Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Widzenie artystyczne - 1 w zakresie malarstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2F-WAM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Widzenie artystyczne - 1 w zakresie malarstwa
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Ukazanie różnic między widzeniem codziennym a artystycznym. Wskazanie możliwości kształcenia widzenia artystycznego poprzez analizowanie dzieł sztuki, obserwację natury, twórczość własną. Widzenie artystyczne na kanwie przedmiotowych spostrzeżeń wiąże różne elementy w jednolitą całość

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Widzenie artystyczne – wprowadzenie. Fundamentalne zagadnienia z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania. Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej. Obserwacja natury jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień.

Definiowanie treści dzieła sztuki w ramach warsztatu malarskiego. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu malarskiego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki. Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z techniką malarską.

Literatura:

Lam W. (1964) Malarstwo problemy podstawowe, Warszawa

Merlau-Ponty M. (1996) Oko i umysł. Szkice o malarstwie. Gdańsk

Szczepański S. (1961) Rysunek i malarstwo dla amatorów. Warszawa

Zieliński J., A. (1999) Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne, książka dla nauczycieli. Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do wybranych technik malarskich.

Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej.

Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w technikach plastycznych z zakresu warsztatu malarskiego.

Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w technikach plastycznych z zakresu malarstwa.

Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu malarskiego współczesnymi technologiami multimedialnymi.

Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych.

Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych.

Umiejętności

Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym.

Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.

Student/ka dostosowuje warsztat do koncepcji twórczych.

Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną.

Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą.

Kompetencje społeczne

Student/ka krytycznie ocenia własne prace pod kątem użytych środków wyrazowych.

Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki malarskie.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia prowadzone metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta, konsultacje indywidualne. Grupowe dyskusje dotyczące prezentowanego materiału. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń.

Spotkanie na Temsach raz w tygodniu, ustalanie kierunku pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Wróblewska
Prowadzący grup: Marzanna Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Stasiak
Prowadzący grup: Joanna Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Ukazanie różnic między widzeniem codziennym a artystycznym. Wskazanie możliwości kształcenia widzenia artystycznego poprzez analizowanie dzieł sztuki, obserwację natury, twórczość własną. Widzenie artystyczne na kanwie przedmiotowych spostrzeżeń wiąże różne elementy w jednolitą całość

Ustalenie przez pedagogów tematu wspólnego dla malarstwa, grafiki, rzeźby, intermediów.

W roku 2021 realizujemy temat Przejście. Celem jednego zagadnienia rozwiązywanego różnymi narzędziami jest wzmocnienie świadomości specyfiki każdego warsztatu artystycznego i umiejętności wykorzystania go do własnych zamierzeń twórczych.

Pełny opis:

W pracowni malarskiej rozpoczęliśmy od zgłoszenia propozycji zadań . Szukanie słów, obrazów, które będą jednocześnie codzienne i wieloznaczne. W głosowaniu wybrano sześć zadań malarskich:

Okno

Most

Korytarz

Stany skupienia

Przejście graniczne

Etapy

Celem ćwiczeń jest ukazanie różnorodności rozwiązań formalnych każdego zadania artystycznego. Nie ma obrazu bez f o r m y , nie ma też sporu forma czy treść. Jedno i drugie jest ważne. Ćwiczenia mają uczyć: w i d z e n i a okiem malarza , mają rozszerzać świadomość artystyczną, uruchamiać w y o b r a ź n i ę .Każda rzeczywistość pokazana na obrazie jest rzeczywistością przetworzoną przez konkretnego człowieka. Indywidualizacja języka czy „pisma” malarskiego jest celem współczesnej pedagogiki artystycznej. Student świadomy formy może poszukiwać własnego , osobistego języka .

Istotną umiejętnością jest a n a l i z a własnej wypowiedzi twórczej , krytyczna ocena

Realizacja dużych kompozycji, poprzedzona szkicami koncepcyjnymi, w których widać poszukiwania kompozycyjne, warianty problemów formalnych.

Ukazanie różnic między widzeniem codziennym a artystycznym. Wskazanie możliwości kształcenia widzenia artystycznego poprzez analizowanie dzieł sztuki, obserwację natury, twórczość własną. Widzenie artystyczne na kanwie przedmiotowych spostrzeżeń wiąże różne elementy w jednolitą całość.

Blok I ukierunkowana obserwacja natury

Blok II – interpretacja dzieła sztuki

Wolna kopia jako analiza malarska dzieła

Wolna kopia z jako dialog z dziełem

Cytat z wybranego dzieła jako część własnej wypowiedzi

Literatura:

Lam W. (1964) Malarstwo problemy podstawowe, Warszawa

Merlau-Ponty M. (1996) Oko i umysł. Szkice o malarstwie. Gdańsk

Szczepański S. (1961) Rysunek i malarstwo dla amatorów. Warszawa

Zieliński J., A. (1999) Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne, książka dla nauczycieli. Warszawa

Uwagi:

Realizacja sześciu zadań. Trzy prace w cyklu, razem osiemnaście dużych kompozycji. Szkice towarzyszące. Dokumentacja najlepszych prac.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kiesner
Prowadzący grup: Maria Kiesner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Ustalenie przez pedagogów tematu wspólnego dla malarstwa, grafiki, rzeźby, intermediów.

W roku akadmickim 2022/23 realizujemy temat "Połączenia". Celem jednego zagadnienia rozwiązywanego różnymi narzędziami jest wzmocnienie świadomości specyfiki każdego warsztatu artystycznego i umiejętności wykorzystania go do własnych zamierzeń twórczych.

Pełny opis:

pogłebianie warsztatu malarskiego; zadania malarskie w obrębie zagadnienia "Połączenia": linia-linia, linia-plama; plama-plama; połaczenia w ramach gam brawnych (barwa cepła -barwa zimna; barwa zimna- barwa zimna, barwa ciepła- barwa ciepła), mieszane techniki malarskie

Literatura:

Lam W. (1964) Malarstwo problemy podstawowe, Warszawa

Merlau-Ponty M. (1996) Oko i umysł. Szkice o malarstwie. Gdańsk

Zieliński J., A. (1999) Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne, książka dla nauczycieli. Warszawa

Uwagi:

Ćwiczenie 1

Studenci przygotowują collage ze zdjęć, z prasy, z internetu, a następnie wykonują realizację malarską wg tego projektu/collagu.

Ćwiczenie 2

martwa natura wykonana przy pomocy 2 kolorów-czerni i bieli, następnie z dodanym jednym kolorem, nastepnie z dodanymi dwoma kolorami ciepłym i zimnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Mroczkowski
Prowadzący grup: Piotr Bukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Tematy zajęć obejmują następujące zagadnienia:

- martwa natura z uwzględnieniem dominanty kolorystyczno-walorowej

- martwa natura o zawężonej skali intensywności barw

- studium postaci w kontekście relacji światłocieniowych

Literatura:

Valery P. (1974) Rzeczy przemilczane. Warszawa

Reed H. (1994) Sens sztuki. Warszawa

Herbert Z. (2003) Martwa natura z wędzidłem. Warszawa

Arnheim R. (2011) Myślenie wzrokowe. Gdańsk

Juszczak W. (1985) Postimpresjoniści

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30

FORMA AKTYWNOŚCI - udział w zajęciach, wykonanie ćwiczeń

ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie się do egzaminu - 0

Przygotowanie referatu, prezentacji - 0

Inne formy kontaktu dydaktycznego z prowadzącym 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Mroczkowski
Prowadzący grup: Piotr Bukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)