Widzenie artystyczne - 1 w zakresie malarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2F-WAM1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Widzenie artystyczne - 1 w zakresie malarstwa |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Ukazanie różnic między widzeniem codziennym a artystycznym. Wskazanie możliwości kształcenia widzenia artystycznego poprzez analizowanie dzieł sztuki, obserwację natury, twórczość własną. Widzenie artystyczne na kanwie przedmiotowych spostrzeżeń wiąże różne elementy w jednolitą całość |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Widzenie artystyczne – wprowadzenie. Fundamentalne zagadnienia z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania. Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej. Obserwacja natury jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień. Definiowanie treści dzieła sztuki w ramach warsztatu malarskiego. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu malarskiego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki. Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z techniką malarską. |
Literatura: |
Lam W. (1964) Malarstwo problemy podstawowe, Warszawa Merlau-Ponty M. (1996) Oko i umysł. Szkice o malarstwie. Gdańsk Szczepański S. (1961) Rysunek i malarstwo dla amatorów. Warszawa Zieliński J., A. (1999) Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne, książka dla nauczycieli. Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do wybranych technik malarskich. Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej. Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w technikach plastycznych z zakresu warsztatu malarskiego. Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w technikach plastycznych z zakresu malarstwa. Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu malarskiego współczesnymi technologiami multimedialnymi. Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych. Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych. Umiejętności Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym. Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej. Student/ka dostosowuje warsztat do koncepcji twórczych. Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną. Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą. Kompetencje społeczne Student/ka krytycznie ocenia własne prace pod kątem użytych środków wyrazowych. Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki malarskie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia prowadzone metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta, konsultacje indywidualne. Grupowe dyskusje dotyczące prezentowanego materiału. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń. Spotkanie na Temsach raz w tygodniu, ustalanie kierunku pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzanna Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Marzanna Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Stasiak | |
Prowadzący grup: | Joanna Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Ukazanie różnic między widzeniem codziennym a artystycznym. Wskazanie możliwości kształcenia widzenia artystycznego poprzez analizowanie dzieł sztuki, obserwację natury, twórczość własną. Widzenie artystyczne na kanwie przedmiotowych spostrzeżeń wiąże różne elementy w jednolitą całość Ustalenie przez pedagogów tematu wspólnego dla malarstwa, grafiki, rzeźby, intermediów. W roku 2021 realizujemy temat Przejście. Celem jednego zagadnienia rozwiązywanego różnymi narzędziami jest wzmocnienie świadomości specyfiki każdego warsztatu artystycznego i umiejętności wykorzystania go do własnych zamierzeń twórczych. |
|
Pełny opis: |
W pracowni malarskiej rozpoczęliśmy od zgłoszenia propozycji zadań . Szukanie słów, obrazów, które będą jednocześnie codzienne i wieloznaczne. W głosowaniu wybrano sześć zadań malarskich: Okno Most Korytarz Stany skupienia Przejście graniczne Etapy Celem ćwiczeń jest ukazanie różnorodności rozwiązań formalnych każdego zadania artystycznego. Nie ma obrazu bez f o r m y , nie ma też sporu forma czy treść. Jedno i drugie jest ważne. Ćwiczenia mają uczyć: w i d z e n i a okiem malarza , mają rozszerzać świadomość artystyczną, uruchamiać w y o b r a ź n i ę .Każda rzeczywistość pokazana na obrazie jest rzeczywistością przetworzoną przez konkretnego człowieka. Indywidualizacja języka czy „pisma” malarskiego jest celem współczesnej pedagogiki artystycznej. Student świadomy formy może poszukiwać własnego , osobistego języka . Istotną umiejętnością jest a n a l i z a własnej wypowiedzi twórczej , krytyczna ocena Realizacja dużych kompozycji, poprzedzona szkicami koncepcyjnymi, w których widać poszukiwania kompozycyjne, warianty problemów formalnych. Ukazanie różnic między widzeniem codziennym a artystycznym. Wskazanie możliwości kształcenia widzenia artystycznego poprzez analizowanie dzieł sztuki, obserwację natury, twórczość własną. Widzenie artystyczne na kanwie przedmiotowych spostrzeżeń wiąże różne elementy w jednolitą całość. Blok I ukierunkowana obserwacja natury Blok II – interpretacja dzieła sztuki Wolna kopia jako analiza malarska dzieła Wolna kopia z jako dialog z dziełem Cytat z wybranego dzieła jako część własnej wypowiedzi |
|
Literatura: |
Lam W. (1964) Malarstwo problemy podstawowe, Warszawa Merlau-Ponty M. (1996) Oko i umysł. Szkice o malarstwie. Gdańsk Szczepański S. (1961) Rysunek i malarstwo dla amatorów. Warszawa Zieliński J., A. (1999) Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne, książka dla nauczycieli. Warszawa |
|
Uwagi: |
Realizacja sześciu zadań. Trzy prace w cyklu, razem osiemnaście dużych kompozycji. Szkice towarzyszące. Dokumentacja najlepszych prac. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kiesner | |
Prowadzący grup: | Maria Kiesner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Ustalenie przez pedagogów tematu wspólnego dla malarstwa, grafiki, rzeźby, intermediów. W roku akadmickim 2022/23 realizujemy temat "Połączenia". Celem jednego zagadnienia rozwiązywanego różnymi narzędziami jest wzmocnienie świadomości specyfiki każdego warsztatu artystycznego i umiejętności wykorzystania go do własnych zamierzeń twórczych. |
|
Pełny opis: |
pogłebianie warsztatu malarskiego; zadania malarskie w obrębie zagadnienia "Połączenia": linia-linia, linia-plama; plama-plama; połaczenia w ramach gam brawnych (barwa cepła -barwa zimna; barwa zimna- barwa zimna, barwa ciepła- barwa ciepła), mieszane techniki malarskie |
|
Literatura: |
Lam W. (1964) Malarstwo problemy podstawowe, Warszawa Merlau-Ponty M. (1996) Oko i umysł. Szkice o malarstwie. Gdańsk Zieliński J., A. (1999) Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne, książka dla nauczycieli. Warszawa |
|
Uwagi: |
Ćwiczenie 1 Studenci przygotowują collage ze zdjęć, z prasy, z internetu, a następnie wykonują realizację malarską wg tego projektu/collagu. Ćwiczenie 2 martwa natura wykonana przy pomocy 2 kolorów-czerni i bieli, następnie z dodanym jednym kolorem, nastepnie z dodanymi dwoma kolorami ciepłym i zimnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Mroczkowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Bukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Tematy zajęć obejmują następujące zagadnienia: - martwa natura z uwzględnieniem dominanty kolorystyczno-walorowej - martwa natura o zawężonej skali intensywności barw - studium postaci w kontekście relacji światłocieniowych |
|
Literatura: |
Valery P. (1974) Rzeczy przemilczane. Warszawa Reed H. (1994) Sens sztuki. Warszawa Herbert Z. (2003) Martwa natura z wędzidłem. Warszawa Arnheim R. (2011) Myślenie wzrokowe. Gdańsk Juszczak W. (1985) Postimpresjoniści |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30 FORMA AKTYWNOŚCI - udział w zajęciach, wykonanie ćwiczeń ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30 Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do egzaminu - 0 Przygotowanie referatu, prezentacji - 0 Inne formy kontaktu dydaktycznego z prowadzącym 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Mroczkowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Bukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.