Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia szczęścia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-FF-PSZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia szczęścia
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Większość ludzi pragnie być szczęśliwa, ale czy potrafią przewidzieć, w jaki sposób osiągnąć ten stan? Czy szczęście można mierzyć? Wreszcie, czy w oparciu o wyniki badań naukowych można zaprojektować indywidualne strategie budowania poczucia szczęścia? Na te, oraz wiele innych pytań dotyczących szczęścia odpowiemy sobie podczas zajęć. W ramach zajęć skupimy się na psychologicznych koncepcjach szczęścia oraz omówimy fakty i mity związane z dążeniem do osiągnięcia pełnego zadowolenia z życia. Część zajęć stanowić będą ćwiczenia praktyczne – przećwiczymy wybrane techniki budowania szczęścia, których skuteczność jest potwierdzona naukowo.

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Aktywność w trakcie zajęć, praca pisemna

Pełny opis:

Szczegółowy program zajęć:

1. Zapoznanie, informacje o zajęciach

2. Wprowadzenie do psychologii pozytywnej. Co to jest szczęście?

3. Jak badać szczęście? Czy można trwale podnieść poziom szczęścia?

4. Techniki budowania szczęścia. Wyrażanie wdzięczności

5. Optymizm oraz zwalczanie tendencji do zamartwiania

6. Emocje pozytywne

7. Budowanie bliskich relacji.

8. Odkrywanie i rozwijanie mocnych stron.

Literatura:

1. Fredrickson , B. (2011). Pozytywność. Warszawa: Zysk i s ka.

2. Jasielska, D. (2014). Co sprawia, że jesteśmy szczęśliwi? Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

3. Kaczmarek, Ł (2016). Pozytywne interwencje psychlogiczne . Dobrostan a zachowana intencjonalne. Warszawa: Zysk i s ka.

4. Kossakowska, M. (2016). Projekt szczęście. Sopot: Smak Słowa

5. Lyubomirsky , S. (2008). Wybierz szczęście. Warszawa: Sonia

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia

• Obecność (dopuszczalna jest jedna nieobecność, druga nieobecność skutkuje dodatkowym zadaniem, trzecia – niezaliczeniem zajęć)

• Praca pisemna – analiza własnych doświadczeń związanych z budowaniem szczęścia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jasielska
Prowadzący grup: Dorota Jasielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia poświęcone zagadnieniu poczucia szczęścia oraz analizie technik budowania dobrostanu, których skuteczność została udowodniona naukowo.

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Aktywność w trakcie zajęć, praca pisemna

Pełny opis:

Większość ludzi pragnie być szczęśliwa, ale czy potrafią przewidzieć, w jaki sposób osiągnąć ten stan? Czy szczęście można mierzyć? Wreszcie, czy w oparciu o wyniki badań naukowych można zaprojektować indywidualne strategie budowania poczucia szczęścia? Na te, oraz wiele innych pytań dotyczących szczęścia odpowiemy sobie podczas zajęć. W ramach zajęć skupimy się na psychologicznych koncepcjach szczęścia oraz omówimy fakty i mity związane z dążeniem do osiągnięcia pełnego zadowolenia z życia. Część zajęć stanowić będą ćwiczenia praktyczne – przećwiczymy wybrane techniki budowania szczęścia, których skuteczność jest potwierdzona naukowo.

Literatura:

Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Czapiński, J (red.)(2003). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka Warszawa: PWN.

Czapiński, J. (2017). Psychologia szczęścia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Diener, E. & Biswas – Diener, R. (2011). Szczęście. Odkrywanie bogactwa psychicznego. Sopot: Smak Słowa

Lyubomirsky, S. (2008). Wybierz szczęście. Warszawa: Laurum

Fredrickson, B. L. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka

Jasielska, D. (2014). Co sprawia, że jesteśmy szczęśliwi? Udane życie z perspektywy psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Kaczmarek, Ł. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Dobrostan a zachowania intencjonalne. Poznań: Zysk i S-ka.

Seligman, M.E.P. (2005). Prawdziwe szczęście. Poznań: Media Rodzina

Seligman, M. E. P. (2011). Pełnia życia : nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: Harbor Point Media Rodzina

Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 15 godzin

Praca pisemna, zadania domowe - 15 godzin

Łącznie 30 godzin (1 ECTS)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 26 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)