Psychologia szczęścia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-FF-PSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia szczęścia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Większość ludzi pragnie być szczęśliwa, ale czy potrafią przewidzieć, w jaki sposób osiągnąć ten stan? Czy szczęście można mierzyć? Wreszcie, czy w oparciu o wyniki badań naukowych można zaprojektować indywidualne strategie budowania poczucia szczęścia? Na te, oraz wiele innych pytań dotyczących szczęścia odpowiemy sobie podczas zajęć. W ramach zajęć skupimy się na psychologicznych koncepcjach szczęścia oraz omówimy fakty i mity związane z dążeniem do osiągnięcia pełnego zadowolenia z życia. Część zajęć stanowić będą ćwiczenia praktyczne – przećwiczymy wybrane techniki budowania szczęścia, których skuteczność jest potwierdzona naukowo. POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Aktywność w trakcie zajęć, praca pisemna |
Pełny opis: |
Szczegółowy program zajęć: 1. Zapoznanie, informacje o zajęciach 2. Wprowadzenie do psychologii pozytywnej. Co to jest szczęście? 3. Jak badać szczęście? Czy można trwale podnieść poziom szczęścia? 4. Techniki budowania szczęścia. Wyrażanie wdzięczności 5. Optymizm oraz zwalczanie tendencji do zamartwiania 6. Emocje pozytywne 7. Budowanie bliskich relacji. 8. Odkrywanie i rozwijanie mocnych stron. |
Literatura: |
1. Fredrickson , B. (2011). Pozytywność. Warszawa: Zysk i s ka. 2. Jasielska, D. (2014). Co sprawia, że jesteśmy szczęśliwi? Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 3. Kaczmarek, Ł (2016). Pozytywne interwencje psychlogiczne . Dobrostan a zachowana intencjonalne. Warszawa: Zysk i s ka. 4. Kossakowska, M. (2016). Projekt szczęście. Sopot: Smak Słowa 5. Lyubomirsky , S. (2008). Wybierz szczęście. Warszawa: Sonia |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia • Obecność (dopuszczalna jest jedna nieobecność, druga nieobecność skutkuje dodatkowym zadaniem, trzecia – niezaliczeniem zajęć) • Praca pisemna – analiza własnych doświadczeń związanych z budowaniem szczęścia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jasielska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jasielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone zagadnieniu poczucia szczęścia oraz analizie technik budowania dobrostanu, których skuteczność została udowodniona naukowo. POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Aktywność w trakcie zajęć, praca pisemna |
|
Pełny opis: |
Większość ludzi pragnie być szczęśliwa, ale czy potrafią przewidzieć, w jaki sposób osiągnąć ten stan? Czy szczęście można mierzyć? Wreszcie, czy w oparciu o wyniki badań naukowych można zaprojektować indywidualne strategie budowania poczucia szczęścia? Na te, oraz wiele innych pytań dotyczących szczęścia odpowiemy sobie podczas zajęć. W ramach zajęć skupimy się na psychologicznych koncepcjach szczęścia oraz omówimy fakty i mity związane z dążeniem do osiągnięcia pełnego zadowolenia z życia. Część zajęć stanowić będą ćwiczenia praktyczne – przećwiczymy wybrane techniki budowania szczęścia, których skuteczność jest potwierdzona naukowo. |
|
Literatura: |
Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Czapiński, J (red.)(2003). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka Warszawa: PWN. Czapiński, J. (2017). Psychologia szczęścia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Diener, E. & Biswas – Diener, R. (2011). Szczęście. Odkrywanie bogactwa psychicznego. Sopot: Smak Słowa Lyubomirsky, S. (2008). Wybierz szczęście. Warszawa: Laurum Fredrickson, B. L. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka Jasielska, D. (2014). Co sprawia, że jesteśmy szczęśliwi? Udane życie z perspektywy psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Kaczmarek, Ł. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Dobrostan a zachowania intencjonalne. Poznań: Zysk i S-ka. Seligman, M.E.P. (2005). Prawdziwe szczęście. Poznań: Media Rodzina Seligman, M. E. P. (2011). Pełnia życia : nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: Harbor Point Media Rodzina Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godzin Praca pisemna, zadania domowe - 15 godzin Łącznie 30 godzin (1 ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.