Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neuropsychologiczne następstwa uszkodzeń OUN

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-NNU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologiczne następstwa uszkodzeń OUN
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WYKŁAD

Egzamin - pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.

ĆWICZENIA

Kolokwia – testy z pytaniami zamkniętymi i otwartymi;

Wykonywanie zadań w małych, 2-3 osobowych grupach w trakcie ćwiczeń;

Wystąpienie na ćwiczeniach (prezentacja multimedialna);

Czytanie lektur na bieżąco.

Pełny opis:
Efekty uczenia się:

Wiedza

Rozróżnia podstawowe zespoły zaburzeń behawioralnych występujące w konsekwencji ogniskowych uszkodzeń oraz uogólnionych patologii mózgu – deficyty neuropsychologiczne, różnicuje obrazy kliniczne za względu na mechanizm zaburzeń.

Umie zdefiniować i objaśniać zjawisko plastyczności mózgu i jego funkcjonalnej reorganizacji.

Potrafi rozpoznać i wyróżnić mechanizmy samonaprawcze, identyfikuje je i ma wiedzę na temat ich znaczenia.

Potrafi rozpoznać charakterystyczne cechy rehabilitacji neuropsychologicznej, umie wyodrębnić rodzaje pomocy psychologicznej i scharakteryzować je jako przesłanki postępowania z pacjentem z dysfunkcją mózgu.

Umiejętności

Umie zaprojektować schemat diagnostycznego badania neuropsychologicznego, modyfikować jego przebieg

w zależności od uzyskiwanych wyników, adekwatnie posługuje się danymi z wywiadu behawioralnego, wywiadu z rodziną oraz danymi z anamnezy.

Nabywa umiejętności w kreatywnym podejściu do badania neuropsychologicznego, rozpoznaje czynniki mogące mieć wpływ na otrzymywane rezultaty (np. reakcje lękowe, osłabienie motywacji, ból, deprywacja sensoryczna).

Nabywa umiejętności oceny deficytów neuropsychologicznych oraz określania zachowanych funkcji pacjenta, jako przesłanki rehabilitacji neuropsychologicznej i tworzenia indywidualnych programów terapeutycznych.

Kompetencje społeczne

Umie dobrać podstawowe metody badania i dokonać ich jakościowej interpretacji, potrafi wyodrębnić i ocenić deficyty wynikające z uszkodzenia OUN.

Umie dostrzec ograniczenia i krytycznie podejść do stosowania testów psychometrycznych i baterii tzw. testów organicznych

w diagnozie zaburzeń wynikających z uszkodzenia OUN.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

WYKŁAD

Ogólna klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych.

Wpływ zmiennych przedchorobowych na funkcjonowanie po uszkodzeniu mózgu.

Zaburzenia percepcji.

Zaburzenia aktywności ruchowej.

Zaburzenia mowy.

Zaburzenia pamięci.

Zaburzenia emocjonalne po urazach.

Dysocjacja wiedzy świadomej i nieświadomej.

Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna.

Nowoczesne techniki obrazowania ośrodkowego układu nerwowego w neuropsychologii klinicznej.

ĆWICZENIA

Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych W. Łuckiego.

Uraz głowy, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia krążenia mózgowego, przykładowi pacjenci.

Uzależnienie od alkoholu, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia emocjonalne po uszkodzeniu mózgu, przykładowi pacjenci.

Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA i Skala Funkcjonowania Poznawczego Addenbrooke'a ACE-III - przesiewowe narzędzia do wykrywania zaburzeń ogólnego stanu poznawczego, przykładowy pacjent.

Zaburzenia czynności językowych u pacjentów po uszkodzeniach lewopółkulowych i prawopółkulowych, przykładowi pacjenci.

Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska.

Zaburzenia świadomości, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia funkcji wykonawczych - przykładowi pacjenci.

Rehabilitacja zaburzeń poznawczych po uszkodzeniach OUN.

Obrazowanie OUN i jego użyteczność dla neuropsychologa na oddziale neurochirurgii.

Literatura:

WYKŁAD

Harciarek, M. (2014) (red.) Neuropsychologiczne następstwa zaburzenia stresowego pourazowego (PTSD). Neuropsychologia medyczna Tom 2 (s. 277-306). Warszawa: PZWL

Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Rozdziały 5, 6‬, 7,8, 9, 10. Warszawa: Scholar.

Herzyk, A. (red.) (1998). Dysocjacja wiedzy świadomej i nieświadomej w różnych zaburzeniach neuropsychologicznych, W: A Herzyk, D. Kądzielawa (red.) Związek mózg-zachowanie (s. 61-88). Lublin: UMCS.

Prigatano, G. (2009). Rozdział 2. Doznania pacjenta a natura wyższych funkcji mózgowych (s. 41- 60‬). Rozdział 13. Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu (307-344). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN.

Maryniak, A .(2012). Rola neuropsychologii klinicznej w epoce neuroobrazowania. Polski Przegląd Neurologiczny, 4 (8), 156-160.

Literatura dodatkowa:

Lezak, M., Howieson, D., Bigler, E., Tranel, D. (2012). Neuropsychological assessment. Rozdziały: 3. The behavioral geography of the brain, 7. Neuropathology for neuropsychologists, 8. Neurobehavioral variables and diagnostic issues. Oxford.

Seniów, J. (red.) (2019). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: IPiN.

ĆWICZENIA

Szepietowska, E. (2012). Diagnostyka neuropsychologiczna i jej zastosowanie kliniczne. Polski Przegląd Neurologiczny, 8 (3), 107–113.

Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych — W. Łuckiego Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Walsh, K. (1999). Zachowanie adaptacyjne a uraz głowy. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 183-226). Warszawa: IPIN (Pacjent UX, Pacjent QT).

Walsh, K, (1999). Zaburzenia krążenia mózgowego. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 227-271). Warszawa: IPIN

(Pacjent VP, Pacjent ZO).

Kot-Bryćko K, Pietraszkiewicz F (2012). Psychologia w medycynie. Część 1 – deficyty poznawcze u osób po udarze mózgu. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18 (4), 340-343.

Walsh, K. (1999). Uszkodzenia mózgu na tle alkoholowym. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 183-226). Warszawa: IPIN (Pacjent QT, Pacjent AY, Pacjent YN).

Sabiniewicz, M. i in. (2016). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w wyniku uszkodzenia płatów czołowych mózgu. Aktualności Neurologiczne, 16 (2), 99–103.

Borkowska, A. (2007). Neuropsychologiczna ocena dysfunkcji poznawczych w depresji po udarze mózgu. Psychiatria, 4(2), 39–44.

Gierus, J. i in. (2015). Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA – polska adaptacja metody i badania nad równoważnością. Psychiatria Polska, 49(1), 171–179.

Sitek, E., Barczak, A., Senderecka, M. (2017). Zastosowanie jakościowej analizy profilu wykonania skali ACE-III w diagnostyce różnicowej chorób otępiennych. Aktualności Neurologiczne, 17 (1), 34–41.

Walsh, K. (1999). Obniżenie funkcji umysłowych. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 97-17). Warszawa: IPIN (Pacjent RN).

Rożek, A., Larysz, D. (2014). Zaburzenia czynności językowych w przypadku uszkodzeń prawopółkulowych na przykładzie pacjentów po udarach niedokrwiennych. Logopedia Silesiana, 3, 182-191.

Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska

Krajewska, M. (2015). Obraz afazji na tle procesów neurodynamicznych w ostrej fazie udaru – na przykładzie studium przypadku pacjentki z krwiakiem śródmózgowym lewej półkuli mózgu. Neurolingwistyka Praktyczna.

Domańska, Ł. (1999). Ocena pomijania stronnego metodami angażującymi procesy wzrokowe. Przegląd Psychologiczny, 42 (1-2), 49-56.

Prigatano, G. (2009). Zaburzenia samoświadomości u osób z uszkodzeniami mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna (s. 277-306). Warszawa: PWN.

Grabska, K. (2007). Disorders of body scheme after stroke. Acta Neuropsychologica.

Talarowska, M. i in. (2010). Badanie neuropsychologiczne pacjentów z przejściową amnezją globalną. Psychiatria Polska, tom XLIV (3), 361–370.

Krzyżanowska, E., Friedman, A. (2012). Zaburzenia neuropsychologiczne u pacjentów po kardiogennym niedotlenieniu mózgu. Neuropsychiatria i Neuropsychologia 7(1): 26–34.

Meyers, C. et al. (1992). Case report; acquired antisocial personality disorder associated with unilateral left orbital frontal lobe damage. J Psychiatr Neurosci, 17(3): 121–125.

Ptak, R., Schnider, A. (2004) Disorganised memory after right dorsolateral prefrontal damage. Neurocase, 10 (1): 52–59.

Prigatano, G. (2009). Zaburzenia poznawcze w procesie rehabilitacji neuropsychologicznej. Rehabilitacja Neuropsychologiczna (s. 104-130). Warszawa: PWN.

Bala, A. (2016). Sródoperacyjne mapowanie okolic elokwentnych mózgu podczas zabiegów neurochirurgicznych. W: Rynkiewicz A i in. (red) Wybrane metody i paradygmaty badawcze w psychologii (s.19-32). Warszawa: Scholar

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 godzin

WYKŁAD STUDIA STACJONARNE

EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ DOTYCZY NA TEN MOMENT TEMATÓW:

Neuropsychologiczna analiza zaburzeń percepcji (13.03 – przesłano slajdy do wykładu).

Zaburzenia aktywności ruchowej - neuropsychologiczna charakterystyka

wybranych objawów (7.04).

Mózgowe podstawy zaburzeń mowy I: afazja (17.04).

Przejawy zaburzeń pamięci w dysfunkcjach mózgowych: amnezje i otępienia (24.04).

Mózgowe podstawy zaburzeń mowy II: deficyty językowe i pragmatyczne

w dysfunkcjach prawej półkul (8.05).

Zaburzenia emocji i osobowości, zaburzenia neuropsychologiczne w PTSD (15.05).

Dysocjacja wiedzy świadomej i nieświadomej w zaburzeniach neuropsychologicznych (22.05).

Rehabilitacja neuropsychologiczna. Doznania pacjenta a natura wyższych funkcji mózgowych. Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu (29.05).

Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu (5.06).

1. Wykład prowadzony jest online na platformie MS Teams.

2. Slajdy do wykładu są umieszczane na platformie MS Teams.

3. Studenci na początku semestru otrzymali pełną literaturę w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać.

4. Obowiązuje dotychczasowy zakres materiału i warunki zaliczenia, jakim są dwa egzaminy połówkowe (8.05 i w sesji), obecność na wykładzie podwyższa ocenę końcową.

ĆWICZENIA STUDIA STACJONARNE

EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ DOTYCZY NA TEN MOMENT TEMATÓW:

Zaburzenia krążenia mózgowego i deficyty poznawcze u osób po udarze mózgu (20.03).

Zaburzenia neuropsychologiczne w wyniku uszkodzenia mózgu na tle alkoholowym (3.04).

Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w wyniku uszkodzenia płatów czołowych mózgu (17.04).

Otępienie. Prezentacja testów przesiewowych MoCA i ACE-III (24.04).

Zaburzenia mowy po uszkodzeniach prawopółkulowych (8.05) i lewopółkulowych (15.05). Prezentacja Bostońskiego Testo do Diagnozy Afazji (15.05).

Świadomość, zespół pomijania stronnego, zaburzenia świadomości ciała po uszkodzeniach OUN (22.05).

Zaburzenia pamięci - przejściowa amnezja globalna, zaburzenia pamięci w chorobach serca (29.05).

Zaburzenia funkcji wykonawczych po uszkodzeniach OUN (5.06).

1. Ćwiczenia prowadzone są online.

2. Studenci na początku zajęć otrzymali pełną literaturę do ćwiczeń w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać. Obowiązuje dotychczasowy podział pracy w zakresie warunku zaliczenia, jakim jest prezentacja oraz napisanie dwóch kolokwiów połówkowych. W trakcie ćwiczeń studenci w parach prezentują online w formie prezentacji Power Point online treść lektury, komentujemy też treść lektury.

3. Oglądamy i komentujemy filmy. Oglądamy i komentujemy wybrane narzędzia diagnostyczne (MoCA, ACE, testy do diagnozy afazji).

4. Studenci wykonali też indywidualnie albo w grupach ćwiczenia domowe (krzyżówkę, dwie notatki z lektur, notatki z filmów), które studenci przesłali do prowadzącej. Prowadząca sprawdziła te ćwiczenia i odesłała z komentarzami.

5. Odbyły się zaliczenia połówkowe w formie elektronicznej z użyciem programu MS Forms (17.04, 5.06).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

WYKŁAD

Ogólna klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych.

Wpływ zmiennych przedchorobowych na funkcjonowanie po uszkodzeniu mózgu.

Zaburzenia percepcji.

Zaburzenia aktywności ruchowej.

Zaburzenia mowy po uszkodzeniu półkuli lewej mózgu (afazje) i po uszkodzeniu półkuli prawej.

Zaburzenia emocjonalne i osobowości po urazach mózgu.

Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna.

ĆWICZENIA

Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych W. Łuckiego.

Uraz głowy, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia krążenia mózgowego, przykładowi pacjenci.

Uzależnienie od alkoholu, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia emocjonalne po uszkodzeniu mózgu, przykładowi pacjenci.

Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA i Skala Funkcjonowania Poznawczego Addenbrooke'a ACE-III - przesiewowe narzędzia do wykrywania zaburzeń ogólnego stanu poznawczego, przykładowy pacjent.

Zaburzenia czynności językowych u pacjentów po uszkodzeniach lewopółkulowych i prawopółkulowych, przykładowi pacjenci.

Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska.

Zaburzenia świadomości, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia funkcji wykonawczych - przykładowi pacjenci.

Rehabilitacja zaburzeń poznawczych po uszkodzeniach OUN.

Obrazowanie OUN i jego użyteczność dla neuropsychologa na oddziale neurochirurgii.

Literatura:

LITERATURA WYKŁAD

1. Herzyk, A. (2009). Rozdział 5. Podstawy klasyfikacji i charakterystyka zaburzeń neuropsychologicznych. Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar

Prigatano, G. (2009). Rozdział 3. Obraz objawów a niedoceniany problem przedchorobowych zmiennych poznawczych i osobowych. Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN.

2. Herzyk, A. (2009). Rozdział 11. Neuropsychologia zaburzeń emocji i osobowości. Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar

3. Herzyk, A. (2009). Rozdział 6. Neuropsychologiczna analiza zaburzeń percepcji. Rozdział 7. Zaburzenia aktywności ruchowej - neuropsychologiczna charakterystyka wybranych objawów. Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar

4. Herzyk, A. (2009). Rozdział 8. Mózgowe podstawy zaburzeń mowy I: afazja. Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Rozdział 9. Mózgowe podstawy zaburzeń mowy II: deficyty językowe i pragmatyczne w dysfunkcjach prawej półkuli. Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar

5. Prigatano, G. (2009). Rozdział 2. Doznania pacjenta a natura wyższych funkcji mózgowych. Rozdział 13. Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN.

LITERATURA ĆWICZENIA

1.Diagnostyka neuropsychologiczna - wprowadzenie

Szepietowska, E. (2012). Diagnostyka neuropsychologiczna i jej zastosowanie kliniczne. Polski Przegląd Neurologiczny, 8 (3), 107–113.

Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych — W. Łuckiego Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

2. Uraz czaszkowo-mózgowy - konsekwencje neuropsychologiczne

Walsh, K. (1999). Rozdział 5. Zachowanie adaptacyjne a uraz głowy. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (183-226). Warszawa: IPIN

Przypadek UX Przypadek QT

Film Broken Part 1: Living with a Brain Injury

https://www.youtube.com/watch?v=qbzd7Zp70UU

3. Zaburzenia krążenia mózgowego - konsekwencje neuropsychologiczne

Walsh, K. (1999). Rozdział 6. Zaburzenia krążenia mózgowego. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (227-271). Warszawa: IPIN

Przypadek VP Przypadek ZO

Kot-Bryćko, K., Pietraszkiewicz, F. (2012). Psychologia w medycynie. Część 1 – deficyty poznawcze u osób po udarze mózgu. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu,18 (4), 340-343.

4. Uzależnienie od alkoholu - konsekwencje neuropsychologiczne

Walsh, K. (1999). Rozdział 2. Uszkodzenia mózgu na tle alkoholowym. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (53-96). Warszawa: IPIN.

Przypadek QT Przypadek AY Przypadek YN

5. Zaburzenia emocjonalne po uszkodzeniu mózgu

Sabiniewicz, M. i in. (2016). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w wyniku uszkodzenia płatów czołowych mózgu. Aktualności Neurologiczne, 16 (2), 99–103.

Borkowska, A. (2007). Neuropsychologiczna ocena dysfunkcji poznawczych w depresji po udarze mózgu. Psychiatria, 4 (2), 39–44.

Film: Traumatic brain Injury and depression https://www.youtube.com/watch?v=1tkLOUl4v5w

6. Zaburzenia pamięci, otępienie

Sitek, E., Barczak, A., Senderecka, M. (2017). Zastosowanie jakościowej analizy profilu wykonania skali ACE-III w diagnostyce różnicowej chorób otępiennych. Aktualności Neurologiczne, 17 (1), p. 34–41.

Gierus, J. i in. (2015). Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA – polska adaptacja metody i badania nad równoważnością Psychiatria Polska, 49(1):171–179.

Walsh, K. (1999). Rozdział 3 Obniżenie funkcji umysłowych. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 97-138). Warszawa: IPIN Przypadek RN

Film - Memory Loss - A Case Study (Patient EP)

https://www.youtube.com/watch?v=CL-0gfpf_6g

7. Zaburzenia mowy po uszkodzeniu mózgu

Krajewska, M. (2015). Obraz afazji na tle procesów neurodynamicznych w ostrej fazie udaru – na przykładzie studium przypadku pacjentki z krwiakiem śródmózgowym lewej półkuli mózgu. Neurolingwistyka Praktyczna

Rożek, A., Larysz, D. (2014). Zaburzenia czynności językowych w przypadku uszkodzeń prawopółkulowych na przykładzie pacjentów po udarach niedokrwiennych. Logopedia Silesiana, 3, 182-191.

Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska

Film: Afazja https://www.youtube.com/watch?v=cvKzPhKF0R0

8. Zaburzenia percepcji, świadomości, uwagi po uszkodzeniu mózgu

Domańska, Ł. (1999). Ocena pomijania stronnego metodami angażującymi procesy wzrokowe. Przegląd Psychologiczny, 42 (1-2), 49-56.

Prigatano, G. (2009). Rozdział 12 Zaburzenia samoświadomości u osób z uszkodzeniami mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna (277-306). Warszawa: PWN.

Grabska. K. (2007). Disorders of body scheme after stroke. Acta Neuropsychologica

Film: Pacjent z pomijaniem stronnym, pacjentka z anozognozją Tajemnice mózgu https://www.youtube.com/watch?v=3T4dVuJe9-g

9. Zaburzenia pamięci, zaburzenia funkcji wykonawczych i osobowości po uszkodzeniu mózgu

Talarowska, M .i in. (2010). Badanie neuropsychologiczne pacjentów z przejściową amnezją globalną. Psychiatria Polska, tom XLIV (3), 361–370.

Krzyżanowska, E., Friedman, A. (2012). Zaburzenia neuropsychologiczne u pacjentów po kardiogennym niedotlenieniu mózgu. Neuropsychiatria i Neuropsychologia 7(1): 26–34.

Meyers, C. et al. (1992). Case report; acquired antisocial personality disorder associated with unilateral left orbital frontal lobe damage. J Psychiatr Neurosci,17(3): 121–125.

Ptak, R., Schnider, A. (2004) Disorganised memory after right dorsolateral prefrontal damage. Neurocase, 10 (1): 52–59.

10. Rehabilitacja neuropsychologiczna, obrazowanie mózgu

Prigatano, G. (2009). Rozdział 13. Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu. Rehabilitacja Neuropsychologiczna (189-212). Warszawa: PWN.

Bala, A. (2016). Sródoperacyjne mapowanie okolic elokwentnych mózgu podczas zabiegów neurochirurgicznych. W: Rynkiewicz A i in. (red.) Wybrane metody i paradygmaty badawcze w psychologii (19-32). Warszawa: Scholar

Uwagi:

WYKŁAD STUDIA NIESTACJONARNE

EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ DOTYCZY NA TEN MOMENT TEMATÓW:

Neuropsychologiczna analiza zaburzeń percepcji (4.04).

Mózgowe podstawy zaburzeń mowy I: afazja (26.04).

Mózgowe podstawy zaburzeń mowy II: deficyty językowe i pragmatyczne

w dysfunkcjach prawej półkuli, Neuropsychologia zaburzeń emocji i osobowości (23.05).

5. Wykład prowadzony jest online na platformie MS Teams.

6. Slajdy do wykładu są umieszczane na platformie MS Teams.

7. Studenci na początku semestru otrzymali pełną literaturę w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać.

8. Obowiązuje dotychczasowy zakres materiału i warunki zaliczenia, jakim jest egzamin na koniec zajęć. Zaliczenie mam nadzieję, że się odbędzie w formie konwencjonalnej. Czekam na decyzję władz uczelni.

ĆWICZENIA STUDIA NIESTACJONARNE

EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ DOTYCZY NA TEN MOMENT TEMATÓW:

Zachowanie adaptacyjne po urazie głowy (wysłano schemat notatki z lektury do samodzielnego wypełnienia).

Zaburzenia krążenia mózgowego i deficyty poznawcze u osób po udarze mózgu (wysłano schemat notatki z lektury do samodzielnego wypełnienia).

Zaburzenia neuropsychologiczne w wyniku uszkodzenia mózgu na tle alkoholowym (wysłano schemat notatki i krzyżówkę do wypełnienia przez platformę Teams, zrealizowano online 4.04).

Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w wyniku uszkodzenia płatów czołowych mózgu (zrealizowano online 26.04).

1. Ćwiczenia prowadzone są online.

2. Studenci na początku zajęć otrzymali pełną literaturę do ćwiczeń w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać. Obowiązuje dotychczasowy podział pracy w zakresie warunku zaliczenia, jakim jest prezentacja oraz napisanie dwóch kolokwiów połówkowych. Początkowo studenci przesyłali prezentacje do sprawdzenia prowadzącej, a potem udostępniali innym uczestnikom kursu. Od 26.04 studenci wykonują prezentacje online na temat treści lektur, komentujemy też treść lektur.

3. Oglądamy i komentujemy filmy.

4. Studenci wykonali jedno ćwiczenie grupowe polegające na omówieniu przypadków pacjentów. Studenci wykonali też indywidualnie ćwiczenia domowe (krzyżówkę, dwie notatki z lektur). Ćwiczenia studenci przesłali do prowadzącej. Prowadząca sprawdziła ćwiczenia i odesłała z komentarzami.

5. Przewidziane jest zaliczenie połówkowe w formie elektronicznej z użyciem programu MS Forms (17.05). Zaliczenie z drugiej połowy zajęć mam nadzieję, że się odbędzie w formie konwencjonalnej. Czekam na decyzję władz uczelni.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

WYKŁAD

Ogólna klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych.

Wpływ zmiennych przedchorobowych na funkcjonowanie po uszkodzeniu mózgu.

Zaburzenia percepcji.

Zaburzenia aktywności ruchowej.

Zaburzenia mowy.

Zaburzenia pamięci.

Zaburzenia emocjonalne po urazach.

Dysocjacja wiedzy świadomej i nieświadomej.

Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna.

Nowoczesne techniki obrazowania ośrodkowego układu nerwowego w neuropsychologii klinicznej.

ĆWICZENIA

Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych W. Łuckiego.

Uraz czaszkowo-mózgowy, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia krążenia mózgowego, przykładowi pacjenci.

Uzależnienie od alkoholu, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia emocjonalne po uszkodzeniu mózgu, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia pamięci, Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA i Skala Funkcjonowania Poznawczego Addenbrooke'a ACE-III - przesiewowe narzędzia do wykrywania zaburzeń ogólnego stanu poznawczego, przykładowy pacjent.

Zaburzenia czynności językowych u pacjentów po uszkodzeniach lewopółkulowych i prawopółkulowych, przykładowi pacjenci.

Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska.

Zaburzenia świadomości, zaburzenia uwagi, zespół zaniedbywania jednostronnego, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia funkcji wykonawczych, zaburzenia osobowości - przykładowi pacjenci.

Literatura:

WYKŁAD

Herzyk, A (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar.

Prigatano G (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN

Literatura dodatkowa:

Lezak M, Howieson D, Bigler E, Tranel D (2012). Neuropsychological assessment. Oxford. Rozdziały: 3. The behavioral geography of the brain , 7.Neuropathology for neuropsychologists, 8. Neurobehavioral variables and diagnostic issues.

Seniów, J. (red.) (2019). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: IPiN.

ĆWICZENIA

Szepietowska, E. (2012). Diagnostyka neuropsychologiczna i jej zastosowanie kliniczne. Polski Przegląd Neurologiczny, 8 (3), 107–113.

Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych — W. Łuckiego Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Walsh, K. (1999). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu. Warszawa: IPIN

Kot-Bryćko K, Pietraszkiewicz F (2012). Psychologia w medycynie. Część 1 – deficyty poznawcze u osób po udarze mózgu. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18 (4), 340-343.

Sabiniewicz, M. i in. (2016). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w wyniku uszkodzenia płatów czołowych mózgu. Aktualności Neurologiczne, 16 (2), 99–103.

Borkowska, A. (2007). Neuropsychologiczna ocena dysfunkcji poznawczych w depresji po udarze mózgu. Psychiatria, 4(2), 39–44.

Talarowska, M. i in. (2010). Badanie neuropsychologiczne pacjentów z przejściową amnezją globalną. Psychiatria Polska, tom XLIV (3), 361–370.

Krzyżanowska, E., Friedman, A. (2012). Zaburzenia neuropsychologiczne u pacjentów po kardiogennym niedotlenieniu mózgu. Neuropsychiatria i Neuropsychologia 7(1): 26–34.

Gierus, J. i in. (2015). Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA – polska adaptacja metody i badania nad równoważnością. Psychiatria Polska, 49(1), 171–179.

Rożek, A., Larysz, D. (2014). Zaburzenia czynności językowych w przypadku uszkodzeń prawopółkulowych na przykładzie pacjentów po udarach niedokrwiennych. Logopedia Silesiana, 3, 182-191.

Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska

Bateria Testów do Badania Funkcji Językowych i Komunikacyjnych Prawej Półkuli Mózgu RHLB-PL

Krajewska, M. (2015). Obraz afazji na tle procesów neurodynamicznych w ostrej fazie udaru – na przykładzie studium przypadku pacjentki z krwiakiem śródmózgowym lewej półkuli mózgu. Neurolingwistyka Praktyczna, 1, 125-139.

Domańska, Ł. (1999). Ocena pomijania stronnego metodami angażującymi procesy wzrokowe. Przegląd Psychologiczny, 42 (1-2), 49-56.

Prigatano, G. (2009). Zaburzenia samoświadomości u osób z uszkodzeniami mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna (s. 277-306). Warszawa: PWN.

Grabska, K. (2007). Disorders of body scheme after stroke. Acta Neuropsychologica.

Sacks O. (1996). Mężczyzna, który wypadł z łóżka. Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem (81-84). Poznań: Zysk i S-ka

Kułakowska, A., Halicka, D., Kapica-Topczewska, K., Drozdowski, W. (2006). Percepcyjny wariant zespołu zaniedbywania jednostronnego w następstwie udaru niedokrwiennego mózgu – opis przypadku, Aktualności Neurologiczne, 6(3) 175-180.

Meyers, C. et al. (1992). Case report; acquired antisocial personality disorder associated with unilateral left orbital frontal lobe damage. Journal of Psychiatry and Neuroscience, 17(3): 121–125.

Ptak, R., Schnider, A. (2004) Disorganised memory after right dorsolateral prefrontal damage. Neurocase, 10 (1): 52–59.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 godzin

WYKŁAD STUDIA STACJONARNE

Wykład prowadzony jest online na platformie MS Teams.

Slajdy do wykładu są umieszczane na platformie MS Teams.

Studenci na początku semestru otrzymali pełną literaturę w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać.

Na koniec semestru odbędzie się egzamin w MS FORMS. Obecność na wykładzie podwyższa ocenę końcową.

ĆWICZENIA STUDIA STACJONARNE

Ćwiczenia prowadzone są online w MS Teams.

Studenci na początku zajęć otrzymali pełną literaturę do ćwiczeń w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać.

W trakcie ćwiczeń studenci w parach prezentują online treść lektury, komentujemy też treść lektury.

Oglądamy i komentujemy filmy. Oglądamy i komentujemy wybrane narzędzia diagnostyczne (MoCA, ACE-III, testy do diagnozy afazji).

Studenci wykonali też indywidualnie albo w grupach ćwiczenia domowe (krzyżówkę, notatki z filmów).

Zaliczenie (opcjonalnie dwa zaliczenia połówkowe) odbędzie się w MS Forms.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

WYKŁAD

Ogólna klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych.

Zaburzenia percepcji.

Zaburzenia aktywności ruchowej.

Zaburzenia mowy.

Zaburzenia pamięci.

Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna.

ĆWICZENIA

Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych W. Łuckiego.

Uraz głowy, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia krążenia mózgowego, przykładowi pacjenci.

Uzależnienie od alkoholu, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia emocjonalne po uszkodzeniu mózgu, przykładowi pacjenci.

Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA i Skala Funkcjonowania Poznawczego Addenbrooke'a ACE-III - przesiewowe narzędzia do wykrywania zaburzeń ogólnego stanu poznawczego, przykładowy pacjent.

Zaburzenia czynności językowych u pacjentów po uszkodzeniach lewopółkulowych i prawopółkulowych, przykładowi pacjenci.

Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska.

Zaburzenia świadomości, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia funkcji wykonawczych - przykładowi pacjenci.

Rehabilitacja zaburzeń poznawczych po uszkodzeniach OUN.

Obrazowanie OUN i jego użyteczność dla neuropsychologa na oddziale neurochirurgii.

Literatura:

WYKŁAD

Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar.

Prigatano, G. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN.

Literatura dodatkowa:

Lezak, M., Howieson, D., Bigler, E., Tranel, D. (2012). Neuropsychological assessment. Rozdziały: 3. The behavioral geography of the brain, 7. Neuropathology for neuropsychologists, 8. Neurobehavioral variables and diagnostic issues. Oxford.

Seniów, J (red.). (2019). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: IPiN

ĆWICZENIA

Szepietowska, E. (2012). Diagnostyka neuropsychologiczna i jej zastosowanie kliniczne. Polski Przegląd Neurologiczny, 8 (3), 107–113.

Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych — W. Łuckiego Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Walsh, K. (1999). Zachowanie adaptacyjne a uraz głowy. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 183-226). Warszawa: IPIN (Pacjent UX, Pacjent QT).

Walsh, K, (1999). Zaburzenia krążenia mózgowego. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 227-271). Warszawa: IPIN

(Pacjent VP, Pacjent ZO).

Kot-Bryćko K, Pietraszkiewicz F (2012). Psychologia w medycynie. Część 1 – deficyty poznawcze u osób po udarze mózgu. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18 (4), 340-343.

Walsh, K. (1999). Uszkodzenia mózgu na tle alkoholowym. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 183-226). Warszawa: IPIN (Pacjent QT, Pacjent AY, Pacjent YN).

Sabiniewicz, M. i in. (2016). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w wyniku uszkodzenia płatów czołowych mózgu. Aktualności Neurologiczne, 16 (2), 99–103.

Borkowska, A. (2007). Neuropsychologiczna ocena dysfunkcji poznawczych w depresji po udarze mózgu. Psychiatria, 4(2), 39–44.

Gierus, J. i in. (2015). Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA – polska adaptacja metody i badania nad równoważnością. Psychiatria Polska, 49(1), 171–179.

Sitek, E., Barczak, A., Senderecka, M. (2017). Zastosowanie jakościowej analizy profilu wykonania skali ACE-III w diagnostyce różnicowej chorób otępiennych. Aktualności Neurologiczne, 17 (1), 34–41.

Rożek, A., Larysz, D. (2014). Zaburzenia czynności językowych w przypadku uszkodzeń prawopółkulowych na przykładzie pacjentów po udarach niedokrwiennych. Logopedia Silesiana, 3, 182-191.

Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska

Krajewska, M. (2015). Obraz afazji na tle procesów neurodynamicznych w ostrej fazie udaru – na przykładzie studium przypadku pacjentki z krwiakiem śródmózgowym lewej półkuli mózgu. Neurolingwistyka Praktyczna.

Domańska, Ł. (1999). Ocena pomijania stronnego metodami angażującymi procesy wzrokowe. Przegląd Psychologiczny, 42 (1-2), 49-56.

Prigatano, G. (2009). Zaburzenia samoświadomości u osób z uszkodzeniami mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna (s. 277-306). Warszawa: PWN.

Grabska, K. (2007). Disorders of body scheme after stroke. Acta Neuropsychologica.

Talarowska, M. i in. (2010). Badanie neuropsychologiczne pacjentów z przejściową amnezją globalną. Psychiatria Polska, tom XLIV (3), 361–370.

Krzyżanowska, E., Friedman, A. (2012). Zaburzenia neuropsychologiczne u pacjentów po kardiogennym niedotlenieniu mózgu. Neuropsychiatria i Neuropsychologia 7(1): 26–34.

Meyers, C. et al. (1992). Case report; acquired antisocial personality disorder associated with unilateral left orbital frontal lobe damage. J Psychiatr Neurosci, 17(3): 121–125.

Ptak, R., Schnider, A. (2004) Disorganised memory after right dorsolateral prefrontal damage. Neurocase, 10 (1): 52–59.

Prigatano, G. (2009). Zaburzenia poznawcze w procesie rehabilitacji neuropsychologicznej. Rehabilitacja Neuropsychologiczna (s. 104-130). Warszawa: PWN.

Bala, A. (2016). Sródoperacyjne mapowanie okolic elokwentnych mózgu podczas zabiegów neurochirurgicznych. W: Rynkiewicz A i in. (red) Wybrane metody i paradygmaty badawcze w psychologii (s.19-32). Warszawa: Scholar

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 godzin

WYKŁAD STUDIA STACJONARNE

Wykład prowadzony jest online na platformie MS Teams.

Slajdy do wykładu są umieszczane na platformie MS Teams.

Studenci na początku semestru otrzymali pełną literaturę w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać.

Obowiązuje dotychczasowy zakres materiału i warunki zaliczenia, jakim jest egzamin. Obecność na wykładzie podwyższa ocenę końcową.

ĆWICZENIA STUDIA STACJONARNE

Ćwiczenia prowadzone są online.

Studenci na początku zajęć otrzymali pełną literaturę do ćwiczeń w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać.

W trakcie ćwiczeń studenci w parach prezentują online treść lektury, komentujemy też treść lektury.

Oglądamy i komentujemy filmy. Oglądamy i komentujemy wybrane narzędzia diagnostyczne (MoCA, ACE-III, testy do diagnozy afazji).

Studenci wykonają indywidualnie albo w grupach ćwiczenia domowe (krzyżówkę, notatki z filmów).

Zaliczenie jest w formie elektronicznej z użyciem programu MS Forms.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

WYKŁAD

Ogólna klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych.

Wpływ zmiennych przedchorobowych na funkcjonowanie po uszkodzeniu mózgu.

Zaburzenia percepcji.

Zaburzenia aktywności ruchowej.

Zaburzenia mowy.

Zaburzenia pamięci.

Zaburzenia emocjonalne po urazach.

Dysocjacja wiedzy świadomej i nieświadomej.

Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna.

Nowoczesne techniki obrazowania ośrodkowego układu nerwowego w neuropsychologii klinicznej.

ĆWICZENIA

Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych W. Łuckiego.

Uraz czaszkowo-mózgowy, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia krążenia mózgowego, przykładowi pacjenci.

Uzależnienie od alkoholu, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia emocjonalne po uszkodzeniu mózgu, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia pamięci, Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA i Skala Funkcjonowania Poznawczego Addenbrooke'a ACE-III - przesiewowe narzędzia do wykrywania zaburzeń ogólnego stanu poznawczego, przykładowy pacjent.

Zaburzenia czynności językowych u pacjentów po uszkodzeniach lewopółkulowych i prawopółkulowych, przykładowi pacjenci.

Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska.

Zaburzenia świadomości, zaburzenia uwagi, zespół zaniedbywania jednostronnego, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia funkcji wykonawczych, zaburzenia osobowości - przykładowi pacjenci.

Literatura:

WYKŁAD

Herzyk, A (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar.

Prigatano G (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN

Literatura dodatkowa:

Lezak M, Howieson D, Bigler E, Tranel D (2012). Neuropsychological assessment. Oxford. Rozdziały: 3. The behavioral geography of the brain , 7.Neuropathology for neuropsychologists, 8. Neurobehavioral variables and diagnostic issues.

Seniów, J. (red.) (2019). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: IPiN.

ĆWICZENIA

Szepietowska, E. (2012). Diagnostyka neuropsychologiczna i jej zastosowanie kliniczne. Polski Przegląd Neurologiczny, 8 (3), 107–113.

Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych — W. Łuckiego Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Walsh, K. (1999). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu. Warszawa: IPIN

Kot-Bryćko K, Pietraszkiewicz F (2012). Psychologia w medycynie. Część 1 – deficyty poznawcze u osób po udarze mózgu. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18 (4), 340-343.

Sabiniewicz, M. i in. (2016). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w wyniku uszkodzenia płatów czołowych mózgu. Aktualności Neurologiczne, 16 (2), 99–103.

Borkowska, A. (2007). Neuropsychologiczna ocena dysfunkcji poznawczych w depresji po udarze mózgu. Psychiatria, 4(2), 39–44.

Talarowska, M. i in. (2010). Badanie neuropsychologiczne pacjentów z przejściową amnezją globalną. Psychiatria Polska, tom XLIV (3), 361–370.

Rost, A., Sitek, E. J., Tarnowski, A. (2021). Wpływ poudarowych zaburzeń poznawczych na zdolność kierowania pojazdem. Aktualności Neurologiczne, 21(2), p. 93-101. DOI: 10.15557/AN.2021.0011

Gierus, J. i in. (2015). Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA – polska adaptacja metody i badania nad równoważnością. Psychiatria Polska, 49(1), 171–179.

Rożek, A., Larysz, D. (2014). Zaburzenia czynności językowych w przypadku uszkodzeń prawopółkulowych na przykładzie pacjentów po udarach niedokrwiennych. Logopedia Silesiana, 3, 182-191.

Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska

Bateria Testów do Badania Funkcji Językowych i Komunikacyjnych Prawej Półkuli Mózgu RHLB-PL

Krajewska, M. (2015). Obraz afazji na tle procesów neurodynamicznych w ostrej fazie udaru – na przykładzie studium przypadku pacjentki z krwiakiem śródmózgowym lewej półkuli mózgu. Neurolingwistyka Praktyczna, 1, 125-139.

Domańska, Ł. (1999). Ocena pomijania stronnego metodami angażującymi procesy wzrokowe. Przegląd Psychologiczny, 42 (1-2), 49-56.

Prigatano, G. (2009). Zaburzenia samoświadomości u osób z uszkodzeniami mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna (s. 277-306). Warszawa: PWN.

Grabska, K. (2007). Disorders of body scheme after stroke. Acta Neuropsychologica.

Sacks O. (1996). Mężczyzna, który wypadł z łóżka. Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem (81-84). Poznań: Zysk i S-ka

Kułakowska, A., Halicka, D., Kapica-Topczewska, K., Drozdowski, W. (2006). Percepcyjny wariant zespołu zaniedbywania jednostronnego w następstwie udaru niedokrwiennego mózgu – opis przypadku, Aktualności Neurologiczne, 6(3) 175-180.

Meyers, C. et al. (1992). Case report; acquired antisocial personality disorder associated with unilateral left orbital frontal lobe damage. Journal of Psychiatry and Neuroscience, 17(3): 121–125.

Jodzio, K., Biechowska, D., Szurowska, E., Gasecki, D. (2011). Neuropsychologiczna ocena zaburzeń kontroli wybranych funkcji poznawczych i motorycznych po udarze mózgu. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 20 (4); 251-257.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 godzin

WYKŁAD

Wykład prowadzony jest na miejscu.

Slajdy do wykładu są umieszczane na platformie MS Teams.

Studenci na początku semestru otrzymali pełną literaturę w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać.

Obecność na wykładzie podwyższa ocenę końcową.

Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru.

ĆWICZENIA

Studenci na początku zajęć otrzymali pełną literaturę do ćwiczeń w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać.

W trakcie ćwiczeń studenci w parach prezentują online treść lektury, komentujemy też treść lektury.

Oglądamy i komentujemy filmy. Oglądamy i komentujemy wybrane narzędzia diagnostyczne (MoCA, ACE-III, testy do diagnozy afazji).

Indywidualnie albo w grupach ćwiczenia domowe (krzyżówka, notatki z filmów).

Zaliczenie w formie testu jednokrotnego wyboru.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

WYKŁAD

Ogólna klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych.

Zaburzenia percepcji.

Zaburzenia aktywności ruchowej.

Zaburzenia mowy.

Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna.

ĆWICZENIA

Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych W. Łuckiego.

Uraz głowy, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia krążenia mózgowego, przykładowi pacjenci.

Uzależnienie od alkoholu, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia emocjonalne po uszkodzeniu mózgu, przykładowi pacjenci.

Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA i Skala Funkcjonowania Poznawczego Addenbrooke'a ACE-III - przesiewowe narzędzia do wykrywania zaburzeń ogólnego stanu poznawczego, przykładowy pacjent.

Zaburzenia czynności językowych u pacjentów po uszkodzeniach lewopółkulowych i prawopółkulowych, przykładowi pacjenci.

Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska.

Zaburzenia uwagi i świadomości, przykładowi pacjenci.

Zaburzenia funkcji wykonawczych - przykładowi pacjenci.

Literatura:

WYKŁAD

Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar.

Prigatano, G. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN.

Literatura dodatkowa:

Lezak, M., Howieson, D., Bigler, E., Tranel, D. (2012). Neuropsychological assessment. Rozdziały: 3. The behavioral geography of the brain, 7. Neuropathology for neuropsychologists, 8. Neurobehavioral variables and diagnostic issues. Oxford.

Seniów, J (red.). (2019). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: IPiN

ĆWICZENIA

Szepietowska, E. (2012). Diagnostyka neuropsychologiczna i jej zastosowanie kliniczne. Polski Przegląd Neurologiczny, 8 (3), 107–113.

Zestaw prób do badania wyższych procesów poznawczych — W. Łuckiego Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Walsh, K. (1999). Zachowanie adaptacyjne a uraz głowy. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 183-226). Warszawa: IPIN (Pacjent UX, Pacjent QT).

Walsh, K, (1999). Zaburzenia krążenia mózgowego. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 227-271). Warszawa: IPIN

(Pacjent VP, Pacjent ZO).

Kot-Bryćko K, Pietraszkiewicz F (2012). Psychologia w medycynie. Część 1 – deficyty poznawcze u osób po udarze mózgu. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18 (4), 340-343.

Walsh, K. (1999). Uszkodzenia mózgu na tle alkoholowym. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu (s. 183-226). Warszawa: IPIN (Pacjent QT, Pacjent AY, Pacjent YN).

Sabiniewicz, M. i in. (2016). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w wyniku uszkodzenia płatów czołowych mózgu. Aktualności Neurologiczne, 16 (2), 99–103.

Borkowska, A. (2007). Neuropsychologiczna ocena dysfunkcji poznawczych w depresji po udarze mózgu. Psychiatria, 4(2), 39–44.

Gierus, J. i in. (2015). Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA – polska adaptacja metody i badania nad równoważnością. Psychiatria Polska, 49(1), 171–179.

Sitek, E., Barczak, A., Senderecka, M. (2017). Zastosowanie jakościowej analizy profilu wykonania skali ACE-III w diagnostyce różnicowej chorób otępiennych. Aktualności Neurologiczne, 17 (1), 34–41.

Rost, A., Sitek, E. J., Tarnowski, A. (2021). Wpływ poudarowych zaburzeń poznawczych na zdolność kierowania pojazdem. Aktualności Neurologiczne, 21(2), p. 93-101. DOI: 10.15557/AN.2021.0011

Rożek, A., Larysz, D. (2014). Zaburzenia czynności językowych w przypadku uszkodzeń prawopółkulowych na przykładzie pacjentów po udarach niedokrwiennych. Logopedia Silesiana, 3, 182-191.

Bostoński Test do Diagnozy Afazji – wersja polska

Krajewska, M. (2015). Obraz afazji na tle procesów neurodynamicznych w ostrej fazie udaru – na przykładzie studium przypadku pacjentki z krwiakiem śródmózgowym lewej półkuli mózgu. Neurolingwistyka Praktyczna.

Domańska, Ł. (1999). Ocena pomijania stronnego metodami angażującymi procesy wzrokowe. Przegląd Psychologiczny, 42 (1-2), 49-56.

Prigatano, G. (2009). Zaburzenia samoświadomości u osób z uszkodzeniami mózgu. Rehabilitacja neuropsychologiczna (s. 277-306). Warszawa: PWN.

Grabska, K. (2007). Disorders of body scheme after stroke. Acta Neuropsychologica.

Sacks O. (1996). Mężczyzna, który wypadł z łóżka (81-84). Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem (26-42). Poznań: Zysk i S-ka

Talarowska, M. i in. (2010). Badanie neuropsychologiczne pacjentów z przejściową amnezją globalną. Psychiatria Polska, tom XLIV (3), 361–370.

Meyers, C. et al. (1992). Case report; acquired antisocial personality disorder associated with unilateral left orbital frontal lobe damage. J Psychiatr Neurosci, 17(3): 121–125.

Jodzio, K., Biechowska, D., Szurowska, E., Gasecki, D. (2011). Neuropsychologiczna ocena zaburzeń kontroli wybranych funkcji poznawczych i motorycznych po udarze mózgu. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 20 (4); 251-257.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 godzin

WYKŁAD

Slajdy do wykładu są umieszczane na platformie MS Teams.

Studenci na początku semestru otrzymali pełną literaturę w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać.

Obecność na wykładzie podwyższa ocenę końcową.

Egzamin w formie testu z jednokrotnym wyborem.

ĆWICZENIA

Studenci na początku zajęć otrzymali pełną literaturę do ćwiczeń w formie elektronicznej. Do każdych zajęć przypisana jest lektura, którą studenci są zobowiązani przeczytać.

W trakcie ćwiczeń studenci w parach prezentują treść lektury, komentujemy też treść lektury.

Oglądamy i komentujemy filmy. Oglądamy i komentujemy wybrane narzędzia diagnostyczne (MoCA, ACE-III, testy do diagnozy afazji).

Indywidualnie albo w grupach ćwiczenia domowe (krzyżówka, notatki z filmów).

Zaliczenie w formie testu z jednokrotnym wyborem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)