Trening twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-TRT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening twórczości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W05 - Zna modele treningów twórczości i wskazać ich zastosowanie w psychologii. Umiejętności K_U05 - Potrafi korzystać z technik twórczego rozwiązywania problemów K_U09 - Jest w stanie operować prostymi metodami rozwijającymi twórcze myślenie u innych Kompetencje społeczne K_K04 - Odznacza się rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu działań psychologicznych skierowanych do różnych grup odbiorców K_K05 - Przestrzega zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. praca pisemna scenariusz fabularyzowany przygotowany w grupach 2. wykonanie i przesłanie zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi za pośrednictwem MS TEeams - prace cząstkowe 3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu w systemie zajęć online studenci przesyłają prace mailem, instrukcje do poszczególnych zadań umieszczone są w Ogłoszeniach w aplikacji MS Teams oraz prezentacjach multimedialnych wykorzystywanych podczas zajęć. MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: 1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Trening kreatywności - warsztat (PE-3S-TRT) Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae9d09a332ef44d72ae577edd83a66bcf%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e6f7a4ca-1bd1-4923-bdce-efa6516c95e9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma MS TEAMS |
|
Pełny opis: |
Ramowy plan zajęć: zajęcia 1. (22.02.2021) Wprowadzenie do treningu twórczości. Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). Zasady metodyczne i strategie myślenia twórczego [zasada aktualności, różnorodności, irracjonalnej racjonalności, odroczonego wartościowania, ludyczności, kompetentnej niekompetencji]. zajęcia 2. (01.03.2021) Charakterystyka twórczej jednostki. Budowanie kreatogennego klimatu grupowego: uczenie się poprzez zabawę, współpraca, zaufanie, efektywna komunikacja, emocje filokreatywne. zajęcia 3. (08.03.2021) Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych. Rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni twórczej (różne punkty widzenia, myślenie pytajne) zajęcia 4. (15.03.2021) Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: dokonywania skojarzeń i abstrahowanie. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. zajęcia 5. (22.03.2021) Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: metaforyzowanie i myślenie indukcyjne (analogie). Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. zajęcia 6. (29.03.2021) Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: transformacje i myślenie dedukcyjne. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. zajęcia 7. (12.04.2021) Specyfika problemów o charakterze otwartym. Podejścia do rozwiązywania problemów: indywidualne vs. zespołowe. zajęcia 8. (19.04.2021) Podstawowe metody i techniki heurystyczne. Zasady twórczego rozwiązywania problemów, etapy twórczego rozwiązywania problemów, bariery twórczego rozwiązywania problemów. zajęcia 9. (26.04.2021) Rozwijanie ciekawości poznawczej, otwartości na doświadczenie, wrażliwości na problemy, zdolności zadawania pytań i poszukiwania sprzeczności. Pokonywanie barier. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. zajęcia 10. (10.05.2021) Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów: rozgrzewka dywergencyjna, techniki generowania rozwiązań, techniki ewaluacyjne, techniki waluacyjne. zajęcia 11. (17.05.2021) Escape room - wykorzystanie treningu twórczości do tworzenia pokoi zagadek. zajęcia 12. (24.05.2021) Ekspresja twórcza - poprzez plastyczne, muzyczne, teatralne i literackie środki wyrazu. zajęcia 13. (31.05.2021) Ekspresja twórcza - poprzez plastyczne, muzyczne, teatralne i literackie środki wyrazu. zajęcia 14. (07.06.2021) Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów: rozgrzewka dywergencyjna, techniki generowania rozwiązań, techniki ewaluacyjne, techniki waluacyjne. zajęcia 15. (14.06.2021) Prezentacja prac studentów - podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Literatura uzupełniająca Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - dyskusja dydaktyczna - dialog - prezentacja multimedialna UMIEJETNOŚCI: - techniki rozwijania kreatywności - wizualizacja - metoda problemowa KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - symulacja - dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 45h Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. praca pisemna scenariusz treningu przygotowany w parach 2. wykonanie i przesłanie zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi za pośrednictwem MS TEeams - prace cząstkowe/ prace domowe 3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: 1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Trening twórczości (20-3S-TRT) Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3af0US3IG2q7bofjhDHbKY4pnZiS3uc4Zz3TnRKtlYzX41%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=507ff096-d702-42cd-be3d-b749fba73d39&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma MS TEAMS |
|
Pełny opis: |
Harmonogram spotkań: zajęcia 1. (22.02.2022) Wprowadzenie do treningu twórczości. Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). Zasady metodyczne i strategie myślenia twórczego [zasada aktualności, różnorodności, irracjonalnej racjonalności, odroczonego wartościowania, ludyczności, kompetentnej niekompetencji]. zajęcia 2. (01.03.2022) Charakterystyka twórczej jednostki. Budowanie kreatogennego klimatu grupowego: uczenie się poprzez zabawę, współpraca, zaufanie, efektywna komunikacja, emocje filokreatywne. zajęcia 3. (08.03.2022) Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych. Rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni twórczej (różne punkty widzenia, myślenie pytajne) zajęcia 4 - 6 (15.03.2022, 22.03.2022, 29.03.2022) Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: dokonywania skojarzeń i abstrahowanie, metaforyzowanie, myślenie indukcyjne (analogie), transformacje, myślenie dedukcyjne. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. zajęcia 7. (05.04.2022) Specyfika problemów o charakterze otwartym. Podejścia do rozwiązywania problemów: indywidualne vs. zespołowe. zajęcia 8. (12.04.2022) Podstawowe metody i techniki heurystyczne. Zasady twórczego rozwiązywania problemów, etapy twórczego rozwiązywania problemów, bariery twórczego rozwiązywania problemów. zajęcia 9. (26.04.2022) Rozwijanie ciekawości poznawczej, otwartości na doświadczenie, wrażliwości na problemy, zdolności zadawania pytań i poszukiwania sprzeczności. Pokonywanie barier. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. zajęcia 10. (10.05.2022) Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów: rozgrzewka dywergencyjna, techniki generowania rozwiązań, techniki ewaluacyjne, techniki waluacyjne. zajęcia 11. (17.05.2022) Escape room - wykorzystanie treningu twórczości do tworzenia pokoi zagadek. zajęcia 12 - 13. (24.05.2021, 31.05.2022) Ekspresja twórcza - poprzez plastyczne, muzyczne, teatralne i literackie środki wyrazu. zajęcia 14. (07.06.2022) Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów: rozgrzewka dywergencyjna, techniki generowania rozwiązań, techniki ewaluacyjne, techniki waluacyjne. zajęcia 15. (14.06.2022) Prezentacja prac studentów - podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Literatura uzupełniająca Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - dyskusja dydaktyczna - dialog - prezentacja multimedialna UMIEJETNOŚCI: - techniki rozwijania kreatywności - wizualizacja - metoda problemowa KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - symulacja - dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 45h Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. praca pisemna scenariusz treningu przygotowany w parach 2. wykonanie i przesłanie zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi za pośrednictwem MS TEeams - prace cząstkowe/ prace domowe 3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: 1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Trening twórczości (20-3S-TRT) - Laboratorium/ warsztaty Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aSnHWJWk1in4-WgxC1zqEP5YhcRWo_9j3qGgZw2qy_Hk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8ce66f05-a754-46da-a684-3c16e80deab3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma MS TEAMS 3. dyżur akademicki wg harmonogramu |
|
Pełny opis: |
Harmonogram spotkań: zajęcia 1. (20.02.2023) Wprowadzenie do treningu twórczości. Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). Zasady metodyczne i strategie myślenia twórczego [zasada aktualności, różnorodności, irracjonalnej racjonalności, odroczonego wartościowania, ludyczności, kompetentnej niekompetencji]. zajęcia 2. (27.02.2023) Charakterystyka twórczej jednostki. Budowanie kreatogennego klimatu grupowego: uczenie się poprzez zabawę, współpraca, zaufanie, efektywna komunikacja, emocje filokreatywne. zajęcia 3. (06.03.2023) Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych. Rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni twórczej (różne punkty widzenia, myślenie pytajne) zajęcia 4 - 6 (13.03.2023, 20.03.2023, 27.03.2023) Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: dokonywania skojarzeń i abstrahowanie, metaforyzowanie, myślenie indukcyjne (analogie), transformacje, myślenie dedukcyjne. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. zajęcia 7. (03.04.2023) Specyfika problemów o charakterze otwartym. Podejścia do rozwiązywania problemów: indywidualne vs. zespołowe. zajęcia 8. (17.04.2023) Podstawowe metody i techniki heurystyczne. Zasady twórczego rozwiązywania problemów, etapy twórczego rozwiązywania problemów, bariery twórczego rozwiązywania problemów. zajęcia 9. (24.04.2023) Rozwijanie ciekawości poznawczej, otwartości na doświadczenie, wrażliwości na problemy, zdolności zadawania pytań i poszukiwania sprzeczności. Pokonywanie barier. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. zajęcia 10. (08.05.2023) Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów: rozgrzewka dywergencyjna, techniki generowania rozwiązań, techniki ewaluacyjne, techniki waluacyjne. zajęcia 11. (15.05.2023) Escape room - wykorzystanie treningu twórczości do tworzenia pokoi zagadek. zajęcia 12 - 13. (22.05.2023, 29.05.2023) Ekspresja twórcza - poprzez plastyczne, muzyczne, teatralne i literackie środki wyrazu. zajęcia 14. (05.06.2023) Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów: rozgrzewka dywergencyjna, techniki generowania rozwiązań, techniki ewaluacyjne, techniki waluacyjne. zajęcia 15. (12.06.2023) Prezentacja prac studentów - podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Literatura uzupełniająca Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - dyskusja dydaktyczna - dialog - prezentacja multimedialna UMIEJETNOŚCI: - techniki rozwijania kreatywności - wizualizacja - metoda problemowa KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - symulacja - dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 45h Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. projekt zaliczeniowy przygotowany w zespołach 2-3 osobowych 2. wykonanie i przesłanie zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi za pośrednictwem MS TEeams - prace cząstkowe/ prace domowe 3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: 1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Trening twórczości (20-3S-TRT) - Laboratorium/ warsztaty Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aXNHKXKO1wWAnbliECNLRwdIES2X6lrwfY724fZRk6Jc1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=f774654e-94c9-470a-bded-17a5dd0276e2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma MS TEAMS 3. Dyżur akademicki wg harmonogramu |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). Charakterystyka twórczej jednostki. 2. Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych. Wzmacnianie motywacji do twórczego funkcjonowania, potrzeby tworzenia, twórczej samooceny. 3. Rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni twórczej. Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: dokonywania skojarzeń, abstrahowania, transformowania, metaforyzowania, myślenia dedukcyjnego, myślenia przez analogie. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. 4. Rozwijanie ekspresji twórczej poprzez plastyczne, muzyczne, dramowe i literackie środki wyrazu. 5. Rozwijanie ciekawości poznawczej, otwartości na doświadczenie, wrażliwości na problemy, zdolności zadawania pytań i poszukiwania sprzeczności. Pokonywanie barier. 6. Twórcze rozwiązywanie problemów. 7. Podsumowanie zajęć, zaliczenie przedmiotu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Literatura uzupełniająca: Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - dyskusja dydaktyczna - dialog - prezentacja multimedialna UMIEJETNOŚCI: - techniki rozwijania kreatywności - wizualizacja - metoda problemowa KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - symulacja - dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 45h Liczba punktów ECTS - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.