Przedsiębiorczość i rynek pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AK-0F-PRP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedsiębiorczość i rynek pracy |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 1 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st. Obowiązkowe dla 1 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st. Obowiązkowe dla 1 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 10 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 10 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 2 sem. SC, (3-l) stacj. I st. Obowiązkowe dla 3 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 5 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla I r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
Pojęcie, elementy i typy rynku pracy. Edukacja zawodowa a rynek pracy. Przedsiębiorczość jako złożona kompetencja (zespół cech osobowych) i jako proces organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz podejmowania związanego z nią ryzyka. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy. Rodzaje przedsiębiorstw. Bycie przedsiębiorczym a bycie przedsiębiorcą na rynku pracy. Zatrudnialność - czynniki skutecznego wejścia, uczestnictwa i osiągania powodzenia na rynku pracy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka ma podstawową wiedzę na temat przedsiębiorczości, zna zasady i mechanizmy różnych form przedsiębiorczości, w tym - w odniesieniu do instytucji obiegu sztuki. Zna uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne i społeczne działalności gospodarczej na współczesnym rynku pracy. Zna pojęcie oraz elementy rynku pracy, współzależności pomiędzy nimi i typy rynków pracy. Umiejętności Student/ka potrafi rozróżnić pojęcia: przedsiębiorczość i przedsiębiorca oraz przedsiębiorcze przedsiębiorstwo i przedsiębiorcze zarządzanie. Potrafi określić cechy osoby przedsiębiorczej. Potrafi posługiwać się wiedzą dotyczącą ekonomicznych zasad w zakresie planowania i realizowania działań artystycznych, edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych. Kompetencje społeczne Student/ka ma świadomość znaczenia myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy dla rozwoju jednostki i organizacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
WYK
ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Kwiatkowski, Tomasz Telep | |
Prowadzący grup: | Stefan Kwiatkowski, Tomasz Telep | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sprawdzenie efektów kształcenia 1. Ocena opracowania pisemnego zleconego tematu, np.: Przygotowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej. 2. Sprawdzian pisemny z zagadnień objętych programem kształcenia metodą online lub sprawdzian ustny telefonicznie. W związku z koniecznością kształcenia zdalnego uzupełniono sylabusy z poszczególnych przedmiotów o rozszerzone treści każdego tematu, które stanowią minimum wiedzy do pozytywnego zaliczenia przedmiotu. Kontakt telefoniczny: 608 521 557 Kontakt mailowy: ttelep@aps.edu.pl lub tomasz.telep@wp.pl |
|
Pełny opis: |
1. Interpretacja podstawowych pojęć • wprowadzenie do przedmiotu: cele, efekty kształcenia i sposoby ich sprawdzenia, • definicje i znaczenie pojęć: ekonomia, gospodarowanie, przedsiębiorczość, przedsiębiorstwo, innowacyjność, konkurencyjność. 2. Biznesplan • pojęcie i znaczenie biznesplanu dla działalności gospodarczej, • elementy składowe, • konstrukcja biznesplanu. 3. Podstawowe akty prawne i rodzaje spółek • podstawowe akty prawne, • rejestracja działalności gospodarczej, • rodzaje spółek i ich charakterystyka. 4. Funkcjonowanie gospodarki rynkowej • modele systemów gospodarczych, • charakterystyka gospodarki rynkowej, • schemat funkcjonowania gospodarki rynkowej (rynki, podmioty gospodarcze, przepływ dóbr, przepływ pieniądza, zasada niewidzialnej ręki, podstawowe pojęcia ekonomii, podstawowe pytania (problemy) ekonomiczne, siły rynkowe – popyt, podaż (funkcje popytu i podaży, prawo popytu i podaży, czynniki kształtujące popyt i podaż), równowaga rynkowa. 5. Rynek pracy • praca, zatrudnienie, polityka rynku pracy, • podaż pracy i popyt na pracę, • klasyczny i keynesowski model rynku pracy. 6. Struktura organizacji • pojęcie i rodzaje struktur organizacyjnych, • charakterystyka podstawowych rodzajów struktur organizacyjnych. 7. Sukces rynkowy przedsiębiorstwa. • konkurencyjność podstawą sukcesu przedsiębiorstwa, • charakterystyka elementów konkurencyjności. 8. Wykształcenie i kompetencje pracowników w budowaniu potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa. • definicje podstawowych pojęć, • model kompetencji pracowniczych, • praktyki menedżerskie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa; 1. J. Klimek, S. Klimek, Przedsiębiorczość bez tajemnic, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. 2. A. Francik, A. Pocztowski, Wybrane problemy zatrudnienia i rynku pracy, Akademia Ekonomiczna Kraków, Kraków 1993. 3. J.T. Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, POLTEXT, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. R. Gmińska (red.), Rynki finansowe, inwestycje, polityka gospodarcza. Nowe wyzwania i możliwości, Prace naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, tom. 47/2016, Gdańsk - Warszawa 2016. 2. W. Glabiszewski, Kształtowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Ekonomia Organizacja Przedsiębiorstw, nr 4/2004, WSiP, Warszawa 2004. . 3. M. J. Stankiewicz, Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, „Gospodarka narodowa” nr 7 – 8/200, SGH,Warszawa 2000. 4. Filipowicz, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa 2004. 5. B. Nelson, P. Economy, Zarządzanie dla bystrzaków, Helion, Gliwice 2008. 6. B. PLawgo, J. Kornecki, Wykształcenie pracowników, a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw, PARP, Warszawa 2010. 7. P. Kordel, J. Kornecki, A. Kowalczyk, K. Krawczyk, K. Pylak, J. Wiktorowicz, Inteligentne organizacje – zarządzanie wiedzą i kompetencjami pracowników, PARP, Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15; opracowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej- 8 godzin; przygotowanie do zaliczenia - 7 godzin. Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS, Linki do grup zajęciowych na platformie MS Teams zamieszczono w informacjach szczegółowych grup ćwiczeniowych w kategorii "Uwagi" Zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia , a tym samym zaliczenia przedmiotu. Aktualnie obowiązywać będzie następujący sposób: • na ocenę 3 - opracowanie pisemne zleconego tematu ocenionego na 3 lub 3,5; • na ocenę 3,5 – opracowanie pisemne zleconego tematu na ocenę 4 i więcej. Uwaga: do otrzymania oceny 3 oraz 3,5 nie wymagany będzie egzamin ustny. • na ocenę 4 i więcej – opracowanie pisemne zleconego tematu, co najmniej na ocenę 4 i więcej oraz dodatkowo egzamin ustny z materiału określonego w programie studiów. Końcowa ocena będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych za opracowanie pisemne oraz za egzamin ustny. Modyfikacja metod kształcenia polega na: 1. Przesłaniu studentom pocztą elektroniczną opracowania każdego tematu, z rozbiciem na poszczególne zagadnienia, w postaci prezentacji zawierającej najistotniejsze informacje potrzebne do opanowania tematu wraz z rozszerzonym komentarzem, z zakresu tej wiedzy. 2. Odpowiedzi pocztą elektroniczną na pytania i wątpliwości studentów, w trybie indywidualnym. 3. Sformułowanie zagadnień zaliczeniowych, w postaci opisowej lub testów z uzasadnieniem prawidłowego wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Telep | |
Prowadzący grup: | Tomasz Telep | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sprawdzenie efektów kształcenia 1. Ocena opracowania pisemnego zleconego tematu, np.: Przygotowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej. 2. Sprawdzian pisemny z zagadnień objętych programem kształcenia metodą online lub sprawdzian ustny telefonicznie. W związku z koniecznością kształcenia zdalnego uzupełniono sylabusy z poszczególnych przedmiotów o rozszerzone treści każdego tematu, które stanowią minimum wiedzy do pozytywnego zaliczenia przedmiotu. Kontakt telefoniczny: 608 521 557 Kontakt mailowy: ttelep@aps.edu.pl lub tomasz.telep@wp.pl |
|
Pełny opis: |
1. Interpretacja podstawowych pojęć • wprowadzenie do przedmiotu: cele, efekty kształcenia i sposoby ich sprawdzenia, • definicje i znaczenie pojęć: ekonomia, gospodarowanie, przedsiębiorczość, przedsiębiorstwo, innowacyjność, konkurencyjność. 2. Biznesplan • pojęcie i znaczenie biznesplanu dla działalności gospodarczej, • elementy składowe, • konstrukcja biznesplanu. 3. Podstawowe akty prawne i rodzaje spółek • podstawowe akty prawne, • rejestracja działalności gospodarczej, • rodzaje spółek i ich charakterystyka. 4. Funkcjonowanie gospodarki rynkowej • modele systemów gospodarczych, • charakterystyka gospodarki rynkowej, • schemat funkcjonowania gospodarki rynkowej (rynki, podmioty gospodarcze, przepływ dóbr, przepływ pieniądza, zasada niewidzialnej ręki, podstawowe pojęcia ekonomii, podstawowe pytania (problemy) ekonomiczne, siły rynkowe – popyt, podaż (funkcje popytu i podaży, prawo popytu i podaży, czynniki kształtujące popyt i podaż), równowaga rynkowa. 5. Rynek pracy • praca, zatrudnienie, polityka rynku pracy, • podaż pracy i popyt na pracę, • klasyczny i keynesowski model rynku pracy. 6. Struktura organizacji • pojęcie i rodzaje struktur organizacyjnych, • charakterystyka podstawowych rodzajów struktur organizacyjnych. 7. Sukces rynkowy przedsiębiorstwa. • konkurencyjność podstawą sukcesu przedsiębiorstwa, • charakterystyka elementów konkurencyjności. 8. Wykształcenie i kompetencje pracowników w budowaniu potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa. • definicje podstawowych pojęć, • model kompetencji pracowniczych, • praktyki menedżerskie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa; 1. J. Klimek, S. Klimek, Przedsiębiorczość bez tajemnic, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. 2. A. Francik, A. Pocztowski, Wybrane problemy zatrudnienia i rynku pracy, Akademia Ekonomiczna Kraków, Kraków 1993. 3. J.T. Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, POLTEXT, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. R. Gmińska (red.), Rynki finansowe, inwestycje, polityka gospodarcza. Nowe wyzwania i możliwości, Prace naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, tom. 47/2016, Gdańsk - Warszawa 2016. 2. W. Glabiszewski, Kształtowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Ekonomia Organizacja Przedsiębiorstw, nr 4/2004, WSiP, Warszawa 2004. . 3. M. J. Stankiewicz, Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, „Gospodarka narodowa” nr 7 – 8/200, SGH,Warszawa 2000. 4. Filipowicz, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa 2004. 5. B. Nelson, P. Economy, Zarządzanie dla bystrzaków, Helion, Gliwice 2008. 6. B. PLawgo, J. Kornecki, Wykształcenie pracowników, a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw, PARP, Warszawa 2010. 7. P. Kordel, J. Kornecki, A. Kowalczyk, K. Krawczyk, K. Pylak, J. Wiktorowicz, Inteligentne organizacje – zarządzanie wiedzą i kompetencjami pracowników, PARP, Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15; opracowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej- 8 godzin; przygotowanie do zaliczenia - 7 godzin. Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS, Zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia , a tym samym zaliczenia przedmiotu. Aktualnie obowiązywać będzie następujący sposób: • na ocenę 3 - opracowanie pisemne zleconego tematu ocenionego na 3 lub 3,5; • na ocenę 3,5 – opracowanie pisemne zleconego tematu na ocenę 4 i więcej. Uwaga: do otrzymania oceny 3 oraz 3,5 nie wymagany będzie egzamin ustny. • na ocenę 4 i więcej – opracowanie pisemne zleconego tematu, co najmniej na ocenę 4 i więcej oraz dodatkowo egzamin ustny z materiału określonego w programie studiów. Końcowa ocena będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych za opracowanie pisemne oraz za egzamin ustny. Modyfikacja metod kształcenia polega na: 1. Przesłaniu studentom pocztą elektroniczną opracowania każdego tematu, z rozbiciem na poszczególne zagadnienia, w postaci prezentacji zawierającej najistotniejsze informacje potrzebne do opanowania tematu wraz z rozszerzonym komentarzem, z zakresu tej wiedzy. 2. Odpowiedzi pocztą elektroniczną na pytania i wątpliwości studentów, w trybie indywidualnym. 3. Sformułowanie zagadnień zaliczeniowych, w postaci opisowej lub testów z uzasadnieniem prawidłowego wyboru. Zajęcia z tego przedmiotu odbywają się zgodnie z rozkładem zajęć na bieżący semestr. Kod do zajęć na platformie Teams:ofmnlvw |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
WYK
N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Sikora, Tomasz Telep | |
Prowadzący grup: | Jan Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposób pomiaru efektów kształcenia: - konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej, - prezentacja zadania problemowego, (w trybie pracy zdalnej ocena sprawozdań przekazanych za pośrednictwem poczty elektronicznej) |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja. 2. Sylwetka człowieka przedsiębiorczego. 3. Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości. 4. Charakterystyka gospodarki rynkowej. 5. Organizacyjno-prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej. 6. Analiza ekonomiczna działalności przedsiębiorstwa. 7. Przedsiębiorstwo w systemie fiskalnym państwa. 8. Współczesny rynek pracy. 9. Aktywność na rynku pracy. 10. Transformacja biznesu w dobie globalizacji. Przedsiębiorczość w sieci. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008 2. J. Kufel, W. Siuda: Prawo gospodarcze dla ekonomistów, SCRIPTUS, Poznań 20011. 3. Ustawa: Kodeks spółek handlowych UZUPEŁNIAJĄCA: 1. K. Albrecht: Inteligencja praktyczna. HELION. Gliwice, 2010. 2. A. Biela: Trening kreatywności. Samo Sedno. Warszawa 2015. 3. D. Begg (red.): Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007 4. L. Gąsiorkiewicz: Ekonomika przedsiębiorstwa, PW, Warszawa 1999 5. J. Filar, J. Skrzypek: Biznesplan, Poltext, Warszawa 1999 |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15.; opracowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej-8 godzin; przygotowanie do zaliczenia - 7 godzin. Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR WYK
WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Kwiatkowski, Jan Sikora | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk, Stefan Kwiatkowski, Jan Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej, - prezentacja zadania problemowego, (w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams) |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja. 2. Sylwetka człowieka przedsiębiorczego. 3. Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości. 4. Charakterystyka gospodarki rynkowej. 5. Organizacyjno-prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej. 6. Analiza ekonomiczna działalności przedsiębiorstwa. 7. Przedsiębiorstwo w systemie fiskalnym państwa. 8. Współczesny rynek pracy. 9. Aktywność na rynku pracy. 10. Transformacja biznesu w dobie globalizacji. Przedsiębiorczość w sieci. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008 2. J. Kufel, W. Siuda: Prawo gospodarcze dla ekonomistów, SCRIPTUS, Poznań 20011. 3. Ustawa: Kodeks spółek handlowych UZUPEŁNIAJĄCA: 1. K. Albrecht: Inteligencja praktyczna. HELION. Gliwice, 2010. 2. A. Biela: Trening kreatywności. Samo Sedno. Warszawa 2015. 3. D. Begg (red.): Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007 4. L. Gąsiorkiewicz: Ekonomika przedsiębiorstwa, PW, Warszawa 1999 5. J. Filar, J. Skrzypek: Biznesplan, Poltext, Warszawa 1999 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - dyskusja - praca z tekstem (analiza danych źródłowych) NAKŁAD PRACY STUDENTA godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie do zajęć: 4 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 11 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań zamieszczony w szczegółach zajęć) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: test zaliczeniowy w aplikacji Forms. |
|
Pełny opis: |
1. Instruktaż przedmiotowy. 2. Ekonomia a gospodarka. Nauka a praktyka. 3. Przedsiębiorczość jako czynnik produkcji. Pojęcie i rodzaje przedsiębiorstw. 4. Ewolucja przedsiębiorstwa. 5. Przedsiębiorczość jako cechy przedsiębiorcy. Podmiot przedsiębiorczy. 6. Pojęcie rynku. Popyt, Podaż, Ceny. 7. Kwalifikacje, kompetencje kadry pracowniczej w rozwoju idei przedsiębiorczości na rynku. 8. Uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne i społeczne przedsiębiorczości. 9. Rynki pracy. Pojęcie i klasyfikacja. 10. „Przedsiębiorcze przedsiębiorstwa”, „Przedsiębiorcze zarządzanie”- co oznacza przedsiębiorcze myślenie i działanie?. 11. Sukces przedsiębiorstwa. 12. Sukces na rynku pracy. |
|
Literatura: |
Literatura: • Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020. • Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016. • Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017. • Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009) • Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341. • Lichtarski J. (red.): Praktyczny wymiar dorobku nauk o zarządzaniu: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej. Wydawnictwo Społecznej Akademii nauk, Łódź, Warszawa, Ostrów Wielkopolski, 2015. • Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody podające (metoda wykładowa), dyskusja, wykład realizowany w formule zdalnej w aplikacji Teams. Link do przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a76XoFQPcR-4IW-Hbj9y1oNIXHN6ILCQyaTmi1ROX9gU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e2c87f7c-81a5-4f99-8578-c02411d16180&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy osoby studiującej to: 30 godzin, 15 godzin zajęć dydaktycznych, 15 godzin przewidzianych na przygotowanie się do kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
WYK
N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Sikora | |
Prowadzący grup: | Jan Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposób pomiaru efektów kształcenia: - konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej, - prezentacja zadania problemowego, (w trybie pracy zdalnej ocena sprawozdań przekazanych za pośrednictwem poczty elektronicznej) |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja. 2. Sylwetka człowieka przedsiębiorczego. 3. Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości. 4. Charakterystyka gospodarki rynkowej. 5. Organizacyjno-prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej. 6. Analiza ekonomiczna działalności przedsiębiorstwa. 7. Przedsiębiorstwo w systemie fiskalnym państwa. 8. Współczesny rynek pracy. 9. Aktywność na rynku pracy. 10. Transformacja biznesu w dobie globalizacji. Przedsiębiorczość w sieci. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008 2. J. Kufel, W. Siuda: Prawo gospodarcze dla ekonomistów, SCRIPTUS, Poznań 20011. 3. Ustawa: Kodeks spółek handlowych UZUPEŁNIAJĄCA: 1. K. Albrecht: Inteligencja praktyczna. HELION. Gliwice, 2010. 2. A. Biela: Trening kreatywności. Samo Sedno. Warszawa 2015. 3. D. Begg (red.): Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007 4. L. Gąsiorkiewicz: Ekonomika przedsiębiorstwa, PW, Warszawa 1999 5. J. Filar, J. Skrzypek: Biznesplan, Poltext, Warszawa 1999 |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15.; opracowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej-8 godzin; przygotowanie do zaliczenia - 7 godzin. Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
WYK
WYK
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk, Stefan Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk, Stefan Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej, - prezentacja zadania problemowego, (w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams) |
|
Pełny opis: |
/Wykłady prowadzone przez P. prof. Stefana M. Kwiatkowskiego/ 1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja. 2. Sylwetka człowieka przedsiębiorczego. 3. Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości. 4. Charakterystyka gospodarki rynkowej. 5. Organizacyjno-prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej. 6. Analiza ekonomiczna działalności przedsiębiorstwa. 7. Przedsiębiorstwo w systemie fiskalnym państwa. 8. Współczesny rynek pracy. 9. Aktywność na rynku pracy. 10. Transformacja biznesu w dobie globalizacji. Przedsiębiorczość w sieci. /Wykład prowadzony przed P. dr Annę Kruk/ 1. TREŚCI PROGRAMOWE Pojęcie, elementy i typy rynku pracy. Edukacja zawodowa a rynek pracy. Przedsiębiorczość jako złożona kompetencja (zespół cech osobowych) i jako proces organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz podejmowania związanego z nią ryzyka. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy. Rodzaje przedsiębiorstw. Bycie przedsiębiorczym a bycie przedsiębiorcą na rynku pracy. Zatrudnialność - czynniki skutecznego wejścia, uczestnictwa i osiągania powodzenia na rynku pracy. Sukces. |
|
Literatura: |
/Literatura zalecana przez P. prof. S. M. Kwiatkowskiego/ OBOWIĄZKOWA: 1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008 2. J. Kufel, W. Siuda: Prawo gospodarcze dla ekonomistów, SCRIPTUS, Poznań 20011. 3. Ustawa: Kodeks spółek handlowych UZUPEŁNIAJĄCA: 1. K. Albrecht: Inteligencja praktyczna. HELION. Gliwice, 2010. 2. A. Biela: Trening kreatywności. Samo Sedno. Warszawa 2015. 3. D. Begg (red.): Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007 4. L. Gąsiorkiewicz: Ekonomika przedsiębiorstwa, PW, Warszawa 1999 5. J. Filar, J. Skrzypek: Biznesplan, Poltext, Warszawa 1999 -------------------------------------------------------------- /Literatura zalecana przez P. dr A. Kruk/ • Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020. • Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016. • Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017. • Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009) • Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341. • Lichtarski J. (red.): Praktyczny wymiar dorobku nauk o zarządzaniu: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej. Wydawnictwo Społecznej Akademii nauk, Łódź, Warszawa, Ostrów Wielkopolski, 2015. • Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35. • Christoph M.: Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? [w:] M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 279-297. • Jeruszka U.: Praca-zatrudnienie-przydatność zawodowa- zatrudnialność; pedagogiczne założenia dyskursu. [w:] F. Szlosek, R. Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 203-214. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - dyskusja - praca z tekstem (analiza danych źródłowych) NAKŁAD PRACY STUDENTA godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie do zajęć: 4 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 11 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań zamieszczony w szczegółach zajęć) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie w pisemnej formie opisowej - maksimum to 30 punktów, 15 punktów minimum na ocenę dostateczną. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Pojęcie, elementy i typy rynku pracy. Edukacja zawodowa a rynek pracy. Przedsiębiorczość jako złożona kompetencja (zespół cech osobowych) i jako proces organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz podejmowania związanego z nią ryzyka. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy. Rodzaje przedsiębiorstw. Bycie przedsiębiorczym a bycie przedsiębiorcą na rynku pracy. Zatrudnialność - czynniki skutecznego wejścia, uczestnictwa i osiągania powodzenia na rynku pracy. Sukces. |
|
Literatura: |
Literatura: • Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020. • Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016. • Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017. • Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009) • Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341. • Lichtarski J. (red.): Praktyczny wymiar dorobku nauk o zarządzaniu: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej. Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź, Warszawa, Ostrów Wielkopolski, 2015. • Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35. • Christoph M.: Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? [w:] M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 279-297. • Jeruszka U.: Praca-zatrudnienie-przydatność zawodowa- zatrudnialność; pedagogiczne założenia dyskursu. [w:] F. Szlosek, R. Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 203-214. |
|
Uwagi: |
Metody podające (metoda wykładowa), dyskusja, wykład realizowany w formule zdalnej w aplikacji Teams. Nakład pracy osoby studiującej to: 30 godzin, 15 godzin zajęć dydaktycznych Możliwe do uzyskania jest 30 punktów, 15 punktów zalicza na ocenę dostateczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Sikora | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
WYK
ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk, Stefan Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk, Stefan Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej, - prezentacja zadania problemowego, (w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams) |
|
Pełny opis: |
/Wykłady prowadzone przez P. prof. Stefana M. Kwiatkowskiego/ 1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja. 2. Sylwetka człowieka przedsiębiorczego. 3. Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości. 4. Charakterystyka gospodarki rynkowej. 5. Organizacyjno-prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej. 6. Analiza ekonomiczna działalności przedsiębiorstwa. 7. Przedsiębiorstwo w systemie fiskalnym państwa. 8. Współczesny rynek pracy. 9. Aktywność na rynku pracy. 10. Transformacja biznesu w dobie globalizacji. Przedsiębiorczość w sieci. /Wykład prowadzony przed P. dr Annę Kruk/ 1. TREŚCI PROGRAMOWE Pojęcie, elementy i typy rynku pracy. Edukacja zawodowa a rynek pracy. Przedsiębiorczość jako złożona kompetencja (zespół cech osobowych) i jako proces organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz podejmowania związanego z nią ryzyka. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy. Rodzaje przedsiębiorstw. Bycie przedsiębiorczym a bycie przedsiębiorcą na rynku pracy. Zatrudnialność - czynniki skutecznego wejścia, uczestnictwa i osiągania powodzenia na rynku pracy. Sukces. |
|
Literatura: |
/Literatura zalecana przez P. prof. S. M. Kwiatkowskiego/ OBOWIĄZKOWA: 1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008 2. J. Kufel, W. Siuda: Prawo gospodarcze dla ekonomistów, SCRIPTUS, Poznań 20011. 3. Ustawa: Kodeks spółek handlowych UZUPEŁNIAJĄCA: 1. K. Albrecht: Inteligencja praktyczna. HELION. Gliwice, 2010. 2. A. Biela: Trening kreatywności. Samo Sedno. Warszawa 2015. 3. D. Begg (red.): Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007 4. L. Gąsiorkiewicz: Ekonomika przedsiębiorstwa, PW, Warszawa 1999 5. J. Filar, J. Skrzypek: Biznesplan, Poltext, Warszawa 1999 -------------------------------------------------------------- /Literatura zalecana przez P. dr A. Kruk/ • Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020. • Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016. • Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017. • Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009) • Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341. • Lichtarski J. (red.): Praktyczny wymiar dorobku nauk o zarządzaniu: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej. Wydawnictwo Społecznej Akademii nauk, Łódź, Warszawa, Ostrów Wielkopolski, 2015. • Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35. • Christoph M.: Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? [w:] M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 279-297. • Jeruszka U.: Praca-zatrudnienie-przydatność zawodowa- zatrudnialność; pedagogiczne założenia dyskursu. [w:] F. Szlosek, R. Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 203-214. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - dyskusja - praca z tekstem (analiza danych źródłowych) NAKŁAD PRACY STUDENTA godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie do zajęć: 4 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 11 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań zamieszczony w szczegółach zajęć) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk, Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium zaliczeniowe (15 pytań: 12 pytań zamkniętych; 3 pytania otwarte), zakres kolokwium obejmuje zagadnienia prezentowane podczas wykładu, - konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej, - prezentacja zadania problemowego, (w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams) |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Ustalenia organizacyjne (prezentacja założeń przedmiotu, efekty kształcenia, pomiar efektów kształcenia). 2. Przedsiębiorczość i rynek pracy w ujęciu definicyjnym. 2.1. Rozwój przedsiębiorczości na przełomie XIX-XX wieku. 2.2. Cechy przedsiębiorczości. 2.3. Klasyfikacja przedsiębiorczości. 2.4. Przedsiębiorczość w obszarze zmian technologicznych, gospodarczych, społecznych i kulturowych. 3. Rynek pracy (rynek pracy, pracodawca, pracownik, podaż pracy, popyt pracy, podział rynków pracy). 4. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy. 5. Przedsiębiorstwo jako kluczowa kompetencja. 6. Small biznes - jak założyć biznes? 6.1. Biznesplan - pomysł a koncepcja. 6.2. Źródła finansowania. 6.3. Forma prawna nowe.go biznesu 6.4. System finansowo-księgowy. 7. Przedsiębiorczość i zarządzanie przedsiębiorczością. 8. Technologie informacyjne a przedsiębiorczość 9. Współczesny rynek pracy - szanse i zagrożenia. |
|
Literatura: |
1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008. 2. S. Gudowska: Rozwój małych przedsiębiorstw. Wiedza, Sieci osobistych powiązań, proces uczenia się, WAiP, Warszawa 2008. 3. T. Rachwał (red. nauk.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych,, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Seria Naukowa, t. 5, Warszawa 2019. 4. M. Stróżyńśki (red. nauk.), Podstawy zarządzania, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2008. 4. T. Piecuch: Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne , Seria wydawnicza 2, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2013. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład monograficzny (w oparciu o prezentację multimedialną) - wykład konwersatoryjny (w interakcji ze studentami/tkami w formie dyskusji) - wykład problemowy (analiza postawionego przez wykładowcę problemu oraz poszukiwanie rozwiązań). NAKŁAD PRACY STUDENTA godziny kontaktowe: 12 godz. przygotowanie do zajęć: 2 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 5 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (kolokwium): 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a98TqXwitpUmLo-x7tPfaJDwrI7841g7HtsjHX8eLr9k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fae893cc-33e7-40b9-a055-0d686aaedca4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
WYK
N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium zaliczeniowe (15 pytań: 12 pytań zamkniętych; 3 pytania otwarte), zakres kolokwium obejmuje zagadnienia prezentowane podczas wykładu, - konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej, - prezentacja zadania problemowego, (w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams) |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Ustalenia organizacyjne (prezentacja założeń przedmiotu, efekty kształcenia, pomiar efektów kształcenia). 2. Przedsiębiorczość i rynek pracy w ujęciu definicyjnym. 2.1. Rozwój przedsiębiorczości na przełomie XIX-XX wieku. 2.2. Cechy przedsiębiorczości. 2.3. Klasyfikacja przedsiębiorczości. 2.4. Przedsiębiorczość w obszarze zmian technologicznych, gospodarczych, społecznych i kulturowych. 3. Rynek pracy (rynek pracy, pracodawca, pracownik, podaż pracy, popyt pracy, podział rynków pracy). 4. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy. 5. Przedsiębiorstwo jako kluczowa kompetencja. 6. Small biznes - jak założyć biznes? 6.1. Biznesplan - pomysł a koncepcja. 6.2. Źródła finansowania. 6.3. Forma prawna nowe.go biznesu 6.4. System finansowo-księgowy. 7. Przedsiębiorczość i zarządzanie przedsiębiorczością. 8. Technologie informacyjne a przedsiębiorczość 9. Współczesny rynek pracy - szanse i zagrożenia. |
|
Literatura: |
1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008. 2. S. Gudowska: Rozwój małych przedsiębiorstw. Wiedza, Sieci osobistych powiązań, proces uczenia się, WAiP, Warszawa 2008. 3. T. Rachwał (red. nauk.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych,, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Seria Naukowa, t. 5, Warszawa 2019. 4. M. Stróżyńśki (red. nauk.), Podstawy zarządzania, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2008. 5. T. Piecuch: Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne , Seria wydawnicza 2, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2013. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład monograficzny (w oparciu o prezentację multimedialną) - wykład konwersatoryjny (w interakcji ze studentami/tkami w formie dyskusji) - wykład problemowy (analiza postawionego przez wykładowcę problemu oraz poszukiwanie rozwiązań). NAKŁAD PRACY STUDENTA godziny kontaktowe: 12 godz. przygotowanie do zajęć: 2 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 5 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (kolokwium): 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a98TqXwitpUmLo-x7tPfaJDwrI7841g7HtsjHX8eLr9k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fae893cc-33e7-40b9-a055-0d686aaedca4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium zaliczeniowe (15 pytań: 12 pytań zamkniętych; 3 pytania otwarte), zakres kolokwium obejmuje zagadnienia prezentowane podczas wykładu, - konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej, - prezentacja zadania problemowego, (w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams) |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Ustalenia organizacyjne (prezentacja założeń przedmiotu, efekty kształcenia, pomiar efektów kształcenia). 2. Przedsiębiorczość i rynek pracy w ujęciu definicyjnym. 2.1. Rozwój przedsiębiorczości na przełomie XIX-XX wieku. 2.2. Cechy przedsiębiorczości. 2.3. Klasyfikacja przedsiębiorczości. 2.4. Przedsiębiorczość w obszarze zmian technologicznych, gospodarczych, społecznych i kulturowych. 3. Rynek pracy (rynek pracy, pracodawca, pracownik, podaż pracy, popyt pracy, podział rynków pracy). 4. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy. 5. Przedsiębiorstwo jako kluczowa kompetencja. 6. Small biznes - jak założyć biznes? 6.1. Biznesplan - pomysł a koncepcja. 6.2. Źródła finansowania. 6.3. Forma prawna nowe.go biznesu 6.4. System finansowo-księgowy. 7. Przedsiębiorczość i zarządzanie przedsiębiorczością. 8. Technologie informacyjne a przedsiębiorczość 9. Współczesny rynek pracy - szanse i zagrożenia. |
|
Literatura: |
1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008. 2. S. Gudowska: Rozwój małych przedsiębiorstw. Wiedza, Sieci osobistych powiązań, proces uczenia się, WAiP, Warszawa 2008. 3. T. Rachwał (red. nauk.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych,, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Seria Naukowa, t. 5, Warszawa 2019. 4. M. Stróżyńśki (red. nauk.), Podstawy zarządzania, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2008. 4. T. Piecuch: Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne , Seria wydawnicza 2, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2013. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład monograficzny (w oparciu o prezentację multimedialną) - wykład konwersatoryjny (w interakcji ze studentami/tkami w formie dyskusji) - wykład problemowy (analiza postawionego przez wykładowcę problemu oraz poszukiwanie rozwiązań). NAKŁAD PRACY STUDENTA godziny kontaktowe: 12 godz. przygotowanie do zajęć: 2 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 5 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (kolokwium): 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a98TqXwitpUmLo-x7tPfaJDwrI7841g7HtsjHX8eLr9k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fae893cc-33e7-40b9-a055-0d686aaedca4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR WYK
WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk, Stefan Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk, Stefan Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej, - prezentacja zadania problemowego, (w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams) |
|
Pełny opis: |
/Wykłady prowadzone przez P. prof. Stefana M. Kwiatkowskiego/ 1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja. 2. Sylwetka człowieka przedsiębiorczego. 3. Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości. 4. Charakterystyka gospodarki rynkowej. 5. Organizacyjno-prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej. 6. Analiza ekonomiczna działalności przedsiębiorstwa. 7. Przedsiębiorstwo w systemie fiskalnym państwa. 8. Współczesny rynek pracy. 9. Aktywność na rynku pracy. 10. Transformacja biznesu w dobie globalizacji. Przedsiębiorczość w sieci. /Wykład prowadzony przed P. dr Annę Kruk/ 1. TREŚCI PROGRAMOWE Pojęcie, elementy i typy rynku pracy. Edukacja zawodowa a rynek pracy. Przedsiębiorczość jako złożona kompetencja (zespół cech osobowych) i jako proces organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz podejmowania związanego z nią ryzyka. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy. Rodzaje przedsiębiorstw. Bycie przedsiębiorczym a bycie przedsiębiorcą na rynku pracy. Zatrudnialność - czynniki skutecznego wejścia, uczestnictwa i osiągania powodzenia na rynku pracy. Sukces. |
|
Literatura: |
/Literatura zalecana przez P. prof. S. M. Kwiatkowskiego/ OBOWIĄZKOWA: 1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008 2. J. Kufel, W. Siuda: Prawo gospodarcze dla ekonomistów, SCRIPTUS, Poznań 20011. 3. Ustawa: Kodeks spółek handlowych UZUPEŁNIAJĄCA: 1. K. Albrecht: Inteligencja praktyczna. HELION. Gliwice, 2010. 2. A. Biela: Trening kreatywności. Samo Sedno. Warszawa 2015. 3. D. Begg (red.): Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007 4. L. Gąsiorkiewicz: Ekonomika przedsiębiorstwa, PW, Warszawa 1999 5. J. Filar, J. Skrzypek: Biznesplan, Poltext, Warszawa 1999 -------------------------------------------------------------- /Literatura zalecana przez P. dr A. Kruk/ • Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020. • Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016. • Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017. • Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009) • Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341. • Lichtarski J. (red.): Praktyczny wymiar dorobku nauk o zarządzaniu: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej. Wydawnictwo Społecznej Akademii nauk, Łódź, Warszawa, Ostrów Wielkopolski, 2015. • Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35. • Christoph M.: Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? [w:] M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 279-297. • Jeruszka U.: Praca-zatrudnienie-przydatność zawodowa- zatrudnialność; pedagogiczne założenia dyskursu. [w:] F. Szlosek, R. Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 203-214. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - dyskusja - praca z tekstem (analiza danych źródłowych) NAKŁAD PRACY STUDENTA godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie do zajęć: 4 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 11 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań zamieszczony w szczegółach zajęć) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk, Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk, Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej, - prezentacja zadania problemowego, (w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams) |
|
Pełny opis: |
/Wykłady prowadzone przez P. prof. Stefana M. Kwiatkowskiego/ 1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja. 2. Sylwetka człowieka przedsiębiorczego. 3. Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości. 4. Charakterystyka gospodarki rynkowej. 5. Organizacyjno-prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej. 6. Analiza ekonomiczna działalności przedsiębiorstwa. 7. Przedsiębiorstwo w systemie fiskalnym państwa. 8. Współczesny rynek pracy. 9. Aktywność na rynku pracy. 10. Transformacja biznesu w dobie globalizacji. Przedsiębiorczość w sieci. /Wykład prowadzony przed P. dr Annę Kruk/ 1. TREŚCI PROGRAMOWE Pojęcie, elementy i typy rynku pracy. Edukacja zawodowa a rynek pracy. Przedsiębiorczość jako złożona kompetencja (zespół cech osobowych) i jako proces organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz podejmowania związanego z nią ryzyka. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy. Rodzaje przedsiębiorstw. Bycie przedsiębiorczym a bycie przedsiębiorcą na rynku pracy. Zatrudnialność - czynniki skutecznego wejścia, uczestnictwa i osiągania powodzenia na rynku pracy. Sukces. |
|
Literatura: |
/Literatura zalecana przez P. prof. S. M. Kwiatkowskiego/ OBOWIĄZKOWA: 1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008 2. J. Kufel, W. Siuda: Prawo gospodarcze dla ekonomistów, SCRIPTUS, Poznań 20011. 3. Ustawa: Kodeks spółek handlowych UZUPEŁNIAJĄCA: 1. K. Albrecht: Inteligencja praktyczna. HELION. Gliwice, 2010. 2. A. Biela: Trening kreatywności. Samo Sedno. Warszawa 2015. 3. D. Begg (red.): Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007 4. L. Gąsiorkiewicz: Ekonomika przedsiębiorstwa, PW, Warszawa 1999 5. J. Filar, J. Skrzypek: Biznesplan, Poltext, Warszawa 1999 -------------------------------------------------------------- /Literatura zalecana przez P. dr A. Kruk/ • Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020. • Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016. • Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017. • Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009) • Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341. • Lichtarski J. (red.): Praktyczny wymiar dorobku nauk o zarządzaniu: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej. Wydawnictwo Społecznej Akademii nauk, Łódź, Warszawa, Ostrów Wielkopolski, 2015. • Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35. • Christoph M.: Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? [w:] M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 279-297. • Jeruszka U.: Praca-zatrudnienie-przydatność zawodowa- zatrudnialność; pedagogiczne założenia dyskursu. [w:] F. Szlosek, R. Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 203-214. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - dyskusja - praca z tekstem (analiza danych źródłowych) NAKŁAD PRACY STUDENTA godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie do zajęć: 4 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 11 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań zamieszczony w szczegółach zajęć) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium zaliczeniowe (15 pytań: 12 pytań zamkniętych; 3 pytania otwarte), zakres kolokwium obejmuje zagadnienia prezentowane podczas wykładu, - konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej, (w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams) |
|
Pełny opis: |
1. Ustalenia organizacyjne (prezentacja założeń przedmiotu, efekty kształcenia, pomiar efektów kształcenia). 2. Przedsiębiorczość i rynek pracy w ujęciu definicyjnym. 2.1. Rozwój przedsiębiorczości na przełomie XIX-XX wieku. 2.2. Cechy przedsiębiorczości. 2.3. Klasyfikacja przedsiębiorczości. 2.4. Przedsiębiorczość w obszarze zmian technologicznych, gospodarczych, społecznych i kulturowych. 3. Rynek pracy (rynek pracy, pracodawca, pracownik, podaż pracy, popyt pracy, podział rynków pracy). 4. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy. 5. Przedsiębiorstwo jako kluczowa kompetencja. 6. Small biznes - jak założyć biznes? 6.1. Biznesplan - pomysł a koncepcja. 6.2. Źródła finansowania. 6.3. Forma prawna nowe.go biznesu 6.4. System finansowo-księgowy. 7. Przedsiębiorczość i zarządzanie przedsiębiorczością. 8. Technologie informacyjne a przedsiębiorczość 9. Współczesny rynek pracy - szanse i zagrożenia. |
|
Literatura: |
1. Cieślik J.(2008): Przedsiębiorczość dla ambitnych, Warszawa: WAiP.. 2. Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M.J., Sudoł S., (2011). Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania, Warszawa: Polskie wydawnictwo Ekonomiczne. 3. Gudowska S. (2008): Rozwój małych przedsiębiorstw. Wiedza, Sieci osobistych powiązań, proces uczenia się, Warszawa: WAiP. 2008. 4. Rachwał T. (2019), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych,, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Seria Naukowa, t. 5, Warszawa. 5. Piecuch T. (2013),Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne , Seria wydawnicza 2, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. 6. Rożnowski B., Fortuna P. (2020), Psychologia biznesu, Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład monograficzny (w oparciu o prezentację multimedialną) - wykład konwersatoryjny (w interakcji ze studentami/tkami w formie dyskusji) - wykład problemowy (analiza postawionego przez wykładowcę problemu oraz poszukiwanie rozwiązań). NAKŁAD PRACY STUDENTA godziny kontaktowe: 12 godz. przygotowanie do zajęć: 2 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 5 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (kolokwium): 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams. Link do spotkań przesłany w wiadomości USOS oraz w zespole TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk, Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk, Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia (dr K. Stanek): - kolokwium zaliczeniowe (15 pytań: 12 pytań zamkniętych; 3 pytania otwarte), zakres kolokwium obejmuje zagadnienia prezentowane podczas wykładu, - konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej, - prezentacja zadania problemowego, (w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams) zasady zaliczenia przedmiotu, prowadząca dr A. Kruk: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej - 3 pytań opisowo - problemowych, zalicza 50 % uzyskanych punktów z liczby 30, czyli 15 punktów. Zaliczenie odbywa się w formie stacjonarnej w budynkach APS. Pytania opisowo - problemowe z definicji mogą być przedstawione zarówno w formie pytań, jak i zagadnień (tez) do rozwinięcia. |
|
Pełny opis: |
Wykład (treści ogólne): 1. Ustalenia organizacyjne (prezentacja założeń przedmiotu, efekty kształcenia, pomiar efektów kształcenia). 2. Przedsiębiorczość i rynek pracy w ujęciu definicyjnym. 2.1. Rozwój przedsiębiorczości na przełomie XIX-XX wieku. 2.2. Cechy przedsiębiorczości. 2.3. Klasyfikacja przedsiębiorczości. 2.4. Przedsiębiorczość w obszarze zmian technologicznych, gospodarczych, społecznych i kulturowych. 3. Rynek pracy (rynek pracy, pracodawca, pracownik, podaż pracy, popyt pracy, podział rynków pracy). 4. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy. 5. Przedsiębiorstwo jako kluczowa kompetencja. 6. Small biznes - jak założyć biznes? 6.1. Biznesplan - pomysł a koncepcja. 6.2. Źródła finansowania. 6.3. Forma prawna nowe.go biznesu 6.4. System finansowo-księgowy. 7. Przedsiębiorczość i zarządzanie przedsiębiorczością. 8. Technologie informacyjne a przedsiębiorczość 9. Współczesny rynek pracy - szanse i zagrożenia. |
|
Literatura: |
1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008. 2. S. Gudowska: Rozwój małych przedsiębiorstw. Wiedza, Sieci osobistych powiązań, proces uczenia się, WAiP, Warszawa 2008. 3. T. Rachwał (red. nauk.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych,, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Seria Naukowa, t. 5, Warszawa 2019. 4. M. Stróżyńśki (red. nauk.), Podstawy zarządzania, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2008. 4. T. Piecuch: Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne , Seria wydawnicza 2, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2013. Literatura (dr A. Kruk): Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020. Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016. Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017. Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009) Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341. Lichtarski J. (red.): Praktyczny wymiar dorobku Nauk o zarządzaniu: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej. Wydawnictwo Społecznej Akademii nauk, Łódź, Warszawa, Ostrów Wielkopolski, 2015. Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35. Christoph M.: Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? [w:] M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 279-297. Jeruszka U.: Praca-zatrudnienie-przydatność zawodowa- zatrudnialność; pedagogiczne założenia dyskursu. [w:] F. Szlosek, R. Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 203-214. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład monograficzny (w oparciu o prezentację multimedialną) - wykład konwersatoryjny (w interakcji ze studentami/tkami w formie dyskusji) - wykład problemowy (analiza postawionego przez wykładowcę problemu oraz poszukiwanie rozwiązań). NAKŁAD PRACY STUDENTA godziny kontaktowe: 12 godz. przygotowanie do zajęć: 2 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 5 godz. przygotowanie do zaliczenia na ocenę (kolokwium): 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a98TqXwitpUmLo-x7tPfaJDwrI7841g7HtsjHX8eLr9k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fae893cc-33e7-40b9-a055-0d686aaedca4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zajęcia dr A. Kruk: Metody kształcenia: podające i poszukujące, w tym dyskusja |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.