Psychoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PST |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychoterapia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: psychologia kliniczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kody dostępu do edukacji zdalnej: niestacjonarnych: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a402762fe811241519c6b6a17e7df06a1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5fbb0959-1fe8-4615-9b6d-431dfcaac287&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 dla stacjonarnych: /teams.microsoft.com/l/team/19%3a4633a112e35d438a913b550993961e12%40thread.tacv2/conversations?groupId=f3286a28-0c9e-4fdf-b959-15d2061af7f7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Pełny opis: |
Wykład: Wskazania do stosowania psychoterapii. Diagnoza dla psychoterapii. Czynniki leczące psychoterapii. Proces psychoterapii. Cechy pacjenta i terapeuty w relacji terapeutycznej. Modalności psychoterapii – podobieństwa i różnice. Wyniki badań - wnioski dla praktyki klinicznej Ćwiczenia: Ćwiczenie umiejętności formułowania rozpoznawania psychologicznych mechanizmów zaburzeń, hipotez dotyczących pożądanych zmian, hipotez dotyczących sposobów osiągania zmian (interwencje psychoterapeutyczne). Ćwiczenie umiejętności zbierania informacji potrzebnych do diagnozy, stosowania technik psychoterapeutycznych wskazanych na różnych etapach procesu psychoterapii. Ćwiczenie umiejętności: diagnozy dla celów psychoterapii, zawierania kontraktu terapeutycznego, nawiązywania relacji terapeutycznej, odreagowywania negatywnych emocji, wypracowywania wglądu, motywowania do zmiany i wprowadzania zmian, zakończenia psychoterapii. |
Literatura: |
1. Czabała J. C., (2006) Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa 2. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006) Systemy psychoterapeutyczne, IPZ 3. Yalom I. (2006) Psychoterapia grupowa, Wyd, UJ, Kraków |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Opisać najważniejsze czynniki leczące w psychoterapii; Wymienić i opisać podstawowe kierunki psychoterapii; Rozróżniać specyficzne czynniki leczące w różnych szkołach psychoterapii; Scharakteryzować etapy procesu psychoterapii: pożądane zjawiska i sposoby ich osiągania; Wskazać empirycznie potwierdzone metody i procesy skutecznej psychoterapii; Rozpoznawać znaczenie cech pacjenta i terapeuty dla związku terapeutycznego i procesu psychoterapii; Umiejętności Sporządzić diagnozę psycho-społecznych przyczyn zaburzeń zgodnie z wybranym podejściem; Zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem; Stosować podstawowe techniki psychoterapeutyczne; Kompetencje społeczne Staje się wrażliwy na znaczenie relacji terapeutycznej; Sposób pomiaru Egzamin- test wiadomości Praca pisemna Ocena z zajęć Odgrywanie sesji terapeutycznych, dyskusja w podgrupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Prowadzący grup: | Jan Czabała, Irena Jelonkiewicz-Sterianos, Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
pomiar efektów kształcenia - prezentacja jednego z podejść teoretycznych, przygotowanie studium przypadku, dokumentacja symulowanej sesji psychoterapii |
|
Uwagi: |
Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planami przedstawionymi przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS TEAMS. Link do warsztatów znajduje się w odpowiedniej grupie zajęciowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Czabała | |
Prowadzący grup: | Jan Czabała, Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład i ćwiczenia mające na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi teoretycznymi podstawami psychoterapii i podstawowymi umiejętnościami. Podstawą do oceny wiedzy będzie test jednokrotnego wyboru. Zaliczenia ćwiczeń będa ustalone przez prowadzących |
|
Pełny opis: |
Wykład: Wskazania do stosowania psychoterapii. Diagnoza dla psychoterapii. Czynniki leczące psychoterapii. Proces psychoterapii. Cechy pacjenta i terapeuty w relacji terapeutycznej. Modalności psychoterapii – podobieństwa i różnice. Wyniki badań - wnioski dla praktyki klinicznej Ćwiczenia: Ćwiczenie umiejętności formułowania rozpoznawania psychologicznych mechanizmów zaburzeń, hipotez dotyczących pożądanych zmian, hipotez dotyczących sposobów osiągania zmian (interwencje psychoterapeutyczne). Ćwiczenie umiejętności zbierania informacji potrzebnych do diagnozy, stosowania technik psychoterapeutycznych wskazanych na różnych etapach procesu psychoterapii. Ćwiczenie umiejętności: diagnozy dla celów psychoterapii, zawierania kontraktu terapeutycznego, nawiązywania relacji terapeutycznej, odreagowywania negatywnych emocji, wypracowywania wglądu, motywowania do zmiany i wprowadzania zmian, zakończenia psychoterapii. |
|
Literatura: |
1. Czabała J. C., (2006) Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa 2. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006) Systemy psychoterapeutyczne, IPZ 3. Yalom I. (2006) Psychoterapia grupowa, Wyd, UJ, Kraków |
|
Uwagi: |
Wykład i ćwiczenia. Zajęcia zdalne. Kody dostępności: niestacjonarnych: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a402762fe811241519c6b6a17e7df06a1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5fbb0959-1fe8-4615-9b6d-431dfcaac287&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Linki do zespołów ćwiczeniowych w MS Teams znajdują się w opisie danych grup Nakład pracy studenta: udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie uwag do wykładów - 15 godz., przygotowanie prac na ćwiczenia - 15 godz., przygotowaniue się do egzaminu - 60 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jan Czabała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Czabała | |
Prowadzący grup: | Jan Czabała, Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przekazanie podstawowej wiedzy o isttocie i procesie psychoterapii, różnym jej rozumieniu oraz nauczenie podstawowych umiejętności terapeutycznych |
|
Pełny opis: |
Wykład: Wskazania do stosowania psychoterapii. Diagnoza dla psychoterapii. Czynniki leczące psychoterapii. Proces psychoterapii. Cechy pacjenta i terapeuty w relacji terapeutycznej. Modalności psychoterapii – podobieństwa i różnice. Wyniki badań - wnioski dla praktyki klinicznej |
|
Literatura: |
Czabała J. C., (2006) Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa 2. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006) Systemy psychoterapeutyczne, IPZ 3. Yalom I. (2006) Psychoterapia grupowa, Wyd, UJ, Kraków |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Czabała | |
Prowadzący grup: | Jan Czabała, Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przekazanie podstawowej wiedzy o isttocie i procesie psychoterapii, różnym jej rozumieniu oraz nauczenie podstawowych umiejętności terapeutycznych |
|
Pełny opis: |
Wykład: Wskazania do stosowania psychoterapii. Diagnoza dla psychoterapii. Czynniki leczące psychoterapii. Proces psychoterapii. Cechy pacjenta i terapeuty w relacji terapeutycznej. Modalności psychoterapii – podobieństwa i różnice. Wyniki badań - wnioski dla praktyki klinicznej |
|
Literatura: |
1. Czabała J. C., (2006) Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa 2. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006) Systemy psychoterapeutyczne, IPZ 3. Yalom I. (2006) Psychoterapia grupowa, Wyd, UJ, Kraków |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Prowadzący grup: | Jan Czabała, Kamila Dobrenko, Irena Jelonkiewicz-Sterianos, Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przekazanie podstawowej wiedzy o isttocie i procesie psychoterapii, różnym jej rozumieniu oraz nauczenie podstawowych umiejętności terapeutycznych |
|
Pełny opis: |
Wykład: Wskazania do stosowania psychoterapii. Diagnoza dla psychoterapii. Czynniki leczące psychoterapii. Proces psychoterapii. Cechy pacjenta i terapeuty w relacji terapeutycznej. Modalności psychoterapii – podobieństwa i różnice. Wyniki badań - wnioski dla praktyki klinicznej |
|
Literatura: |
1. Czabała J. C., (2006) Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa 2. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006) Systemy psychoterapeutyczne, IPZ 3. Yalom I. (2006) Psychoterapia grupowa, Wyd, UJ, Kraków |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Czabała | |
Prowadzący grup: | Jan Czabała, Maryla Malewicz-Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.