu" Jean E. Cirlot „Słownik symboli” Zbigniew Herbert „Barbarzyńca w ogrodzie”, "Martwa natura z wędzidłem" Edward T.Hall „Ukryty wymiar” Juhani Pallasama "Oczy skóry" Juhani Pallasama "Myśląca dłoń" Abe Kobo"Kobieta z wydm" Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 75 FORMA AKTYWNOŚCI – udział w zajęciach, realizacja ćwiczeń, konsultacje indywidualne, ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 0 GODZINY KONTAKTOWE 30 PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU PRZYGOTOWANIE REFERATU PREZENTACJI 5 INNE FORMY w kontakcie z prowadzącym - 30 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wójcik-Tepper | |
Prowadzący grup: | Anna Wójcik-Tepper | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Widzenie artystyczne - rozwinięcie zagadnienia Przejście. Dzieło sztuki jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Wybrane elementy formy dzieła sztuki, analiza stopnia złożoności dzieła plastycznego. Widzenie artystyczne a pogłębienie warsztatu rysunkowego. Metody poszukiwania indywidualnych formalnych środków wyrazowych dla dzieła sztuki. Metody budowania artystycznych kontekstów wokół dzieła sztuki. Sposoby opracowywania treści dzieła sztuki w oparciu o wybrane zagadnienia wyrazowe. |
|
Pełny opis: |
Widzenie artystyczne w zakresie rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach kreacji. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem". W proponowanych ćwiczeniach poruszane są zagadnienia takie jak: Teoria widzenia i związany z nią rozwój rysunku. Analiza starych mistrzów, kompozycja obrazu. Analiza i synteza przedmiotu: szukanie materii i właściwe jej oddanie poprzez zastosowanie narzędzi rysunkowych, konstrukcja, forma i kształt, walor. Przestrzeń: zależności przestrzenne, zakres ruchu ciała, rytm, harmonia. |
|
Literatura: |
Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa” W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna” Ernst Hans Gombrich „O sztuce” Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki, rysunku. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA dialogi i dyskusje dydaktyczne, omawianie zagadnień teoretycznych i technicznych, burza mózgów dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne - działania artystyczne, przegląd prac z omówieniem rezultatu końcowego ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI: Godziny kontaktowe 30 ćwiczenia Inne godziny kontaktowe z wykładowczynią 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury, proces projektowy 25 Praca własna studenta/tki 25 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 90 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Paruch | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA – ćwiczenia, dyskusja, wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Widzenie artystyczne w zakresie rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach kreacji. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem". W proponowanych ćwiczeniach poruszane są zagadnienia takie jak: Teoria widzenia i związany z nią rozwój rysunku. Analiza starych mistrzów, kompozycja obrazu. Analiza i synteza przedmiotu: szukanie materii i właściwe jej oddanie poprzez zastosowanie narzędzi rysunkowych, konstrukcja, forma i kształt, walor. Przestrzeń: zależności przestrzenne, zakres ruchu ciała, rytm, harmonia. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa” W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna” Literatura uzupełniająca Gottfried Bammes „Sehen und Verstehen Die menschlichen Formen in didaktischen Zeichnungen " Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej" John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania" Roland Barthes "Światło obrazu" Jean E. Cirlot „Słownik symboli” Zbigniew Herbert „Barbarzyńca w ogrodzie”, "Martwa natura z wędzidłem" Edward T.Hall „Ukryty wymiar” Juhani Pallasama "Oczy skóry" Juhani Pallasama "Myśląca dłoń" Abe Kobo"Kobieta z wydm" Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 75 FORMA AKTYWNOŚCI – udział w zajęciach, realizacja ćwiczeń, konsultacje indywidualne, ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 0 GODZINY KONTAKTOWE 30 PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU PRZYGOTOWANIE REFERATU PREZENTACJI 5 INNE FORMY w kontakcie z prowadzącym - 30 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Radwański | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA – ćwiczenia, dyskusja, wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Widzenie artystyczne w zakresie rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach kreacji. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem". W proponowanych ćwiczeniach poruszane są zagadnienia takie jak: Teoria widzenia i związany z nią rozwój rysunku. Analiza starych mistrzów, kompozycja obrazu. Analiza i synteza przedmiotu: szukanie materii i właściwe jej oddanie poprzez zastosowanie narzędzi rysunkowych, konstrukcja, forma i kształt, walor. Przestrzeń: zależności przestrzenne, zakres ruchu ciała, rytm, harmonia. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa” W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna” Literatura uzupełniająca Gottfried Bammes „Sehen und Verstehen Die menschlichen Formen in didaktischen Zeichnungen " Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej" John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania" Roland Barthes "Światło obrazu" Jean E. Cirlot „Słownik symboli” Zbigniew Herbert „Barbarzyńca w ogrodzie”, "Martwa natura z wędzidłem" Edward T.Hall „Ukryty wymiar” Juhani Pallasama "Oczy skóry" Juhani Pallasama "Myśląca dłoń" Abe Kobo"Kobieta z wydm" Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 75 FORMA AKTYWNOŚCI – udział w zajęciach, realizacja ćwiczeń, konsultacje indywidualne, ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 0 GODZINY KONTAKTOWE 30 PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU PRZYGOTOWANIE REFERATU PREZENTACJI 5 INNE FORMY w kontakcie z prowadzącym - 30 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Radwański | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.