Edukacja na rzecz różnorodności kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AP-3F-ERK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja na rzecz różnorodności kulturowej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Różnorodność we współczesnym społeczeństwie. Inny - pomiędzy akceptacją a obcością/wrogością. Zmiany kulturowe współczesnego świata a teoria i praktyka edukacji. Problemy z inności we świecie - warunki i mechanizmy. Społeczne postawy wobec różnorodności. Heterogeniczne konteksty edukacji i jej rola w budowaniu świata różnorodności kulturowej; przekazaniu wiedzy i umiejętności do inicjowania i wdrażania międzykulturowych inicjatyw w różnorodnych środowiskach edukacyjnych oraz ochrony praw człowieka/dziecka. Problemy i potrzeby edukacyjne różnych grup wiekowych wynikające z globalnych przeobrażeń i rekonstruowania się społeczeństw wielo i międzykulturowych. Szkolna sytuacja dzieci emigrantów i reemigrantów. Pedagogika różnorodności – pojęcia i teorie. Edukacja wobec różnorodności kulturowej - badania i ich zastosowanie w praktyce. Specyfika edukacji w środowisku różnorodnym kulturowo i na rzecz środowiska różnorodnego. Programy edukacyjne na rzecz różnorodności kulturowej. Uczeń inny kulturowo (obcy) w szkole. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna podstawową terminologię obecną w subdyscyplinie. Zna podstawowe koncepcje naukowe istotne w pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo. Ma podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym w Polsce i na świecie. Wie, jak należy pracować w środowisku wielokulturowym i na rzecz różnorodności kulturowej; zna szkolną sytuację dzieci emigrantów i re-emigrantów. Umiejętności Student/ka identyfikuje podstawowe problemy w wielokulturowym środowisku i podejmuje działania na rzecz ich rozwiązania. Potrafi pracować z osobami z różnych środowisk kulturowych i dostosowywać do ich potrzeb warsztat pracy; nawiązuje współpracę z innymi nauczycielami oraz środowiskiem pozaszkolnym. Umie współdziałać z innymi osobami na rzecz różnorodności kulturowej. Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł informacji, zgłębiając problemy społeczne. Kompetencje społeczne Student/ka dostrzega potrzebę rozwijania wiedzy na temat różnorodności kulturowej i budowania świadomości społecznej w zakresie takich wartości jak szacunek, współpraca i dialog. Jest gotów działać na rzecz społeczeństwa różnorodnościowego, opartego na wzajemnym poszanowaniu i wolności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Marlena Grzelak-Klus, Aneta Szarfenberg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza i umiejętności kognitywne:: - egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania zamknięte o charakterze rekonstruującym oraz na pytania otwarte o charakterze problemowym); KRYTERIA OCENY: 1. poprawność merytoryczna wypowiedzi pisemnej, wsparta źródłami literaturowymi, 2. umiejętność przeanalizowania postawionego problemu zakończona propozycja jego rozwiązania, 3. umiejętność krytycznego ustosunkowania się do prezentowanych koncepcji naukowych PRÓG ZALICZENIOWY: egzamin jest zdany pozytywnie gdy studentka/ student otrzyma z niego 50% punktów mozliwych do otrzymania. Umiejętności współpracy: - wykonanie zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w pracach w grupie, dyskusjach, rozwiązywaniu praktycznych problemów związanych z edukacją na rzecz różnorodności kulturowej, sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń warsztatowych na czerwcowych zajęciach). Kompetencje społeczne: - uczestnictwo w dyskusji podczas ćwiczeń; uczestnictwo w praktycznych zadaniach dotyczących edukacji na rzecz różnorodności kulturowej np. udokumentowany sprawozdaniem udział w "Żywej Bibliotece". |
|
Pełny opis: |
I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych. 2. Wielokulturowość - ewolucja podejścia; koncepcje i modele społeczeństw wielokulturowego. 3. Różnorodność - ewolucja kategorii, orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i w polityce. II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;. 5. Inny i inność w przestrzeni edukacyjnej. 6. Badania dotyczące różnorodności. III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH 7. Rola edukacji w budowaniu świata różnorodności kulturowej. 8. Edukacja na rzecz różnorodności: edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna. 9. Praca edukacyjna wobec potrzeb różnych grup kulturowych. 10. Specyfika pracy w środowisku różnorodnym kulturowo i na rzecz środowiska różnorodnego. IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO 11. Żywa Biblioteka - idea i realizacja. 12. Trening antydyskryminacyjny - idea i realizacja. 13. Projekty edukacyjne i społeczne - zasady tworzenia i wdrażania, inicjatywy i dobre praktyki na rzecz budowania świata zróżnicowanego kulturowo. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line) Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. http://bc.ore.edu.pl/Content/759/Miedzykulturowosc_w_szkole+1.pdf Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 237-249. https://noe.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67. Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443. Mołodyńska-Küntzel D. (2016). Podręcznik dla osób organizujących Żywą Bibliotekę. Wrocław: Żywa Biblioteka Polska, s. 4-18. Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius. Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf Literatura uzupełniająca: Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław. Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 157-190. (dostępne on-line) Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/ Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem; - metody aktywne: dyskusja, wchodzenie w rolę, rozwiązywanie problemów, uczenie się w małych zespołach, wizualizacja. Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 30; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 40 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Iryna Androshchuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza i umiejętności kognitywne:: - egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania zamknięte o charakterze rekonstruującym oraz na pytania otwarte o charakterze problemowym); KRYTERIA OCENY: 1. poprawność merytoryczna wypowiedzi pisemnej, wsparta źródłami literaturowymi, 2. umiejętność przeanalizowania postawionego problemu zakończona propozycja jego rozwiązania, 3. umiejętność krytycznego ustosunkowania się do prezentowanych koncepcji naukowych PRÓG ZALICZENIOWY: egzamin jest zdany pozytywnie gdy studentka/ student otrzyma z niego 50% punktów mozliwych do otrzymania. Umiejętności współpracy: - wykonanie zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w pracach w grupie, dyskusjach, rozwiązywaniu praktycznych problemów związanych z edukacją na rzecz różnorodności kulturowej, sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń warsztatowych na czerwcowych zajęciach). Kompetencje społeczne: - uczestnictwo w dyskusji podczas ćwiczeń; uczestnictwo w praktycznych zadaniach dotyczących edukacji na rzecz różnorodności kulturowej np. udokumentowany sprawozdaniem udział w "Żywej Bibliotece". |
|
Pełny opis: |
I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych. 2. Wielokulturowość - ewolucja podejścia; koncepcje i modele społeczeństw wielokulturowego. 3. Różnorodność - ewolucja kategorii, orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i w polityce. II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;. 5. Inny i inność w przestrzeni edukacyjnej. 6. Badania dotyczące różnorodności. III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH 7. Rola edukacji w budowaniu świata różnorodności kulturowej. 8. Edukacja na rzecz róznorodności: edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna. 9. Praca edukacyjna wobec potrzeb różnych grup kulturowych. 10. Specyfika pracy w środowisku różnorodnym kulturowo i na rzecz środowiska różnorodnego. IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO 11. Żywa Biblioteka - idea i realizacja. 12. Trening antydyskryminacyjny - idea i realizacja. 13. Projekty edukacyjne i społeczne - zasady tworzenia i wdrażania, inicjatywy i dobre praktyki na rzecz budowania świata zróżnicowanego kulturowo. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line) Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. http://bc.ore.edu.pl/Content/759/Miedzykulturowosc_w_szkole+1.pdf Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 237-249. https://noe.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67. Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443. Mołodyńska-Küntzel D. (2016). Podręcznik dla osób organizujących Żywą Bibliotekę. Wrocław: Żywa Biblioteka Polska, s. 4-18. Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius. Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf Literatura uzupełniająca: Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław. Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 157-190. (dostępne on-line) Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/ Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem; - metody aktywne: dyskusja, wchodzenie w rolę, rozwiązywanie problemów, uczenie się w małych zespołach, wizualizacja. Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 15; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 55 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.