Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Widzenie artystyczne - 2 w zakresie rysunku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2F-WAR2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Widzenie artystyczne - 2 w zakresie rysunku
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Widzenie artystyczne - rozwinięcie zagadnienia. Dzieło sztuki jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Wybrane elementy formy dzieła sztuki, analiza stopnia złożoności dzieła plastycznego. Widzenie artystyczne a pogłębienie warsztatu rysunkowego. Metody poszukiwania indywidualnych formalnych środków wyrazowych dla dzieła sztuki. Metody budowania artystycznych kontekstów wokół dzieła sztuki. Sposoby opracowywania treści dzieła sztuki w oparciu o wybrane zagadnienia wyrazowe.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do technik plastycznych z zakresu rysunku.

Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej

Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w wybranych technikach rysunkowych.

Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w wybranych technikach z zakresu warsztatu rysunkowego.

Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu rysunkowego współczesnymi technologiami multimedialnymi.

Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych.

Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych.

Umiejętności

Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym.

Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.

Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną.

Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą.

Kompetencje społeczne

Student/ka posiada umiejętność krytycznej oceny własnych prac rysunkowych pod kątem użytych środków wyrazowych.

Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki rysunkowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Paruch
Prowadzący grup: Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA – ćwiczenia, dyskusja, wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje

Pełny opis:

Treści programowe:

Widzenie artystyczne w zakresie rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach kreacji. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem".

W proponowanych ćwiczeniach poruszane są zagadnienia takie jak:

Teoria widzenia i związany z nią rozwój rysunku.

Analiza starych mistrzów, kompozycja obrazu.

Analiza i synteza przedmiotu: szukanie materii i właściwe jej oddanie poprzez zastosowanie narzędzi rysunkowych, konstrukcja, forma i kształt, walor.

Przestrzeń: zależności przestrzenne, zakres ruchu ciała, rytm, harmonia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa”

W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”

Literatura uzupełniająca

Gottfried Bammes „Sehen und Verstehen Die menschlichen Formen in didaktischen Zeichnungen "

Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej"

John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania"

Roland Barthes "Światło obrazu"

Jean E. Cirlot „Słownik symboli”

Zbigniew Herbert „Barbarzyńca w ogrodzie”, "Martwa natura z wędzidłem"

Edward T.Hall „Ukryty wymiar”

Juhani Pallasama "Oczy skóry"

Juhani Pallasama "Myśląca dłoń"

Abe Kobo"Kobieta z wydm"

Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA - 75

FORMA AKTYWNOŚCI – udział w zajęciach, realizacja ćwiczeń, konsultacje indywidualne,

ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 0

GODZINY KONTAKTOWE 30

PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU

PRZYGOTOWANIE REFERATU PREZENTACJI 5

INNE FORMY w kontakcie z prowadzącym - 30

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Anna Wójcik-Tepper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Widzenie artystyczne - rozwinięcie zagadnienia Przejście. Dzieło sztuki jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Wybrane elementy formy dzieła sztuki, analiza stopnia złożoności dzieła plastycznego. Widzenie artystyczne a pogłębienie warsztatu rysunkowego. Metody poszukiwania indywidualnych formalnych środków wyrazowych dla dzieła sztuki. Metody budowania artystycznych kontekstów wokół dzieła sztuki. Sposoby opracowywania treści dzieła sztuki w oparciu o wybrane zagadnienia wyrazowe.

Pełny opis:

Widzenie artystyczne w zakresie rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach kreacji. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem".

W proponowanych ćwiczeniach poruszane są zagadnienia takie jak:

Teoria widzenia i związany z nią rozwój rysunku.

Analiza starych mistrzów, kompozycja obrazu.

Analiza i synteza przedmiotu: szukanie materii i właściwe jej oddanie poprzez zastosowanie narzędzi rysunkowych, konstrukcja, forma i kształt, walor.

Przestrzeń: zależności przestrzenne, zakres ruchu ciała, rytm, harmonia.

Literatura:

Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa”

W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”

Ernst Hans Gombrich „O sztuce”

Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki, rysunku.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

dialogi i dyskusje dydaktyczne,

omawianie zagadnień teoretycznych i technicznych,

burza mózgów

dyskusja dydaktyczna,

ćwiczenia praktyczne - działania artystyczne,

przegląd prac z omówieniem rezultatu końcowego


ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI:
Godziny kontaktowe 30 ćwiczenia

Inne godziny kontaktowe z wykładowczynią 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury, proces projektowy 25
Praca własna studenta/tki 25
Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 90

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Paruch
Prowadzący grup: Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA – ćwiczenia, dyskusja, wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje

Pełny opis:

Treści programowe:

Widzenie artystyczne w zakresie rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach kreacji. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem".

W proponowanych ćwiczeniach poruszane są zagadnienia takie jak:

Teoria widzenia i związany z nią rozwój rysunku.

Analiza starych mistrzów, kompozycja obrazu.

Analiza i synteza przedmiotu: szukanie materii i właściwe jej oddanie poprzez zastosowanie narzędzi rysunkowych, konstrukcja, forma i kształt, walor.

Przestrzeń: zależności przestrzenne, zakres ruchu ciała, rytm, harmonia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa”

W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”

Literatura uzupełniająca

Gottfried Bammes „Sehen und Verstehen Die menschlichen Formen in didaktischen Zeichnungen "

Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej"

John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania"

Roland Barthes "Światło obrazu"

Jean E. Cirlot „Słownik symboli”

Zbigniew Herbert „Barbarzyńca w ogrodzie”, "Martwa natura z wędzidłem"

Edward T.Hall „Ukryty wymiar”

Juhani Pallasama "Oczy skóry"

Juhani Pallasama "Myśląca dłoń"

Abe Kobo"Kobieta z wydm"

Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA - 75

FORMA AKTYWNOŚCI – udział w zajęciach, realizacja ćwiczeń, konsultacje indywidualne,

ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 0

GODZINY KONTAKTOWE 30

PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU

PRZYGOTOWANIE REFERATU PREZENTACJI 5

INNE FORMY w kontakcie z prowadzącym - 30

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Radwański
Prowadzący grup: Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA – ćwiczenia, dyskusja, wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje

Pełny opis:

Treści programowe:

Widzenie artystyczne w zakresie rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach kreacji. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem".

W proponowanych ćwiczeniach poruszane są zagadnienia takie jak:

Teoria widzenia i związany z nią rozwój rysunku.

Analiza starych mistrzów, kompozycja obrazu.

Analiza i synteza przedmiotu: szukanie materii i właściwe jej oddanie poprzez zastosowanie narzędzi rysunkowych, konstrukcja, forma i kształt, walor.

Przestrzeń: zależności przestrzenne, zakres ruchu ciała, rytm, harmonia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa”

W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”

Literatura uzupełniająca

Gottfried Bammes „Sehen und Verstehen Die menschlichen Formen in didaktischen Zeichnungen "

Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej"

John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania"

Roland Barthes "Światło obrazu"

Jean E. Cirlot „Słownik symboli”

Zbigniew Herbert „Barbarzyńca w ogrodzie”, "Martwa natura z wędzidłem"

Edward T.Hall „Ukryty wymiar”

Juhani Pallasama "Oczy skóry"

Juhani Pallasama "Myśląca dłoń"

Abe Kobo"Kobieta z wydm"

Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA - 75

FORMA AKTYWNOŚCI – udział w zajęciach, realizacja ćwiczeń, konsultacje indywidualne,

ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 0

GODZINY KONTAKTOWE 30

PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU

PRZYGOTOWANIE REFERATU PREZENTACJI 5

INNE FORMY w kontakcie z prowadzącym - 30

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Radwański
Prowadzący grup: Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)